Nekromanti Caught up in the actor

Kaffe å Cigg

Veteran
Re: Cought up in the actor

Och John Turturro och Ian Hart (heter han så ens? Nåja han har huvudrollen i Land Och Frihet av Ken Loach, som är en favoritfilm)

Storuggla

Champion
Jag kom på en till: Burt Reynolds. Han har gjort en radda underskattade filmer som jag tycker om, och ser jag hans namn i rollistan försöker jag se filmen oavsett hur rutten den verkar vara. Oftast är filmen också rätt rutten...

Storuggla, men så har han kört bil jättefort

Lukas

Mannen i Gult
Två skådespelare som aldrig gör dåliga roller skulle jag säga är

Tim curry: som visserligen är med i en massa "dåliga filmer" men som alltid levererar. Jag klarar att resterna av filmerna är skit bara för att få se honom.

Christopher Lloyd: en himla underskattat skådespelare, mest läns som Emmet Brown i back to the future, men som gjort mycket mer.
han har till och med en liten roll i "One Flew Over the Cuckoo's Nest"

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Eftersom ni andra inte verkar vara så pigga på att nämna kvinnor i den här tråden så tar jag väl på mig ansvaret för jämställdheten.

Cate Blanchett

Uma Thurman

Helen Mirren

Scarlett Johansson

KamiFisk

Hero
Två absoluta favoriter är Nick frost och Simon pegg höll på att glömma Morgan freeman.

Sedan i ingen speciell ordning.

Will smith i hans allvarligare roller.

Denzel

Paul giamatti

Jim carrey tycker jag är underskattad. 'tyckte att han var riktigt bra i eternal sunshine och number 23.

På senare år har jag börjat tycka att Leonardo Dicaprio har börjat göra jäklgt bra filmer.

Hoss kvinnor gillar jag nog mest Rachel mcadams

Sedan i ingen speciell ordning.

Dre barrymore, mest för att hon har en helt underbar röst.

Judy dench

Hellen mirren

Cate Blanchett

Kate beckinsdale, hon gör en del skumma filmer.

Rickard

Urverk speldesign
Vitulv said:
Uma Thurman
/.../
Scarlett Johansson
Vad är det med dessa två som gör att du måste se filmer som de är med i?

/Han som kan typ erinra sig en bra film vardera som de varit med i

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Han said:
Vitulv said:
Uma Thurman
/.../
Scarlett Johansson
Vad är det med dessa två som gör att du måste se filmer som de är med i?

/Han som kan typ erinra sig en bra film vardera som de varit med i
Uma har en utstrålning och ett kontrollerat lugn som ger mig rysningar, även i dyngfilmer som den där Batmanrullen (vad den nu hette).

Scarlett varvar ett närapå hyptnotiserande uttryck med en sårbarhet som är både trovärdig och djupt rörande. Jag blir alltid lätt förbryllad när jag ser henne agera.

Att båda dessutom är så jävla snygga att man funderar över en karriär som stalker gör ju inte direkt saken sämre, även om det egentligen inte påverkade mina val.

Arfert

Facit
Scarlett är t.ex. grym i Lost in Translation och i hennes Woody Allen-rullar. Och Uma har aldrig varit dålig, inte ens i den där kassa Batmanfilmen.

Arfert

Facit
Några till kvinnor:

Rachel Weisz
Tilda Swinton
Charlotte Rampling
Isabella Huppert
Catherine Deneuve
Signourney Weaver

...och många många fler.

slanfan

Hero
Helen Mirren- R.E.D! och en i övrigt vansinnigt stor karriär.

Bryan Cranston- Breaking bad och Malcolm in the middle!

Michelle Pfeiffer- Catwoman! Scarface!

Arnold Schwarzenegger

Stormflare

Veteran
John Rhys-Davies

Gimli - LotR
Sallah - Indiana Jones
Front-de-Boeuf - Ivanhoe
Vasco Rodrigues - Shogun

...och så denna lilla pärla, någon som sett?

Never Say Never Mind: The Swedish Bikini Team

Rickard

Urverk speldesign
Re: Cought up in the actor

Chloë Grace Moretz
Kick-ass, Let the right one in och nu Hugo. Det ska bli intressant att se vilka fler filmer som hon väljer i framtiden.

