Nekromanti Konspirationssamberättarmekanism (långt)

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Åkej, så här är det: konspirationer i rollspel är oftast fjösiga. Till och med Vampire, konspirationernas intrigrollspel, är mjäkigt. Det finns nämligen en sanning. Och det som utmärker en riktig konspiration, värdig Illuminati, Millennium, Den osynliga handen eller Arkiv X, är att det inte finns någon Sanning. Den täcks över, grävs ner, försvinner, muterar och ändrar form, och man når aldrig hela vägen fram. Det gör att varje rollspel som beskriver den Sanna konspirationen automagiskt har misslyckats i sitt syfte.

Det har fått mig att fundera en stund, och jag har en idé till en skiss till ett system, avsett att hjälpa spelarna att formulera teorier samt värdera deras sanningsgrad, och med dessa teorier hjälpa spelledaren att utveckla kampanjen.

Först premissen: det finns ingen Sanning i spelvärlden, i alla fall inte någon som kan förklaras i någon uppsjö med såsböcker nånsin. Det får gärna finnas en massa såsböcker om Illuminati, Millennium mfl konspirerande organisationer, och det som står i dem kan gärna vara användbart också. Men de är inte Sanna.

Istället finns det Konspirationsteorier, som var och en har en Sanningsgrad. Sanningsgraden är ett värde på procentskalan (dvs 0-100), och är ett mått på hur nära sanningen man är med teorin. Vem som helst kan skapa en Konspirationsteori, och den får automagiskt Sanningsgrad 0. Konspirationsteorier kan också formas precis när som helst. Konspirationsteorin kan ha med äventyret att göra, eller med kampanjen att göra, eller bådadera, eller ingendera. Även spelledare kan skapa konspirationsteorier.

Varje gång man hittar ett Bevis så kan man göra saker med det. Till att börja med så måste man förklara hur det passar in i en given konspirationsteori. Antingen säger det emot teorin, eller så stödjer det teorin, eller så är det oberoende av teorin. I de flesta fall så är beviset oberoende. I så fall gör man ingenting mer.

Om beviset stödjer teorin så måste man först förklara hur den gör det. På så sätt utvecklas teorin, och blir aningen mer komplex. Sedan slår man ett förbättringsslag. Det gör man genom att slå över konspirationsteorins Sanningsgrad. Lyckas man med det så stärks teorin, och Sanningsgraden höjs.

Om beviset säger emot teorin så måste man först förklara hur. Sedan slår man ett försämringsslag. Det gör man genom att slå under konspirationsteorins Sanningsgrad. Lyckas man med det så blir teorin svagare och Sanningsgraden sänks.

Hur mycket en sanningsgrad höjs eller sänks beror på huruvida det är ett starkt, normalt eller svagt bevis. Ett svagt bevis höjer/sänker med 1, ett normalt bevis höjer/sänker med 1T3, och ett starkt bevis höjer/sänker med 1T6+1 - under förutsättning att förbättrings/försämringsslaget lyckas.

---

Ett exempel kanske gör det lite klarare.

Antag att rollpersonerna i en konspirationskampanj hittar en sjukdom, som verkar vara någon form av svampinfektion men också påminner till stor del om Creutzfeldts-Jacobs sjukdom, och sker mycket, mycket fortare med några få dagars inkubationstid. Det finns sedan tidigare ett antal konspirationsteorier i spel, en som säger att Den osynliga handen styrde hela världens ekonomi, inklusive Sovjet, under marknadsekonomins täckmantel samt som sin egen antagonism för att pröva nya ekonomiska teorier. En annan teori säger att utomjordingar är här på Jorden och kontrollerar allt. En tredje teori säger att USAs president är frimurare och att frimurare kontrollerar hela världen.

Sjukdomen förklaras ganska snabbt vara oberoende av den tredje teorin. Däremot förklarar agent Thompson att sjukdomen är ett biologiskt stridsmedel utvecklat av ryssarna under kalla kriget, specifikt för att lamslå västs ekonomi utifall att den skulle skena iväg, och tycker att det passar in i teorin om den Osynliga handen. Den teorin har Sanningsvärde 26, och med ett slag på 58 lyckas slaget. Det är dock ett svagt bevis, så Sanningsvärdet ökar bara till 27.

