Nekromanti Såga min layout

Rickard

Urverk speldesign
Jag bifogar en fil som är ett stycke ur ett större kapitel. Det jag hade tänkt mig är en 6×2 grid layout (heter det så?) där den översta och underst raden ska fungera som marginal där fotnoter och tabeller ska finnas. Detta har jag i åtanke när jag sitter och skriver själva brödtexten, då jag inflikar lite kommentarer om vad som ska finnas vart. Det är bara det att jag har ingen aning om hur jag ska göra utformningen på resten. Så ni som har lite vetskap om sådant, ge förslag för att underlätta läsningen och snygga upp. Om det är för mycket fel så skriv "Åh, herre gud" och ge mig lite matnyttiga böcker om layout. :gremsmile: (äh, ge det också, om du mot alla förmodan inte hittar så mycket fel)

Lite generella frågor:
Hur kan jag lätta upp allting med grafik?
Hur borde jag ordna med rubriker?
Kommentarerna i marginalen, vad har ni för råd angående dem?
Måste jag ha text i alla "grids" ända ner tills den slutar?
(fattar du inte, så kolla på första stycket precis i början under "Hjältar")

Jag vill inte ha korrekturläsning, så bry er inte så mycket om språket. Filen är pdf, förresten.

/Han som ärligt talat kan säga att han inte förväntar sig så mycket svar på tråden

EchonCique

Hero
Men du. Varför posta då? [ant]

/Han som ärligt talat kan säga att han inte förväntar sig så mycket svar på tråden
Varför bemöda dig med att posta då?

EchonCique

Hero
Javisst

Lägg en rad med fotnötter och tabeller på varje sida, inte två. Om du har två så måste du verkligen se till att dessa särskiljs från brödtexten. Annars kommer läsaren ha väldigt svårt förstå sig på ditt upplägg.

Och om du nu vill ha två, kan du lägga dem på samma bit av sidan dvs antingen överst eller underst. Inte både ock.

Rickard

Urverk speldesign
Alltid värt att chansa [NT]

/Han som tycker den frågan kunde tagits över PM eller irc

Rickard

Urverk speldesign
Re: Javisst

"Om du har två så måste du verkligen se till att dessa särskiljs från brödtexten."
Har du något designtips på hur jag skulle kunna fixa det? Jag hade tänkt mig att själva brödtexten (det i mitten) ska ha någon sorts pergamentliknande bakgrund medan tabellerna/fotnötterna(sp?) ska ha någon sorts inforuta designad runtomkring sig.

Jag ville inte slänga dit någon design eller textformatering på det som jag inte visst hur jag skulle lösa, så därför kan det vara lite rörigt i texten. Sedan är tanken att man ska läsa till halva första kolumnen och sedan hoppa till den högra kolumnen (märks i rubriken "Hjältepoäng"). Vet inte riktigt hur jag ska få fram det på ett snyggt sätt. I ett mutantscenario försökte jag slänga dit en linje för tydlighetens skull, men jag vet inte hur bra det lyckades.

"Och om du nu vill ha två, kan du lägga dem på samma bit av sidan dvs antingen överst eller underst. Inte både ock."
Varför inte? (och i frågan kan du förutsätta att jag nu lyckats med att särskilja marginalen från brödtexten)

/Han som gärna tar kritik över att hela gridlayouten är korkad, om det skulle vara så

Rickard

Urverk speldesign
...nu med grafik [fil 2]

Jag tänkte att det var en god idé att inte göra någonting alls i grafikväg, men tydligen så var det ett bottennapp, så jag tar nu och slänger in lite grafik som visar ungefär hur jag hade tänkt mig själva layouten. Det här har inget slutresultatet att göra, utan finns bara för att ge er en uppfattning om hur jag hade tänkt mig det. Förresten så kan ni se (i slutet) hur jag hade tänkt mig det jag pratade om i denna tråd.

Förresten. Jag hänvisar aldrig till tabellerna i marginalen i själva texten. Är det fel av mig att tänka att folk förstår sådant själva? (Jag har inte heller orkat avstava, men det är inte det viktigaste i sammanhanget)

/Han som inte har slängt in några tabeller, utan i nuvarande läge är allting flyttat med tabbar

Olle Linge

Snigel
Lite trångt

Hej Rickard!

