Nekromanti Era mystiska platser

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,757
Location
Maastricht
Mystiska platser är något ganska vitalt i rollspel som vill förmedla en mörk stämning.
Jag sitter och trixar och knåpar rätt mkt med just detta själv för stunden och försöker komma på spännande och mystiska platser i St.Petersburg.

Har ni andra några favoriter, något ni minns från någon kampanj, eller kanske något egenskapat som ni känner är riktigt coolt.

Vad gör desutom en mystisk plats intressant förutom att den är mystisk??
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Wow! Skitbra trådstart! Ämnet är asintressant.

Det svåra tycker jag är att förmedla en läskig stämning i ord. Ofta har man sett några häftiga bilder i en film eller på nätet (sådana där killar som bryter sig in i övergivna lokaler och spanar - de brukar ge mig massor med inspiration) som man vill förmedla för spelarna, men sedan märker man att orden inte riktigt räcker till, eller att det är svårt att verkligen beskriva det man tilltalas av i muntlig form.

Så jag brukar faktiskt föredra att leta inspiration i böcker. Ofta hittar man någon formulering som man direkt känner "wow, det här gav mig ett färgstarkt intryck!" som man sedan kan använda i rollspel. Och man hittar det ofta i förlagor som inte direkt är rollspelslitteratur. I Blonde (om Marilyn Monroe) så hittade jag exempelvis pärlan "det luktade som när man länge kramat kopparmynt i en svettig näve". Sådana grejer. Det finns sånt att hitta i skräcklitteratur också, till och med serier; I ett Hellboyavsnitt beskrivs en sjö som "inga alger, inget sjögräs. Det här vattnet stinker av död. Gammal död." Good stuff. Jag vet inte hur man skulle kunna beskriva "gammal död" i faktamässiga termer - det är en bild som enbart tycks fungera som just mångtydig liknelse.

Öht så tycker jag att en bra skräckspelledare beskriver miljöer med väldigt suggestiva termer, liknelser och metaforer. Att utforska miljöer är ju något som inte behöver gå i ett högt tempo, så då fungerar det bra att spelarna verkligen suger på formuleringarna och målar upp rika miljöbeskrivningar med sin egen fantasi. Jag tycker alltså att man ska försöka hålla de faktamässiga beskrivningarna väldigt få till antalet, och istället förlita sig mer på beskrivningar som är lite tvetydiga och som kan tolkas på olika sätt.

Inte "Det är tre meter från er till väggen på andra sidan rummet, och från en smal fönsterglugg i mitten på den högra väggen faller det in ljus över det bruna kakelgolvet och upp halvvägs över den vänstra väggen, i en lite drygt centimeterbred spalt. I övrigt är rummet mycket mörkt," utan hellre "En ljuskägla skär likt en tunn, vass svärdsegg genom det mörka rummet. Den löper från en fönsterglugg i den högra väggen, ned över golvets köttfärgade kakelplattor och in i den vänstra väggen, där den ristar upp en magnesiumbländande vit skåra bland skuggor som nästan tycks klättra upp längs tapeten."

Eller något mindre krystat.

En teknik jag använt mig av med rätt goda resultat på sistone är att först av allt slå an en ton, och sedan anspela på denna ton i mina följande beskrivningar. Typ "Det här rummet ekar av ljudet från vattendroppar som sporadiskt faller ner från det vattenskadade taket, ner på en ankeldjup sörja som täcker golvet" eller "Det här ett stökigt rum. Eller snarare; det ser ut att ha varit väldigt stökigt, för att senare bli halvdant upprensat." När man väl slagit an en sådan ton så ändrar nästan vad man än placerar i rummet karaktär. Säger jag att det finns en bokhylla mot en vägg, så kan det antingen bli en murken, vattenskadad bokhylla, med våta hyllplan och böcker vars sidor är kantade med fukt - eller så blir det en stökig bokhylla med allsköns bråte, och som bara ser städad ut på håll, men så fort man lyfter en bok från sin plats så virvlas det upp damm från platsen den stod.

Liksom, slår man bara an en tillräckligt stark ton så behöver man nästan inte beskriva de där andra detaljerna. De följer automatiskt, och spelarna kommer måla upp dem helt själva inför sin egen fantasi.

