anth
Vetefan
3D6 In Order är ett trevligt litet OSR-spel på 91 sidor som bygger på Swords & Wizardry White Box, som i sin tur bygger på ODD74, den första versionen av Dungeons & Dragons.
Författaren, Richard Tongue, är även känd för den numera insomnade OSR-bloggen OD&DITIES.
Boken har ett mjukt omslag och bilderna kommer från The Forge, d.v.s. det finns inga originalbilder. Den är välskriven och lättläst, men förutsätter att man har lite vana från rollspel sedan tidigare. Det finns dock ett härligt kapitel som heter "Running the Game" där han beskriver hur man bygger upp en kampanj och skriver ett äventyr, vilket är en utmärkt intro för spelare som inte är vana vid OSR.
Andra som recenserat spelet säger att det liknar Holmes från 77, men det kan jag inte verifiera då jag inte har tillgång till Holmes.
Grundegenskaperna är de vanliga: STR, INT, WIS, CON, DEX, CHA - och när man slår fram grundegenskaperna gör man det givetvis med 3 sexsidiga tärningar i ordning.
AC börjar på 9 och går nedåt till plate Mail som har AC 3.
Man har bara ett save, men olika raser/klasser olika bonusar i olika save-kategorier (precis som i S&W).
Raserna är nästan de vanliga: Dwarf, Elf, Gnome, H-elf, H-ling, H-ogre, H-orc, Human.
Klasserna skiljer sig lite från det vanliga:
Det går bara upp till level 10, men alla klasser har level titles vilket är trevligt.
XP-kraven är ungefär hälften så höga som i vanliga OSR-spel (Cleric behöver bara 750 xp för att bli level 2).
Man får heller inte så mycket hp som man brukar få; tjuvar får t.ex:
1: 1d4
2: 2d4
3: 2d4+1
4: 3d4
5: 3d4+1
o.s.v.
Lägger vi till att man bara kan få +1 bonus till hp om man har CON 15 eller högre inser man att det här är tuffare än vanligt.
Det finns dock gott om klasser att välja från: Clerc, Druid, Fighter, Paladin, Ranger, Thief, Assassin, Magic-User, llusionist, Healer, Pyrocaster.
Resten av boken innehåller allt man kan förvänta sig av ett komplett spel: Equipment, Spells, Combat, Monsters, Treasure.
Sammanfattningsvis är detta ett bra alternativ för de som vill ha ett enkelt OSR-spel, men ändå många raser/klasser att välja bland.
Författaren, Richard Tongue, är även känd för den numera insomnade OSR-bloggen OD&DITIES.
Boken har ett mjukt omslag och bilderna kommer från The Forge, d.v.s. det finns inga originalbilder. Den är välskriven och lättläst, men förutsätter att man har lite vana från rollspel sedan tidigare. Det finns dock ett härligt kapitel som heter "Running the Game" där han beskriver hur man bygger upp en kampanj och skriver ett äventyr, vilket är en utmärkt intro för spelare som inte är vana vid OSR.
Andra som recenserat spelet säger att det liknar Holmes från 77, men det kan jag inte verifiera då jag inte har tillgång till Holmes.
Grundegenskaperna är de vanliga: STR, INT, WIS, CON, DEX, CHA - och när man slår fram grundegenskaperna gör man det givetvis med 3 sexsidiga tärningar i ordning.
AC börjar på 9 och går nedåt till plate Mail som har AC 3.
Man har bara ett save, men olika raser/klasser olika bonusar i olika save-kategorier (precis som i S&W).
Raserna är nästan de vanliga: Dwarf, Elf, Gnome, H-elf, H-ling, H-ogre, H-orc, Human.
Klasserna skiljer sig lite från det vanliga:
Det går bara upp till level 10, men alla klasser har level titles vilket är trevligt.
XP-kraven är ungefär hälften så höga som i vanliga OSR-spel (Cleric behöver bara 750 xp för att bli level 2).
Man får heller inte så mycket hp som man brukar få; tjuvar får t.ex:
1: 1d4
2: 2d4
3: 2d4+1
4: 3d4
5: 3d4+1
o.s.v.
Lägger vi till att man bara kan få +1 bonus till hp om man har CON 15 eller högre inser man att det här är tuffare än vanligt.
Det finns dock gott om klasser att välja från: Clerc, Druid, Fighter, Paladin, Ranger, Thief, Assassin, Magic-User, llusionist, Healer, Pyrocaster.
Resten av boken innehåller allt man kan förvänta sig av ett komplett spel: Equipment, Spells, Combat, Monsters, Treasure.
Sammanfattningsvis är detta ett bra alternativ för de som vill ha ett enkelt OSR-spel, men ändå många raser/klasser att välja bland.