Nekromanti Underrubriker till kapitel

Rickard

Urverk speldesign
Tja ba!

Ponera att ni skulle få (och hade inspiration till att) skriva ett <u>regel</u>system till DoD och ni fick de kapitel som skulle ingå.. Vad för områden skulle ni ha med och beskriva, alltså vad skulle ni ha för underrubriker till alla kapitel? Vad känner ni själva att det behövs skrivas om? Här är de kapitel som ni har att leka med:
<ul>Introduktion
Skapa rollperson
Utföra handlingar
Att utvecklas
Strid
Magi
Utrustning[/list]Anledningen till varför jag lägger detta inlägg här och inte på DoD-forumet är dels för att jag inte vill ha svar som "Kolla i DoD. Jag tycker det är jättebra där" och dels för att jag vill ha lite bredare svar.. Vad tycker ni vore ballt att få in i ett standardfantasyrollspel såsom DoD? Vad har ni saknat i de rollspel som ni spelade (spelar?) under er ungdom? Spinn loss!

/Han som vill se om han har täppt till de flesta hålen

<font size="1">[edit] Ändrade "Avgöra handlingar" till "Utföra handlingar"</font size>

solvebring

Superhero
Jag kan nog inte komma på alla underrubriker som jag skulle vilja ha så här på rak arm, men jag skall göra ett försök till det som jag tycker är relevant. Och låt oss ponera att vi gör ett rollspel som skall kunna spelas av allt och alla, och därför ta hänsyn till nybörjaren i ärendet.

Introduktion
Vad är ett rollspel
Vad går detta rollspelet ut på?
Spelledaren
Spelaren/Spelarna

Skapa rollperson
Vad menas med att skapa en rollperson
Rollformulärets funktion
Namn
Ålder
Åldersmodifikationer
Kön
Könsmodifikationer
Ras
Rasmodifikationer
Härkomst
Social klass
Kroppsbyggnad
Svärdshand
Skadebonus
Attributer
Färdigheter
Yrke
Yrkesfärdigheter
Övriga färdigheter
Kroppspoäng
Magisk kraft/Psyke/Spiritus etc.
Utrustning och kläder
Pengar
Vapen
Vapenklasser
Språk
Utseende
Karaktärsdrag
Speciella egenskaper & egenheter
Möjliga defekter, fobier etc.
Bakgrundshistorian

Avgöra handlingar
:gremconfused: :gremblush:

Att utvecklas
Utvecklingssystem
Färdighetsutveckling
Attribututveckling
Utveckling med magisk hjälp och förmågor etc.
Att utvecklas som roll & karaktär

Strid
Strider i rollspel
Stridshandlingar
Responshandlingar (om det används, inte alltid det är så)
Närstrid/Närstridsvapen
Strid ingående gällande slagsmål
Strid på avstånd/Avståndsvapen
Två eller flera vapen
Ridande strid
Flygande strid
Vapenfärdigheter & Stridskonster
Rustningar & deras funktioner
Skada & Kroppspoäng
Helningsprocessen
Aputation

Magi
Magi rollspel
Magi i detta rollspel
Magikern
Magikernas olika gillen och skolor
Familiaris
Kraft/Psyke/Spiritus etc.
Magiskolor
Andra typer magier (kanske vildmagi och sådant)
Magiska förmågor
Magiska föremål
Magiska vapen
Magi i strid
Magi i från andra världar & plan

Utrustning
Kläder
Redskap
Mat & Dryckes utrustning
Djur & Ryktningsutrustning
Äventyrsutrustning
Diverse "Camping"-utrustning
Stridstillbehör
Speciell utrustning från olika härstamningar (spec. prylar etc.)

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Detta är de jag kan komma på - på rak arm som sagt. Det är inte i någon vidare bra ordning, uppdelat i rätt breda rubriker som egentligen skulle kunna delas i ännu fler underrubriker, men det är vad jag kan komma på klockan halv fem på morgonen... Det duger väl i grova drag i alla fall... :gremsmirk:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Eh, varför?

Ponera att ni skulle få (och hade inspiration till att) skriva ett regelsystem till DoD och ni fick de kapitel som skulle ingå..
Men, eh, varför skulle man vilja skriva ett regelsystem till DoD? DoD ÄR ju ett regelsystem (för oss bakåtsträvare som aldrig erkänt Chronopias existens).

Låt mig formulera om första stycket i ditt inlägg:

Ponera att ni skulle få (och hade inspiration till att) skriva ett generellt regelsystem för rollspel i fantasymiljö och ni fick de kapitel som skulle ingå.. Vad för områden skulle ni ha med och beskriva, alltså vad skulle ni ha för underrubriker till alla kapitel? Vad känner ni själva att det behövs skrivas om? Här är de kapitel som ni har att leka med:
Om man vill skriva ett generellt regelsystem för fantasyrollspel så finns nog precis de kapitel man vill ha redan beskrivna. I DoD (valfri version), GURPS, d20, D&D, Rolemaster etc. etc.

Nej, det här var nog inte ett svar du ville ha, men i alla fall...

Dewil

Rickard

Urverk speldesign
Därför

"Men, eh, varför skulle man vilja skriva ett regelsystem till DoD? DoD ÄR ju ett regelsystem (för oss bakåtsträvare som aldrig erkänt Chronopias existens)."
Tja, Riotminds skriver ju Drakar och Demoner: Trudvang..

Svaret är enkelt.. För att jag frågar efter det.. Mer (men inte alla) anledningar hittar du i ursprungsinlägget..

Jag tycker du är väldigt oartig som går in och svarar något helt annat när jag skriver att jag inte vill ha det svaret: "...dels för att jag <u>inte vill ha svar som 'Kolla i DoD. Jag tycker det är jättebra där'</u> och dels för att...."

Om du nu var tvungen att skriva så, varför skrev du inte bara in kapitelindelningarna i de rollspel du föreslår?

/Han som helst inte vill ha en diskussion om det här

Pom

Swashbuckler
Re: Därför

Jag tror det handlar om äkta förvirring från Dewils sida, inte om oartighet, eftersom den mening han citerar (om att skriva ett regelsystem till DoD) även för mig är gåtfull :gremsmile: . Resten av ditt inledande inlägg ger klarare besked om vad du vill ha för slags svar, men fröet till Dewils förvirring tycker jag är lätt att se.

