Nekromanti 4. Spelardelaktighet

Rickard

Urverk speldesign
Att göra spelarna mer delaktiga

För att dra en drastisk liknelse så kan rollspel liknas vid sex. Båda parter ska både ge och ta. I de flesta fall, kan jag tänka mig, så är det spelledaren som står för den mesta spelmakandet och spelarna kommer till spelmötet för att bli serverade äventyr efter äventyr. Det blir mest "ge" för spelledaren och "ta" för spelarna när det istället borde kunna vara mycket mer åt det andra hållet. Nu ska jag inte komma med en pekpinne och säga hur ni ska spela, utan du ska givetvis se det här som råd för hur spelledandet kan varieras. Ett varningens ord bara. Dina spelare bör vara relativt seriösa (och ärliga) i grund om de nu skulle få uppgiften att bestämma, annars blir det mer till ondo än till godo när du involverar spelarna mer.

Ställa miljöfrågor
I viss mån tycker jag gott spelarna kan ta över historieberättandet. Ställ bara frågan "Hur ser det ut?" när de kommer till en ny plats. Platser som inte är så viktiga för spelledaren kan lika gärna hittas på av spelarna. Det kan vara allt från stora miljöer till enskilda föremål. Om spelledaren beskriver ospecifikt så underlättar det för spelarna att komma på egna saker. Spelledaren kan till exempel endast säga att det är ett fordon som svänger runt ett hörn och svänger in på gatan som spelarna är på, men inte vilken typ av fordon. Om spelarna är i nöd av att gömma sig kanske spelaren ger förslaget att det är en lastbil som svänger in. På så sätt får man inte bara med spelledarens fantasi i historieberättandet utan det blir en större mångfald av idéer. Fast spelledaren bör ändå, precis som med reglerna, ha sista ordet för att kunna korrigera så det inte blir _för_ extrema fantasier.

Göra spelledarpersoner
Vad säger, när du gör testgubbar med dina spelare för att testa nya regler, att du inte kan använda dessa senare när spelarnas riktiga karaktärer spelar? Du kan också låta en spelare få beskriva utseendet hos en spelledarperson innan ni sätter igång och spelar. Detta skapar både en nyfikenhet hos spelaren om när och i vilket sammanhang du tänker använda den. Det skapar också en närhet till spelledarpersonen från spelaren då den faktisk är dennes skapelse. Praktiskt om man vill få spelarna att lita på en person redan från första början.

Världsskapande
Nu när spelarna får vara med och bestämma om miljön och spelledarpersonerna så varför ska de då inte få vara med och bestämma om själva världen. Det finns en mängd saker som spelarna kan fylla ut världen med om man ser det från deras karaktärer. Nya kulter, ordnar, kulturer, konst, teknik, affärskedjor, listan kan göras hus lång som helst. Ett exempel som jag kan ge var när vi satte oss ner och spånade fram lite nya vapensorter till Star Wars istället för de sedvanliga Lätt Laserpistol, Tung Laserpistol och Lasergevär. Resultatet blev en mängd varierande vapen samt nya tre vapentillverkare. Vapentillverkarna kunde spelledaren sedan använda som anledningar till nya uppdrag.

Äventyrsförslag
Under äventyrets gång kan spelarna antingen spinna vidare på ett sidospår som spelledaren lagt ut eller hitta på ett eget sidospår som på så sätt leder till nya äventyr. Det sista kräver dock att spelarna kan ta egna initiativ, något som ibland är svårt för en spelledare att motivera spelarna till. Spelledaren kan även fråga spelarna efter spelomgången vad de vill spela för sorts äventyr nästa spelmöte eller att de ska ge förslag på tre saker som ska förekomma nästa gång. Det gör att spelledaren får lite nya infallsvinklar som kan inspirera. Fråga spelarna om vad deras mål är kan också vara ett sätt att utnyttja spelarnas fantasi. Detta är synnerligen bra då spelledaren oftast vill forma äventyren runt spelarna.

Bakgrundshistoria
Rollpersonernas bakgrundshistorier behöver inte alltid vara välutvecklade eller ge upphov till äventyrsförslag, men jag tycker i alla fall de ska finnas där. Mestadels för att förklara hur rollpersonen har fått de färdigheter, kontakter, specialförmågor och allt vad nu man kan få i det spel som du spelar. Var dock inte för kvick att försöka ändra på en rollpersonen bakgrundshistoria så den passar bättre in i din värld. Anpassa din värld istället att passa bättre in på rollpersonen. Jag hade en spelare som hittade på en kult där bakgrundshistorien var att den grundades av en rollperson från en annan spelgrupp och spelledare. Jag ville inte förstöra för spelaren och förklara att det inte ens var samma fantasyrollspelsvärld, utan körde på istället och kom fram till förklaringen "Dimensionsvandring är möjligt!".