Agent Masters tycker dock att den passar ypperligt i teorin om utomjordingar. Ett prion som sprids med en svampparasit kan inte existera naturligt, så den måste vara konstgjord och eftersom människor inte kan skapa sånt själva så måste den vara utomjordisk. Den är gjord som ett test inför att skapa en global epidemi som rensar jorden för kolonisterna från rymden. Det är ett normalt bevis, och teorin har Sanningsgrad 33. Efter ett lyckat förbättringsslag så ökar Sanningsgraden till 35.

---

Här sitter nu spelledaren med två hemliga sällskap som kontrollerar Jorden (frimurarna och Den osynliga handen). Dessutom har han en utomjordisk närvaro som har utvecklats till ett försteg till invasion. Det här använder spelledaren för att skapa nästa äventyr i kampanjen, som handlar om en organisation som försöker dölja den utomjordiska närvaron för att slippa panik. I det äventyret så höjs Sanningsgraden för utomjordingsteorin lite till, till 38, medan frimurarteorin sänks från 31 till 29 och den osynliga handen ökar från 27 till 31. Den osynliga handen börjar mutera till att få utomjordiska eller i alla fall extremt hypertekniska inslag, och den utomjordiska teorin börjar även få samhällsvetenskapliga aspekter. Dessutom börjar en teori om FEMA och dess skuggregering i USA växa fram. Den växer fram helt på en spelares eget bevåg, utan några påhitt från spelledaren.

FEMA-teorin i sin tur är så ball, att spelledaren spinner vidare på idén där, och läcker mängder med fakta och bevis om hur den ska kunna ta kontroll över USA genom ett bioterrorangrepp, och resultatet blir att FEMA-teorin ökar från några få procent till hela 37, och börjar alltså tävla med utomjordingskonspirationen.

---

...och så vidare.

Syftet med mekanismen är att låta spelarna bli delaktiga i formandet av teorierna och utvecklingen av deras respektive Sanningsgrad, samtidigt som dessa ska kunna hjälpa spelledaren att skapa nya äventyr. Syftet är också att belysa konspirationernas fluktuerande natur, genom att bestämt hävda att det inte finns någon enskild sann Sanning.

Samtidigt så får mekanismen inte komma ivägen för spelledaren i skapandet av dennes äventyr. Den får gärna kunna inspirera, men aldrig hindra.

Det gör att det som spelledaren bestämmer inför sitt äventyr är helt oberoende av konspirationsteorierna på bordet. Det är upp till spelarna att forma de bevis som kommer fram i äventyret till sina konspirationsteorier - det är aldrig spelledarens jobb att pussla ihop dem, och spelledaren är aldrig bunden av de bevis som spelarna har haft tidigare.

Så säg att spelarna har byggt upp en komplex teori kring Majestic 12 och Roswell 1947. In kommer spelledaren och släpper bevis på projekt Mogul, om radioballonger som användes för att spåra Sovjets kärnvapen, och att vraket från Roswell egentligen var en sådan. Dessutom visar han att presidentsignaturen på det där Majestic-dokumentet som hela teorin bygger på egentligen är fotokopierat från ett annat dokument. Han skiter fullständigt i att hans bevis i det här äventyret säger helt emot spelarnas teori. Tvärtom, de skjuter förmodligen spelarnas teori i sank.

Poängen med det här är förstås att en konspirationsteori bara är en teori. Spelledaren är aldrig bunden av spelarnas teorier. Det är alltid upp till spelarna att samla ihop bevis för sina teorier och foga in dem i dem. Spelarna kan därför inte säga "men hallå där, det där stämmer inte". På sin höjd kan de försöka bortförklara bevisen: "aha, de har fejkat bevis som motsäger teorin, det måste vara mörkläggning!" Och den bortförklaringen leder förstås till att teorin utvecklas ännu mer.