Rickard

Urverk speldesign
Oj, ett jättetack till tankestormen.. Den var grundlig.. Tänkte kommentera lite.. :gremsmile:

Skapa rollperson
Kön
Behövs detta? Jag har inte ens med en sådan ruta på rollformuläret, utan man får skriva det i den generella Karaktärsdragsrutan.. Jag har inga könsregler, men tänkte nämna detta i de fria poäng som fås av åldern som man kan använda för att flytta om grundegenskaperna..

Härkomst
Vad menar du med härkomst? Menar du vilket land man är ifrån?

*Svärdshand
Oj, detta hade jag glömt.. :gremsmile: Nog för att jag inte har några regler för detta, så det känns lika menlöst att beskriva som "kön".. Beskrivningen för båda skulle bli något som "Du kan vara höger- eller vänsterhänt" respektive "Du kan vara man eller kvinna".. Nog för att jag har en ruta för detta på rollformuläret, för man kan bli dubbelhänt på förmågetabellen.. Hmm, antingen så stryker jag rutan på formuläret (förmågan Dubbelhänt kan skrivas i förmågerutan) eller så skriver jag en förklarande text att svärdshand (höger eller vänster) kan väljas vid behov.. Vad borde jag göra?

Att utvecklas
Vad hade du tänkt dig i denna punkt.. Utveckla gärna.. :gremsmile:

Strid
Vad är det egentligen som behövs beskrivas noggrannare? Det fungerar ungefär som normal närstrid..

Strid på avstånd/Avståndsvapen
På vilket sätt hade du tänkt dig att detta fungerar annorlunda än närstrid.. Ge gärna exempel från andra rollspel.. Hmm, förvisso så har jag inte beskrivit laddningtid (vilket förvisso kan stå i vapenlistan) eller vad som händer om man missar ett mål eller skjuter rakt in i en grupp av varelser..

*Ridande strid
Det här har jag beskrivit i färdigheten Rida som "Vid strid ersätter Rida vapenfärdighetens färdighetsvärde".. Mer än så tyckte jag mig inte behöva, för jag ser egentligen inte hur en beriden strid skiljer sig från en markbunden strid..

Flygande strid
Det här har jag inte ens funderat över, men det borde fungera på samma sätt som beriden strid..

Något jag inte har med är exempelregler för speciella situationer.. Vad finns det för speciella stridssituationer som kan uppstå? Spinn loss..

Magi
Magikern
Vad hade du tänkt lite närmare att denna skulle beskriva?

Magiska förmågor
Har du några exempel i åtanke?

Det är inte tänkt att spelarna ska portalvandra speciellt mycket, men behövs det ändå nämnas? Jag har exempelvis magiskolor (demonologi, drakmagi) som nämns men som inte är till för rollpersoner..

Utrustning
Vad menar du? Alvrustningar, dvärgöl och sådant eller?

/Han som funderar på att starta en ny tråd angående specialregler i strid

Johan K

Gammal & dryg
Well, vad kan man säga.. Förutom då att det är mer elelr mindre vad jag åxå skulle vilja se som underrubriker..

Men för att kompletera lite till att Avgöra handlingar så kanske man kan ha lite av det här:

* Antal handlingar.
* Hur man avgör hur många handlingar man har.
* Hur man räknar ut antal handlingar.

Ulfgeir

Swashbuckler
Skapa rollperson

Här vill jag ha in följande underrubriker:
* Grundläggande
Här kommer alltså in saker som kön, ras, egenskaper.

* Vad kan du?
Här beskrivs färdigheter och förmågor.

* Vem är du?
Beskrivning av vem personen är, släkt etc.

* Vad vill du?
Vad har rollpersonen för mål i livet.

* Vad har du som är värt att leva för?
Vad för saker är det som rollpersonen värdesätter. Även då saker som rollpersonen är rädd för.

strid
Strid borde delas upp i enkla logiska delar som kan kombineras ihop och är lätta att hitta.

* Hur funkar stridssystemet?
Här beskrivs det övergripande hur en strid funkar med iniativ och hur många attacker etc man kan göra.
** Närstrid
** Avståndsvapen

* Strid med flera deltagare
Hur funkar det om man slåss mot flera motståndare samtidigt?

* Saker att tänka på vid strid
Hur påverkas ens stridsförmåga av skador?
Vad innebär det att ha tillgång till olika skydd att gömma sig bakom?
Taktik?

* Grisodlare/Wuxia
Hur gör man om man vill ha smutsig grisodlarromantik där man riskerar att dö av sårförgiftning av minsta skråma? Vad händer om man vill kasta sig i ljuskronor/master på fartyg, springa på böljande bambukvistar och undcika ett regn av pilar etc. Dvs här beskrivs var på skalan som de aktuella reglerna hamnar, och vilka konsekvenser det får om man ändrar på dem.

Allt måste även ha gott om exempel, så att läsarna tydligt ser reglerna förklaras.

/Ulfgeir

Rickard

Urverk speldesign
Strid
* Strid med flera deltagare
Hur funkar det om man slåss mot flera motståndare samtidigt?

Utifrån reglerna (som jag skrivit) så borde man kunna dra slutsatsen att strid mot två personer är svårt och tre nästan omöjligt (då man inte får agera, om man inte är väldigt skicklig).. Striden i sig skiljer sig inte nämnvärt annars.. Borde jag, likt Krille, ändå skriva dit hur många som man maximalt kan möta i en strid, så att folk inte möter 9 personer på en gång? (Fast "böghögar" är rätt charmigt i handgemäng :gremlaugh:)

* Saker att tänka på vid strid
Vad innebär det att ha tillgång till olika skydd att gömma sig bakom?
Taktik?

Ah, skydd hade jag helt glömt bort.. Tack..

Taktik vet jag inte vad du menar med.. I DnD så finns det regler för flankning och en massa småregler, men jag tycker det är skitdumt.. Där finns det också skitidiotiska småregler, vilket gör att de som kan reglerna bäst gör helt konstiga avvägningar..

