Krille
Super Moderator
Åkej, så här är det: konspirationer i rollspel är oftast fjösiga. Till och med Vampire, konspirationernas intrigrollspel, är mjäkigt. Det finns nämligen en sanning. Och det som utmärker en riktig konspiration, värdig Illuminati, Millennium, Den osynliga handen eller Arkiv X, är att det inte finns någon Sanning. Den täcks över, grävs ner, försvinner, muterar och ändrar form, och man når aldrig hela vägen fram. Det gör att varje rollspel som beskriver den Sanna konspirationen automagiskt har misslyckats i sitt syfte.
Det har fått mig att fundera en stund, och jag har en idé till en skiss till ett system, avsett att hjälpa spelarna att formulera teorier samt värdera deras sanningsgrad, och med dessa teorier hjälpa spelledaren att utveckla kampanjen.
Först premissen: det finns ingen Sanning i spelvärlden, i alla fall inte någon som kan förklaras i någon uppsjö med såsböcker nånsin. Det får gärna finnas en massa såsböcker om Illuminati, Millennium mfl konspirerande organisationer, och det som står i dem kan gärna vara användbart också. Men de är inte Sanna.
Istället finns det Konspirationsteorier, som var och en har en Sanningsgrad. Sanningsgraden är ett värde på procentskalan (dvs 0-100), och är ett mått på hur nära sanningen man är med teorin. Vem som helst kan skapa en Konspirationsteori, och den får automagiskt Sanningsgrad 0. Konspirationsteorier kan också formas precis när som helst. Konspirationsteorin kan ha med äventyret att göra, eller med kampanjen att göra, eller bådadera, eller ingendera. Även spelledare kan skapa konspirationsteorier.
Varje gång man hittar ett Bevis så kan man göra saker med det. Till att börja med så måste man förklara hur det passar in i en given konspirationsteori. Antingen säger det emot teorin, eller så stödjer det teorin, eller så är det oberoende av teorin. I de flesta fall så är beviset oberoende. I så fall gör man ingenting mer.
Om beviset stödjer teorin så måste man först förklara hur den gör det. På så sätt utvecklas teorin, och blir aningen mer komplex. Sedan slår man ett förbättringsslag. Det gör man genom att slå över konspirationsteorins Sanningsgrad. Lyckas man med det så stärks teorin, och Sanningsgraden höjs.
Om beviset säger emot teorin så måste man först förklara hur. Sedan slår man ett försämringsslag. Det gör man genom att slå under konspirationsteorins Sanningsgrad. Lyckas man med det så blir teorin svagare och Sanningsgraden sänks.
Hur mycket en sanningsgrad höjs eller sänks beror på huruvida det är ett starkt, normalt eller svagt bevis. Ett svagt bevis höjer/sänker med 1, ett normalt bevis höjer/sänker med 1T3, och ett starkt bevis höjer/sänker med 1T6+1 - under förutsättning att förbättrings/försämringsslaget lyckas.
---
Ett exempel kanske gör det lite klarare.
Antag att rollpersonerna i en konspirationskampanj hittar en sjukdom, som verkar vara någon form av svampinfektion men också påminner till stor del om Creutzfeldts-Jacobs sjukdom, och sker mycket, mycket fortare med några få dagars inkubationstid. Det finns sedan tidigare ett antal konspirationsteorier i spel, en som säger att Den osynliga handen styrde hela världens ekonomi, inklusive Sovjet, under marknadsekonomins täckmantel samt som sin egen antagonism för att pröva nya ekonomiska teorier. En annan teori säger att utomjordingar är här på Jorden och kontrollerar allt. En tredje teori säger att USAs president är frimurare och att frimurare kontrollerar hela världen.
Sjukdomen förklaras ganska snabbt vara oberoende av den tredje teorin. Däremot förklarar agent Thompson att sjukdomen är ett biologiskt stridsmedel utvecklat av ryssarna under kalla kriget, specifikt för att lamslå västs ekonomi utifall att den skulle skena iväg, och tycker att det passar in i teorin om den Osynliga handen. Den teorin har Sanningsvärde 26, och med ett slag på 58 lyckas slaget. Det är dock ett svagt bevis, så Sanningsvärdet ökar bara till 27.