Det är inte bara _rollpersonernas_ bakgrund som kan förklaras av spelarna utan även hur de har hamnat på ett ställe eller hur de träffades. Som spelledare kan det ibland vara svårt att föra samman rollpersoner då spelarna har gjort så totalt särskiljande karaktärer. Låt de få äta upp det istället genom att de själva får hitta på hur de fördes samman och varför de nu håller ihop. Du kan också testa slänga in de i en handling och sedan får ställer du frågan till dem hur de kom dit. Kan fungera som ett bra sätt att få in en ny karaktär till sällskapet.

Bestämma utfallet
I de spel som man kan räkna ut en effekt på ett tärningsslag så kan spelarna lätt involveras i berättandet. Ett är exemplariskt exempel är spelet Fung Shui där det till och med är integrerat i reglerna att spelarna ska förklara händelsen när de får en viss effekt.

Dela ut uppgifter
Ibland blir det mycket för spelledaren att hålla reda på. Reglerna växer sig till ett stort monster som kväver spelledaren. För avbelastning så kan en spelare ta hand om något av tärningslagandet eller till och med styra en spelledarperson. Fast om reglerna blir så betungande att de sinkar dig så tycker jag du borde fundera över att ta bort några istället för lasta över dem på spelarna.

Belöning
I de spelgrupper som det känns ok att dela ut belöningar så kan det göras för att trigga spelarna att hjälpa till. Jag tycker inte att du ska göra detta om dina spelare frivilligt vill hjälpa till, utan bara för att få igång dem om de är _helt_ oinspirerade. Dela ut några erfarenhetspoäng för en bakgrundshistoria kanske inte är det bästa men i vissa fall kan det vara det enda man kan göra som spelledare. Det kan bidra till att man får mer seriösa och genomtänkta bakgrundshistorier. Att låta spelarna dra direkt nytta av det de kommer på är en annan lösning jag hellre ser. Kanske kan de dra nytta av en spelledarperson eller så kan de gömma sig bakom långtradaren som de kom på.

Slutligen
Personligen tycker jag inte att idéer från spelarna låser utan snarare ger mig mer idéer och infallsvinklar att spinna vidare på. Du behöver inte till 100% använda dig av spelarnas påhitt utan kan göra en tvist eller smärre förändring på det hela. Kanske spelledarpersonen som en spelare gjort är ond, kanske fraktar långtradaren som spelarna tänkt gömma sig bakom under en eldstrid bensin. Det blir så mycket roligare för spelarna på detta sätt eftersom det inte blir lika förutsägbart. Något att tänka på är att alla spelarna kanske inte heller lämpar sig för vissa uppgifter, men för den del behöver du inte helt bortse från den spelaren. Försök i liten skala och sedan, om det fungerar bra, öka på uppgiften lite. Ibland kan faktiskt spelarna överraska och blomma ut.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade mycket att göra förra veckan och veckan innan det

Wolf

Veteran
Lite tillägg...

Det kan också vara en idé att inte lägga till siffror på karaktärerna förrän efter man har spelat dem lite. Alltså, första spelpasset/n spelar man endast efter bakgrundshistoria och karaktärsbeskrivning, och sedan, när spelarna kommit in lite i rollen, lägger man till färdigheter och egenskaper i siffror.

Detta gör både att spelarna tänker igenom karaktärerna mer noggrannt och att alla färdigheter blir logiska slutsatser av beskrivningarna, istället för att beskrivningarna ska vara någon slags rättfärdigande av en massa coola färdigheter.

Det här fungerar även med beskrivningar som på förhand skrivits av spelledaren. På så vis kan man få en grupp karaktärer som hör ihop med varandra utan en massa halvdana svepskäl för att de råkar vara på samma ställe. Alternativt kan man hitta på en del av bakgrunden tillsammans, hela gruppen.

