Nekromanti Era mystiska platser

Johan K

Gammal & dryg
Re: En bild jag tog förra veckan

Vad är det man säger.. En bild säger mer än tusen ord.
Bilden är verkligen skitläcker, var tog du den någonstanns Trobeerg ??

/ JohaN K, som gjärna hade varit ute & fotat idag om det inte hade regnat så förbenat.

Troberg

Sinister eater
Re: Petra by night?

Petra by night?
Japp. Ett helmysigt arrangemang som jag rekommenderar helhjärtat om man är i de faggorna. Först går man genom ravinen som leder till fasaden på bilden, upplyst av sådana "lyktor" som syns på bilden (egentligen stearinljus i papperspåsar) hela vägen (1800 stycken totalt!), sedan får man sitta tyst och bara ta in stämningen en stund. Efter det kommer det lite stämningsfull musik med lokala instrument, i förra gången var det bara flöjt, nu var det flöjt och rababah (en fiolliknande tingest). Efter musiken får man traditionellt te, och en kort föreläsning av en person som man ser verkligen brinner för ämnet. Första gången var det om gästfrihetstraditionerna bland beduinerna, denna gången var det om deras musik och den berättarroll den fyller. Sedan får man vandra omkring själv tills man tröttnar och går tillbaka. Platsen gör det till en magisk upplevelse.

Enda irritationsmomentet för mig var alla turister (inte så många, det var cirka 25 pers totalt) som hade svårt att låta bli att prata vid fel tillfällen och som plåtade med blixt (blixten har bara några meters räckvidd och är värdelös på denna typ av motiv, jag satte kameran på en bänk eller eller en klippa och körde 8-10 sekunder slutartid vid 1600 ISO).

Arrangemanget kostar cirka en hundring, dvs som ett biobesök, men det är en upplevelse som man aldrig glömmer (såvida man inte får en vikt i huvudet i en tecknad film). Arrangemanget känns värdigt och passar platsen, det känns inte alls plastigt turistigt.

Får mig att tänka på Indy och den heliga graalen.
Vill du veta en hemlighet? Man behöver inte ducka när man går in i fasaden för att inte bli halshuggen!

Troberg

Sinister eater
Re: En bild jag tog förra veckan

Bilden är verkligen skitläcker, var tog du den någonstanns Trobeerg ??
Som Mekanurg listade ut, ökenstaden Petra i Jordanien, numera ett av världens underverk, på ett arrangemang som heter 'Petra by night'.

Kamera: Canon EOS 350D med Sigma 18-200mm objektiv (jävla Sigma, de har kommit med en variant av den linsen med bildstabilisering nu, men jag kan inte motivera att hosta upp 6500 pickadoller plus moms för den extra funktionen...). Slutartid 8-10 s vid 1600 ISO. Tyvärr blev flera av bilderna dåliga för att jag i mörkret råkat stänga av autofocus utan att märka det när jag skulle släppa zoomlåset.

Fler bilder kommer på http://rpglab.net/troberg/gallery snart. Tänkte göra det idag, men sedan upptäckte jag vilket jäkla bra spel The Godfather - Blackhand Edition för Wii är...

Johan K

Gammal & dryg
Nu vet jag var jag ska resa nästa gång...

Fanns en del bider som var vackra där ja.
Känns som Jordanien kommer att bli mitt nästa resa. Om man nu lyckats skrapa ihop tillräckliget med pengar för att åka dit.

/ Johan K, som mött sin överman i at fota mycket & fota bra bilder.. :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Re: Nu vet jag var jag ska resa nästa gång...

Känns som Jordanien kommer att bli mitt nästa resa. Om man nu lyckats skrapa ihop tillräckliget med pengar för att åka dit.
Hör av dig i så fall, jag har många bra tips på hotell, platser att besöka, transporter och sånt.

Johan K, som mött sin överman i at fota mycket & fota bra bilder..
Det handlar bara om ren mängd, då blir det alltid någon bra bild.

Dessutom, med ett 16 GB minneskort i kameran så behöver man inte hålla igen...

Leon

Leo carcion

Aj fan, fick man gå in i självaste Al-Khazna också!

Petra är guld värt. Speciellt amfiteatern och lejonklippan.

