Bakgrund:
Okej, efter fem åt bestämde jag mig för att min M3D Micro gjort sitt. Det krävs för mycket jobb för att få den att överhuvudtaget skriva ut saker, och när man väl lyckas blir utskrifterna ändå inte speciellt bra. Så efter att ha gjort lite efterforskningar hittade jag skrivaren Weedo Tina2. Den finns att köpa på Clasohlson. Den är lagom stor för mig (får plats i en Kallax, skriver ut typ en kubikdecimeter) och ligger i rätt prisklass.
Så jag köper en. Sen när jag kommer hem med den ser jag på internets att det finns en skrivare som heter Monoprice Cadet, som i själva verket bara är en ommärkt Tina2 fast för 500 spänn mindre. Så jag lämnar tillbaka min Tina2 (otestad) och får pengarna tillbaka, och beställer hem en Cadet istället.
Problemet:
Här är en film på hur det ser ut när min nya fina Cadet ska skriva ut en kub.
Vad det ser ut som: Kadetten verkar oerhört förvirrad när det gäller sina koordinatsystem. Framför allt verkar den åka upp och ner väldigt mycket mer än den borde.
Vad jag kollat/testat:
Är det någon som har några idéer innan jag hör av mig till Monoprices supportavdelning och får reda på att de inte tänker hjälpa mig alls pga att jag bytte till Tina-firmwaren? (Jag har letat efter Monoprices original-firmware men misslyckats kapitalt med att hitta den)
Okej, efter fem åt bestämde jag mig för att min M3D Micro gjort sitt. Det krävs för mycket jobb för att få den att överhuvudtaget skriva ut saker, och när man väl lyckas blir utskrifterna ändå inte speciellt bra. Så efter att ha gjort lite efterforskningar hittade jag skrivaren Weedo Tina2. Den finns att köpa på Clasohlson. Den är lagom stor för mig (får plats i en Kallax, skriver ut typ en kubikdecimeter) och ligger i rätt prisklass.
Så jag köper en. Sen när jag kommer hem med den ser jag på internets att det finns en skrivare som heter Monoprice Cadet, som i själva verket bara är en ommärkt Tina2 fast för 500 spänn mindre. Så jag lämnar tillbaka min Tina2 (otestad) och får pengarna tillbaka, och beställer hem en Cadet istället.
Problemet:
Här är en film på hur det ser ut när min nya fina Cadet ska skriva ut en kub.
Vad det ser ut som: Kadetten verkar oerhört förvirrad när det gäller sina koordinatsystem. Framför allt verkar den åka upp och ner väldigt mycket mer än den borde.
Vad jag kollat/testat:
- Alla automat-kalibrerings-inställningar jag hittar i mjukvaran. Ingen effekt.
- Bytt firmware till den senaste för Tina2. Ingen effekt.
- Slicat saker själv, med Cadetens egna mjukvara. Ingen effekt.
- Printat saker från det medföljande minneskortet. Ingen effekt.
- Kollat displayen under utskrift. Den hävdar bestämt att den är på samma Z-värde kontinuerligt (medan den jobbar på samma lager), trots att jag kan se med mina ögon att så inte är fallet; att den åker upp och ner.
- Använt de manuella kontrollerna för att kolla var huvudet hamnar när jag sätter Z till noll vid olika X- och Y-värden. Allt verkar stämma; Z-värdet på displayen verkar motsvara Z-värdet i verkligheten så länge jag inte håller på och skriver ut.
- Testat både det medföljande filamentet och en rulle jag hade liggandes. Ingen effekt, såklart.
- EDIT: Testat sätta tillbaka ett sånt där blad med "tejp" som satt på den magnetiska bädden när den levererades. Man fick två extra, nämligen. Jag tog bort det första för att det skadats lite under transporten och tänkte att det väl inte borde göra någon skillnad och att jag borde kunna använda BuildTak istället. Det visade sig att inget av det spelade någon roll alls, för samma problem uppträdde med originaltejp.
Är det någon som har några idéer innan jag hör av mig till Monoprices supportavdelning och får reda på att de inte tänker hjälpa mig alls pga att jag bytte till Tina-firmwaren? (Jag har letat efter Monoprices original-firmware men misslyckats kapitalt med att hitta den)
Last edited: