NYHET 3D D&D

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,727
Det här, BG3 förstörd mitt nöje med strider i DnD 5 och gjorde dem snarast bleka i jämförelse. Helvete vad bra BG3 blev som spelupplevelse.
För mig som alltid är SL och liksom ska konkurrera med BG3, WoW, Diablo, eller vad det kan ha varit om spelarnas tid och uppmärksamhet, så har jag dragit slutsatsen att jag ska erbjuda en annan upplevelse, så långt ifrån dataspelen som möjligt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,281
Location
Örebro
För mig som alltid är SL och liksom ska konkurrera med BG3, WoW, Diablo, eller vad det kan ha varit om spelarnas tid och uppmärksamhet, så har jag dragit slutsatsen att jag ska erbjuda en annan upplevelse, så långt ifrån dataspelen som möjligt.
Instämmer helt, som en annan som är konstant SL. Jag lutar mer åt rollspel som en kreativ utmaning eller gemensamt skapande :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
För mig som alltid är SL och liksom ska konkurrera med BG3, WoW, Diablo, eller vad det kan ha varit om spelarnas tid och uppmärksamhet, så har jag dragit slutsatsen att jag ska erbjuda en annan upplevelse, så långt ifrån dataspelen som möjligt.
Det här är ju läxan som WotC också borde lärt sig efter 4E. 5E verkar ju vara stort och populärt för dess storymässiga sida, genom rollspel som underhållning, och inte för att det är "mer som dataspel".

Återstår ju att se hur detta går, men jag hoppas nog ändå att fansen röstar mot det med sina plånböcker denna gången också.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
238
Det här är ju läxan som WotC också borde lärt sig efter 4E. 5E verkar ju vara stort och populärt för dess storymässiga sida, genom rollspel som underhållning, och inte för att det är "mer som dataspel".

Återstår ju att se hur detta går, men jag hoppas nog ändå att fansen röstar mot det med sina plånböcker denna gången också.
Detta är lite off-topic men som kommentar på detta inlägg. Såg just ett klipp om oneDnd där Crawford tog upp Produce Flame från BG3 och han inte gillade hur det hanterades där så han ändrade reglerna i oneDnd... I BG3 kommer en ruta upp där man får välja om man vill ha det som ljuskälla eller anfalla med flamman. Crawford gillade inte klicka i rutan så de ändrade reglerna :eek: Men i vanlig bordsrollspel kommer inga klickrutor upp så varför ändra?!?!?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,917
Location
Uppsala
Men i vanlig bordsrollspel kommer inga klickrutor upp så varför ändra?!?!?
Rollspel inspirerar dataspel inspirerar rollspel. Men tja, lär ju vara många fler som spelat BG3 än som spelat 5E papper/penna, så de kanske väljer att se det som sin utgångspunkt istället för bordsrollspelet?

Förvirrande hur som helst. BG3 löser ju BG3s problem.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,281
Location
Örebro
Detta är lite off-topic men som kommentar på detta inlägg. Såg just ett klipp om oneDnd där Crawford tog upp Produce Flame från BG3 och han inte gillade hur det hanterades där så han ändrade reglerna i oneDnd... I BG3 kommer en ruta upp där man får välja om man vill ha det som ljuskälla eller anfalla med flamman. Crawford gillade inte klicka i rutan så de ändrade reglerna :eek: Men i vanlig bordsrollspel kommer inga klickrutor upp så varför ändra?!?!?
Jag hade förstått om besvärjelsen i 5e påverkade ett område, men så lyder ju verkligen inte regel texten så här hade det ju bara varit att behålla texten RAW från 5e liksom. Som @entomophobiac säger så är ju BG3 lösningen här just en BG3 lösning...
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
710
Location
Uppsala
Produce Flame från BG3 och han inte gillade hur det hanterades där så han ändrade reglerna i oneDnd... I BG3 kommer en ruta upp där man får välja om man vill ha det som ljuskälla eller anfalla med flamman. Crawford gillade inte klicka i rutan så de ändrade reglern
På vilket sätt ändrade han reglerna? Som sades finns ju itne nån ruta att klicka i utanför BG3 så vad ändrades i ODnD?
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
238
På vilket sätt ändrade han reglerna? Som sades finns ju itne nån ruta att klicka i utanför BG3 så vad ändrades i ODnD?
Produce Flame är i 0DnD Bonus Action att kasta och Action för attackera. I 5e är det Action för kasta formeln och man kunde samtidigt attackera när man kastade formeln. Det gjorde att BG3 ska ha en klickruta där man får välja om man vill använda den som ljus eller attackera med. Har inte spelat BG3 så mycket så inte koll på om det stämmer...
 
Top