Jag är ett stycke text och jag tycker nog att ditt boende ser lite trångt ut. Det är nog inte mycket som behövs, men om jag var ett stycke text och vill flytta in i din bok, skulle jag tveka. Det omgärdande vita kommer lite nära och det grafiska underlaget jag ska stå på blir lite för litet, om du förstår vad jag menar.

- Stycketext letar efter nytt boende

Rising

Vila i frid
En sak du har gjort som jag tycker är helt regelvidrigt är att du har delat upp textytan i rutor på höjden. Att ha spalter (att dela upp texten på bredden) är en sak, men du kan inte stycka upp en och samma text i olika rutor på höjden på det sätt som du har gjort. (Och allra värst, i ditt dokument så förväntas man byta spalt mellan rutorna! Först ska man läsa den lilla rutan högst upp till vänster om "Hjältar". Sedan skall man tydligen inte fortsätta nedåt till nästa stycke i samma spalt, utan istället gå till höger och läsa vad som står där, för att därefter gå tillbaka till vänsterspalten och läsa det nedre stycket...) Det betyder alltså att man på sidan 2 skall läsa stycket med "Niddåd" innan man läser om "Hjälteförmågor", titta själv så ser du hur orimligt det är. Var har du fått lära dig det här?

Annars:

Du har en statisk balans på din sida; alltså att det symmetriskt finns lika mycket upptill som nertill, och åt vänster som åt höger. Det gör att det ser ganska statiskt och dött ut. För att få mer dynamik och liv brukar man vilja eftersträva viss obalans; du har säkert hört talas om det gyllene snittet - som sägs vara det mest harmoniska mellanläget mellan för lite och för mycket. Om du ska layouta en text för att läsas på skärm kan det vara smart att behålla det statiska i fråga om vänster och höger (då hoppar inte texten fram och tillbaka när man bläddrar mellan sidorna) men jag skulle absolut ändra förhållandet mellan upptill och nertill. Ta bort tabellerna från sidans sidhuvud och låt istället texten få börja lite högre upp. Tabeller och faktarutor skall ju ändå presenteras innan de visas och bör därför inte föregå texten.

En mellanrubrik skall alltid höra ihop med texten den handlar om. Om du tittar på där du har skrivit "Rykte" så har den hamnat exakt mellan ovan- och understycket. Det är inte så snyggt, den ser ut att befinna sig i ingenmansland. Dina rubriker har också ett annat problem, de ser till att dina textrader inte linjerar: Om du tittar på din förstasida och kollar på de båda övre textstyckena, så ser du att varje rad på vänstersidan befinner sig på samma höjdled som textraderna på högersidan. Men nertill så ser det annorlunda ut; där befinner sig raderna på vänsterspalten någonstans i mitten mellan två rader på texterna i högerspalten. Du kan visserligen åtgärda det genom att justera styckeavstånden på rubrikerna, men om du arbetar i InDesign och vill ha ett praktiskt hjälpmedel som alltid ser till att dina texter hamnar rätt, hur galna dina inställningar än är, så rekommenderar jag funktionen "stödraster för baslinje" (även kallat "baslinjestödraster"). Läs hjälpfilen om du vill veta mer. Två saker jag råder dig att tänka på är dock: 1. Om någon text verkar svår att flytta eller om den beter sig konstigt, tänk då att det förmodligen beror på att du glömt bort baslinjestödrastret. Vanliga misstag är exempelvis att man vill använda text som bildelement (exempelvis med ett symbolteckensnitt) och vill flytta det en aning uppåt men ser då att den hoppar ett stort skutt uppåt, och så tror man att det är fel på datorn eller något annat. 2. Man anger själv vilka av ens formatmallar som ska låsas vid baslinjestödrastet, så om det någon gång verkar vara så att baslinjestödrastret är avstängt så kan det vara så att formatmallen i fråga har den här låsningen avstängd. Du skall avstänga den här låsningen för de formatmallar som du inte vill ska fästas vid baslinjestödrastret; vilket man exempelvis brukar vilja göra för text i sidhuvuden och sidfötter, pagineringar och text i tabeller och faktarutor.

