Nekromanti 3d-skrivare

anth

Vetefan
3d-skrivare har varit på tapeten och för ett tag sedan öppnade Pirate Bay en egen avdelning för dem som vill dela 3d-ritningar för 3d-utskrifter.

Så kom jag plötsligt att tänka på det ideala användningsområdet för rollspelare.
(förutom att tillverka sina egna tärningar då...)
Att göra sina egna miniatyrer!
"I morgon ska jag spelleda och jag har ingen hydra, vilken tur att jag kan ladda ner en 3d-hydra och skriva ut..."

3d-skrivare kostar fortfarande väldigt mycket och finns i flera olika utföranden.
MakerBot Replicator ligger i övre prisskiktet och är ingenting för hemmaanvändaren.

Men Roland DG iModela som är en 3d-fräs kostar bara 5700 kr (pris finns längst ner på sidan jag länkade till).

Vad tror ni om att använda 3d-skrivare (både rent allmänt och specifikt för rollspel)?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Har funderat i samma banor.
Dock vet jag inte om pris vs användande är värt det än.
Men det är helt klart en intressant ide och när 3D skrivare(Note in fräs) blir billigare så kommer jag nog att inhandla en.

anth

Vetefan
Njo, det finns ju billiga skrivare redan nu (6000 kr tycker jag är billigt) - det som kostar är själva 3d-utskriften. 100 kr per utskrift är fortfarande lite väl saftigt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är själv rätt så sugen på en RepRap... En Huxley, kanske? Jag kommer ju inte att behöva skriva ut så stora saker.

RepRaps är ju dessutom coola eftersom de är hemmabyggen och kan skriva ut en ganska stor del av sig själva... och ritningarna är open source. Så om jag köper en, så kommer jag att kunna få tillbaks kostnaden genom att sälja utskrivna delar till andra som är intresserade =)

Brynolf

Dum fan
Hade ingen aning om att det fanns så pass billiga modeller. Har spanat runt lite, och det verkar väl lite si och så med detaljrikedomen va? Inget man kan göra sjyssta Warhammer-arméer med än så länge. Men det går väl framåt.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag skulle kunna tänka mig att gå ihop med dig för att köpa en krank, om du är intresserad och vi hittar en rimligt billig variant? :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ymir said:
Varför heter det 3d-skrivare om vad det gör är att skulptera föremål?
Jag... förstår inte invändningen. En 3d-skrivare skriver ut 3d-modeller. Det vill säga, skulpterar 3d-saker.

Är det att vissa av dem skär ut ur ett block snarare än att uteslutande pressa ut slem som stelnar till en 3d-form du invänder mot?

Förklara gärna.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Ymir said:
Varför heter det 3d-skrivare om vad det gör är att skulptera föremål?
Jag... förstår inte invändningen. En 3d-skrivare skriver ut 3d-modeller. Det vill säga, skulpterar 3d-saker.
Dessutom, en vanlig skrivare skriver ut 2D-ritningar. En 3D-skrivare skriver ut 3D-ritningar. Det är väl ungefär lika vettigt som att en skrivare »skriver« (när den i själva verket sprutar bläck).

anth

Vetefan
Hm, jag funderar på att köpa en kromatisk pulverspridare, eller som den också brukar kallas: förglaserskrivare.

Arfert

Facit
Namnet skrivare kommer ju från den tiden man hade matrisskrivare, som bara skrev text och siffror. Och inte var gjorda för bilder.