Vi är så jävla OT snälla slå oss inte
Jag vet att det finns många eldsjälar inom Sverok som gör ett toppenjobb, och jag respekterar det jobb dom gör. MEN man borde väl krasst kunna konstatera att Sveroks strategi de senaste tio åren knappast fått in FLER rollspelare till hobbyn. Snarare har man lagt rätt mycket resurser att stötta dom som redan spelar.
Tio år är att ta i. Sverok har haft lite "dark ages" vad det gäller marknadsförandet utåt, men den både började och slutade under tiden jag har varit engagerad (fem år). En av anledningarna jag har hört är att man får mångdubbelt bättre utfall av utfört arbete om man riktar det mot spelare än icke-spelare, och ideella resurser är dyrbara. Man litade istället på att om man stödde de spelföreningar som finns (det bildas nya hela tiden men det är antagligen bara av redan bitna så att säga) skulle de själva sköta en del av nyrekryteringen genom att snacka med polare osv.
PLUS av vi har haft Spelveckan (tidigare Nationella Spelveckan) för femte året i rad förra året (med tårtbjudning och pumpa-karvar-tävling på BSK). Och, det är säkert fånigt av mig att säga, men har inte antalet rollspelare ökat generellt de senaste åren? Då har ju "Sveroks strategi" ju faktiskt "lyckats", eller hur?
Jag måste säga att tidningen FENIX är ett helt lysande exempel på hur man kan nå ut till nya målgrupper och få hobbyn att växa - så gott det går. Alla rollspelsföretag gör "gratisäventyr" hos Fenix i så gott som alla nummer.
Fenix är bättre än (nya) Sverox, medhåll. Mest för att Fenix står i hyllorna på Pressbyrån medans Sverox är och alltid har varit en förbundstidning. Rättvisare att jämföra med Codex och Sinkadus, till exempel.
Min personliga tanke om det hela är dock att Fenix i hög grad når till redan frälsta och bara på ett område har de haft bra saker direkt för "nybörjare" - och det är deras "meckarartiklar" om airsoftvapen, och de har haft en artikel om figurspelsterräng ur ett ganska grundläggande perspektiv men den räknar jag inte riktigt då den knappast bidrog till att dra in fler figurspelare.
Annars lyser "Vad är rollspel och varför är det skitskoj"-artiklarna med sin frånvaro.
Det tog två år innan någon från Sveroks på allvar hörde av sig till RiotMinds och ville ha ett samarbete. Att man nu vill göra ett "gratisäventyr" är toppen, men kanske borde man ha frågat "branschen" innan vad som kunde ha funkat för att få hobbyn att växa. Vi möter både befintliga - och potentiella - rollspelare varje dag. Well, det är var bara en tanke som slagit mig mer än en gång.
Ni blev kontaktade på ett flertal e-mailadresser redan förra året. De som jag fick studs på (tror det bara var en) skickade jag istället till en annan ".riotminds.com"-adress. Att ni har dålig mejlhantering (inte heller i år hörde vi ett knyst, och Magnus blev förvånad när jag nämnde saken på Gothcon) eller att det är oklart vart man ska mejla betyder faktiskt inte att Sverok har gjort ett dåligt jobb. Nu har jag, på Magnus begäran, mejlat både till honom, en annan av dina adresser samt "riotcontact". Ni får gärna svara "nej" om ni vill, men ett svar är alltid bättre än total tystnad.
Ang. att fråga branschen så kommer här Järnringens svar på mitt mejl:
Hej! En suverän idé tycker jag!
När ska äventyret vara inne?
Mvh
Joakim, Järnringen Förlag
och här är ett PS från ett annat mejl han skickade när jag svarat:
P.S. Är ett toppeninitiativ detta! D.S.
och förslaget väcktes av mig på det första visionsmötet för Spelveckan i maj förra året och förfinades/diskuterades en aning med hjälp av Krister Sundelin på Rävsvans förlag. Tycker du att det är dåligt förslag för branschaktörerna, och i såfall, hur vill du att Riotminds ska få en del av Spelveckankakan? Vi kan säkert fixa ett "eget" samarbete för er, om det innebär att vi får mer företagsnärvaro och kan stärka/förankra Spelveckan som koncept, både i och utanför hobbyn.
