Nekromanti 30 års jubileum. Nya Mutant

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Tiden går. Nu har det gått trettio år sedan det som kallades Nya Mutant kom. Jag var själv inte överförtjust. Varför? Mutant 2 hade inte blivit vad Expert var för Drakar och demoner. Jag blev lite misstänksam när alla mutanter klubbades ihop till en klass. Det är skillnad på muterad hamster och muterad människa. Och alla storstäder. Kul ibland, vi hade redan testat, ja vår SL i alla fall med tanken på en och annan storstad men inte att städerna skulle vara normen. Men anpassningen kom och sedan spelade vi bara det nya. Men EDD var spelet nummer ett i alla lägen.

Mutanter och Skymningslandet var satta på undantag, det har man förstått. Men faktum är att vi spelade en hel del i denna miljö. För till Nya Mutant fanns det mer beskrivning av bilar. I tidigare mutant var det mycket gående men nu blev det åka av.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,668
Hm... finns det en frågeställning här? Vad vi andra tycker eller?

Det stora felet med Nya/Svarta/Cyber/2089-Mutant är namnet. Det borde fått ett nytt namn och helt klippt banden med det gamla spelet eftersom det var vad som gjordes i praktiken. Det berörs ju också i den nya Mutantboken som kom i vintras.

Som spel är det ett ganska dugligt action-spel i mitt minne. Det kom ut många äventyr vilket väl är en styrka men de flesta av dessa är tyvärr ganska svaga. Bästa är några av de korta äventyren i Sinkadus samt så klart Cyberzonen (det enda som verkligen var riktigt bra). Berlin är en välskriven äventyrsplats men ger tyvärr inte SL så mycket konkret att gå vidare på.

För den som gillade Pyri blev detta istället återuppväckt i Mutant Undergångens arvtagare, och då i en bättre version än vad Äventyrsspel någonsin fick till.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Bifur;n322030 said:
Hm... finns det en frågeställning här? Vad vi andra tycker eller?

Det stora felet med Nya/Svarta/Cyber/2089-Mutant är namnet. Det borde fått ett nytt namn och helt klippt banden med det gamla spelet eftersom det var vad som gjordes i praktiken. Det berörs ju också i den nya Mutantboken som kom i vintras.

Som spel är det ett ganska dugligt action-spel i mitt minne. Det kom ut många äventyr vilket väl är en styrka men de flesta av dessa är tyvärr ganska svaga. Bästa är några av de korta äventyren i Sinkadus samt så klart Cyberzonen (det enda som verkligen var riktigt bra). Berlin är en välskriven äventyrsplats men ger tyvärr inte SL så mycket konkret att gå vidare på.

För den som gillade Pyri blev detta istället återuppväckt i Mutant Undergångens arvtagare, och då i en bättre version än vad Äventyrsspel någonsin fick till.
Vi spelade mycket mutan men vi förlade sälla spelet till Pyrisamfundet. Vi spelade än med EDD men även här var det i egentillverkade världar. Mycket av äventyren till Mutant var ju rädda Pyrisamfundet och dessa agentliknade uppgifter var väl inte så spännande.

Men om mutanter i nya Mutant var satta på undantag så var robotar det också. Ja anledningen till att de sällan spelades var väl arr de inte var så smarta. Vill minnas att deras INT var ganska låg. Det var nästan lite peka med hela handen. ni ska vara människor och ha cyberteknik.
 
Top