---

Annars är det viktigaste att man stoppar in saker som kan interageras med och utforskas närmare. Skåp som kan öppnas, dokument som kan läsas, kvarlevor som kan undersökas, osv. Jag gillar när man utforskar miljöer och bara lyckas upptäcka nya gåtor och mystiska ledtrådar. Typ; först ser man att en vägg är täckt med uppsatta fotografier på människor. Tittar man närmare så ser man att de enbart föreställer kvinnor, och tittar man ännu närmare ser man att det bara är ett tiotal kvinnor som figurerar på bilderna, samt att en av dem - en brunett - fått sitt ansikte övermålat med svart bläck på alla bilderna.

En sån upptäckt behöver inte ens vara viktig för äventyret, och jag improviserar dem gärna på stående fot. De sätter liksom griller i huvudet på spelarna, och laddar upp förväntningar hos dem. De börjar föreställa sig saker och lägger dem på minnet tills senare i hopp om att de skall passa in i något återkommande mönster och förklaras. Det behöver de inte. Det viktiga är att de laddar upp en mystisk atmosfär, och det är alltid viktigare att ge spelarna frågor än svar när man skall skapa en mystisk stämning.

Att hitta ett lik och undersöka det, för att sedan få svar på vem det är och vad dödsorsaken är, det är inte mystiskt. Att däremot undersöka ett lik och få fler frågor än svar - det är mystiskt. Smågrejer som inte makes sense eller som verkar vara delar av viktiga ledtrådar; sådana saker.

---

Förslag på platser i just S:t Petersburg? Tja, börja med att kolla in den här Urban Exploration-sidan: Twizo. Där har du lite fotomaterial på övergivna platser i just S:t Petersburg (sägs det). Det finns några bilder som är rena rama pornografin för mig; nedgångna industrier, ruinerade bostäder, korroderade rör, flagnande tapeter, utnötta målade ytor och suggestiva persiennskuggor... Det borde ge inspiration.

Jag gillar platser som just tillhör industrier och grejer såsom sjukhus och tunnelbanestationer med tillhörande tunnlar. Å så gillar jag fukt och vattenskador. Nästan alla miljöer blir bättre om de är fuktiga och om det läcker på så vis att vissa rum är fyllda med ankeldjupt vatten, på vilket det simmar dokument och gipsflagor som fallit ner från taket, osv. Och jag gillar även miljöer som bär spår från olika personer som varit där tidigare. Typ, att ett övergivet sjukhus dels har spår kvar från när det ännu drevs som sjukhus, dels har spår från luffare som bott på området, och dels från ungdomar och vandaler som brutit sig in för att förstöra, röka på och skriva tags, m.m. Så att man aldrig riktigt vet från vem man hittar kvarlämnade saker, osv.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,757
Location
Maastricht
Förslag på platser i just S:t Petersburg? Tja, börja med att kolla in den här Urban Exploration-sidan: Twizo. Där har du lite fotomaterial på övergivna platser i just S:t Petersburg (sägs det). Det finns några bilder som är rena rama pornografin för mig; nedgångna industrier, ruinerade bostäder, korroderade rör, flagnande tapeter, utnötta målade ytor och suggestiva persiennskuggor... Det borde ge inspiration.
Jag kollade på en liknande sida för nån vecka sedan som hade liknande foton från St.Petersburg, gav mig en ruggig känsla. Har funderat på att skaffa en projektor som man kan använda som stämingsförhöjare genom att visa bildspel på en plats typ som spelarna för tillfället befinner sig i, sådant tror jag skulle vara rugigt coolt, men dyrt. :gremsuck:

Just den mystiska delen av St.Petersburg är ganska lätt att föreställa sig, men desto svårare att förmedla. Det kryllar av övergivna och utdömda hus, fabriker mm och är verkligen som skapt för att spela alla möjliga typer av skräckscenarion ibland.

En bok som är ruggit bra är Mysterious Places som beskriver typ 10 mystiska platser som inte har någon fast geografisk position utan kan slängas in nästintill vartsomhelst i världen. Tex beskriver dom platser som "The Cave", "The crying statue", "The scrapyard" mfl. Något sådant är det jag sitter och klurar på till St.Petersburg.