Fast taktik kan innebära strategi under fältslag också och det har jag faktiskt glömt bort att ta med.. Fältslagsregler, då.. Tack igen.. :gremsmile:

* Grisodlare/Wuxia
Japp, det har jag.. Fast jag kallade rubriken för "stämning".. Vete tusan om "genre" inte är en bättre rubrik..? Fast genre låter så fastlåst.. "Heroisk swashbuckling med lömska knep" är en kort beskrivning av hur jag vill att striden ska te sig.. Jag skulle vilja ha en kort rubrik som... som... säger på ett klatschigt sätt "Såhär är det tänkt att striderna ska se ut"..

"Allt måste även ha gott om exempel, så att läsarna tydligt ser reglerna förklaras."
Jag funderar på att ha en löpande berättelse genom alla sidorna i stridskapitlet som ska fungera som exempel.. Vet inte hur jag ska fixa det än.. :gremtongue: Får antagligen ta det som det kommer..

/Han som undrar om han får någon mer hjälp med rubrikerna

hraufnir

Swordsman
Utifrån reglerna (som jag skrivit) så borde man kunna dra slutsatsen att strid mot två personer är svårt och tre nästan omöjligt (då man inte får agera, om man inte är väldigt skicklig).. Striden i sig skiljer sig inte nämnvärt annars.. Borde jag, likt Krille, ändå skriva dit hur många som man maximalt kan möta i en strid, så att folk inte möter 9 personer på en gång? (Fast "böghögar" är rätt charmigt i handgemäng )
Jag har föga erfarenhet från riktig strid mot flera, en del från sparring (men det räknas lite då man vet att man inte skadar varandra och inte är nog försiktig och eftertänksam gentemot skarp situation). Det som får räknas är nog mina strider på lajv, de gånger då folk faktiskt agerat som om klingorna varit riktiga och skarpa. *ser folk falla till golvet med dåndimpen*

Där har jag mött både en, två och tre personer samtidigt. Två var svårast, en och tre lika svårt. Detta till den grad att de inte är samtränade med varandra. Random skurkling brukar inte vara tränade att slåss i formationer, gå ivägen för varandra och liknande. Hellre då säga att man får försöka utmanövrera dem istället för att bara säga att man inte får agera.

Skriv hellre "Att agera (då agera innebär anfalla) mot en motståndare då du möter flera samtidigt innebär att du öppnar dig för de andra och ger dem stora öppna luckor. I en sådan situation är det fördelaktigt att försöka utmanövrera dem så att du får möta dem en åt gången." eller ngt.

Krille

Super Moderator
Avgöra handlingar

"Avgöra handlingar"

Enkla slag
Svårighetsslag
Motståndsslag
Kvalitetsslag
"Ta 10" (eller motsvarande)
"Ta 20" (eller motsvarande)
Otränad handling
Synergi

solvebring

Superhero
Kön
Behövs detta? Jag har inte ens med en sådan ruta på rollformuläret, utan man får skriva det i den generella Karaktärsdragsrutan.. Jag har inga könsregler, men tänkte nämna detta i de fria poäng som fås av åldern som man kan använda för att flytta om grundegenskaperna..
Allt är ju olika från rollspel till rollspel, också SL till SL. Jag tycker det är en viktig sak att ha med, och jag har olika modifikationer för de olika könen på olika raser... Fast det är ju inte hyperviktigt, men jag gillar det.

Härkomst
Vad menar du med härkomst? Menar du vilket land man är ifrån?
Ja precis, land, område, by/stad och det kitet... Det beror ju på hur grundlig man vill vara, men land kunde väl i alla fall vara något att skriva in.

*Svärdshand
Oj, detta hade jag glömt.. Nog för att jag inte har några regler för detta, så det känns lika menlöst att beskriva som "kön".. Beskrivningen för båda skulle bli något som "Du kan vara höger- eller vänsterhänt" respektive "Du kan vara man eller kvinna".. Nog för att jag har en ruta för detta på rollformuläret, för man kan bli dubbelhänt på förmågetabellen.. Hmm, antingen så stryker jag rutan på formuläret (förmågan Dubbelhänt kan skrivas i förmågerutan) eller så skriver jag en förklarande text att svärdshand (höger eller vänster) kan väljas vid behov.. Vad borde jag göra?
Jag tänker ju inte, och vill inte tala om för någon vad de skall göra med vissa saker etc. Husregler är det bästa enligt mig, däför borde alla SL bestämma det de gillar. Men vapenhand är bra, det kan utveckla situationen mer om just "den" handen skadas... Det kan ställa till mycket som kan vara roligt att spela ut... Jag gillar det med.

Att utvecklas
Vad hade du tänkt dig i denna punkt.. Utveckla gärna..
Jag menar att man borde ha med regler och förordningar vad som gäller och vise versa om man tänkt sig något speciellt du Rp's med magisk hjälp höjer olika färdigheter. Jag har t.ex. ett maximum utsatt på alla attributer på olika raser som de kan uppnå naturligt - genom träning osv. men sedan kan de hos mig komma hur högt som helst med olika föremål - efter vad föremålet ger. Man kan utveckla ett sjuhelsickes system för detta... Om man har mer fantasi och sinne för regler än jag. Jag har även maximum hur högt man kan komma som mest i färdigheterna, då man är mästare och sedan måste ha magisk hjälp eller super-duper-suverän-feting-ox-special-träning... Att utveckla sådant kan ge spelet mer innehåll och spelare mer att kämpa för.

Strid
Vad är det egentligen som behövs beskrivas noggrannare? Det fungerar ungefär som normal närstrid.. etc etc...blabla
Ingenting egentligen. Jag vill bara att sådant alltid skall finnas med, beskrivet för varje ting som är relevant i ärendet så att allt är klart för spelare och SL... Man skall kunna sitt stridssystem utan krångel. Svårt att förklara vad jag menar kanske...
Vid avståndsstrid blir det andra minus, tycker jag då man siktar i olika fall eftersom det självklart är svårare att träffa något på avstånd, vapnetskraft och minus på att skjuta för visst avstånd etc... Det köret.
Ridningsbiten har du fixat... Bra det. :gremgrin: Du har också rätt om flygande strid, fast det borde kanske mofieras eftersom de flygande varelserna oftast är mycket snabbare än en häst, vilket försvårar striden och ger mer skadeplus.

Magi
Magikern
Vad hade du tänkt lite närmare att denna skulle beskriva?

Magiska förmågor
Har du några exempel i åtanke?

