Rickard
Urverk speldesign
Definitioner
Som jag ser det så finns det tre olika spelledarstilar: rälsande, fisktankande och samberättande. Det som bidrar till spelledarstilen är dels hur scenariot är skrivet men också vad man använder för berättarstil (scene framing, spelarinflytande, löken, beskrivningar som aktiverar spelarna, konfliktresolution med flera).
Rälsning
I denna tråd är rälsning något som är målbaserat, där man rör sig från punkt A och ska till sig till punkt B.
Fisktank
Själva scenariot är plotdrivet, där rollpersonerna påverkar spelledarpersonernas handlingar och får en effekt utifrån det.
Samberättande
Kommer inte att förekomma i tråden. Däremot kommer "spelarinflytande" att användas men ska inte förknippas med detta.
Frågeformuleringen
Är rälsning lättare än fisktank att spelleda?
Analysen
× Vilka krav ställer de två spelledarstilarna? (finns likheter?)
× Spelarna har ett tydligt mål med rälsningen, vilket gör de säkra på sin sak. (behövs detta?)
× Spelledaren behöver inte förebereda sig lika mycket med en fisktank. (varför? vad resulterar detta i?)
× Med fisktanken får scenariot eget liv. (krav för att åstadkomma detta? behövs speciella starter för detta?)
Det här är inga ämnen som jag specifikt vill ha svar på utan det är bara förslag i hur man kan tänka.
Utelämnas
Vad jag inte vill ha är nackdelarna, för det är så inviduellt beroende på ens erfarenheter från de spelgrupper man upplevt, utan vad du ska föra fram är styrkorna hos de två spelledarstilarna och vad krävs för att lyfta fram dem.
/Han som funderar på om punktformen i denna trådstart är lättare att sätta sig in i
Som jag ser det så finns det tre olika spelledarstilar: rälsande, fisktankande och samberättande. Det som bidrar till spelledarstilen är dels hur scenariot är skrivet men också vad man använder för berättarstil (scene framing, spelarinflytande, löken, beskrivningar som aktiverar spelarna, konfliktresolution med flera).
Rälsning
I denna tråd är rälsning något som är målbaserat, där man rör sig från punkt A och ska till sig till punkt B.
Fisktank
Själva scenariot är plotdrivet, där rollpersonerna påverkar spelledarpersonernas handlingar och får en effekt utifrån det.
Samberättande
Kommer inte att förekomma i tråden. Däremot kommer "spelarinflytande" att användas men ska inte förknippas med detta.
Frågeformuleringen
Är rälsning lättare än fisktank att spelleda?
Analysen
× Vilka krav ställer de två spelledarstilarna? (finns likheter?)
× Spelarna har ett tydligt mål med rälsningen, vilket gör de säkra på sin sak. (behövs detta?)
× Spelledaren behöver inte förebereda sig lika mycket med en fisktank. (varför? vad resulterar detta i?)
× Med fisktanken får scenariot eget liv. (krav för att åstadkomma detta? behövs speciella starter för detta?)
Det här är inga ämnen som jag specifikt vill ha svar på utan det är bara förslag i hur man kan tänka.
Utelämnas
Vad jag inte vill ha är nackdelarna, för det är så inviduellt beroende på ens erfarenheter från de spelgrupper man upplevt, utan vad du ska föra fram är styrkorna hos de två spelledarstilarna och vad krävs för att lyfta fram dem.
/Han som funderar på om punktformen i denna trådstart är lättare att sätta sig in i