Nekromanti Caught up in the actor

Rickard

Urverk speldesign
Som en följdtråd på Sam Neill-tråden.. Det brukar ju stå vilka skådespelare som brukar vara med i filmen och vilka skådespelare drar till sig din uppmärksamhet och gör att du måste se filmen?

Forest Whitaker
Han är med i rätt annorlunda filmer, oftast i biroller, som Platoon, Good Morning, Vietnam, Phenomenon, Ghost Dog, Species (som empat) och Battlefield Earth..

Johnny Depp
Min absoluta favorit bland manliga skådespelare.. Mitt mål är att se alla hans filmer.. Ta och följ länken, för jag tänker inte lista alla filmer som jag gillar med honom.. Det skulle bli för många.. Jag har väldigt höga förväntningar på hans fyra kommande filmer (se länken som skrivet var).. Dead Man är väl den enda som jag direkt ogillat... men jag har däremot älskat alla Tim Burton-filmer han varit med i..

Christopher Lambert
Nä, jag skämtar faktiskt inte.. De filmer Lambert har varit med i har haft rejält coola koncept men det brister någonstans under manusarbetet och allting faljerar.. Highlander är väl den enda bra filmen med honom.. Här är några coola koncept i alla fall.. Fortress, Mortal Kombat, Mean Guns och Beowulf..

Christian Bale
En skådespelare som för mig fått min uppmärksamhet de senaste åren.. Har dock en tendens att ha en för cynisk min i alla filmer.. Mio min Mio, Henry V, American Psycho, Reign of Fire, Equilibrium och El Maquinista..

Tom Cruise
Egentligen skulle jag vilja ha Brad Pitt här, för han är en bättre skådespelare men Pitt har varit med i så många standardfilmer så jag tar inte med honom.. Jag har mest sett Cruise (och Pitt) som någon snygg pojke som fått lite passande roller (Top Gun, Days of Thunder) men på senare tid så har jag insett vad för sorts filmer pojken egentligen har gjort.. Risky Business, Legend, Rain Man, Interview with the Vampire och Vanilla Sky..

/[color:"green"]Han[/color] som dock tror sig ha betat av Cruises lite annorlunda filmer

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Cought up in the actor

Det var väl knappast oväntat att den här tråden skulle komma upp, jag hade tänkt att starta den själv, men orkade inte. Good work, soldier.

Jag börjar väl med Johnny Depp. Liksom du tycker jag att han står i en klass för sig. Underbara rollprestationer i alla lägen. En komplett skådespelare, helt enkelt.

Alan Rickman, en skådespelare som oftast hamnar i skymundan, men som alltid kan spela sådär läbbigt otäckt elak. Jag gillar honom framförallt för Hans Gruber i Die Hard och Professor Snape i Harry Potter.

Kevin Spacey. Också en väldigt mångsidig skådespelare, som kan spela det mesta. Speciellt grym tycker jag att han är i Seven, men även i The Nagotiator gör han ett underbart jobb. Har inte sett American Beauty än, men jag kan tänka mig att han gör det han ska. :gremsmile:

Liam Neeson (som för övrigt fyller år idag). På något sätt märks det att han är teaterskolad. Jag tycker om det "yviga" skådespeleriet han står för, men samtidigt visar han alltid ett behärskat lugn.

Jeff Bridges gör helt underbara insatser i The Fisher King och The Big Lebowski. Bufflig men ändå mångfacetterad. Passar hans stil utmärkt.

Ewan McGregor. Söta lilla Ewan. :gremsmile: Han kan rädda tre Star Wars-filmer och spela trumpet. Jag tycker om honom för hans spjuveraktighet som även går igen när han gör Obi-Wan.

Och i och med Moulin Rouge är steget från Ewan till Nicole Kidman inte så stort. Hon är en väldigt duktig skådespelerska, bland de bästa helt klart. Bär upp många storroller utan några problem.

Sist men inte minst måste jag nämna Brad Pitt. En jävligt duktig skådespelare vars bästa roll är den i Snatch. Trist nog tackar han ja till en bunt skitfilmer emellanåt, vilket gör att helhetsintrycket sänks lite, men i filmer som redan nämnda Snatch eller Seven och Fight Club, ja, då är han nog förlåten.