En annan sak jag tänkte på när jag läste igenom Hans inlägg är hur spelledaren egentligen styr spelpassen. Vår spelargrupp gör alltid precis som vi vill. Vi kan få "uppdrag", men det är inte alltid vi gör dem direkt, eller över huvud taget. Vi har en mängd olika trådar att följa, och i princip varje spelpass leder till att vi antingen kommer på nya saker vi vill göra eller får nya spår av spelledaren.

På sätt och vis kan det sättet att spela göra det jobbigt för spelledaren, då det inte går att "förbereda ett äventyr". Spelledaren vet ju aldrig vilken tråd karaktärerna får för sig att följa nästa gång. Det gäller att vara snabb på att improvisera och att vara beredd på allt. Men en sak är säker. Vi har aldrig tråkigt när vi spelar, och alla spelare är engagerade i det som händer.

Tack för ordet!

/Wolf
som fortfarande inte vet vad "pretto" betyder

Balderk

Swashbuckler
Som spelare...

... Så är jag inte riktigt böjd att hålla med dig. Bakgrundshistorier är för mig självklart att man får komma på själv, att man ska komma på själv. Likaså är det bara roligt att bestämma hur man känner varandra osv.. Men jag skulle verkligen inte vilja hitta på miljöbeskrivningar, hur foton ser ut, eller bestämma att en lastbil kommer fram runt ett hörn när jag vill gömma mig. Det skulle bara kännas rörigt. I ena sekunden förklarar SL hur det ser ut och i andra så börjar en spelare dra igång. Nej, jag tror bara att man skulle tappa närvarokänslan till spelet och "komma ut" ur sin karaktär, vad jag menar är att det skulle ha samma negativa effekt på spelet som om man börjar tala om något helt annat under rollspelet, som en film, ett teveprogramm eller något. Kanske inte i samma utsträckning, men en liknande. Inte heller spelledarpersoner skulle jag vilja vara med att bestämma om, de är i mitt tycke spelledarens. Visst, om han har idétorka och behöver lite inspiration kanske man skulle kunna komma med ett par idéer men jag skulle inte vilja bestämma hur en SLP ser ut innan spelsessionen börjar, idéerna skulle jag i sådana fall ge någon dag innan eller något. Jag tror inte heller att det skulle bli så lyckat att ge äventyrsförslag, för äventyr ska ju helst överraska. Dock så kanske man med sin RP gör några handlingar som leder till ett sidospår som kan leda till ett helt nytt äventyr. Men då tänker man inte: Wow, jag ska föra oss in på ett nytt äventyr nu! :gremsmile:
En sista sak bara som jag inte skulle vilja, kunna göra: Spela en SLP, SLPs finns ju ofta med för att de har något med handlingen i äventyret att göra, vilken jag sm spelar inte vill veta om utan uppleva. Dessutom så vill jag hålla mig inne i min roll när jag rollspelar, inte ha en massa distraktioner genom att behöva spela två roller. Men vem vet, för vissa grupper kanske allt det där funkar, jag tror dock inte det skulle funka för mig.

Däremot tror jag att världsskapandet skulle kunna vara roligt att delta i. Likaså bestämma utfallet i en strid eller liknande, bara man låter tärningen avgöra hur bra man lyckas med handlingen först.

/Balderk

Johan K

Gammal & dryg
Så rätt !!

Intresant läsning !
Tycker att du har en hel del poängedr i vad du skriver !

Rickard

Urverk speldesign
Re: Som spelare...

"Men jag skulle verkligen inte vilja hitta på miljöbeskrivningar, hur foton ser ut, eller bestämma att en lastbil kommer fram runt ett hörn när jag vill gömma mig. Det skulle bara kännas rörigt."
För att citera mig själv (en favoritsyssla jag har :gremwink:) ", utan du ska givetvis se det här som råd för hur spelledandet kan varieras.". När man spelat rollspel ett tag så vill man gärna variera sig lite och exprimentera med spelledarstilar är något jag håller på med nu för tiden.. Jag skriver inte heller att du måste ta med alla punkter i ett spelmöte på en gång, lika lite som du behöver ta med alla punkter från mitt ledtrådsinlägg.. Jag själv använder inte alla punkter hela tiden.. Det är faktiskt rätt sällan som jag involverar mina spelare på detta sätt, säg kanske var 3:e eller var 5:e gång som jag använder en punkt av de åtta jag skrev..