Agent Masters tycker dock att den passar ypperligt i teorin om utomjordingar. Ett prion som sprids med en svampparasit kan inte existera naturligt, så den måste vara konstgjord och eftersom människor inte kan skapa sånt själva så måste den vara utomjordisk. Den är gjord som ett test inför att skapa en global epidemi som rensar jorden för kolonisterna från rymden. Det är ett normalt bevis, och teorin har Sanningsgrad 33. Efter ett lyckat förbättringsslag så ökar Sanningsgraden till 35.
---
Här sitter nu spelledaren med två hemliga sällskap som kontrollerar Jorden (frimurarna och Den osynliga handen). Dessutom har han en utomjordisk närvaro som har utvecklats till ett försteg till invasion. Det här använder spelledaren för att skapa nästa äventyr i kampanjen, som handlar om en organisation som försöker dölja den utomjordiska närvaron för att slippa panik. I det äventyret så höjs Sanningsgraden för utomjordingsteorin lite till, till 38, medan frimurarteorin sänks från 31 till 29 och den osynliga handen ökar från 27 till 31. Den osynliga handen börjar mutera till att få utomjordiska eller i alla fall extremt hypertekniska inslag, och den utomjordiska teorin börjar även få samhällsvetenskapliga aspekter. Dessutom börjar en teori om FEMA och dess skuggregering i USA växa fram. Den växer fram helt på en spelares eget bevåg, utan några påhitt från spelledaren.
FEMA-teorin i sin tur är så ball, att spelledaren spinner vidare på idén där, och läcker mängder med fakta och bevis om hur den ska kunna ta kontroll över USA genom ett bioterrorangrepp, och resultatet blir att FEMA-teorin ökar från några få procent till hela 37, och börjar alltså tävla med utomjordingskonspirationen.
---
...och så vidare.
Syftet med mekanismen är att låta spelarna bli delaktiga i formandet av teorierna och utvecklingen av deras respektive Sanningsgrad, samtidigt som dessa ska kunna hjälpa spelledaren att skapa nya äventyr. Syftet är också att belysa konspirationernas fluktuerande natur, genom att bestämt hävda att det inte finns någon enskild sann Sanning.
Samtidigt så får mekanismen inte komma ivägen för spelledaren i skapandet av dennes äventyr. Den får gärna kunna inspirera, men aldrig hindra.
Det gör att det som spelledaren bestämmer inför sitt äventyr är helt oberoende av konspirationsteorierna på bordet. Det är upp till spelarna att forma de bevis som kommer fram i äventyret till sina konspirationsteorier - det är aldrig spelledarens jobb att pussla ihop dem, och spelledaren är aldrig bunden av de bevis som spelarna har haft tidigare.
Så säg att spelarna har byggt upp en komplex teori kring Majestic 12 och Roswell 1947. In kommer spelledaren och släpper bevis på projekt Mogul, om radioballonger som användes för att spåra Sovjets kärnvapen, och att vraket från Roswell egentligen var en sådan. Dessutom visar han att presidentsignaturen på det där Majestic-dokumentet som hela teorin bygger på egentligen är fotokopierat från ett annat dokument. Han skiter fullständigt i att hans bevis i det här äventyret säger helt emot spelarnas teori. Tvärtom, de skjuter förmodligen spelarnas teori i sank.
Poängen med det här är förstås att en konspirationsteori bara är en teori. Spelledaren är aldrig bunden av spelarnas teorier. Det är alltid upp till spelarna att samla ihop bevis för sina teorier och foga in dem i dem. Spelarna kan därför inte säga "men hallå där, det där stämmer inte". På sin höjd kan de försöka bortförklara bevisen: "aha, de har fejkat bevis som motsäger teorin, det måste vara mörkläggning!" Och den bortförklaringen leder förstås till att teorin utvecklas ännu mer.
---
Jag är inte säker, men det kan behövas en funktion för att slå ihop snarlika teorier. Om nu Den osynliga handen och Frimurar-teorierna blir så lika varandra att det bara är namnet som skiljer dem åt, så kanske de faktiskt är samma sak. Spelarna har bara fått upp spåret på två skilda sätt. I så fall skulle man kunna slå ihop dem, så att Den osynliga handen och Frimurarna bara är två olika namn på samma sak.
