Nekromanti DoDT som nybörjarspel

Dilandau

Myrmidon
Hur tror ni DoDT fungerar som nybörjarrollspel? Tror ni det är lämpat för att dra in nytt folk i hobbyn?

Jag tror inte det. Förutom att det är snyggt, tycker jag spelet har få kvalitéer som gör det lämpat för rollspelsoskulder.

Omfånget i sig får nog en och annan att tänka efter. Sammanlagt är det ju nära 500 sidor. Det är många sidor, med många regler, att ta till sig.

Men det är egentligen en petitess. Värre är att det inte finns några riktiga spelexempel. Ingen riktig förklaring hur man spelar.

Dessutom peppras man från sid 1 med trudvangsspecifika termer. Rasbeskrivningen av människorna är ganska svårtillgänglig även för mig. En ordförklaring, á la White Wolf, skulle inte varit hel fel.

Och reglerna... ja, jag vet inte riktigt vad jag tycker om regler ännu. De är inte så lätta att man tänker "wow". Men inte heller helt muppkrångliga. Däremot är de lite opedagoiskt skrivna, och bitvis faktiskt ganska förvirrande.

Arfert

Facit
Jag har inte hunnit läsa spelet än, men 500 sidor låter lite mastigt... DoDT verkar inte bli det instegspel jag tycker det borde vara när man sitter på det kändaste rollspels-varumärket i Sverige. Från det jag läst i trådarna här verkar det nästan vara ett snyggt och påkostat nisch-spel.. tyvärr. Bara diskussionerna här om reglerna gör mig VÄLDIGT osäker på om det är nåt för nybörjare.

Zire

Swashbuckler
Nej jag tror absolut inte att det är nybörjarvänligt. Reglerna är för komplexa, Trudvang-stämningen är ganska svår att hålla (även om det nog är lättare med de nya reglerna) och precis som du skriver så är det mastigt med 500 sidor.

Men å andra sidan så känner jag nog inte någon som har börjar spelat via ett nybörjarvänligt spel, så jag tror inte att det behövs heller. Har man bara motivation kan man nog spela med vad som helst.

Vad det gäller ordförklaringen kan jag rekommendera Trudvangregistret som ställs i ordning på RMs forum. Jag tror de skulle slänga upp det på sidan som pdf när det blir klart.

- Zire

Dewil

Skrivbordsgeneral
149 kr...

En gång i tiden fick man nybörjarrollspelet för 149 kr, vilket motsvarar ca 230 kr i dagens penningvärde.

Dewil

Arfert

Facit
Re: 149 kr... NT

Saga kommer ligga runt 240-250 spänn i butik.. och det funkar som nybörjarspel... ;-)

Rickard

Urverk speldesign
"Hur tror ni DoDT fungerar som nybörjarrollspel? "
Varför är det sådant tjat om att DoD alltid ska funka som nybörjarspel?

/Han som undrar

Pom

Swashbuckler
"Hur tror ni DoDT fungerar som nybörjarrollspel? "
Eftersom "DoD" och "rollspel" under decennier varit synonymer för de svenskar som inte spelar känns frågan i sig fullt rimlig.

Däremot är det en annan sak om Riotminds tycker att förväntningar av den här typen skall få forma deras spelskapande.

Arfert

Facit
...antagligen för att det en gång VAR nybörjarspelet nummer ett i Sverige.

Och om nåt spel är känt utanför normala rollspelskretsar i Sverige (och har bra läge att locka nya till rollspelande) så är det just DoD.

Arfert

Facit
ja, de kanske är rejält trötta på den grejen? Fast ur kommersiell synvinkel är det ju bra att sälja utanför den vanliga kretsen av hardcoregamers...

EchonCique

Hero
Definiera 'nybörjarrollspel'

Det är många argument kring termen nybörjarrollspel.

Jag har svårt att se något väsentligt användande av denna term, då alla rollspel som säljs första gången är tämligen bra som nybörjarrollspel. Det läggs också in värderingar i hur systemet i spelet skall vara samt hurdan spelvärlden skall te sig.

Detta är i mina ögon ad hoc, då det som avgör om det är ett bra eller dåligt nybörjarrollspel är hurruvida spelarna som börjar spela spelet fortsätter spela eller inte. Med tanke på de rollspel jag började med, så är DoDT ett ypperligt nybörjarrollspel. Drakar och Demoner v1 och Rolemaster med två hyllmeter tillbehörsböcker är det jag började min rollspelsbana med och inte sjutton förstod jag eller mina kompisar allt, däremot hade vi roligt. Det är väl det sista som är avgörande? :gremsmile:

Pom

Swashbuckler
Bredda kundkretsen verkar svårt i rollspelssammanhang. Fast WotC verkar ha lyckats i någon mån, och då är ändå DnD i sin nuvarande skepnad rätt komplext.

Men när nu Riotminds äntligen har fått full kontroll över varumärket kan jag tänka mig att de primärt vill följa sin egen vision, glada över att en hel del redan existerande rollspelare verkar intresserade.

Rising

Vila i frid
DoD har extrema marknadsföringsfördelar för just nybörjare; DoD lär ju vara det svenska rollspel som de flesta förstagångsrollspelsköpare känner till - oavsett om de är föräldrar som själva spelat rollspel som unga - eller om de är fantasygeeks i största allmänhet.

Sedan kan man diskutera hur många som verkligen köper rollspel på det sättet. Liksom; att de går in i en butik och börjar fundera "hey, jag vill ha ett rollspel, men vilket är egentligen det som jag känner till bäst?"

Nå, eftersom ingen annan kan tävla med DoD om nybörjare på det sättet, så kommer ingen att försöka. Så om inte DoD är nybörjarvänligt, så finns det inget nybörjarvänligt rollspel (som nybörjarna känner till).

Men det finns förstås tusen luckor i ovanstående argumentation. Ni slösar bort er tid om ni tror er kunna hitta några som inte jag redan har hittat själv.

Men; säg så här: Det finns många som skulle säga att deras spel är mer nybörjarvänligt än DoD (och då menar de nog framförallt att reglerna skulle vara lättare och bättre), men det finns knappast någon som gör anspråk på att vara mer konventionell och lätttillgänglig för unga oerfarna spelare än DoD.

Shi2 är en okonventionell värld, Saga har höga anspråk på seriositet (Arfert skriver ju inte att hans religion är "tuff", utan att den är realistisk), Västmark är inte lätttillgängligt, Mutant är enbart klassiskt för oss som spelat det sen barnsben, osv.

Så, det finns ingen som försöker vara så där barnsligt sensationell som DoD gör i sina bästa stunder (för jag älskar det). Så därför kan man säga att DoD sätter ribban för vad som är nybörjarvänligt i hobbyn.

Johan K

Gammal & dryg
Som nämts tidigare, så tror jag att traditionen väger mycket tungt här. Det har väll blivit som så att DoD har varit ingörsporten till att många börjat lira just rollspel & därigenom har det nått statusen "nybörjarspel". Allt detta på gott & ont.

/ Johan K, som mötte på just DoD tidigt i sin rollspelskarriär.

Rickard

Urverk speldesign
"...antagligen för att det en gång VAR nybörjarspelet nummer ett i Sverige.

Och om nåt spel är känt utanför normala rollspelskretsar i Sverige (och har bra läge att locka nya till rollspelande) så är det just DoD.
"
Var, ja. På 80-talet. Kanske dags att släppa det? DoD var inte (ursprungs)DoD längre, med samma sorts (ursprungs)tankesätt, när Chronopia kom. Det var en total förändring. Idag råder det "By gamers, for gamers" inom rollspel. Det är bara löjeväckande när det kommer saker som "nybörjarrollspel" på tal. Är mest ett uttryck som folk slänger sig med, men ingen brytt sig om att definiera (ungefär som scenario).

Och när man snackar rollspel idag med "mugglare" så tror de att man menar lajv och förknippar inte det till något varumärke (men när jag säger så, så brukar folk komma och hänvisa till ET där de översätter Dungeons & Dragons med Drakar och Demoner - och det säger väl lite hur mossiga folk är?).

/Han som dessutom tycker "nybörjarrollspel" är löjligt att snacka om, eftersom rollspel inte säljs längre i leksaksbutiker

Rickard

Urverk speldesign
"Saga har höga anspråk på seriositet..."
Nja, kanske inte för det är en lättsam värld med orealistiska (BRP-)regler. Och "Vad är rollspel" upptar 1 sida av de 268. Ingenstans finner jag "Hur man skriver äventyr", "Spelexempel" eller liknande. Något som åtminstone jag skulle kräva för att ett spel skulle få klassas som nybörjarvänligt i mina ögon. Saga är "For gamers, by gamers.", precis som alla andra rollspel.

(och psst, Arfert. Jag väntar fortfarande på feedback på vad som var bra och dåligt i min korrektur :gremwink:)

/Han svarar inte på det andra, då Rising uppenbarligen redan vet de argumenten

Rising

Vila i frid
Nja, kanske inte för det är en lättsam värld med orealistiska (BRP-)regler.
Okejrå. Jag vet inte så mycket om Saga, fast det där låter ju som om jag skulle gilla det. Nå, min poäng var att det inte borde kunna konkurrera med DoD om att vara det främsta valet som nybörjarspel - vilket du verkar hålla med om.

Arfert

Facit
Re: DoDT som nybörjarspel OT

(..du ska få det, i ett snyggt paket med den tryckta boken.. men i stort är jag nöjd med din insats, tackar tackar)..

när det gäller det andra så tror jag faktiskt Saga är så enkelt så nybörjare fixar det... känner till flera gäng med 12-13 åringar som laddat ner betan och lirar det... och sonen (som var 13 då) med polare hade inga problem att greppa det, trots att farsan inte orkade hjälpa till... om jag orkar kan jag eventuellt lägga upp sånt på webben, men jag tror inte behovet är speciellt stort...

och visst f-n är reglerna orealistiska.. det är ju mer "berätta en bra story" än att göra realistisk simulering av olika handlingar. Däremot är ju VÄRLDEN hyfsat seriös för att vara ett svenskt rollspel... lite "matiné"-Harn, som du vet.