Rickard
Urverk speldesign
Äsch, det känns fånigt att följa upp det här inlägget då jag inte kommer säga något vettigt, utan mest bara komplettera i en massa..
"Jag påstår inte att vårt sätt är det enda rätta men om man inte alls vet vad man vill spela kanske man ska göra rollpersonen senare, när man känner sig lite mer inspirerad?"
Det är lite halvsvårt att göra något sådant om man kommer till spelmötet utan någon rollperson.. I vår spelgrupp är det som praxis att bara utföra rollspelsgrejer under rollspelsmötena.. Om spelarna kan reglerna så får de göra gubbsen hemma, men det är sällan spelarna kan reglerna i vår spelgrupp (inte ens till DoD)..
Jag vet inte vad som är vanligast bland spelgrupper.. Det vore kul att veta, ur spelmakarsynvinkel..
"du verkar ju ha konstaterat att det ojämna tärningsutfallet är ett problem som behöver kompenseras"
Jag vet faktiskt inte varför jag gjorde så.. Kanske för att folk (på forumet) gnällde på att det var så obalanserat medan jag själv inte tyckte det inte var så farligt? Särskilt i DoD där grundegenskaperna inte spelar någon stor roll och där jag tror många luras av att det är (i regel) värden mellan 3 och 18, när i själva verket bara värden som är 17 och uppåt spelar någon egentligen roll.. Det hade däremot varit värre om man slumpat grundegenskaperna i Vampire, för där spelar grundegenskaperna mycket större roll..
/Han som nog tog idén från Eon, som gav mindre slag på förmågetabellen med högre grundegenskaper
"Jag påstår inte att vårt sätt är det enda rätta men om man inte alls vet vad man vill spela kanske man ska göra rollpersonen senare, när man känner sig lite mer inspirerad?"
Det är lite halvsvårt att göra något sådant om man kommer till spelmötet utan någon rollperson.. I vår spelgrupp är det som praxis att bara utföra rollspelsgrejer under rollspelsmötena.. Om spelarna kan reglerna så får de göra gubbsen hemma, men det är sällan spelarna kan reglerna i vår spelgrupp (inte ens till DoD)..
Jag vet inte vad som är vanligast bland spelgrupper.. Det vore kul att veta, ur spelmakarsynvinkel..
"du verkar ju ha konstaterat att det ojämna tärningsutfallet är ett problem som behöver kompenseras"
Jag vet faktiskt inte varför jag gjorde så.. Kanske för att folk (på forumet) gnällde på att det var så obalanserat medan jag själv inte tyckte det inte var så farligt? Särskilt i DoD där grundegenskaperna inte spelar någon stor roll och där jag tror många luras av att det är (i regel) värden mellan 3 och 18, när i själva verket bara värden som är 17 och uppåt spelar någon egentligen roll.. Det hade däremot varit värre om man slumpat grundegenskaperna i Vampire, för där spelar grundegenskaperna mycket större roll..
/Han som nog tog idén från Eon, som gav mindre slag på förmågetabellen med högre grundegenskaper