Troberg

Sinister eater

Aj fan, fick man gå in i självaste Al-Khazna också!
Japp, även om de blivit lite mer restriktiva med det sedan jag var där första gången. För fem-sex år sedan fick man gå in i alla fasaderna, helt utan begränsningar.

Petra är guld värt. Speciellt amfiteatern och lejonklippan.
Rent formellt så är det inte en amfiteater. Amfiteatrar är helt omslutna, som colosseum, medan den modell av teatrar som det finns ett halvdussin av i Jordanien (Petra, Amman, två i Jerash och några mindre vid några av ökenslotten) är en halvcirkel.

Johan K

Gammal & dryg
Kanon !!

Hör av dig i så fall, jag har många bra tips på hotell, platser att besöka, transporter och sånt.
Tackar så mycket Troberg, det ska jag göra. Alla gånger !
Alltdi bra att ha folk som har lite koll på vad mans ska ha koll på där..

Det handlar bara om ren mängd, då blir det alltid någon bra bild.

Dessutom, med ett 16 GB minneskort i kameran så behöver man inte hålla igen...
Fasen, 16 GB minnsekort...
Har ju svårt at fylla mitt som "bara" är på 1 Gb...

Troberg

Sinister eater
Re: Kanon !!

Tackar så mycket Troberg, det ska jag göra. Alla gånger !
Alltdi bra att ha folk som har lite koll på vad mans ska ha koll på där..
Något lär man väl sig efter över ett år där. Jag vågar till och med köra bil där, vilket de som sett trafiken där snabbt inser är nog för att mitt mod aldrig någonsin ska ifrågasättas igen...

Fasen, 16 GB minnsekort...
Har ju svårt at fylla mitt som "bara" är på 1 Gb...
Tja, jag har för vana att ofta ta två kort, just in case. Man kan ju råka skaka eller något på det ena. Sedan genererar panoramabilder mycket kort, det kan lätt gå 20 bilder eller mer på ett 360 graders panorama, mer om man kör flera rader. Sedan har jag börjat leka med HDR-fotografering (High Dynamic Range, googla det och testa, det är värt det. Det gör motljusbilder och bilder med hög kontrast som annars är "omöjliga" möjliga. Photomatix är i mitt tycke bästa programmet för närvarande.), och då tar man tre kort per bild, med olika exponering, som sedan sätts ihop i datorn.

Sedan är det en medveten taktik för mig att plåta mycket. Kameran gör lätt att man blir en betraktare istället för en deltagare, man går och letar motiv istället för att uppleva. Genom att aldrig fundera på om ett motiv egentligen är värt att plåtas eller inte och istället bara gå på första instinkten så uppstår inte den tankeprocessen, och kameran blir bara en del av upplevelsen, inte något som är ivägen för upplevelsen.

Det sagt så har jag nog aldrig fyllt mer än kanske 3 GB på det kortet, men det skadar inte att veta att om jag skulle råka bevittna tex en marsiansk invasion så är det bara att hålla avtryckarknappen nere tills saker och ting lugnat sig. Dessutom är det en mäktig känsla att se att det finns plats för 999 bilder och veta att det kommer att stå så tills jag tagit uppemot 10000 bilder...

Re: Kanon !!

Ok boyz ! Nu vill jag inte vara den som dödar er härliga stämning men ni är allt ute o sladdar i OT zonen rätt rejält nu.

Jag vill också säga tack för de mkt stämningsfulla bilderna Troberg, mkt vackert och det skänkte faktiskt en hel del inspiration.

Leon

Leo carcion

Sant, my bad. Den snyggast teatern i området är dock den i Bosra. En mamluckfästning i kolsvart basalt som är en gigantisk antik teater på insidan.

Hela Bosra är ett grymt fräckt ställe. En hel stad uppbyggd av antika och medeltida basaltlämningar :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater

Den snyggast teatern i området är dock den i Bosra. En mamluckfästning i kolsvart basalt som är en gigantisk antik teater på insidan.

Hela Bosra är ett grymt fräckt ställe. En hel stad uppbyggd av antika och medeltida basaltlämningar
Tack för tipset!

Om jag har tid när jag är i Jordanien i framtiden så ska jag ta chansen att åka till Syrien, jag har hört att det ska vara ett fantastiskt land, och det är bara ett par timmar från Amman med taxi. Jag har också hört mycket bra om Damaskus, så det känns som en bra sak att lägga en helg eller två på.