Det är inte tänkt att spelarna ska portalvandra speciellt mycket, men behövs det ändå nämnas? Jag har exempelvis magiskolor (demonologi, drakmagi) som nämns men som inte är till för rollpersoner..
Magiker... Ja, det kan kanske underlätta om man beskriver hur man tänkt sig olika typer av steriomagiker i sitt spel. Inte så mycket mer att säga, men en grej som kanske kan underlätta för den som vill utveckla sitt spelsätt, eller just att spela magiker åt nybörjaren.

Magiska förmågor... Hm, låt mig tänka. Förmågor man har på magisk väg, kanske olika standard förmågor som SL kan slänga in då denne har med magiska föremål med olika krafter. Detta skall jag utveckla mer då jag har tid att skriva... har lite bråttom nu.

Magi från andra världar och plan. Det du snackar om är nog vad jag just tänkte på.

Utrustning
Vad menar du? Alvrustningar, dvärgöl och sådant eller?
Ja, nja, snarare saker från andra länder med den vanliga rasen, människor. Att dra in andra raser är saker som just borde stå i faktan om rasen, typ "alvboken" innehåller ju rustningar. Men typ som att "det där klädesplagget" från afrika. Fattar du? Liksom människor emellan, typ byffnisk rävfälla, sluskiskt dryckeshorn, gubbiska rep etc...
Om man nu inte skrivit in alla länder i olika stycken liksom man gjort med de skiljande raserna från människan sett, ty då ska ju sakerna vara med i den infotexten likt alvkläder etc i alvboken...

Synd att jag har bråttom, annars hade jag skrivit mer. Men om jag kommer på lite och kan utveckla mig lite får du ett PM.
Tjo...

Rickard

Urverk speldesign
Såhär blev kapitelindelningen

Kan inte sitta och fiffulera för länge på kapitelindelningen.. Måste jag ändra gör jag det under skrivandets gång.. Jag copy-pastear direkt från textfilen (men formaterar det).. Det inom parantes är kommentarer för att hjälpa mig minnas vad rubriken ska innehålla och frågetecken ifrågarsätter om rubriken bör finnas med..

Introduktion
Presentation (av mig själv)
Vad är detta?
Varför?
Mitt mål
Tips
Strukturera läsandet
Regler är riktlinjer (hitta på egna regler, ändra det som står)
Kommentarer (till mig, wrnu och mail - vad för sorts feedback)
Konverteringar
Hemsidan (måste göra reklam!)

Skapa rollperson
Rollformulär (vad står en "rollperson" för? Vad -är- det?)
Koncept (som rollpersonen kan utgå från)
Folkslag
Grundegenskaper
Beskrivningar
Inriktningar
Beskrivningar
Åldersmodifikationer (nämner kön i förbigående)
Erfarenhetspoäng
Förmågor
Samhällsklasser
Startkapital (alternativt äventyrarpaket/ägodelsplock, beroende på hur reglerna utformas)
Bekanta
Personligfiera
Utseende (första intryck, nämn kön och svärdshand)
Karaktärsdrag
Levnadsbanor (förklaring av)
Exempelrollpersoner
Tips
Konceptkläckande
Namnskapande
Bakgrund (förklaring av extremvärden)
Gemensamt skapande (fläta samman varandras levnadsbanor/bakgrund)
Fixerad levnadsbana
Fixerad samhällsklass

Utföra handlingar
Grundegenskapsslag
Olika situationer
Färdighetsslag
Färdighetsvärde (FV)
Effekt
Satsa ("Den som gapar över mycket...")
Fummel
Fummeltabell
Modifikationer
Svält?
Sjukdomar?
Sömnbrist (inkluderar baksmälla)
Olika situationer
A-värde
B-värde
Motståndsslag
Tidsåtgångar
Färdigheter
Färdighetsval (via levnadsbanor, samma uppslag som färdighetstabellen)
Färdighetstabell
Färdighetskostnadstabell
Grundvärden
Färdighetsgruppsbonusar
Inriktningar
Beskrivningar
Tips
Omvändna färdighetsslag
Simplificering (av slag)
Öppna och dolda slag
Skippa noggranheten (uppskatta hur saker gå till - breda färdigheter)
Utelämna regler (för spelarna)

Att utvecklas
Erfarenhet
Färdigheter ("Övning ger färdighetsvärde")
Grundegenskaper
Träning
Bonuserfarenhetspoäng
Åldrande
Hjältar
Hjältepoäng
Rykte
Hjälteförmågor
Tips
Karaktärsutveckling
Kontaktnät (utveckling av)
Äventyrsloggar
Kalender (bokföra viktiga händelser)

Strid
Genrestuk (eller liknande - förklaring för hur jag tänkt att strider ska se ut)
Initiativbräde
Turordning (Stridens början)
Överraskning (gratisanfall)
Förflyttning
Tidsåtgång
Handlingar
Fria handlingar
Enkla handlingar
Komplexa handlingar
Vapenbonus
Rustningsbonus
Skadebonus
Finta
Sikta (satsa på mer skada)
Avvakta (gäller även sikta med avståndvapen)
Stridskonster
Improvisera (använda stridstekniker utan färdigheten Stridskonster)
Stridstekniktabellen
Stridstekniker
Oskadliggöra
Kroppspoäng (om att inflika skada på någon)
Skadetålighet
Kritiska skador
Namngivna fiender
Namnlösa fiender
Skademodifikationer
Dödligt sårad ("Det som inte dödar, stärker")
Speciella situationer
Gruppstrider
Förlupen projektil
Beriden strid
Knocka? (kan eventuellt nämnas bland kritiska skador istället)
Eld (1T6 i skada per X antal "initiativsteg", X = intensitet)
Blödning? (1T6 i skada per X antal "initiativsteg", X = intensitet)
Fallskada
Läkning
Kritiska skador
Hantverk
Egenskaper
Vapen
Rustningar
Material
Vapentabell
Rustningstabell
Tips
Bokföring
Skador
Fienders värden
Många fiender
Klumpa ihop
Teststrider
Fingervisning (inte säga skadepoäng i ordalag)
Uppmuntra påhittighet (kan det klaras enkelt, kan det klaras komplicerat)
Samskapande (av miljön)