/Han som hoppas att Kick-Ass 2 handlar mer om Hit Girl än Kick-Ass och som hellre hade sett den filmen om fem år

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Sedan jag började matcha mina filmval mot IMDB så har ingen skådespelare lyckats lura in mig i en dålig film, vilket däremot kunde hända ofta förr i tiden när det var just skådespelarna som blev referens för vad man hyrde hem från videohyllan.

Kvinnliga skådespelarfavoriter:
Katharine Hepburn - Förmodligen världens största skådespelerska genom tiderna. The Philadelphia Story, The African Queen, Holiday, Guess Who's Coming to Dinner, On Golden Pond m.fl

Audrey Hepburn - Roman Holiday, Sabrina, The Nun's Story, Breakfast at Tiffany's, Wait Until Dark, My Fair Lady, Charade, Love in the Afternoon

Ingrid Bergman - Casablanca, Gaslight och Höstsonaten

Meryl Streep - Kramer vs. Kramer, Sophie's Choice, Out of Africa, The Devil Wears Prada, Doubt

Giulietta Masina - La strada och Le notti di Cabiria

Liv Ullmann - Persona, Vargtimmen, Skammen, Viskningar och rop, Scener ur ett äktenskap, Ansikte mot ansikte, Höstsonaten

Elizabeth Taylor - Cat on a Hot Tin Roof, Who's Afraid of Virginia Woolf?, Giant

Catherine Deneuve - Les parapluies de Cherbourg, Repulsion, Les demoiselles de Rochefort, Belle de jour, Tristana

Jodie Foster - The Little Girl Who Lives Down the Lane, The Accused, The Silence of the Lambs,

Jean Simmons - The Big Country, Elmer Gantry, Spartacus

Bette Davis - All about Eve, Now Voyager och Dark Victory.

Marlene Dietrich - Witness for the Prosecution, Der blaue Engel, Judgment at Nuremberg, Destry Rides Again

Jennifer Jones - The Song of Bernadette och Since You Went Away

Julie Christie - Darling, McCabe & Mrs. Miller, Away from Her, Doctor Zhivago, Billy Liar

Olivia de Havilland - Gone with the Wind, The Heiress, The Snake Pit

Maggie Smith - The Prime of Miss Jean Brodie men framför allt för rollen i Downton Abbey.

Vivien Leigh - Gone with the Wind, A Streetcar Named Desire, Waterloo Bridge

Greta Garbo - Grand Hotel och Camille

Manliga skådespelarfavoriter:
James Stewart - Mr. Smith Goes to Washington, Destry Rides Again, The Shop Around the Corner, The Mortal Storm, The Philadelphia Story, Rope, Harvey, The Naked Spur, Rear Window, The Man from Laramie, Vertigo och Anatomy of a Murder

Gary Cooper - Meet John Doe, Sergeant York, The Pride of the Yankees, High Noon, Love in the Afternoon

Alec Guinness - Oliver Twist, Kind Hearts and Coronets, The Ladykillers, Lawrence of Arabia, The Bridge on the River Kwai, Star Wars

Dustin Hoffman - The Graduate, Midnight Cowboy, Papillon, Straw Dogs, Marathon Man, Kramer vs. Kramer, Tootsie, Rain Man, Wag the Dog, Last Chance Harvey

Al Pacino - The Godfather, The Godfather: Part II, Serpico, Dog Day Afternoon, Scarface, Scent of a Woman, Carlito's Way, Heat, The Devil's Advocate

Jack Nicholson - Chinatown, One Flew Over the Cuckoo's Nest, The Shining, A Few Good Men m.fl.

Robert De Niro - The Godfather: Part II, Taxi Driver, The Deer Hunter, Raging Bull, The King of Comedy, The Untouchables, Midnight Run, Goodfellas, Heat, Wag the Dog

Clark Gable - It Happened One Night, Mutiny on the Bounty, Gone with the Wind, The Misfits

Cary Grant - The Awful Truth, Bringing Up Baby, Holiday, His Girl Friday, The Philadelphia Story, The Talk of the Town, Arsenic and Old Lace, An Affair to Remember, North by Northwest, Charade

Humphrey Bogart - High Sierra, The Maltese Falcon, Casablanca, The Big Sleep, Dark Passage, The Treasure of the Sierra Madre, Key Largo, The African Queen, The Caine Mutiny, Sabrina, The Desperate Hours, The Harder They Fall

Fred Astaire - The Gay Divorcee, Top Hat, Shall We Dance, Holiday Inn, The Band Wagon, Easter Parade