Jag tänker -inte- försvara föregående års Spelveckanarbetsgrupper och deras förfarande, och jag håller med om att det gamla erbjudandet till rollspelsföretagen var förlegat och dåligt (skänka spel), därför arbetades ett nytt förslag fram som förhoppningsvis är bättre för samtliga inblandade parter (Sverok, spelföretagen, spelföreningarna).
Exakt vad du menar med "Vi möter både befintliga - och potentiella - rollspelare varje dag. Well, det är var bara en tanke som slagit mig mer än en gång." vet jag inte, men om du försöker hinta att ni träffar fler potentiella rollspelare än Sveroks representanter och att ni bättre marknadsför hobbyn utåt (Sverok är traditionellt sett bäst på att marknadsföra Sverok) så kan jag bara tipsa dig om att du kontaktar vår förbundsordförande och/eller vårt kansli och beställer info-material ni kan ha med på konvent etc, eller startar ett annat samarbete, om du nu slagits av tanken så många gånger. Man kan inte bara sitta på häcken och vänta på att saker och ting händer, vet du. Sverok har inga skyldigheter gentemot spelföretag, oavsett om det är kämpande svenska rollspelsföretag som opererar på en minimal marknad och lever på nudlar eller om det är blaffaföretag som agerar internationellt och genererar storvinster till styrelse och direktörer. Vill ni ha in rollspelare i hobbyn så att ni kan sälja fler rollspel och vill ha med Sverok finns det två sätt: Kontakta Sverok och etablera ett samarbete med NÅGON part (exempelvis Spelveckan, som dock skötte kontaktsökandet i det här fallet), eller engagera sig själv i Sverok och börja lobba för företagssamarbeten. Jag kan förslå dig för nästa års styrelse i distriktet Ost (eller vänta, du bor i Stockholm nuförtiden va? Jag kan nog dra trådar där också..) och det kan ju vara en bra språngbräda för ett engagemang på förbundsnivå.
Moderatorerna får gärna bryta loss deltråden. Nej förresten, det är er förbannade plikt mot resten av forumet att amputera vårt dravel från DoD-forumet.
Jag vet att det finns många eldsjälar inom Sverok som gör ett toppenjobb, och jag respekterar det jobb dom gör. MEN man borde väl krasst kunna konstatera att Sveroks strategi de senaste tio åren knappast fått in FLER rollspelare till hobbyn. Snarare har man lagt rätt mycket resurser att stötta dom som redan spelar.
Tio år är att ta i. Sverok har haft lite "dark ages" vad det gäller marknadsförandet utåt, men den både började och slutade under tiden jag har varit engagerad (fem år). En av anledningarna jag har hört är att man får mångdubbelt bättre utfall av utfört arbete om man riktar det mot spelare än icke-spelare, och ideella resurser är dyrbara. Man litade istället på att om man stödde de spelföreningar som finns (det bildas nya hela tiden men det är antagligen bara av redan bitna så att säga) skulle de själva sköta en del av nyrekryteringen genom att snacka med polare osv.
PLUS av vi har haft Spelveckan (tidigare Nationella Spelveckan) för femte året i rad förra året (med tårtbjudning och pumpa-karvar-tävling på BSK). Och, det är säkert fånigt av mig att säga, men har inte antalet rollspelare ökat generellt de senaste åren? Då har ju "Sveroks strategi" ju faktiskt "lyckats", eller hur?
Jag måste säga att tidningen FENIX är ett helt lysande exempel på hur man kan nå ut till nya målgrupper och få hobbyn att växa - så gott det går. Alla rollspelsföretag gör "gratisäventyr" hos Fenix i så gott som alla nummer.
Fenix är bättre än (nya) Sverox, medhåll. Mest för att Fenix står i hyllorna på Pressbyrån medans Sverox är och alltid har varit en förbundstidning. Rättvisare att jämföra med Codex och Sinkadus, till exempel.
Min personliga tanke om det hela är dock att Fenix i hög grad når till redan frälsta och bara på ett område har de haft bra saker direkt för "nybörjare" - och det är deras "meckarartiklar" om airsoftvapen, och de har haft en artikel om figurspelsterräng ur ett ganska grundläggande perspektiv men den räknar jag inte riktigt då den knappast bidrog till att dra in fler figurspelare.
Annars lyser "Vad är rollspel och varför är det skitskoj"-artiklarna med sin frånvaro.
Det tog två år innan någon från Sveroks på allvar hörde av sig till RiotMinds och ville ha ett samarbete. Att man nu vill göra ett "gratisäventyr" är toppen, men kanske borde man ha frågat "branschen" innan vad som kunde ha funkat för att få hobbyn att växa. Vi möter både befintliga - och potentiella - rollspelare varje dag. Well, det är var bara en tanke som slagit mig mer än en gång.
Ni blev kontaktade på ett flertal e-mailadresser redan förra året. De som jag fick studs på (tror det bara var en) skickade jag istället till en annan ".riotminds.com"-adress. Att ni har dålig mejlhantering (inte heller i år hörde vi ett knyst, och Magnus blev förvånad när jag nämnde saken på Gothcon) eller att det är oklart vart man ska mejla betyder faktiskt inte att Sverok har gjort ett dåligt jobb. Nu har jag, på Magnus begäran, mejlat både till honom, en annan av dina adresser samt "riotcontact". Ni får gärna svara "nej" om ni vill, men ett svar är alltid bättre än total tystnad.
Ang. att fråga branschen så kommer här Järnringens svar på mitt mejl:
Hej! En suverän idé tycker jag!
När ska äventyret vara inne?
Mvh
Joakim, Järnringen Förlag
och här är ett PS från ett annat mejl han skickade när jag svarat:
P.S. Är ett toppeninitiativ detta! D.S.
och förslaget väcktes av mig på det första visionsmötet för Spelveckan i maj förra året och förfinades/diskuterades en aning med hjälp av Krister Sundelin på Rävsvans förlag. Tycker du att det är dåligt förslag för branschaktörerna, och i såfall, hur vill du att Riotminds ska få en del av Spelveckankakan? Vi kan säkert fixa ett "eget" samarbete för er, om det innebär att vi får mer företagsnärvaro och kan stärka/förankra Spelveckan som koncept, både i och utanför hobbyn.
Jag tänker -inte- försvara föregående års Spelveckanarbetsgrupper och deras förfarande, och jag håller med om att det gamla erbjudandet till rollspelsföretagen var förlegat och dåligt (skänka spel), därför arbetades ett nytt förslag fram som förhoppningsvis är bättre för samtliga inblandade parter (Sverok, spelföretagen, spelföreningarna).
Exakt vad du menar med "Vi möter både befintliga - och potentiella - rollspelare varje dag. Well, det är var bara en tanke som slagit mig mer än en gång." vet jag inte, men om du försöker hinta att ni träffar fler potentiella rollspelare än Sveroks representanter och att ni bättre marknadsför hobbyn utåt (Sverok är traditionellt sett bäst på att marknadsföra Sverok) så kan jag bara tipsa dig om att du kontaktar vår förbundsordförande och/eller vårt kansli och beställer info-material ni kan ha med på konvent etc, eller startar ett annat samarbete, om du nu slagits av tanken så många gånger. Man kan inte bara sitta på häcken och vänta på att saker och ting händer, vet du. Sverok har inga skyldigheter gentemot spelföretag, oavsett om det är kämpande svenska rollspelsföretag som opererar på en minimal marknad och lever på nudlar eller om det är blaffaföretag som agerar internationellt och genererar storvinster till styrelse och direktörer. Vill ni ha in rollspelare i hobbyn så att ni kan sälja fler rollspel och vill ha med Sverok finns det två sätt: Kontakta Sverok och etablera ett samarbete med NÅGON part (exempelvis Spelveckan, som dock skötte kontaktsökandet i det här fallet), eller engagera sig själv i Sverok och börja lobba för företagssamarbeten. Jag kan förslå dig för nästa års styrelse i distriktet Ost (eller vänta, du bor i Stockholm nuförtiden va? Jag kan nog dra trådar där också..) och det kan ju vara en bra språngbräda för ett engagemang på förbundsnivå.
Moderatorerna får gärna bryta loss deltråden. Nej förresten, det är er förbannade plikt mot resten av forumet att amputera vårt dravel från DoD-forumet.