Fast det skulle iofs kunna bli en tredje teori, medan de båda ursprungsteorierna lever vidare i sina egna liv...
Det har fått mig att fundera en stund, och jag har en idé till en skiss till ett system, avsett att hjälpa spelarna att formulera teorier samt värdera deras sanningsgrad, och med dessa teorier hjälpa spelledaren att utveckla kampanjen.
Först premissen: det finns ingen Sanning i spelvärlden, i alla fall inte någon som kan förklaras i någon uppsjö med såsböcker nånsin. Det får gärna finnas en massa såsböcker om Illuminati, Millennium mfl konspirerande organisationer, och det som står i dem kan gärna vara användbart också. Men de är inte Sanna.
Istället finns det Konspirationsteorier, som var och en har en Sanningsgrad. Sanningsgraden är ett värde på procentskalan (dvs 0-100), och är ett mått på hur nära sanningen man är med teorin. Vem som helst kan skapa en Konspirationsteori, och den får automagiskt Sanningsgrad 0. Konspirationsteorier kan också formas precis när som helst. Konspirationsteorin kan ha med äventyret att göra, eller med kampanjen att göra, eller bådadera, eller ingendera. Även spelledare kan skapa konspirationsteorier.
Varje gång man hittar ett Bevis så kan man göra saker med det. Till att börja med så måste man förklara hur det passar in i en given konspirationsteori. Antingen säger det emot teorin, eller så stödjer det teorin, eller så är det oberoende av teorin. I de flesta fall så är beviset oberoende. I så fall gör man ingenting mer.
Om beviset stödjer teorin så måste man först förklara hur den gör det. På så sätt utvecklas teorin, och blir aningen mer komplex. Sedan slår man ett förbättringsslag. Det gör man genom att slå över konspirationsteorins Sanningsgrad. Lyckas man med det så stärks teorin, och Sanningsgraden höjs.
Om beviset säger emot teorin så måste man först förklara hur. Sedan slår man ett försämringsslag. Det gör man genom att slå under konspirationsteorins Sanningsgrad. Lyckas man med det så blir teorin svagare och Sanningsgraden sänks.
Hur mycket en sanningsgrad höjs eller sänks beror på huruvida det är ett starkt, normalt eller svagt bevis. Ett svagt bevis höjer/sänker med 1, ett normalt bevis höjer/sänker med 1T3, och ett starkt bevis höjer/sänker med 1T6+1 - under förutsättning att förbättrings/försämringsslaget lyckas.
---
Ett exempel kanske gör det lite klarare.
Antag att rollpersonerna i en konspirationskampanj hittar en sjukdom, som verkar vara någon form av svampinfektion men också påminner till stor del om Creutzfeldts-Jacobs sjukdom, och sker mycket, mycket fortare med några få dagars inkubationstid. Det finns sedan tidigare ett antal konspirationsteorier i spel, en som säger att Den osynliga handen styrde hela världens ekonomi, inklusive Sovjet, under marknadsekonomins täckmantel samt som sin egen antagonism för att pröva nya ekonomiska teorier. En annan teori säger att utomjordingar är här på Jorden och kontrollerar allt. En tredje teori säger att USAs president är frimurare och att frimurare kontrollerar hela världen.
Sjukdomen förklaras ganska snabbt vara oberoende av den tredje teorin. Däremot förklarar agent Thompson att sjukdomen är ett biologiskt stridsmedel utvecklat av ryssarna under kalla kriget, specifikt för att lamslå västs ekonomi utifall att den skulle skena iväg, och tycker att det passar in i teorin om den Osynliga handen. Den teorin har Sanningsvärde 26, och med ett slag på 58 lyckas slaget. Det är dock ett svagt bevis, så Sanningsvärdet ökar bara till 27.