Snow

Swashbuckler

Den störste av dem alla:
Russel Crowe
Jag har sett följande filmer med denne herre och alla har varit till stor belåtenhet:

Romper Stomper - Crowe gör en otäck nazze
Gladiator - Romersk general och sedan gladiator
LA confidential - Lite oärlig men mycket moralisk (om än något enkelspårig) snut. Här är även Kevin Spacey med och han är utmärkt.
The insider - Ännu en film med Al Pacino som sig själv i huvudrollen. Han har ett annat namn men man ser att det är Al Pacino eftersom han agerar precis som vanligt. Russel Crowe är bra.
A beautiful mind - Crowe spelar matematisk snille som ... nä... ni får se den själva
Master and Commander - Crowe spelar kapten på brittisk skuta som får spö av en fransk båt. Filmen handlar dock mest om vänskapen med skeppsläkaren (spelas av Paul Bettany som ska spela Silas i Da Vince code).

Övriga som är bra men som redan är nämnda:
Kevin Spacey
Johnny Depp
Brad Pitt

Tom Hanks glömde jag nästan:
Forrest Gump
Apollo 13
Saving Private Ryan
The Green mile
Cast away
Catch me if you can
The Terminal

Tro det eller ej men jag tycker också att Bruce Willis är helt okej. Mina favoriter av de som inte är kötta-kötta:
Sjätte sinnet
Unbreakable
Femte elementet ( på gränsen till kötta-kötta men den är så bra så den får vara med ändå)

En snubbe jag är lite misstänksam emot men som ändå kan vara väl värd att flukta på: Nicholas Cage.
Face off, 8mm, Adaptation är bra (väldigt olika)
Gone in sixty seconds och en bunke andra är skitdåliga

Phillip Seymour Hoffman
Otrolig skådespelare som verkar kunna spela vad som helst. Från svinigt överklassarsle i "The Talented Mr Ripley" till underdånig hjälpreda i "The Big Lebowski". Han imponerar i allt han gör.

Steve Buscemi
Många påstår att han bara gör samma roll om och om igen, men icke! "Rollen" de pratar om är väl oftast den ettrige och halvkriminella typen han spelar i "Fargo", men de som ser "Trees Lounge", "Big Fish" eller varför inte hans insats i "The Sopranos", vet att han kan mycket mer. Dessutom spelar han sin standardroll mycket bra.

Christopher Walken
Har gjort många skitfilmer, ja, men han är likväl en duktig skådis. Lyssna på hans röst när han levererar sina monolger i "Pulp Fiction" och "True Romance". Eller titta på hans ögon i "Deer Hunter". Huga.

Anthony Hopkins
De flesta tänker väl på Hannibal Lecter, som förvisso är en bra insats, men det är i "The Remains of the Day" som han en gång för alla demonstrerar att han är en av världens överlägset bästa skådespelare. Skulle vilja få tag i filmen där han spelar Hitler...

Morgan Freeman
Ingen kan skänka en roll sådan värdighet som Morgan Freeman. Han rör sig och talar med både pondus och grace. Lyssna på hur objektivt han berättar i "The Shawshank Redemption" - inget överflödigt, onödigt, sentimentalt känslotjafs.

Foggmock

Myrmidon

Samuel L Jackson. " Hand me my lightsabre. It's the one that says "Bad motherfucker" on it."

Ewan McGregor, Johnny Depp, Jack Nicholson, Steve Buschemi, Christian Bale, Kate Blanchett för att nämna några.

Jag har inte så många favoriter som återkommer i storfilm efter storfilm, och jag är oftast för ointresserad för att lägga märke till vad one hit wonders-skådisarna heter, även om jag kanske gillar dem. Maria i Maria full of Grace är ett exempel. De flesta skådisarna i den filmen var iofs klockrena, men ändå. Casten i "Cube" är rätt bra de också.

Rickard

Urverk speldesign

"En snubbe jag är lite misstänksam emot men som ändå kan vara väl värd att flukta på: Nicholas Cage."
Ah, här är en kille som på senare år gjort en massa action/äventyrsfilmer, men som i "tidiga" år gjorde rätt annorlunda filmer som Raising Arizona (sanslös komedi), Vampire's Kiss (en kille som tror sig blivit biten av vampyr) och City of Angels (en av de bästa romantiska filmer jag sett)..

Vad jag däremot tycker är den bästa romantiska film är Before Sunrise och då kommer jag in på Ethan Hawke som jag vill se i fler filmer.. Dead Poets Society, Gattaca, Alive och tvåan Before Sunset (som jag inte sett) för att nämna några bra filmer..

/Han som antar uppföljaren till Before Sunrise måste vara bra

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Det brukar ju stå vilka skådespelare som brukar vara med i filmen och vilka skådespelare drar till sig din uppmärksamhet och gör att du måste se filmen?
Det finns ingen skådespelare i världen som ensam skulle kunna övertyga mig att en film är sevärd. Däremot finns det ett par skådespelare som mer än andra har den goda smaken att vara med i bra filmer (och visserligen varvar det med rena skitfilmer, men de gör väl att de har råd att köpa en till swimingpool eller tennisbana så det går nog att förlåta).