---

Jag är inte säker, men det kan behövas en funktion för att slå ihop snarlika teorier. Om nu Den osynliga handen och Frimurar-teorierna blir så lika varandra att det bara är namnet som skiljer dem åt, så kanske de faktiskt är samma sak. Spelarna har bara fått upp spåret på två skilda sätt. I så fall skulle man kunna slå ihop dem, så att Den osynliga handen och Frimurarna bara är två olika namn på samma sak.

Fast det skulle iofs kunna bli en tredje teori, medan de båda ursprungsteorierna lever vidare i sina egna liv...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Vad spelar sanningsgraden för roll? Är det bara en tjohopp-värde så förstår jag inte syftet, speciellt inte som SL får veto till de konspirationersteorier som spelarna jobbat hårt med att känna att de är en del av?

För problemet är som du säger - finns det ingen sanning så medför att du värderar sanningen att det genast finns en sanning, ur ett psykologiskt perspektiv - teorin får substans via sin sanningsgrad, och går inte det emot grundidéen att teorierna är just flyktiga och subjektiva?

Annars, ball mekanism, men just nu förstår jag den inte. =)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Vad spelar sanningsgraden för roll?"

Sanningsgraden är en motivationsfaktor som kan få spelarna att leta hårdare efter ännu mer saker som bekräftar teorin.

Samtidigt så skulle man kunna använda det för att avgöra spelarnas hotbild gentemot konspirationen ifråga. Ju närmare sanningen de är desto farligare är det. Ett sätt att använda det är att om spelarna hittar bevis i ett äventyr och fogar in det i en konspirationsteori som egentligen inte har med äventyret att göra så kan spelledaren slå ett slag för konspirationsteorins sanningsgrad. Lyckas slaget så bestämmer sig männen bakom den konspirationen att göra någotåt saken omedelbums, och spelledaren får automagiskt en sidoplott i sitt äventyr.

Som spelledare så hade jag använt teorierna och deras sanningsgrad för att aktivt frustrera spelarna. Förmodligen hade jag hela tiden slängt ut bevis för att höja sanningsgraden hos de teorier med lägst sanningsgrad och då och då punktmarkera de absolut högsta, så att spelarna känner att de är hur nära Sanningen som helst, men så kommer någon och mörkar alltihop eller avslöjar ett lager till i konspirationen som skjuter den gamla teorin i sank.

Så att säga, sanningsgraden är ett tjohopp-värde avsett att ge råd till spelledaren om kampanjens fortsatta utveckling.

"teorin får substans via sin sanningsgrad, och går inte det emot grundidéen att teorierna är just flyktiga och subjektiva?"

Jag tror att till stor del detta beror på hur man hanterar sanningsgraden. Låter man en teori dominera och få hög sanningsgrad så kommer den att uppfattas som Sanning, men om den ena spelmötet är jättehög och nästa är skjuten i sank så tror jag inte att problemet kommer att uppstå. Då är sanningen flyktig och subjektiv, vilket mekanismen bara förstärker.

Det här är nog en mekanism som måste speltestas på flera olika sorters folk, för att se om den funkar över huvud taget. Det är en enkel mekanism, men det är en psykologisk sådan. På papperet funkar den, men i verkligheten har jag ingen aning.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Fundering

Man kan koppla sanningsvärdet till reaktioner hos de som vill skydda konspirationen.

Kanske att man om man får ihop 50 i värde, så händer X, Y eller Z?

Ett sätt för SL att vara beredd.

/M
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Uppstart och handhavande

Rollpersoner har förmodligen inte precis börjat konspirationsteoretisera när de börjar äventyra. De har förmodligen teoretiserat rätt länge. Således får varje rollperson skapa upp till fyra stycken konspirationsteorier åt sig.

En konspirationsteori består i grunden av en enkel mening som talar om vilken grupp som gör vad och i vilket syfte. Den kan vara mer eller mindre fantastisk. Exempelvis, "Zürich-tomtarna kontrollerar världens ekonomi genom de enorma pengasummor som sitter i hemliga nummerkonton", "Majestic 12 fick president Trumans uppdrag att hålla utomjordingarnas närvaro hemlig för att kunna kontrollera jordens befolkning och få reda på deras verkliga syften" eller "Projekt Telefon var en hemlig rysk plan för att plantera sovande mullvadar i USA med perfekta täckmantlar och posthypnotisk suggestion, för att sabotera militära anläggningar innan kriget startar".

