Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Petra by night?
Får mig att tänka på Indy och den heliga graalen.
Får mig att tänka på Indy och den heliga graalen.
Japp. Ett helmysigt arrangemang som jag rekommenderar helhjärtat om man är i de faggorna. Först går man genom ravinen som leder till fasaden på bilden, upplyst av sådana "lyktor" som syns på bilden (egentligen stearinljus i papperspåsar) hela vägen (1800 stycken totalt!), sedan får man sitta tyst och bara ta in stämningen en stund. Efter det kommer det lite stämningsfull musik med lokala instrument, i förra gången var det bara flöjt, nu var det flöjt och rababah (en fiolliknande tingest). Efter musiken får man traditionellt te, och en kort föreläsning av en person som man ser verkligen brinner för ämnet. Första gången var det om gästfrihetstraditionerna bland beduinerna, denna gången var det om deras musik och den berättarroll den fyller. Sedan får man vandra omkring själv tills man tröttnar och går tillbaka. Platsen gör det till en magisk upplevelse.Petra by night?
Vill du veta en hemlighet? Man behöver inte ducka när man går in i fasaden för att inte bli halshuggen!Får mig att tänka på Indy och den heliga graalen.
Som Mekanurg listade ut, ökenstaden Petra i Jordanien, numera ett av världens underverk, på ett arrangemang som heter 'Petra by night'.Bilden är verkligen skitläcker, var tog du den någonstanns Trobeerg ??
Nu finns de där.Fler bilder kommer på http://rpglab.net/troberg/gallery snart.
Hör av dig i så fall, jag har många bra tips på hotell, platser att besöka, transporter och sånt.Känns som Jordanien kommer att bli mitt nästa resa. Om man nu lyckats skrapa ihop tillräckliget med pengar för att åka dit.
Det handlar bara om ren mängd, då blir det alltid någon bra bild.Johan K, som mött sin överman i at fota mycket & fota bra bilder..
Japp, även om de blivit lite mer restriktiva med det sedan jag var där första gången. För fem-sex år sedan fick man gå in i alla fasaderna, helt utan begränsningar.Aj fan, fick man gå in i självaste Al-Khazna också!
Rent formellt så är det inte en amfiteater. Amfiteatrar är helt omslutna, som colosseum, medan den modell av teatrar som det finns ett halvdussin av i Jordanien (Petra, Amman, två i Jerash och några mindre vid några av ökenslotten) är en halvcirkel.Petra är guld värt. Speciellt amfiteatern och lejonklippan.
Tackar så mycket Troberg, det ska jag göra. Alla gånger !Hör av dig i så fall, jag har många bra tips på hotell, platser att besöka, transporter och sånt.
Fasen, 16 GB minnsekort...Det handlar bara om ren mängd, då blir det alltid någon bra bild.
Dessutom, med ett 16 GB minneskort i kameran så behöver man inte hålla igen...
Något lär man väl sig efter över ett år där. Jag vågar till och med köra bil där, vilket de som sett trafiken där snabbt inser är nog för att mitt mod aldrig någonsin ska ifrågasättas igen...Tackar så mycket Troberg, det ska jag göra. Alla gånger !
Alltdi bra att ha folk som har lite koll på vad mans ska ha koll på där..
Tja, jag har för vana att ofta ta två kort, just in case. Man kan ju råka skaka eller något på det ena. Sedan genererar panoramabilder mycket kort, det kan lätt gå 20 bilder eller mer på ett 360 graders panorama, mer om man kör flera rader. Sedan har jag börjat leka med HDR-fotografering (High Dynamic Range, googla det och testa, det är värt det. Det gör motljusbilder och bilder med hög kontrast som annars är "omöjliga" möjliga. Photomatix är i mitt tycke bästa programmet för närvarande.), och då tar man tre kort per bild, med olika exponering, som sedan sätts ihop i datorn.Fasen, 16 GB minnsekort...
Har ju svårt at fylla mitt som "bara" är på 1 Gb...
Tack för tipset!Den snyggast teatern i området är dock den i Bosra. En mamluckfästning i kolsvart basalt som är en gigantisk antik teater på insidan.
Hela Bosra är ett grymt fräckt ställe. En hel stad uppbyggd av antika och medeltida basaltlämningar