James Cagney - Yankee Doodle Dandy, White Heat, Mister Roberts, Angels with Dirty Faces

Maurice Chevalier - The Smiling Lieutenant, Gigi, Love Me Tonight

Marlon Brando - A Dry White Season, The Godfather, On the Waterfront, A Streetcar Named Desire

Takashi Shimura - Shichinin no samurai, Ikiru, Rashômon, Kumonosu-jô

Henry Fonda - The Grapes of Wrath, The Ox-Bow Incident, My Darling Clementine, Mister Roberts, The Wrong Man, 12 Angry Men, C'era una volta il West, On Golden Pond

Max von Sydow - Det sjunde inseglet, Smultronstället, Ansiktet, Jungfrukällan, Såsom i en spegel, Nattvardsgästerna, Vargtimmen, Skammen

Dessutom...
Errol Flynn, Spencer Tracy, Paul Muni, Orson Welles, Joel McCrea, Joseph Cotten, Gregory Peck, Laurence Olivier, Charles Chaplin, William Holden, James Mason, Jack Lemmon, Kirk Douglas, Montgomery Clift, Richard Burton, Sidney Poitier, Burt Lancaster, Clint Eastwood, John Wayne, Sean Connery, Peter O'Toole, Charles Bronson, Paul Newman, Alain Delon, Anthony Quinn, Robert Redford, Gene Hackman, Michael Caine, Woody Allen, Ryan O'Neal, Steve McQueen och Jon Voight

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har någon sorts långsamt malande projekt att skaffa mig allt med Sean Connery, Rutger Hauer och Clint Eastwood i. Ingen brådska, de lär ju inte göra så många filmer till, och jag har en livstid kvar att njuta av dem.

Stormflare

Veteran
http://www.imdb.com/name/nm0322513/

Iain Glen

Totalt okänd för mig, men gör ett fantastiskt jobb som Ser Jorah Mormont i GoT. Ansiktet och rösten är perfekta. (jag verkar ha en fet man-crush, jag vet) :)

Så jag söker på imdb och hittar en hel hög med filmer/TV-serier; Dr Who, Spooks, Järnladyn, Resident Evil (några av uppföljarna), Tomb Raider, Kingdom of Heaven mm.

Verkar vara en riktig birollskung.

Det är så många bra (och för den delen, i mina ögon inte så bra)
Men
Jackie Gleason- om än bara för den tuffe sheriffen

Kathy Bates. - Lida och några gäng filmer till

Genesis

Ni dés ni maître
Eftersom jag är språkfantast tittar jag inte längre på så mycket amerikanskt (eftersom jag då inte kan få både en bra film och språkövning samtidigt). Mina favoriter måste då bli från andra filmindustrier.

Stephen Chow (Hongkong)
Javisst, alla hans filmer är likadana, men alla är bra. Han lyckas med konststycket att göra flamsiga slapstick-komedier men ändå alltid hitta ett par ögonblick av äkta, rörande känsla. Och han är också den som skriver bäst dialog på kantonesiska. Eller är det fusk att ta med någon som både skriver, regisserar och spelar i filmerna?

Audrey Tautou (Frankrike)
Hon är bara så söt! Hon lyfter alla filmer hon är med i. Fantastisk skådespelerska som jag inte undersökt tillräckligt.

Jay Chou (Taiwan)
Nu har han ju kommit till Hollywood i och med Green hornet, så nu får jag väl sluta kolla på honom, men jag är motvilligt förtjust i hans tidigare alster. Motvilligt eftersom han är en sådan flickidol, men killen har sjukt många talanger. Bra skådis, snygga kung fu-moves och sjunger och spelar typ tio olika instrument (jag kan erkänna att han spelar dem bra även om jag inte gillar hans musik). Min flickvän får något längtande i blicken när hon pratar om Jay Chow.

Ronald Cheng (Hongkong)
Även han komiker (Hongkong är bäst på komedi), även om han varit i en eller två allvarliga filmer. Fastnade för honom i Himalaya Singh och har nu börjat leta specifikt efter filmer där han är med. Han är fantastisk på att spela naivt pucko.

Nu när jag börjat ordentligt med spanskan kommer jag väl att fastna för någon mer skådis, men jag har inte givit mig in på filmer så mycket ännu, eftersom jag fortfarande behöver undertexter. Jag kommer att gå igenom alla Almodóvars filmer, man han är ju inte skådis, så det räknas ju knappast.