Indrag använder man för att markera nytt stycke. Det verkar som att du har två formatmallar för brödtexten, ett med indrag och ett utan, och det är precis så det skall vara, men du skall använda det utan indrag efter rubriker. Alltså:
Först använder du en Rubrik
Sedan, när brödtexten börjar, så använder du Bröd1 (den utan indrag)
Sedan, om det blir ett nytt stycke, så använder du Bröd2 (den med indrag)
Sedan, ännu ett nytt stycke? okej, återigen Bröd2
..osv... Bröd2,Bröd2,Bröd2 tills du kommer till en ny rubrik, och då börjar du om från början.

Tabeller och faktarutor, slutligen... De behöver generellt sticka ut från den vanliga brödtexten. Jag gillar dem faktiskt i den version där du har pergamentsbakgrunden - där sticker de ut väldigt bra. Personligen gillar jag att använda linjärer (den teckensnittsfamilj som Arial hör till) i tabeller och faktarutor, vilket är ett klassiskt grepp som du säkert kan se praktiseras i många andra trycksaker (titta efter och se själv). Låt alla tabeller se ut så. Tycker du inte själv, förresten, att det blir snyggare när de ligger inbäddade i brödtextområdet (såsom din ruta för "Oberoende") än när de förpassas till ett eget område i sidans underkant?

Taranis

Veteran
Re: ...nu med grafik [fil 2]

Jag är en stark anhängare till marginaljustering, vilket fick mig att reagera på första filen. Men med grafik kändes det inte riktigt lika livsviktigt, även om jag fortfarande rekommenderar det.

I övrigt ser uppdelningen bra ut.

Rickard

Urverk speldesign
"Var har du fått lära dig det här?"
Saken är den att jag bara har lärt mig Indesign och inte direkt någon layoutkunskap (det slarvades igenom av läraren). Det är därför jag inte fixade till när "Dina rubriker /.../ ser till att dina textrader inte linjerar":", för jag vet att det var ett problem men inte hur jag skulle lösa det på enklast sätt. Det gav du mig nu.

Jag är fortfarande lite osäker på hur man göra "guides" som går över alla sidor (så jag slipper återskapa dem för varje ny sida). Har precis installerat CS istället för Indesign 2, så den hjälpen kanske är lite bättre.

"Först använder du en Rubrik
Sedan, när brödtexten börjar, så använder du Bröd1 (den utan indrag)
"
Det där hade jag glömt bort från den lilla undervisning jag hade fått.

"Det gör att det ser ganska statiskt och dött ut."
Jag är programmerare i grund. Allt jag gör ser kantigt ut. :gremwink:

Annars är jag jättetacksam för svaret. Jag ska ta till mig allt du skrev och införa det.

/Han som sparar tråden och kommer att titta på den i framtiden när han verkligen sätter sig med layouten

Rising

Vila i frid
Jag är fortfarande lite osäker på hur man göra "guides" som går över alla sidor (så jag slipper återskapa dem för varje ny sida).
Det kallas "mallsidor" i InDesign, så sök på det så kan du få bra hjälp (det där fenomenet hatar jag förresten - man vet precis vad man behöver lära sig och man vet exakt vad det är man vill ha information om, fast man kommer ingen vart bara för att man inte vet vad det heter på programmets egna fikonspråk). Om du öppnar fönstret för "Sidor", så har du mallsidorna högst upp. Det står "[Ingen]" resp. "A-mallsida" i ett nystartat dokument. Dubbelklickar man på den där "A-mallsidan" så kan man ändra själva den mallen. Man kan också skapa nya mallsidor, förstås. Sedan står det på alla vanliga sidor exempelvis ett "A" om de har A-mallsidan som grund. När man har gjort mallar som heter A, B och C, osv, så kan man, när man vill infoga ett par nya sidor i ens dokument, välja vilken mall dessa ska ha. Man kan också i fönstret "Sidor" klicka och dra mallsidorna in på ens vanliga sidor om man vill byta mall. Såsom "fan, på den här sidan vill jag inte hålla mig inom mallen för A fast jag trodde det från början, jag drar in "[ingen]" på den här sidan, så att jag slipper alla mallsidesgrejer.