Jag ska försöka skapa en sådan plats som enkelt kan användas till de flesta skräckrollspel och sedan posta den i den här tråden, vilket var lite av tanken från första början, vilka vill leka !? :gremlaugh:

Jag gillar platser som just tillhör industrier och grejer såsom sjukhus och tunnelbanestationer med tillhörande tunnlar. Å så gillar jag fukt och vattenskador. Nästan alla miljöer blir bättre om de är fuktiga och om det läcker på så vis att vissa rum är fyllda med ankeldjupt vatten, på vilket det simmar dokument och gipsflagor som fallit ner från taket, osv. Och jag gillar även miljöer som bär spår från olika personer som varit där tidigare. Typ, att ett övergivet sjukhus dels har spår kvar från när det ännu drevs som sjukhus, dels har spår från luffare som bott på området, och dels från ungdomar och vandaler som brutit sig in för att förstöra, röka på och skriva tags, m.m. Så att man aldrig riktigt vet från vem man hittar kvarlämnade saker, osv
Håller med dig till 100 procent. Beskriv den mystiska platsen "Sjukhuset" eller "Den gammla vapen fabriken" med 300 ord och vinn en guldpeng :gremtongue:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad gör desutom en mystisk plats intressant förutom att den är mystisk??
En mystisk platts tycker jag ska ha en historia bakom sig. Att det har funnits med länge i folkhistorien. att det har hänt stora omvälvande sakr, som göratt det kanske finns kvar gammalt som ligger & pyr.
En mystisk platts får åxå gjärna vara totalt övergiven, att det är en spökstad som man kommer till. Det skulle jag inte bara tycka var mystiskt, utan även lite skrämamnde.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,757
Location
Maastricht
Sjukhuset

Jag tvekade en kort stund innan jag klev in igenom den sönderslagna entrén på sjukhuset.
Allt låg öde och man kunde nästan tro att det här sjukhuset fortfarande drevs aktivt, så var dock inte fallet. Tidningsartiklarna hade varit många och löpsedlarna hade skrikit ut vad som alltför ofta hände här då sjukhuset var öppet. Människor hade dött här precis som på andra sjukhus, men på andra sjukhus dog inte folk i sådant antal som de hade gjort här, och ingen hade gjort något åt saken.
Det var här min syster hade lagts in för en rutinoperation, det var här hon hade dött. Jag mindes doktorns ord innan operationen, jag minns hur han sa att allt skulle bli bra och att hon skulle bli frisk.
Minnena slog över mig som en våldsam våg och jag tvekade ytterligare innan jag slutligen fortsatte förbi receptionsdisken.
Skulle detta kunna få mig att slutligen släppa min systers död eller skulle det leda vidare i en spiral rakt ner i deppresionen igen, depprisionen som hade plågat mig i så många år?!
Ju längre ner i korridoren jag gick desto tydligare kunde jag känna att allt inte stod rätt till här. Trots att det var den hetaste sommaren på många år så var det verkligen svinkallt här inne, borde inte värmen hänga sig kvar i väggarna tänkte jag.
Ficklampan fick lysa upp korridoren åt mig, mitt fyrtorn i denna dödens boning.

- Vem är ni?? Rösten kom rakt framifrån men endå kunde jag inte se någon.
- Vem där ? Håret reste sig i nacken på mig och jag kände hur luften blev kallare.
- Vem är ni?? Frågade rösten ytterligare en gång.
Jag hörde andetagen, men jag kunde fortfarande inte se någon framför eller bakom mig, inbillade jag mig detta, hade jag blivit galen?!
- Du borde vända dig om och gå ut härifrån, du borde gå nu.
Det lät som en liten flickas röst, det lät som om hon försökte varna mig, jag borde kanske har lyssnat.

Fastfrusen på platsen kände jag mig iaktagen och jag hörde att det var någon mer där ute, där ute någonstanns framför mig. Jag försökte lokalisera vem och vad det var genom att söka av korridoren med ficklampans tunna ljusstråle men såg inget annat än en tomm korridor.
- Hallå !? Vem där ? Jag fick aldrig något svar.
Jag klev vidare mot hissarna men korridoren tycktes aldrig nå ett slut.
Tanken slog mig både en och två och tre gånger att jag borde vända om, men jag drev djupare och djupare in i något som jag slutligen skulle bli en del utav.

Jag önskar nu att jag aldrig klivit in i den här byggnaden, men det var försent, de hade redan kännt av att jag var där och jag skulle aldrig komma att lämna sjukhuset........jag skulle komma att bli en del av det, för evigt fast i mörkret.



En liten kort historia om ett Sjukhus.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Ahhhh…

Den muppar ju efter sidan 10. Är det någon fortsättning? Var kan man läsa den i sådana fall?