Magi
Världens skapelse (metafysik)
Teoflags teorem (allmänt accepterat undervisningsmaterial, men felaktig teori)
Magiskolornas släktskap
Kritik (kring Teoflags teorem - mest en fotnot)
Magiflöden (maginoder och magilinjer)
Kanalisera magiflöden (lägga magi, beskrivet av kunnig magiker för lekman)
Färdigheten Magiskola
Magiskolorna
Kombinera magiskolor
Formelsamling
Använda Magiskola
Magistudier
Känna magi (sök forumet)
Dueller
Galenskapen
Övernaturliga företeelser
Skräck?
Skräcktabellen
Fobitabellen
Magikerstavar
Spiritus familiaris (husandar)
Magiska pergament
Åldrande magi
Vilda förmågor
Frammaning
Fluxvärde (FV)
Magipoäng
Återhämtning
Självmord
Höja Psyke
Effekter
Styrka (förklaring av grader)
Skada
Räckvidd
Varaktighet
Avbryta
Förstärka
Dölja
Minnesplatser
Ritualer
Snedtändning(stabellen)
Trick (= trolleritrick, minimagi, lärlingbesvärjelser)
Besvärjelser
Tips
Magiskolornas avfärgning (av besvärjelseeffekten)
En värld full av upplevelser (annorlunda miljöbeskrivningar)
Inget är omöjligt (om tolkning av graderna)
Fler teorem (inget av det som står är sanning)
Spela på karaktärsdrag
Varnande ord (om magikerns mäktighet)

Utrustning
Startutrustning
Samhällsklass
Färdigheter
Utrustningslista (+ djupare förklaringar om vissa saker + tid för att skapa prylen)
Klädsel
Mode
Utsmyckningar
Färger
Klasskläder
Karaktärsdrag
Karisma
Droger
Egenskapstabell
Bieffektstabell
Förslag på ingredienser
Exempeldroger
Alkemi?
Tips
Fattigdom (morot, veckokostnader)
Äldre versioner (av DoD - utrustningslistorna)
Enheter (sträckor mäts i dagsmarscher, tid i händelser)
Aggressivitet (om vapenbestyckade rollpersoner och andras mottagande)
Växtnamn

<center>============================================================================
Det nedan får jag släppa som ett spelledarhäfte eller något
============================================================================</center>

Skriva ett äventyr
Rollpersonerna (använda sig utav)
Spelardeltagande (Universalis - sitta i ring och bestämma)
Bakgrund (grundläggande plot - finna inspiration)
Akter
Presentation (Ridån går upp)
Akt 1 - Agnet (hur dra in rollpersonerna)
Mellanakter - Hållplatser
Möjliga vägar (scener)
Personer
Platser
Händelser
Fria hållplatser (scener)
Nya agn
Världshändelser
Bränsle (ledtrådar för att komma vidare, om kört fast)
Sista akten (Slutscenen - allt binds samman)
Anteckningar
Spelledarpersoner
Värden
Bilder
Namnlistor
Karaktärsdragslistor
Kartor
Tankekartor (fördelar med, jämtemot punktform)

Varelser och väsen
Monsterböckerna
Exempel: Alver
Förhållningssätt
Naturen (närheten till - indianstuk)
Barmhärtighet pga. fysisk överlägsenhet
Beskådande (tillbakadragna från övriga världen)
Symbios (saknar förstörelsemekanismen)
Situationer (förklarande berättelse)
Sitter på ett värdshus
Väntande (långt liv)
Förstående (mot varelser som saknar deras förmågor)
Rikedom (ser hellre skönhet)
Namnkultur?
Förslag på sysselsättningar
Historieåtergivaren
Stigfinnaren
Antropologen
Samariten
Statistik
Vanlighet
Lokalisering
Utveckling (ålder)
Tärningskombinationer
Människor?
Hober (satyrer)
Ankor
Vättar (dvärgarna, listiga, magikunniga)
Orcher
Troll
Lite balla mytologimonster :p
Lyktgubbar (andas stämning och sägner, mer fikter!)

Konvertering
Äldre DoD-versioner
Monsterböckerna
Vaksamhet
Fysik ( = tärningskombinationen för Styrka)
D6-systemet?

Rollformulär

Tabeller
Karaktärsskaparregler
Stridsregler (handlingarna, flödesschema?)
Besvärjelsesammanfattningar

Termer

/Han som har skrivit det mesta tråkiga (som färdighetsbeskrivningar) och som ska skriva tipsen sist av allt

Jonas Ferry

Swordsman
Jag måste rekommendera ett blogginlägg från Chris Chinn (Bankuei) som heter Making Round Wheels. Det kanske är svårt att säga vilka underrubriker hans sätt att se på det hela skulle generera i din struktur, men jag tycker att han har rätt i att det är viktigt att beskriva varför man ska spela just ditt spel, vad poängen med spelet är och hur man når dit.

Om du har några specifika frågor på hans text kan jag försöka svara på dem här. Hoppas att det verkar intressant.

Rickard

Urverk speldesign
"Jag måste rekommendera ett blogginlägg från Chris Chinn (Bankuei) /.../ Om du har några specifika frågor på hans text kan jag försöka svara på dem här."
Kommentera gärna det jag skriver i detta inlägg, för jag kunde bara dra till med tolkningar av hur Chris Chinn menar.. Jag hade faktiskt rätt svårt att förstå vad han menade, för han använde sådana interna termer och (kortfattat beskrivna) analogier att jag tappade bort mig.. Fick ta och läsa igenom 6-7 av hans andra blogginlägg för sedan läsa om och ha det lite lättare att förstå blogginlägget du länkade till..

Han har en poäng, men han missar en sak.. Nämligen att han skriver för sina egna rollspel.. Han, liksom du (av vad jag förstått), vill fokusera på det intressanta i spelet.. Han nämner "...what gives us 4 hours to 20 minutes of fun..." när han säger att Dungeons & Dragons skulle kunna kapas ner från "mystisk man på krog", "resa till grotta", "hacka monster" till slängas in i action direkt och hacka monster i 20 minuter och sedan är det över.. När jag läste det så förstod jag ur vilken ståndpunkt som han skrev.. Jag håller inte med..