Sanningsgraden på en förhandsskapad konspirationsteori är 3T6+6 på procentskalan. Spelaren får dessutom lägga till 2T6 bevis som stödjer teorin. Bevis formuleras vanligen i stil med "total anonymitet i schweiziska banker råder", "ett dokument som påstås vara till president Eisenhower, skrivet av president Truman, beskriver Majestics ursprung", eller "det finns ingen födelseattest på Tim McVeigh".

För att underlätta hanterandet så har man ett konspirationsformulär per konspiration. Högst upp namnges konspirationsteorin och sammanfattas enligt ovan. Sanningsgraden anges nånstans där i närheten. En spelares namn anges som teorins "handhavare". Resten av papperet är en upplistning på de bevis som finns för och emot teorin, och hur mycket de var värda i sanningsgradens justerande.

Spelledaren tar lämpligen hand om konspirationsformulären för att bygga äventyr kring, och han delar ut dem till handhavande spelare när spelmötet börjar.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,638
Location
En mälarö
För problemet är som du säger - finns det ingen sanning så medför att du värderar sanningen att det genast finns en sanning, ur ett psykologiskt perspektiv - teorin får substans via sin sanningsgrad, och går inte det emot grundidéen att teorierna är just flyktiga och subjektiva?
Jag tolkade det hela som att det visst finns en sanning men att varken spelarna eller spelledaren känner till den. Exakt hur sanningen ser ut fastställs först när sanningsvärdet går upp på 100%. Och vad som händer när en sanning kommer upp på 100% antar jag är att alla köper glass och spelar något annat eller ser på en film istället. :gremgrin:

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,638
Location
En mälarö
Re: Fundering

Man kan koppla sanningsvärdet till reaktioner hos de som vill skydda konspirationen.

Kanske att man om man får ihop 50 i värde, så händer X, Y eller Z?
Bra idé. Om sanningsvärdet kommer upp i en viss nivå så börjar konspirationsteorin manifestera sig i spelarnas värld och reagerar på vad de gör. Om spelarna t.ex. kokat ihop en historia som enligt deras teorier ska kontrolleras av den ryska maffian så kommer de, när sanningsvärdet t.ex. passerat 25, att få obehagliga påhälsningar av torpeder som heter Dimitri och Vladimir. Detta att teorin så att säga "stretar emot" kommer att eskalera i takt att spelarna höjer värdet. Det som till en början bara är nattliga telefonsamtal om nyttan av att hålla sin näsa ur blöt, kommer så småningom bli inbrott i spelarnas lägenheter och omgångar med stryk, till regelrätta mordförsök.

/Anders
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Fundering

Det låter jäkligt coolt, men för att spelarna ska uppmuntras till att försöka ta reda på mer om konspirationen (dvs höja sanningsgraden) så vill det till att de kan få ut någon fördel av det också, istället för bara terror och stryk :gremgrin:

Sanningsgraden kanske kan användas som en %-chans för rollpersonen att få hjälp av en likasinnad konspirationsteoretiker när det hettar till.

Exempel: Konspirationsteoretiker på flykt undan ryska maffian har precis kommit till en ny stad. Behöver hjälp. Slår %-slag för sin teoris Sanningsgrad. Lyckas slaget visar det sig att rollpersonen känner till att Doktor Mischmasch, en SLP som ger ut en underground-tidning som bland annat beskriver just den här konspirationsteorin, bor i stan.
...fast hur hittar man Doktor Mischmasch?

Gordeg
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag gillar konceptet. Jag skulle dock gärna vilja se:

1. Man hittar inte bara på konspirationsteorier helt ur tomma luften, utan de är alltid en teori som fungerar som svar åt frågan "varför hände det här? Vem ligger bakom?"

2. När en konspirationsteori ökar i sanningsvärde så börjar det dyka upp en högre nivå över och bakom denna. Då visar det sig att den gamla teorin bara visar upp en yta som omger den egentliga konspirationsteorin!