Joe Pantaliano
Evig birollsinnehavare som är så bra skådis att det tog mig pinsamt lång tid att fatta att han var med både i The Matrix, Memento, The Goonies, Midnight Run, Bound och Sopranos.

Bruce Willis
Visst har han gjort mycket skräp, och han kanske inte är världens bästa skådis, men han är faktiskt med i Twelve Monkeys, Pulp Fiction, The Sixth Sense och Sin City, så någon form av omdöme verkar han ha.

Brad Pitt
Skulle kunna försörja sig som snutfager försteälskare i kassa romantiska komedier, men väljer att vara med i Fight Club, Seven, Twelve Monkeys, True Romance och Thelma & Louise istället. Rätt tänkt!

/tobias

Rickard

Urverk speldesign

Igår när jag kollade på Bicentennial Man så insåg jag att det var en till kille, vars filmer jag gärna dras till och vill se. Har sett "The Final Cut", "One hour photos" och "What Dreams May Come" med honom under senaste året. Den sistnämnda filmen är en helt underbar historia som har ruskigt snyggt foto. Varför jag rekommenderar den här skådisen är för att han är med i väldigt annorlunda filmer. Här är något jag kopierar från imdb om The Final Cut. "Set in a world with memory implants, Robin Williams plays a cutter, someone with the power of final edit over people's recorded histories."

Robin Williams
Klassiska filmer med honom är: "Good Morning, Vietnam", "Dead Poets Society", "The Fisher King", "Mrs. Doubtfire", "Jumanji" och "Good Will Hunting". Nästa gång du inte vet vad du ska hyra för film när du står i videobutiken, så ta en film med Robin Williams som du inte har hört talas om och njuut.

/Han som kände för lite trådnekrofili

Rickard

Urverk speldesign

Johnny Depp

Tom Cruise
Kan stryka de här nu för tiden. Möjligtvis ersätta Cruise med Brad Pitt istället. Depp har jag överknarkat på och är rejält trött på honom. Jag känner igen varenda ansiktsuttryck, varenda tonfall ...

Här är några nya skådespelare som jag följer med nyfikenhet.

Joseph Gordon-Levitt
Jag mötte honom först som lillgrabben i Tredje klotet från solen, men det var inte förrän i den suveräna filmen Mysterious Skin som jag fick upp ögonen för den här skådisen. Hesher är en film som också bör nämnas med honom. Senaste storfilmen var Inception.

Ellen Page
Upptäckte henne i Juno och när jag såg henne i filmer som Whip it, SUPER och den rätt annorlunda och intressant Hard Candy ville jag ha mer. Den senaste storfilmen hon var med i var Inception. Gissa om jag såg fram emot att få se den filmen. :gremsmile:

Natalie Portman
Jag tror inte att jag behöver säga så mycket om henne. Hon är ofta med i intressanta projekt.

/Han som även har ögonen på ett par upcoming actionhjältar men känner inte för att nämna dem och som hade Heath Ledger under sin lupp

Jocke

Man med skägg

Vad jag däremot tycker är den bästa romantiska film är Before Sunrise och då kommer jag in på Ethan Hawke som jag vill se i fler filmer.. Dead Poets Society, Gattaca, Alive och tvåan Before Sunset (som jag inte sett) för att nämna några bra filmer..
Before Sunset är (hör och häpna) BÄTTRE! Alla har blivit 12 år bättre (eller hur lång tid det nu har gått): Bättre manus, bättre skådisar, bättre regi etc. Trotts att allt är samma. Den är också (typ) helt i realtid, utan att det känns krystat.

Storuggla

Champion

Jack Lemmon och Walther Matthau. Tillsammans var de oslagbara, men när de gjorde filmer utan att spela mot varandra kunde de plötsligt visa otroliga djup och förmågor. Jag tror på rak arm att den enda film de båda förekommer i som inte är en komedi är JFK, för övrigt.

Storuggla, skägget retuscherades bort

Ond bråd död

Swashbuckler

Before sunset är mycket bra. Jag tycker t o m att den är bättre än Before sunrise, men det kan bero på att jag såg den först. Ethan Hawke och Julie Delpy får extra uppmärksamhet från mig för de filmerna. De talades om en tredje film för nåt år sen också.

Samma sak med Tom Cruse efter att jag såg Magnolia.