För att ta en jämförelse så vill jag inte att de 30 minuters komediserierna jag ser ska klippas ihop till 3 minuter av de roligaste skämten.. Det blir sällan roligt, för eftersom alla skämten är bra så höjer jag mitt krav.. Att sedan se 5 stycken sådana 3-minuterssammanfattningar från olika serier på raken skulle bara göra mig utled.. Jag vill ha variation och för att njuta av de goda stunderna på ett bra sätt så vill behöver jag faktiskt lida mig igenom de övriga 15 20-minutersstunderna i 4-timmarsscenariot..

Jag håller med honom om vissa saker, men jag har svårt att föreställa hans "Think of the entire design as a pyramid. /.../ The Point of Play is the very top of the pyramid-" i mitt huvud.. Visst skriver han "The Point of Play is a primary concrete situation that generates the fun for your game. Note that this might be a combination of core situations, for example Call of Cthulhu is investigation scenes + 'Oh shit! Monster!' scenes.", men enligt mig så är bisatsen i det sista stycket något han mest skriver för att helgardera sig.. Hans föredragna rollspel verkar bara ha ett enda mål.. Ett enda fokus.. Precis som de dogmaspel som du själv har gjort.. Precis som Primetime Adventure (antar jag), där det är tänkt att man bara kan spela drama(?)..

Men i alla fall.. Jag själv är inte så helnöjd med att jag var "tvungen" att dela in kapitlena i "Färdigheter, Strid, Magi", såsom många (läs: alla?) andra (köpbara) rollspel har gjort, men jag insåg att jag inte kunde göra det på något annat sätt.. Jag har några definierbara mål med spelet:
× Kunna spela på låg jordnära nivå (grisodlare), hög jordnära nivå (adelsmän), hög hjälteaktig nivå (hjältar) eller på låg hjälteaktig nivå (grisodlare-blir-till-hjältar-kampanjer)..
× Kunna spela mytologivärldsutforskare, grottröj samt intrig på tjuv-, adels- eller världsdelsnivå..
× Ett speligt system där man kan få övernaturliga förmågor, för de som vill ha det så..
× Ett snabbt system som flyter på..

Olika delar av kapitlena tar upp just detta och någonstans (antagligen underrubiken "Mitt mål" i Introduktionskapitlet) kommer jag att nämna just detta.. Vad som är tanken med reglerna..

Det jag inte är så nöjd med är att sidantalet kommer att övergå det jag uppskattade (andra stycket) en gång i tiden.. Tyvärr kommer det att bli mer än 100 sidor, men då får man tänka på att mycket kommer att bestå i tips (slutet av varje kapitel) och att mycket av "regelförklaringarna" är världsförklaringar.. Det hade jag inte räknat med när jag gjorde första uppskattningen till hur stort spelet skulle bli..

Något jag däremot fanns intressant bland det han skrev var Scrapping, starting over, som beskrev min regeldesignfilosofi till fullo.. Att ha regeln att om man inte kan förklara regeln verbalt så bör den skippas var jättesmart och att förklara sina tankar bakom reglerna är något jag efterfrågat länge i rollspel (något jag insett från alla regeldiskussioner på DoD-forumet).. Och hans rubrik "Premise/Focus/Core Story + 3 Goals" är precis vad jag har gjort.. De underrubriker som jag satt frågetecken på är jag osäker på att ta med, just för att de inte har något med stämningen i rollspelet att göra.. Spelet är inte tänkt att simulera sjuka rollpersoner (och själv har jag inte behövt göra det i DoD), så jag vet inte om det bara är bättre att ha en förklarande text om hur sjukdomstillstånd kan se ut och vad som är de vanligaste sjukdomarna..

Fast nu har jag gått över till regeldesign.. Eller var det vad det handlade om i första början? Jag vet inte..

/Han som hade lite mer att skriva, men antar att folk ändå inte orkar läsa igenom det här

Jonas Ferry

Swordsman
Jag var själv tvungen att läsa hans inlägg flera gånger, en del saker han säger är rätt abstrakta.

Han, liksom du (av vad jag förstått), vill fokusera på det intressanta i spelet..
Jag börjar med ett nytt lästips, ett av mina blogginlägg som heter The point of rules. Där föreslår jag två sätt att se på regler där, antingen som en Ikea-ritning med verktyg och byggdelar eller som en verktygslåda med en massa verktyg. Det är inte särskilt nyskapande, men ett bra sätt att se på det enligt mig. Jag är en Ikea-kille just nu när det gäller rollspel, jag vill att spelet ska säga "I det här spelet ser slutresultatet ut så här, följ den här vägledningen, när du kommer hit använd de här verktygen". En verktygslådekille vill ha en en rörtång liggande i botten av lådan, om han nån gång skulle råka behöva den.

Det är två helt okej sätt att se på rollspel. Jag föredrar Ikea-varianten eftersom den gör att jag inte behöver förbereda saker som inte kommer att användas och för att det händer saker jag tycker är intressanta när man väl spelar. Men man behöver inte försvara något av sätten att spela, det är olika från spel till spel.

Olika delar av kapitlena tar upp just detta och någonstans (antagligen underrubiken "Mitt mål" i Introduktionskapitlet) kommer jag att nämna just detta.. Vad som är tanken med reglerna..
Jepp, det var egentligen det jag ville föreslå. Det kan vara bra att klura ut vad det är som gör ditt spel speciellt och få fram det både i texter om spelet och att låta det genomsyra spelet. Är det en viss känsla, eller är det något visst man gör under mötena eller vad är det? Om det du vill få fram är variation mellan snabba och långsamma scener, eller rofyllda och actionfyllda, eller vad som så måste det framgå. Det måste in någonstans bland dina rubriker. Under "Introduktion" kan vara bra, men om det är något så centralt som vad man gör när man spelar spelet så får det inte komma bort. Själv läser jag knappt introduktioner, utan kastar mig in i de köttiga delerna. Synd för mig om jag isåfall precis missat hela poängen med spelet!

Rickard

Urverk speldesign
Fokuset i rollspelsreglerna

"Det kan vara bra att klura ut vad det är som gör ditt spel speciellt..."
Heh, synd att det bara är ett helt vanligt fantasyregelsystem (till DoD) jag skriver på..
Jag gör inget sken av att försöka vara speciell.. Det jag gör är att förklara min spelstil i regeltermer.. Varför? (notera att jag har den rubriken) Jo, för att jag dels vill få ordning på alla (hus)regler som jag har till DoD och se vad som är bra med dem.. Det är lättare på papper än att ha allting i huvudet.. Det har gjort att jag har kunnat strukturera upp systemet och se vad jag kan göra för att göra om husreglerna till ett mer enhetligt system där allting fungerar på ungefär samma sak..