Agent Masters tycker dock att den passar ypperligt i teorin om utomjordingar. Ett prion som sprids med en svampparasit kan inte existera naturligt, så den måste vara konstgjord och eftersom människor inte kan skapa sånt själva så måste den vara utomjordisk. Den är gjord som ett test inför att skapa en global epidemi som rensar jorden för kolonisterna från rymden. Det är ett normalt bevis, och teorin har Sanningsgrad 33. Efter ett lyckat förbättringsslag så ökar Sanningsgraden till 35.
---
Här sitter nu spelledaren med två hemliga sällskap som kontrollerar Jorden (frimurarna och Den osynliga handen). Dessutom har han en utomjordisk närvaro som har utvecklats till ett försteg till invasion. Det här använder spelledaren för att skapa nästa äventyr i kampanjen, som handlar om en organisation som försöker dölja den utomjordiska närvaron för att slippa panik. I det äventyret så höjs Sanningsgraden för utomjordingsteorin lite till, till 38, medan frimurarteorin sänks från 31 till 29 och den osynliga handen ökar från 27 till 31. Den osynliga handen börjar mutera till att få utomjordiska eller i alla fall extremt hypertekniska inslag, och den utomjordiska teorin börjar även få samhällsvetenskapliga aspekter. Dessutom börjar en teori om FEMA och dess skuggregering i USA växa fram. Den växer fram helt på en spelares eget bevåg, utan några påhitt från spelledaren.
FEMA-teorin i sin tur är så ball, att spelledaren spinner vidare på idén där, och läcker mängder med fakta och bevis om hur den ska kunna ta kontroll över USA genom ett bioterrorangrepp, och resultatet blir att FEMA-teorin ökar från några få procent till hela 37, och börjar alltså tävla med utomjordingskonspirationen.
---
...och så vidare.
Syftet med mekanismen är att låta spelarna bli delaktiga i formandet av teorierna och utvecklingen av deras respektive Sanningsgrad, samtidigt som dessa ska kunna hjälpa spelledaren att skapa nya äventyr. Syftet är också att belysa konspirationernas fluktuerande natur, genom att bestämt hävda att det inte finns någon enskild sann Sanning.
Samtidigt så får mekanismen inte komma ivägen för spelledaren i skapandet av dennes äventyr. Den får gärna kunna inspirera, men aldrig hindra.
Det gör att det som spelledaren bestämmer inför sitt äventyr är helt oberoende av konspirationsteorierna på bordet. Det är upp till spelarna att forma de bevis som kommer fram i äventyret till sina konspirationsteorier - det är aldrig spelledarens jobb att pussla ihop dem, och spelledaren är aldrig bunden av de bevis som spelarna har haft tidigare.
Så säg att spelarna har byggt upp en komplex teori kring Majestic 12 och Roswell 1947. In kommer spelledaren och släpper bevis på projekt Mogul, om radioballonger som användes för att spåra Sovjets kärnvapen, och att vraket från Roswell egentligen var en sådan. Dessutom visar han att presidentsignaturen på det där Majestic-dokumentet som hela teorin bygger på egentligen är fotokopierat från ett annat dokument. Han skiter fullständigt i att hans bevis i det här äventyret säger helt emot spelarnas teori. Tvärtom, de skjuter förmodligen spelarnas teori i sank.
Poängen med det här är förstås att en konspirationsteori bara är en teori. Spelledaren är aldrig bunden av spelarnas teorier. Det är alltid upp till spelarna att samla ihop bevis för sina teorier och foga in dem i dem. Spelarna kan därför inte säga "men hallå där, det där stämmer inte". På sin höjd kan de försöka bortförklara bevisen: "aha, de har fejkat bevis som motsäger teorin, det måste vara mörkläggning!" Och den bortförklaringen leder förstås till att teorin utvecklas ännu mer.
---
Jag är inte säker, men det kan behövas en funktion för att slå ihop snarlika teorier. Om nu Den osynliga handen och Frimurar-teorierna blir så lika varandra att det bara är namnet som skiljer dem åt, så kanske de faktiskt är samma sak. Spelarna har bara fått upp spåret på två skilda sätt. I så fall skulle man kunna slå ihop dem, så att Den osynliga handen och Frimurarna bara är två olika namn på samma sak.
Fast det skulle iofs kunna bli en tredje teori, medan de båda ursprungsteorierna lever vidare i sina egna liv...