Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Båda mina exempel är mer ryska än engelska (även om ett ägde rum i England, och det andra i Mexiko).
Aha, tänkte mest i bokväg då sådana där gammal-"klyschiga" vapen förekommer. Har du sett dokumentärerna om Iceman förresten?Bobby Magikern said:Båda mina exempel är mer ryska än engelska (även om ett ägde rum i England, och det andra i Mexiko).
Definitionen är väl ursprungligen någon gång under järnåldern ett mord man inte erkänner när man konfronteras med det. "Joförfan det var jag som slog ihjäl Knut Knaphövde. He had it coming!" är visserligen en sorts brott, men att *smyga* med det var ett värre brott.Bobby Magikern said:Vad är egentligen definitionen? Om man utför själva akten i lönndom och bara låter konsekvenserna synas tycker jag det fortfarande borde räknas.
Särskilt samtidigt. Mmmm...svärd i höger och C96 i vänster...C96 Mauser pistol Cool pistol som liksom aldrig känns fel.
Svärd Ett svärd är aldrig fel, speciellt inte film-Conans gamla trotjänare.
Lönnmord skall väl snarast kopplas till att det är ett mord utfört i "lönndom". Vilket betyder "i hemlighet". Där hemligheten består i gärningsmannens identitet.Nightowl said:Definitionen är väl ursprungligen någon gång under järnåldern ett mord man inte erkänner när man konfronteras med det. "Joförfan det var jag som slog ihjäl Knut Knaphövde. He had it coming!" är visserligen en sorts brott, men att *smyga* med det var ett värre brott.Bobby Magikern said:Vad är egentligen definitionen? Om man utför själva akten i lönndom och bara låter konsekvenserna synas tycker jag det fortfarande borde räknas.
Idag finns det knappast nån juridisk definition, men jag står gärna korrigerad. Jag menar, om jag förgiftar min farbror för att ärva hanses kalasbyxsamling är det fortfarande nog inte "lönnmord" även om jag försöker göra det snyggt och i smyg (i jämfört med nån som säg slår ihjäl nån på krogen som han har ett ont öga till för att de hejar på Bajen). Lönnmord antyder liksom något mer... professionellt än så.
Jag är mest ute efter en ordvits. Det var tur att jag inte sa något om "vad har de stackarns lönnarna gjort er"...
Erik