Men annars bryr jag mig inte särskilt om skådespelare, de brukar göra ett tillräckligt jobb i de flesta fall. Regissörer håller jag lite koll på dock.

sirfrog

Warrior

Dame Maggie Smith
Hon är bara allmänt cool. Let's face it. Visserligen spelar hon mest bara en sak, men hon är så utomordentligt härlig på det hon gör.
Sir Christopher Lee
Spelar visserligen alltid skurk, men är fan bra på det. Den rösten, den längden, den närvaron gör honom hotfull när han vill. Rykten går om att han insisterar på att göra sina egna stunts, vilket ger pluspoäng.
Sir Sean Connery
Really? Behöver jag förklara? Han har varit i dåliga filmer, men han är fortfarande Sean Connery.

Tröstpris:
Monty Python-gänget: Får mig (nästan) alltid att skratta.
Rowan Atkinson: Alltid kul (Blackadder är fortfarande underbart), men verkar aldrig få göra några mer seriösa roller. Var dock riktigt bra i Keeping Mom.

Edit: Glömde nämna att jag inte tar upp de som redan noterats. Älskar dock Morgan Freeman b.la.
Edit 2: Rättat Maggie Smith till Dame Maggie Smith.

Storuggla

Champion

"Maggie Smith
Hon är bara allmänt cool. Let's face it. Visserligen spelar hon mest bara en sak, men hon är så utomordentligt härlig på det hon gör.
Sir Christopher Lee
Spelar visserligen alltid skurk, men är fan bra på det. Den rösten, den längden, den närvaron gör honom hotfull när han vill. Rykten går om att han insisterar på att göra sina egna stunts, vilket ger pluspoäng.
Sir Sean Connery
Really? Behöver jag förklara? Han har varit i dåliga filmer, men han är fortfarande Sean Connery."

Nitpick här, men om du ska kalla Connery och Lee för "Sir", vänligen visa då Smith samma respekt och kalla henne "Dame".

Storuggla, de behöver inte ha förtur till jobb dock

sirfrog

Warrior

Du har rätt, miss från min sida. Klart hon ska ha sin adelstitel, nu när de andra har!

Mukwa

Swashbuckler

Jag tycker att Johnny Depp är den mest överskattade skådisen som någonsin existerat. Visst är han bra, men han spelar ju alltid exakt samma slags roller och att bedöma honom utifrån "konstig roll i Burton-tappning" gör ju knappast honom till en skådespelare med bred talang. Som sagt, han är bra på det han gör, men någon bredd på sina karaktärer har han icke.
-----------

1. Brad Pitt. Han har spelat alla slags roller och gått in för alla med 110 %. Jag kan inte se någon som överträffar honom i bredd och talang. Finns hans namn på framsidan ser jag filmen.

Geoffrey Rush. Jag fick inte upp ögonen för honom förrän Pirates 3, när Depp var allmänt uttjatad och filmen hängde på att Rush tog rodret. Quills är en magnifik rollprestation och han borde komma med i nån form av topp-lista. I King's speech visar han att han även kan spela jordnära roller. Helt klart underskattad.

Bruce Willis. Action tänker ni. 12 Monkeys tänker jag. Det här är en type-castad skådis (precis som Depp faktiskt är, och jag önskar att folk börjar inse det) som faktiskt har bredd (det återstår att se om Depp fixar det). Helt klart underskattad.

Elijah Wood. Vad hände, tänker ni. Jag tänker... nåt iallafall. Det här är nog mitt svar på tråden. Det han är med i ser jag. Inte för att jag egentligen tycker att han är världens bästa skådespelare, utan för att jag vill äventyra min egen bild av honom som Frodo. Han lyckas faktiskt bevisa att han är en riktigt bra skådis. Green Street Hooligan gillade jag (se för bövelen inte tvåan!) som fasen.

Tom Cruise. Rollerna han spelar är ofta väldigt lika varandra, men han lyckas också välja väldans bra filmer så det här är en skådis jag kan följa för att vara säker på att få se en bra film. Sen är han en väldans bra skådis också. Vanilla Sky är en av mina favoriter, An Interview with a Vampire är en annan.

Kanske fyller på. Nu finns dock bara nr 1 på listan och resten är funderingar. Johnny Depp är en bra skådis som jag inte föraktar på något sätt, men jag tycker att han har väldigt mycket att bevisa fortfarande.

Eksem

Champion

Bill Murray! Because: Det är Bill Murray för fan.

Also Kurt Russel.

Kaffe å Cigg

Veteran

Tvärtemot vad någon tyckte i annan tråd: Michael Cain alltid jäkligt bra och övertygande.

Steve Buscemi.

Brukar gilla Gary Oldman också... Han är ofta bra även i kackiga filmer.