Nekromanti 3-D karta

Virvelmoln

Veteran
Jag håller på att göra ett litet projekt för att kunna spela Naruto som rollspel för mig och mina polare, men jag har ett litet problem då det kommer till stridandet. Jag vill ha ett rutnät med karta, vilket hade varit mycket enkelt att ordna om det bara hade handlat om ett plan, men jag vill ha en tredimisionell sådan, så frågan är hur man bäst skapar en sådan?

Det är viktigt för att kunna avgöra fällor som man lägger ut samt area attacker och kanske en del annat jag inte kommit på ännu. Även när ninjorna ska göra sina uppdrag och springa och hoppa över hustak och sådant.

Man skulle ju kunna göra 3-D kartor i något 3-D program, men jag anser inte att jag är tillräckligt skicklig i något sådant, så det blir uteslutet. Så är det någon som har nå bra idéer?

Funderade själv på en variant där varje ruta på papperet har ett antal upradade symbolder på sig som beskriver vilka plan som finns ovanför, dock ger det nog ingen bra översikt, men funkar väl som nödlösning. Någon som har ett bra förslag?

Eksem

Champion
Känner du till den här produkten?

Det är "Terraclips", och finns bland annat på SF Bokhandeln i Stockholm.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Mums mums mums och sjukt jobbigt att bygga upp verkar det som.

Föreslår att du ritar en 3d plan på ett a4. Tänk en 3d kub och utgå från det.

Eksem

Champion
Det är inte alls så jobbigt som det ser ut, utan är riktigt smidigt och enkelt faktiskt. Nästan all tid går åt att tänka efter, och det gäller både om man ritar eller modellerar faktiskt. Själva den "mekaniska" biten att foga delar till varandra är supersimpel.

Virvelmoln

Veteran
kollade in några videos på hur man bygger, det verkar riktigt nice och roligt om man har lite att jobba med, ser hur jag kan förbereda ett uppdrag där de ska smyga på gator och hoppa på hustak osv, verkar skoj, nice att det fanns rutor också på plattorna. Nu ska jag bara se hur det är med ekonomin ;P och om spelarna är intresserade av att spela så.

Rita en 3-D karta tror jag blir väldigt rörigt och man ser nog inte alla plan så bra. Fler förslag uppskattas dock : )

Eksem

Champion
Jo, skall man rita kartor i 3D blir det lätt lite förvirrande, men det kan bli väldigt snyggt:

(Från det gamla Dungeons and Dragons-äventyret Castle Ravenloft)

Celledor

Hero
Egentligen så skulle det inte vara så mycket jobb att skapa ett program i t.ex. unity3d (som kan köras i webläsaren) för att snabbt kunna bygga upp sådana här 3d kartor med flyttbara pjäser och liknande... kanske tar fram en prototyp om jag får tid över.

I programet skulle man kunna lägga till funktioner för att visa/dölja våningar och skapa slumpmässiga sådana. Kan bli rätt nice när man tänker på det. Och med en enkel sparfunktion så kan man ha det över flera spelmöten.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Kul! De är supersnygga. Är vi må hända (precis som i BRP trådarna) på väg att skifta från "inga kartor alls tack" mot "stora maffiga 3D!!! kartor tack"? Iofs i linje med BRP.

Niklas som alltid älskat kartor.

Virvelmoln

Veteran
Det var väldigt snyggt ritat, och det ser ut som det ligger en hel del timmar bakom den där ritningen, visst kan man göra simplare men med samma tanke, går ju att utforska möjligheterna.

Att kunna generera 3-D kartor vore perfekt för strider eller liknande som varit oplanerade, får kolla upp unity3d om jag får tid :gremsmile:

Virvelmoln

Veteran
Niklas73 said:
Kul! De är supersnygga. Är vi må hända (precis som i BRP trådarna) på väg att skifta från "inga kartor alls tack" mot "stora maffiga 3D!!! kartor tack"? Iofs i linje med BRP.

Niklas som alltid älskat kartor.
Hehe, har själv aldrig använt kartor på det sättet, men dessa gör mig intresserad : )

Celledor

Hero
Virvelmoln said:
Att kunna generera 3-D kartor vore perfekt för strider eller liknande som varit oplanerade, får kolla upp unity3d om jag får tid
Gör det, det är grymt enkelt att komma in i och den har stöd för det mesta webläsare, datorer, telefoner mm. Så gör man en version kan man skapa den relativt enkelt till andra.

Virvelmoln

Veteran
Går det föresten att göra ett grid-system i det programmet? så man kan mäta hur långt attacker och sådant når?

Celledor

Hero
Virvelmoln said:
Går det föresten att göra ett grid-system i det programmet? så man kan mäta hur långt attacker och sådant når?
Nu är unity3d inget färdig program (kanske var oklar) utan en 3d motor men det går helt klart att bygga in det.

sakara

Veteran
Dyra versionen: Du lär dig 3d ritning, köper en 3d printer och printr ur kartan =)

Billiga versionen: Som du skrev sätt nummer

Modul: Bygg x antal moduler i samma storlekar som x antal rutor för olika höljder/terreng osv. borde gå med en elsåg och frigolit tex. annars kan du kanske hitta nån som kan slipa oktagonstavar som du kapar upp i olika höjder.

Celledor

Hero
Jag kunde inte låta bli... här är en snabb prototyp gjord med unity3d där man kan placera ut plattor med olika texturer:

Det är bara att installera unity webplayer för att det ska fungera.

http://www.veus.se/MapMaker/

För att flytta kameran:
A,W,S,D
Shift + must för att rotera
Mus scroll hjul för att zooma
Klicka på en av "knapparn" för att byta textur.

Virvelmoln

Veteran
Nice : ) ser bra ut som början.

Jag kommer nog köra på den enkla varianten dock och skriva nummer på varje ruta för att se hur många meter upp i luften föremålet når, sen ska jag avända mig av färgkoder för att se vad det är för typ av föremål vilket gör det enklare att se olika formationer, så hur kanske är röda tex medans växtliv är gröna och stenar och klippor bruna osv.

Celledor

Hero
Ja ska försöka bygga in lite då och då. Att man kan placera ut karaktärer, inredning, skatter, fällor, siffror och annat bra att ha. Samt ha lite olika "tilesets".

Skapar en ny tråd när jag har något mer som är värt att visa upp.