Alltså: I Simpsonsavsnittet med grampa Simpsons potenselixir, så ser ungarna hur alla föräldrar beger sig upp i sovrummen och hur de struntar i sina barn. Varför? Det föreslås att de är inverterade vampyrer som inte tål solljus. Där börjar konspirationen.

När fler och fler bevis stöder konspirationen och den passerar en viss sannolikhetströskel; så blir de inverterade vampyrerna i sig något som måste förklaras! "Varför finns de inverterade vampyrerna? Vem ligger bakom?" En ny teori måste föreslås, och den måste ge ett tillfredsställande svar på frågorna.

Vem som helst förstår naturligtvis att det är pedofiler inom solskyddskrämindustrin som ligger bakom. Dels tjänar de pengar på att alla vuxna människor sprider en smitta som gör dem till presumtiva kunder av solskyddskräm, och dels så får de fritt läge att pedofilisera mitt på ljusa dagen, när alla vuxna vampyrer måste stanna inomhus.

Om även den teorin skulle visa sig hålla, så måste man fråga sig "varför just pedofiler inom solskyddskrämindustrin? Vad ligger bakom?"

Som var och en kan inse så är det naturligtvis en komplott. Någon har fifflat med kemikalierna som man använder för att framställa solskyddskräm. När de blandas så utsöndras gaser som förvandlar närvarande till pedofiler. Och de som ligger bakom är naturligtvis de högerextrema politikerna. Dels hatar de ju solskyddskrämindustrin eftersom den uppmuntrar till onationalistiska och opatriotiska utlandsresor, och dels driver de en högerpolitik som går ut på att privatisera BRIS, göra det till en betaltjänst, varpå man behöver öka sin omsättning genom att få fler samtal från barn som blivit offer av övergrepp.

"Men vad är kopplingen mellan dem och kemiindustrin? Vad ligger bakom?"

Osv.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Men hur ... (edit)

I Krilles trådstart snackar han om försämringsslag när ett bevis motsäger en teori, vilket funkar på samma sätt som höjning när bevis stödjer en teori. Om jag fattade rätt. Vi snackar ju om ett spel som inte finns ännu - utom kanske i Krilles hjärna.

Gordeg

edit:
Insåg just att det kanske inte var det du frågade efter. Alltså, vem är det som vill lägga fram bevis som sänker Sanningsgraden? Svaret kan vara att när Sanningsgraden når en viss nivå börjar konspirationen själv sopa igen spåren genom att producera bevis för att den inte finns. Genom tidingsartiklar tex. (Fast sen upptäcker konspirationsteoretikerna att journalisten som skrev tidningsartiklen bara är en pseudonym - ett bevis för att konspirationen finns. Muuahaha!)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"1. Man hittar inte bara på konspirationsteorier helt ur tomma luften, utan de är alltid en teori som fungerar som svar åt frågan "varför hände det här? Vem ligger bakom?""

Jo, det är en bra riktlinje, så bra att den borde vara självklar. Det är en bra idé att begränsa konspirationsteorier till ett specifikt fenomen, annars får man lätt de där övergripande världsomfattande konspirationsteorierna direkt. Det gör också hela systemet mer flexibelt.

"2. När en konspirationsteori ökar i sanningsvärde så börjar det dyka upp en högre nivå över och bakom denna. Då visar det sig att den gamla teorin bara visar upp en yta som omger den egentliga konspirationsteorin!"

Det här skulle framförallt kunna användas som lösning på problemet "vad händer om en sanningsgrad kommer upp till 100% eller däromkring, är konspirationsteorin sann då?" (på vilket svaret är, som du säger, "ja, men det finns ett lager till").

Konspirationsteoriformuläret (som jag nämner någon annanstans) borde i så fall byggas ut med fältet "bygger vidare på teorin X", för att indikera att det är nästa lager i konspirationen.

Bra förslag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag tolkade det hela som att det visst finns en sanning men att varken spelarna eller spelledaren känner till den. Exakt hur sanningen ser ut fastställs först när sanningsvärdet går upp på 100%."