//erik. blev helt betagen
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Nu frågar du ju om olika platser i en stad eller dess närområde men en uppenbar plats är ju den övergivna staden. Så i ditt fall kan det i stället vara en helt övergiven stadsdel. Folk som bor i dess närhet varnar dig för att gå dit. Ingen kommer därifrån osv...

Kyrka - övergiven kyrka vars klocktorn saknar kyrkklocka men likt förbaskat så slår klockan vid ett par bestämda tidpunkter under året.

Uppenbarelseplatser - Den som har besökt Fatima i Portugal vet vad jag talar om. Platserna kan som i Fatima vara överexploaterade eller kanske helt glömda (man kan läsa om dem i en gammal bortglömd bok...)


Vad som görs platsen mystisk?
Jag tror det ligger lite i att du aldrig helt säkert kan avfärda platsernas rykte. Så länge det inte finns en klar bild om varför "mystiska saker" sker inom dessa områden så kvarstår mystiken.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,391
Location
Örebro
Instämmer helt! (ANT)

Och så himla duktigt av mig att läsa den precis innan jag skulle sova.... Och sedan inte få ett lyckligt slut. :gremtongue:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,120
Location
The Culture
Ubåtskyrkogård

Okej, det är ju inte riktigt i St Petersburg, men nu när vi spelade Millennium i Ryssland under våren hade jag tänkt låta en ubåtskyrkogård bli inblandad i handlingen, men misslyckades med att få in den.

Tanken är att det ska vara en plats som ligger långt norrut, vid Ishavet, där ryssarna har dumpat gamla atomubåtar som inte längre kan hållas i drift på grund av uteblivna och förskingrade bidrag till flottan. Ubåtarna ligger som strandade valar och rostar i den salta havsluften. Radioaktiv sörja läcker ur skroven och förgiftar luften, vattnet och jorden inom flera kilometers avstånd. Bland vraken irrar andarna efter drunknade sjömän omkring och någonstans, i kyrkogårdens mörkaste djup, jäser det svarta hat som de övergivna ubåtarnas själar hyser mot sina forna ägare så starkt att det är nära att ta fysisk form. Skroven gungar trots att ingen vind finns och rör sig som om de vore fingrarna hos en komapatient som är på väg att vakna. Sjömännens andar känner hur hatet växer och deras rop på hjälp ekar över den döda ödemarken.

/tobias
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,862
Location
Värnhem, Malmö
Re: Ahhhh…

Du menar att det inte finns några ytterligare sidor efter att han uppger att han ska in i grottan för en sista gång? Jag tror det är högst avsiktligt.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,757
Location
Maastricht
Cool

En ubåtskyrkogård är riktigt coolt. Kanske man kan använda sig av i St.Petersburg också, det är ju trots allt en World of Darkness kampanj vi spelar och där är allt mörkare och sunkigare så varför skulle det inte kunna finnas en liknande sak någonstanns i Finska viken ?!
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Re: Cool

Ett råd är att leta på bilder av hur vissa specifika ställen såg ut efter WW2, och sedan hur de ser ut idag.. . ta bort den nya byggnaden och lägg in den raserade, sönderbombade byggnaden.. o ge ingen direkt förklaring varför den biten av staden inte blivit fixad..
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Det heliga blodets katedral.
En urtypisk ryskt överlastad kyrka vid en kanal, ett par hundra meter från en av huvudgatorna. Kanalen fortsätter en bit och delar sig vid den gamla kasernen för tzarens garde. Går man till vänster från den kommer man till kajen bakom Erimitaget. Tro mig, även om sagda platser är vackra, så är dem också jvligt obehagliga på kvällskvisten - de blir liksom falska med sin skenbart europeiska karaktär och de där förbannade tzaristiska spirorna på den där kyrkan.

Annars så skulle jag säga (även om jag vet att inte de ryssar jag har träffat håller med mig) att de petersburgska förorterna är rätt läbbiga - 20vånings grå baracker i långa rader, med ännu högre statyer av lenin vid vägkanterna...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad är falskt med en 'skenbart europeisk karaktär', om jag får fråga? Jag menar, Ryssland ligger ju i Europa, och har när allt kommer till kritan långt mer historiska band till Europa än till Asien.

- Ymir, undrar
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Jag menar, Ryssland ligger ju i Europa
Bara delvis. Utan något att direkt tillföra till huvudfrågan vill jag bara påpeka att Europa endast sträcker sig till Uralbergen. Så Ryssland är ett av de länderna som ligger i två världsdelar.

