Lupus Maximus;n261088 said:
Utskrifterna från drefk2000s skrivare är ju överlägset mycket bättre. Har de verkligen ändrats så pass mycket, eller något som som är off med kranks skrivare?
Jag tror på "lite från kolumn A, lite från kolumn B". M3D Micron var en av de tidigaste riktigt billiga skrivarna, och jag har en väldigt tidig modell - första lasset efter att de som kickstartat den fått sina, typ. Eller kanske något slags restlager efter kickstartern, nåt sånt.
Sedan har jag fipplat en hel del med min. Gjort en del fel, reparerat, skruvat. Jag vågar inte säga att den skriver ut lika bra nu som när jag köpte den. Så snart min nuvarande utskrift är klar ska jag nog testa att skriva ut den modell som var min allra första, och på måndag när jag får tillgång till den ursprungliga utskriften ska jag jämföra dem.
Priserna har rasat och kvaliteten ökat. Jag har faktiskt inte sett motsvarande den kvalitet drefk2000 visat upp från någon annan skrivare i det här segmentet. På jobbet har vi Ultimaker-skrivare, och de är typ såpass bra om man ställer in dem ordentligt - men en Ultimaker ligger ju en bra bit högre i pris.
Lupus Maximus;n261088 said:
Hur mycket låter de, och hur blir luften i rummet när man kör med den?
Min M3D låter en del, men inte supermycket. Testade med min mobil och appen Sound Meter; den anger c:a 50db precis intill apparatens skrivhuvud och c:a 30 något rum bort (utan dörrar). Jag har inget problem att ignorera den när jag har en stängd dörr mellan.
Luften påverkas inte alls när man skriver ut PLA, vad jag vet. ABS är värre, då bör man ha ventilerat. Min skrivare har dock inte den uppvärmda bottenplatta som krävs för att man ska kunna skriva ut i ABS, så det är en ickefråga för mig.
(Hade min skrivare haft mer precision kanske jag funderat på att skaffa en sån bottenplatta; tydligen har M3D börjat saluföra sådana. Men nu känns det onödigt att lägga en massa pengar på att uppgradera en såpass kass manick).