"...men jag skulle inte vilja bestämma hur en SLP ser ut innan spelsessionen börjar, idéerna skulle jag i sådana fall ge någon dag innan eller något. Jag tror inte heller att det skulle bli så lyckat att ge äventyrsförslag, för äventyr ska ju helst överraska."
Återigen tänker jag vara tråkig och citera mig själv.. . "Du behöver inte till 100% använda dig av spelarnas påhitt utan kan göra en tvist eller smärre förändring på det hela. /.../ Det blir så mycket roligare för spelarna på detta sätt eftersom det inte blir lika förutsägbart."

Nöjd? Jag hade alltså inte, från min synvinkel, missat någon aspekt i mitt inlägg?

"SLPs finns ju ofta med för att de har något med handlingen i äventyret att göra, vilken jag sm spelar inte vill veta om utan uppleva."
Jag hade tänkt att göra ett äventyr där en spelare tar rollerna som alla de viktiga SLP:erna.. I nuläget så skulle det bli runt 3-5 stycken.. De kommer inte att vara med i samma "scener" (om du förstår vad jag menar), utan spelaren kan koncentrera sig på en enda SLP hela tiden.. Jag hade tänkt att använda detta äventyr när det tillkommer en spelare som inte har någon <STRIKE>karaktär</STRIKE> rollperson (lät som en förolämpning att säga att någon inte har en karaktär) och som inte är med så ofta..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker att det är kul att inläggen skapar lite diskussion

Rickard

Urverk speldesign
Re: Lite tillägg...

"Vår spelargrupp gör alltid precis som vi vill. /.../ Vi har en mängd olika trådar att följa,"
Det kan vi också få men spelarna kan ibland känna att de inte riktigt vill ta tag i dessa då de inte vill paja det uppdrag som spelledaren har förberett.. Lite synd faktiskt.. Jag minns med glädje en gång då min reporter faktiskt tog tag i en sådan deltråd.. Han skulle skriva en artikel som avslöjade lite väl mycket om sådant som döljts.. Det slutade med att de andra rollpersonernas uppdragsgivare ville ha död på min karaktär.. Spelledaren kastade hela sitt äventyr överbord och körde enbart på tråden som jag startat.. Det uppdraget är nog det roligaste jag spelat på åratal, trots att min karaktär dog i slutet..

Välkommen till forumet, förresten.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det låter som om Wolf har en vettig spelledare

walium

Ganska töntig, faktiskt
Finns det något särskilt motiv bakom din serie av välskrivna jätteinlägg?

Många av de saker du nämner går faktiskt hand i hand med varandra. En välskriven bakgrundshistoria kan lätt ge upphov till flera nya spelledarpersoner och äventyrsförslag. Om nu spelledare faktiskt väljer att utnyttja denna fantastiska resurs. Jag har varit med om ett antal tillfällen då jag har skrivit en rejäl bakgrundshistoria som sedan mer eller mindre glömts bort och aldrig använts av spelledaren.

Rickard

Urverk speldesign
"Finns det något särskilt motiv bakom din serie av välskrivna jätteinlägg?"
Kanske det kanske.. *hemlighetsfull* :gremwink: Tackar för att du tycker de är välskrivna.. Jag försöker alltid korrekturläsa dem med några dagars mellanrum, men ibland slinker det igenom fel ändå.. Jag är rätt kass på att skriva på datorn så att det blir sammanhängande svenska.. Det kanske har märkts på forumet ibland då jag har tappat bort ord ibland eller haft fel böjning på vissa ord?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv sällan skriver bakgrundshistorier till sina karaktärer

Wolf

Veteran
Tack :)

Vår kampanj är som ett spindelnät (Weaver överallt :gremwink: ). Varje tråd korsas av flera andra trådar, och man kan följa dem alla. Och det gör vi. :gremsmile:

Ja, vi har en vettig spelledare. Den bästa jag någonsin spelat med, om jag ska vara ärlig. (Nej, det säger jag inte bara för att jag är kär i honom. :gremtongue: ) Ja, vi var elitistiska när det gäller spelledare också. Tre av fem spelare är spelledare själva, men våra andra kampanjer har fallit bort till förmån för denna, då den är roligast och vi - som de flesta som passerat tonåren - inte längre har så mycket tid till rollspel som vi skulle önska.

Tackar för välkomnandet. Jag hittade tillbaka hit när jag rensade min mail. Längst ner i min inkorg stod det:
From red@rollspel.nu Thu Aug 3 12:16:43 2000

I'm back and obnoxious. :gremwink:

/Wolf