/Anders
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jo, jag vet, jag besitter grundläggande bildning.

Men det historiska Ryssland ligger i princip helt och hållet i Europa; områdena i Asien är en produkt av kolonialistisk expansion först sent i historien. Visst, Ryssland har historiskt varit en brygga mellan europeiska och asiatiska kulturer, det är delvis därför landets historia är så intressant, men till syvende och sist är landet en produkt av europeiska folk, kulturer och förhållanden; redan den gyllene horden sågs liksom som inkräktare. Så varför det skulle vara falskt av ryska kyrkor att se europeiska ut kan jag inte för mitt liv begripa.

- Ymir, redogör
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Så varför det skulle vara falskt av ryska kyrkor att se europeiska ut kan jag inte för mitt liv begripa.
Det har inte jag några problem med. Men jag skulle även kunna beskriva en indier såsom "han har vagt asiatiska drag".

Adjektiv är ju i regel mer av ostensiv karaktär än intensionellt definierande. Det är därför vi enbart anser att vissa kvinnor har "kvinnliga drag", exempelvis. Man kan inte resonera såsom "ämen vadå? Ulla är en kvinna, och ett av ullas drag är att hon har mustasch; alltså är Ullas mustasch ett kvinnligt drag!"

Med ordet "kvinnlig" menar vi helt enkelt inte bara "egenskap hos kvinna" utan istället något specifikt som vi blivit inlärda genom utpekning; alltså en egenskap hos en "idealkvinna" eller en "kvinnornas kvinna". Såsom alla ostensiva termer så skiftar detta ideal innebörd från person till person.

För mig så är inte ideal-asiaten (eller "asiaternas asiat") en indier. Det bara är så. Därför kan somliga indier vara mer eller mindre asiatiska. Enligt ditt mekaniska förhållningssätt så skulle alla indier vara precis lika mycket asiatiska, och det är mig helt främmande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
En bild jag tog förra veckan

Se bifogad bild (har en större om någon vill ha).

Mystiskt nog?

(Bakgrunden är rätt mörk, så ni kanske får mickla lite med ljusinställningen på skärmen)
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Kort uttryckt, så kan man säga att jag har ryssskräck nedärvd, och att även om ryssarna har haft ruserna, hansestäderna, vetje och många andra inträttningar, som innebär det inte att de är kulturellt europeiska (latinska) - till och med kroater i bergen nordväst om Zagreb har ett mer europaorienterat förhållningssätt än urbana ryssar, vilka enligt min erfarenhet ser sitt land som en motpol till både asiater och européer.
Långt uttryckt, så finns det faktiskt inte mycket annat än historien som är gemensamt - språk, sedvänjor, ideologiska tolkningar av diverse tänkare (jag fick där chansen att diskutera diverse gubbar - de har fascinerande och MYCKET annorlunda synsätt på saker i gemen, i alla fall dem jag talade med), liksom maktstrukturer och smak skiljer sig radikalt åt ifrån väst-, nord- eller centraleuropas dito.

Det som gör att just st petersburg är skrämmande, är att man väldigt lätt glömmer bort detta. Staden är vacker som en kombination av Budapest, Stockholm och Fiume - dess tunnelbana går i tid, dess innerstad är välstädad, dess kaffe gott, dess musik- och kulturliv otroligt. Bortsett från usel personal på många ställen utanför huvudgatorna är det en plats där man kan känna sig som hemma. Just därför blir kontrasten, när man inser att staden fortfarande är väldigt rysk under all väst-lackering destå brutalare.

Kristi blod kyrka erbjuder ett utmärkt sådant exempel, med sin marknad för turisterna precis utanför, eller sina engelskinspirerade flerfamiljshus runt omkring - den sticker ut brutalt. Eller för den delen vandringen från den nyklassiska varubörsen med sina rostrumpelare till kgbs gamla högkvarter och celler, vackert inrymda i en park, mindre än fem minuter därifrån.

Hela den centrala delen av staden är ett underverk av europeisk arkitektur och finess, byggt på ryskt manér genom order av en halvgalen diktator, och dess sanna natur som rysk ort, avslöjas först när man har vant sig vid att saker fungerar som de skall (läs: gör i väst, eller de av västs kolonier som fortfarande vördar det arvet) - försåvitt man inte är något djärvare, och ger sig in på de äktryska områdena där jag kan intyga att det fortfarande saknas varmvatten :gremgrin:.
 
Top