För att dra till med en liknelse, så har jag tagit besticklådan där alla bestick legat huller om buller och sorterat upp dem i olika högar som jag kallat för "gafflar", "knivar" och "sked" och sedan förklarat att "gafflar och knivar använder man för att äta fast föda med och sked för att äta soppa, men de fungerar ändå på samma sätt genom att man först tar upp födan med besticket och sedan stoppar det i munnen"..

Dels så börjar jag bli trött på att säga en husregel på (DoD-)forumet och sedan måste jag fortsätta med följdförklaringar, för att mina husregler hänger ihop på så sätt att man måste se helheten för att se hur delregeln fungerar i sitt essä.. Det är då lättare för mig att sitta och skriva ihop regelkapitel som jag kan hänvisa till istället.. Ok, kanske inte så schysst att säga "Här har du 20 sidor att läsa" men vad tusan ska jag göra? Sitta och länka till inlägg hela tiden funkar inte..

Men förlåt.. Nu gled jag över till att enbart snacka om mitt system.. :gremsmile:

"Där föreslår jag två sätt att se på regler där, antingen som en Ikea-ritning med verktyg och byggdelar eller som en verktygslåda med en massa verktyg."
Ja, det var ett vettigt sätt att se på det.. Själv vill jag också göra en åtskillnad på verktygslåda och verktygslåda.. Jag föredrar de som är specialiserade till en viss modell, som verktygslådan för porschen eller volvon.. Jag själv ogillar de som funkar till alla bilar.. Det blir så opersonligt..

"A famous Swedish freeformer once said..." - från bloggen
Haha.. Finns det en sådan? :gremlaugh:

"Det kan vara bra att klura ut vad det är som gör ditt spel speciellt och få fram det både i texter om spelet och att låta det genomsyra spelet. Är det en viss känsla, eller är det något visst man gör under mötena eller vad är det? Om det du vill få fram är variation mellan snabba och långsamma scener, eller rofyllda och actionfyllda, eller vad som så måste det framgå. Det måste in någonstans bland dina rubriker."
Jag måste backa från vad jag skrev i förra inlägget.. Meningen är att man ska kunna spela vad man vill i fantasyvärlden, även om jag hänvisar till Ereb Altors värld i regeltexterna.. Det har en viss känsla, för jag har skrivit allting utifrån ett visst perspektiv (nämligen metafysiken om hur alla skapades) men däremot tänker jag inte berätta det..

Däremot så funderar jag på att ha "blurbar" där jag förklarar vad jag har tänkt att efterlikna när jag har skrivit regeln.. Jag gjorde detta i ett inlägg på DoD-forumet och själv tyckte jag det var rätt stilfullt, men jag vet inte hur bra det funkade.. Annars så har jag funderat på att använda kommentarsflikarna som finns i Adobe Akrobat och göra två versioner.. En där jag bara har regelkärnan och en där jag har med en massa förklaringar om mina tankar.. För som skrivet ovan.. Jag skriver systemet för att förklara min egen spelledarstil..

Sedan är det inte så enkelt det du föreslår, för känslan som ska genomsyra spelet skiljer sig beroende på vad spelsystemet används till.. Är det strid så ska det vara actionhjältebetonat där de skickliga kan glänsa med specialtalanger.. Är det däremot en krogrunda så ska regelsystemet hålla sig i bakgrunden.. Jag vill inte påverka berättarstilen, men jag vill påverka hur man använder ett rollspelssystem.. Användande av spelsystem har fått helt fel fokus det senaste decenniumet..

"Under 'Introduktion' kan vara bra, men om det är något så centralt som vad man gör när man spelar spelet så får det inte komma bort. Själv läser jag knappt introduktioner, utan kastar mig in i de köttiga delerna. Synd för mig om jag isåfall precis missat hela poängen med spelet!"
Ja, jag befarar det också.. Själv brukar jag läsa introduktionen som en kuriosa efter något års speltid.. Fast hur introduktionen behandlas vill jag ändra lite på.. Det är därför som jag inte har med rubriker som "Vad är rollspel?", "Tärningar", "Spelaren", "Spelledaren" och dylika grundläggande saker, för att läsaren inte ska bara hoppa över kapitlet av ren vana.. Att förklara grundläggande rollspelssaker återfinns i ett annat projekt som är en lättversion av mitt regelsystem.. Där hade jag även tänkt att undervisa spelledaren genom färdigskrivna äventyr..

Men ok.. Får tacka för läsningen du gav mig.. Insåg i denna tråd att man kan göra det ännu mer fokuserat än den fokus på stämning som jag brukar eftersöka i rollspelsregler och att jag antagligen kommer att göra ännu ett i mängden av "färdighets-, strids- och magirollspel med tillhörande spelledartips".. Fast å andra sidan.. Det är ju precis det jag vill göra.. :gremtongue:

/Han som har funderat ett tag på att överge wrnu för Forge, bara för att få lite nya idéer och synvinklar

Johan K

Gammal & dryg
Way to go !

Oj, det var ju en masa rubriker.. Men hellre att man har en hel del rubriker & att det är lättnavigerat än att det är tvärtom..

/ Johan K, sm fortfarande funderar på att sova..

Rickard

Urverk speldesign
Re: Way to go !

"Oj, det var ju en masa rubriker.. Men hellre att man har en hel del rubriker & att det är lättnavigerat än att det är tvärtom.."
Jag har inte stolpat upp en massa rubriker för att det ska bli lätt att navigera.. Ok, det är en fördel men det är inte huvudpoängen.. Jag har gjort det för att se vad jag ska behöva skriva om.. När jag skrev mina rollspelsartiklar för två år sedan (Herre gud, vad det var länge sedan!) så började jag alltid med att brainstorma fram lite punkter som jag skulle skriva om och sedan tog jag punkt för punkt i den mån jag var inspirerad.. Kände att jag behövde göra samma sak här..

/Han som inte förut har noterat att Johan K skrivit med dubbelpunkter

Rickard

Urverk speldesign
Ja, just det ja. Sådär blev den!