Om du ska stoppa in saker såsom paginering (sidnumrering) så skall du göra det på mallsidorna. Gör en textmarkering, som om du skulle skriva en vanlig text, högerklicka, välj Infoga Specialtecken och sedan Automatisk Sidnumrering. Du får typ ett "A", men det är bara i mallsidesvyn. När du väl applicerar denna mallsida på en riktig fysisk sida så kommer du att få en automatisk sidnumrering.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Såga min layout [fil 3 - end of story]

"Det kallas "mallsidor" i InDesign, så sök på det så kan du få bra hjälp..."
Fast jag använder engelska versionen.
Tänkte (från Photoshoperfarenhet) att det är lättare att hitta i menyer om jag söker efter hjälp på nätet. :gremsmile:

Du lärde mig i samma veva (alltså, jag upptäckte det) hur man kan slänga in bakgrundsbilder så att de går över alla sidor. Hade ingen aning om hur man gjorde det.

"Om du ska stoppa in saker såsom paginering (sidnumrering) så skall du göra det på mallsidorna. Gör en textmarkering, som om du skulle skriva en vanlig text, högerklicka, välj Infoga Specialtecken och sedan Automatisk Sidnumrering..."
Oj, vad enkelt det var. Hade ingen aning om hur man sidnumrerade heller. Tack. :gremsmile: Kan man göra så att numret skiftar från höger- till vänsterjustering beroende på om det är ett udda och jämnt nummer (klart man kan, men hur gör man)?

Angående "stödraster för baslinje". Efter 2 "fan!", 4 "var är det?" och 23 sidors skuggläsning i hjälpen så hittade jag det, fast jag tyckte inte det funkade... så jag pillade och pillade och sedan funkade allt helt plötsligt. Jag måste vara magisk. :gremsmile:

Nyttig lektion jag har lärt mig via den här tråden. Satt och gjorde en rätt noggrann version av filen och jag kan säga att jag har kommit fram till följande under tiden den här tråden har varit aktiv.

× Idén om hur jag ville ha min layout var inte så smart.
× Det känns som att det är tillfälligheter att allting "passar in".
× Jag hade glömt bort vilket pilljobb det är att formge en sak. Vi snackar tiondels pixlar här.
× Jag kommer att sätta ett kapitel i taget och först av allt göra ett prov för att se hur jag ska att göra med rubriker och allt.
× Hjälteavsnittet var bra övning, för det innehöll nästan allting. Olika stora rubriker, tabeller jag tänkt att ha i marginalen och tabeller som sträcker sig över ett helt uppslag.
× Open Office rtf-filers mallar gick att importera i CS, till skillnad från Indesign 2.
× Jag måste ta och göra lite tutorials i Indesign.
× Jag måste ta och läsa igen hela hjälpen i Indesign.
× Jag måste läsa några typografiböcker.

× Tanken om att ha en ständig marginal och sedan ha tabeller och sidhänvisningar där, såg inte så snyggt ut. Jag kommer antagligen dra "pergamentsbakgrunden" ändå längst ner till sidan och utnyttja den ytan när jag inte har någon sidhänvisning eller tabell. Däremot så kommer jag nog försöka ha kvar alla (mindre) tabeller längst ner.
× Jag behöver någon större bild längst upp, där jag kan placera sidnumret och kapitelnamnet.
× Filen kommer att bli rätt stor med all grafik.
× Det här kommer att ta tid, men jag planerar inte att göra något förrän om 1-2 år.
× Det finns antagligen en mängd fel på den här filen också.

/Han som tackar för en givande tråd och sätter ytterligare en punkt till Risings rad i "tack till"-filen

thark

Hero

Jag vet inte hur det funkar i InDesign, men åtm i pagemaker kan man lägga upp olika mallsidor för höger- och vänstersidor.

Rising

Vila i frid

åtm i pagemaker kan man lägga upp olika mallsidor för höger- och vänstersidor
Det är så i InDesign också. Vad man ska göra, Han, det är att definiera ens projekt såsom "dubbelsidigt". Då får man hela tiden arbeta med uppslag. Då kan man ha mallsidor som uppslag också. Och då placerar man helt enkelt sidnumreringen i två varsina hörn av sidan på varsin sida av uppslaget.

(rent teoretiskt kan man jobba med ett ensidigt dokument också, och ha en mallsida för "vänstersidor" och en annan för "högersidor", och sedan manuellt se till att varannan får vänstersidesmallen... men det är ju idiotiskt)