Archer
Swashbuckler
Efter att ha läst följande;
http://www.enworld.org/forums/showthread.php?t=63471
Börjar jag allvarligt tvivla över hur väl sammansatta classen fightern är igentligen. Att den har väldigt få möjligheter till utveckling i form av intressant karaktär och dessutom är i jämförelse med övriga classes rätt så klen när man passerar level 10.
Och bortser jag bara från argumenten om feats etc, ser jag ett grundläggande fel.
Fighters ska kunna vara questing knights, chivaliers, kings etc. Men de har endast fysiska färdigheter.
Min fråga blir då hur mycket skulle det ställa till om man ökade så att fighters fick 4 + int modifier som skill points, och gav honom några fler class skills som till exempel;
Diplomacy - för att hantera situationer utanför strid (något som både questing knights, kungar och "civliserade krigare" lär få ta till då och då).
Knowledge: History or Nobility or Siegecraft or Local (får välja två av dessa) - En civliserad krigare, riddare eller kung bör ha kunskap i som rör något annat än enbart strid. En kung eller knight bör ju åtminstonde ha Knowledge (Siegecraft)
Perform - En riddare eller kung bör ju kunna framträda med sång, tal eller lyra. Och en soldat som besöker tavernor och ölstugor lär nog ha lärt sig en suparsång eller fler. Kanske inte tillför så mycket viktigt i förmågor, men ger mer stämning.
Profession - Färdigheten som verkligen ger rollpersonen bakgrund och kunskap i ett yrke (allt från solider till king, till general). Tillför kunskap i att utöva det som ingår i det yrke som rollpersonen har valt.
Sedan är det slutgiltiga hur man skulle kunna modifiera classen så att den känns mer flexibel och intressant bortom level 10. Känner inte att Fighter endast är en class man ska multiclassa med för att få lite lätt ökning av sin stridsförmåga. De övriga Core classes står ganska bra på egen hand från nivå 1 till 20. Dessutom har de andra classerna en hel hög med prestige classes (av vilka jag har hittat få till Fighter - typ inga).
Förslag?
http://www.enworld.org/forums/showthread.php?t=63471
Börjar jag allvarligt tvivla över hur väl sammansatta classen fightern är igentligen. Att den har väldigt få möjligheter till utveckling i form av intressant karaktär och dessutom är i jämförelse med övriga classes rätt så klen när man passerar level 10.
Och bortser jag bara från argumenten om feats etc, ser jag ett grundläggande fel.
Fighters ska kunna vara questing knights, chivaliers, kings etc. Men de har endast fysiska färdigheter.
Min fråga blir då hur mycket skulle det ställa till om man ökade så att fighters fick 4 + int modifier som skill points, och gav honom några fler class skills som till exempel;
Diplomacy - för att hantera situationer utanför strid (något som både questing knights, kungar och "civliserade krigare" lär få ta till då och då).
Knowledge: History or Nobility or Siegecraft or Local (får välja två av dessa) - En civliserad krigare, riddare eller kung bör ha kunskap i som rör något annat än enbart strid. En kung eller knight bör ju åtminstonde ha Knowledge (Siegecraft)
Perform - En riddare eller kung bör ju kunna framträda med sång, tal eller lyra. Och en soldat som besöker tavernor och ölstugor lär nog ha lärt sig en suparsång eller fler. Kanske inte tillför så mycket viktigt i förmågor, men ger mer stämning.
Profession - Färdigheten som verkligen ger rollpersonen bakgrund och kunskap i ett yrke (allt från solider till king, till general). Tillför kunskap i att utöva det som ingår i det yrke som rollpersonen har valt.
Sedan är det slutgiltiga hur man skulle kunna modifiera classen så att den känns mer flexibel och intressant bortom level 10. Känner inte att Fighter endast är en class man ska multiclassa med för att få lite lätt ökning av sin stridsförmåga. De övriga Core classes står ganska bra på egen hand från nivå 1 till 20. Dessutom har de andra classerna en hel hög med prestige classes (av vilka jag har hittat få till Fighter - typ inga).
Förslag?