Har nu skrivit en del och... tja, jag inser nu att jag borde ha skrivit en synopsis till varje rubrik. När jag satte mig ner och spaltade upp alla rubrikerna så hade jag en röd tråd som löpte genom hela texten. Någon månad senare så hade jag glömt bort den röda tråden och fick gissa mig till vad jag hade tänkt mig. Det blev en hel del omkastningar av rubrikarna, främst i stridskapitlet. Där har det varit flest omskrivningar/omkastningar.<table border="0" cellspacing="30"><tr><td valign="top">Hur såg det ut då?
<font size="1">(borttaget i kursivt - omkastningar är färgade)</font size>

Skapa rollperson
Rollformulär
Koncept
Folkslag
Grundegenskaper
Beskrivningar
Inriktningar
Beskrivningar

Åldersmodifikationer
Erfarenhetspoäng
Förmågor
!!Samhällsklasser!!
Startkapital
Bekanta
Personligfiera
Utseende
Karaktärsdrag

Levnadsbanor
Exempelrollpersoner??
Tips
Konceptkläckande
Namnskapande
Bakgrund
Gemensamt skapande
Fixerad levnadsbana
Fixerad samhällsklass

Utföra handlingar
Grundegenskapsslag
Olika situationer
Färdighetsslag
Färdighetsvärde (FV)
Effekt
Satsa
Fummel
Fummeltabell
Motståndsslag
Nivåer
Tidsåtgångar
Modifikationer
Svält??
Sjukdomar??
Sömnbrist
Färdigheter
Färdighetsval
Färdighetstabell
Färdighetskostnadstabell
Färdighetsgruppsbonusar
Inriktningar
Beskrivningar
Tips
Omvändna färdighetsslag
Simplificering
Öppna och dolda slag
Skippa noggrannheten
Utelämna regler

Att utvecklas
Erfarenhet
Färdigheter
Grundegenskaper
Träning
Bonuserfarenhetspoäng
Åldrande
Hjältar
Hjältepoäng
Rykte
Hjälteförmågor
Tips
Karaktärsutveckling
Kontaktnät
Äventyrsloggar
Kalender

Strid
Genretankar
Initiativbräde
Turordning
Överraskning
Förflyttning
Tidsåtgång

Handlingar
Fria handlingar
Enkla handlingar
Komplexa handlingar
Vapenbonus
Rustningsbonus
Skadebonus
Finta
Sikta
Avvakta
Stridskonster
Upprepa stridstekniker
Improvisera
Stridstekniktabellen

Stridstekniker
Oskadliggöra
Kroppspoäng
Skadetålighet
Kritiska skador

Namngivna fiender
Namnlösa fiender
Skademodifikationer
Dödligt sårad

Speciella situationer
Gruppstrider
Förlupna projektiler
Beridna strider
Eld

Blödning
Fallskador
Läkning
Kritiska skador

Hantverk??
!!Egenskaper!!
Vapen
Rustningar
Material

Vapentabell
Rustningstabell

Tips
Bokföring
Skador
Fienders värden
Många fiender
Klumpa ihop

Teststrider
Många regler
Fingervisning
Uppmuntra påhittighet
Samskapande</td><td valign="top">Hur ser det ut nu då?
<font size="1">(nytillkommet i kursivt - omkastningar är färgade)</font size>

Skapa rollperson
(kapitelsammanfattning)
Koncept
Folkslag
Grundegenskaper
Fysik
Smidighet
Skarpsinne
Psyke
Karisma
Vaksamhet

Inriktningar
Fysik
Smidighet
Skarpsinne
Psyke
Karisma
Vaksamhet

Åldersmodifikationer
Erfarenhetspoäng
Bekanta
Levnadsbana
Samhällsskikt
Ägodelar
Förmågor
Tips
Konceptkläckande
Namnskapande
Utseende
Karaktärsdrag

Bakgrund
Gemensamt skapande
Fixerad levnadsbana
Fixerat samhällsskikt

Avgöra handlingar
(kapitelsammanfattning)
Grundegenskapsslag
Färdighetsslag
Färdighetsvärde (FV)
Effekt
Satsa
Fummel
Färdighetsvärde 20+
Motståndsslag
Nivåer
Samarbete
Tidsåtgångar??
Modifikationer
Utmattning
Färdigheter
Färdighetsval
Färdighetstabell
Färdighetskostnad
Färdighetsgruppsbonusar
Inriktningar
Tips
Aktiva mot passiva handlingar
Spänning mot osäkerhet
Öppna och dolda slag
Tärningen som vägledning
Omvändna färdighetsslag
Tidigare erfarenhet
Skippa noggrannheten
Utelämna regler
Regeltolkningar
Använda kunskap rollperson inte besitter

Att utvecklas
(kapitelsammanfattning)
Erfarenhet
Färdigheter
Grundegenskaper
Träning
Träningsstöd
Långvarigt utövande

Fria höjningspoäng
Åldrande
Hjältar
Hjältepoäng
Rykte
Niddåd
Hjälteförmågor
Tips
Karaktärsutveckling
Kontaktnät
Äventyrsloggar
Kalender

Strid
(kapitelsammanfattning)
Stridsprocedur
Oskadliggöra
Avvärjning
Vapenbonus
Rustningsbonus

Skadepoäng
Skade
kapacitet
Kritiska skador
Namnlösa fiender
Skademodifikationer
Dödsslag
[/COLOR]
Läkning
Kritiska skador

Initiativbräde
Turordning

Anlända sent till en strid
Överraskning
Tidsåtgång

Överläge
Utmanövrering

Förflyttning
Handlingar
Fria handlingar
Enkla handlingar
Komplexa handlingar

Stressa
Finta
Satsa
Avvakta
Stridskonst
Improvisera
Upprepa stridstekniker
Stridstekniker

Speciella situationer
Flera motståndare
Förlupna projektiler
Beridna strider

Nybörjarflyt
Eld
Fallskador

Vapen
Vapentyp
Fysikkrav
Räckvidd

Vapentabell
Rustningar

Tips
Bokföring
Skador
Fienders värden
Spelarnas skador
Teststrider
Många regler
Berättande regler
Fingervisning
Var påhittig
Uppmuntra påhittighet
Planera miljön
Samskapande
Kör flera handlingar med en person</td></tr></table>Såpass långt har jag skrivit.

/Han som inte vet hur han ska sätta formateringen med 4 rubriknivåer