Det är en tolkning. :gremgrin:

Min tanke var annars att ingen konspirationsteori är komplett sann när den når 100%. Den må vara sann, men den är inte komplett. Förutom att det finns en klase andra teorier som också kan vara mer eller mindre sanna, så visar ju Rising att det kan finnas ett lager till bakom sanningen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Presentation

Ingen konspirationsteorimekanism skulle vara komplett utan en klase konspirationsteorier, och de behöver presenteras på olika sätt.

Min tanke var här att utnyttja världsbeskrivningen. Om vi antar att det är någon slags nutidsvärld så bör den nog i äkta postmodernistisk anda beskrivas fragmentariskt, speciellt när det gäller konspirationerna. Ett avsnitt skulle kunna behandla Majestic, ett annat Illuminati, ett tredje frimurarna, ett fjärde MUST, och så vidare, och ge nödvändig information som spelledaren behöver för att köra äventyr baserat kring den konspirationen.

Varje avsnitt skulle kompletteras med dels en liten samling konspirationsteorier som kan omfatta konspirationen, och en samling med möjliga bevis för några av dessa konspirationsteorier.

Naturligtvis så skulle de inte vara de enda möjliga konspirationsteorierna eller bevisen, utan snarare inspiration så att man kan börja teoretisera om sin favvo-konspiration utan allt för mycket transpiration... ehrm. Pun intended.

Upplägget bör således snarare vara ett smörgåsbord med konspirationer, teorier och bevis, snarare än en faktiskt beskrivning av hur världen är.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,638
Location
En mälarö
Re: Fundering

för att spelarna ska uppmuntras till att försöka ta reda på mer om konspirationen (dvs höja sanningsgraden) så vill det till att de kan få ut någon fördel av det också
Man skulle kunna ha sanningsvärdet som nån slags mätare på hur lätt det är att hitta fler ledtrådar som stöder teorin. Det skulle ju faktiskt vara ganska logiskt. Om teorin pekar åt ett håll så är det ju där man letar vidare eftersom det är där svaren finns (eller borde finnas i alla fall).

Det borde även inkluderas någon mekanik för falska ledtrådar och fakta och hur de påverkar teorin och dess sanningsvärde. Man kanske skulle ha ett sanninsgvärde som anger vad spelarna "tror" att teorin ligger på och eventuellt ett dolt (vilket då är det rätta) som bara spelledaren känner till?

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fundering

"Det borde även inkluderas någon mekanik för falska ledtrådar och fakta och hur de påverkar teorin och dess sanningsvärde. Man kanske skulle ha ett sanninsgvärde som anger vad spelarna "tror" att teorin ligger på och eventuellt ett dolt (vilket då är det rätta) som bara spelledaren känner till?"

Jag tycker att tanken med falska ledtrådar är bra, men genomförandet tycker jag mindre om. Då är man inte där och samberättar längre och man är inne och nosar på objektiva sanningar igen. Jag tror helt enkelt att om det framkommer att ledtråden är falsk så stryker man den ur beviskedjan, plus eventuella efterföljande bevis som är beroende av det första om man inte kan komma på ett annat sätt hur de stödjer teorin.

Dessutom, även falska ledtrådar är ändå positiva ur konspirationsteorins bemärkelse - det faktum att folk mörkar sanningen visar ju att det finns något att dölja.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Fundering

Man skulle kunna ha sanningsvärdet som nån slags mätare på hur lätt det är att hitta fler ledtrådar som stöder teorin. Det skulle ju faktiskt vara ganska logiskt. Om teorin pekar åt ett håll så är det ju där man letar vidare eftersom det är där svaren finns (eller borde finnas i alla fall).
Så kan man också göra, men jag tycker inte att det är ett incitament till att höja sanningsvärdet. Det gör att det blir lättare att höja, men varför vill spelaren/rollpersonen åstadkomma höjningen? (Och samtidigt bidra med material till spelvärlden.)
På minussidan har vi att rollpersonen blir jagad av MIB`s, på plussidan har vi... att det är coolt med ett högt %-värde?

Gordeg
 
Top