Nekromanti Layouta för Lulu

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
När jag började utforma layouten för Terone var planen att spelet skulle släppas som en gratis pdf, och därför anpassade jag layouten för att passa för utskrift. Därav valet av A4 som format, till exempel. När jag sedan ändrade mig till att sälja via Lulu (tidigare hade jag haft uppfattningen att frakt och avgifter åt upp för mycket av pengarna, vilket nog kan stämma innan de införde ett europeiskt tryckeri) var det för sent att ändra layouten.

Det visar sig att den passade riktigt bra även för de förhållandena, men när jag nu har sett hur det blir i praktiken finns det en del saker jag kommer att ha i åtanke om jag ska layouta något mer för Lulu-tryckning.

Till att börjad med är skärningen under all kritik. Man kan lika gärna skippa att göra så att texten linjerar mellan olika sidor, för det märks ändå inte (linjering mellan spalter är naturligtvis fortfarande viktigt). Att ha bilder eller layoutelement som går från en sida till nästa är en mycket dålig idé (skräckexemplet är Agon som ser mycket värre ut än det borde av den anledningen).

Limhäftningen är opålitlig. Den kräver något större marginaler än jag trodde (jag hade innermarginaler på 19 mm tror jag, och det kunde varit lite mer, men jag orkade inte ändra allt det i efterhand) och är inte alls särskilt stabil. I fortsättningen ska jag sikta på klammerhäftning, speciellt om det handlar om små, tunna spel (och det är planen i framtiden). Då får man bättre koll på utseendet när inget försvinner i vecket, och dessutom borde det hålla bättre.

Trycket är inte mycket bättre än en vanlig laserskrivare. Jag hade ju gjort mina testutskrifter på en sådan (eftersom det var vad jag avpassade det hela för i början) och valt typgrad och typsnitt därefter, men jag var ändå inte riktigt nöjd. Jag använde Sabon 9,5 punkter och de tunnaste bitarna (serifer, hårstreck i kursiv) var inte så tydliga som man skulle kunna önska. Linjärer ser mycket bättre ut, även i små grader, som i registrets 8 punkters Myriad Pro. Antagligen är typsnitt vars serifer med betonad styrka, som New Century Schoolbook, också bra val.

Antagligen borde jag kunna skriva en del om bildkvalitet och bildkontraster här också, men jag är för okunnig inom bildbehandling för att egentligen kunna avgöra hur det ser ut.

Omslagspappret var i alla fall riktigt trevligt, inte lika sladdrigt som jag befarade, och även ett så stort format som A4 fungerade bra ur den synvinkeln.

Slutsats: om man har lite sådana här saker i åtanke lär man kunna göra Lulu-produkter som känns bra mycket mer proffsiga.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Låter med andra ord som lulu skulle funka bra om man vill ha en lite rå och "pulpig" design på ett spel, där felen faktiskt tillför något...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Tja, även i sådana fall skulle jag nog föredra att ha full kontroll på hur det kommer att se ut, inklusive fel.


/Dimfrost
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
Nu missade jag helt dig på SSK (Har för mig att du skulle stå där?) vilket grämer mig eftersom jag gärna skulle ha tagit en närmare titt på en tryckt Lulu-bok.

Du säger att limningen är opålitlig. Snackar vi gamla Mutant Chronicles-boken här, där sidorna har en tendens att lossna och falla ut efter att man bläddrat i den ett par gånger?

Vad är det för papperskvalitet? Är det som vanligt kopiatorpapper, eller är det lite tjockare?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,070
Location
The Culture
SSK

Nu missade jag helt dig på SSK (Har för mig att du skulle stå där?) vilket grämer mig eftersom jag gärna skulle ha tagit en närmare titt på en tryckt Lulu-bok.
Det är inte så konstigt, eftersom han inte var där. Jag var däremot där och visade upp hans spel (och framför allt mitt eget). Om du åker till Gothcon kan du antagligen köpa dem båda två.

/tobias
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,027
Location
Nordnordost
Jag har Reign från Lulu, både i hårdpärm och mjukpärm. Och ingen av dem har fallit sönder i molekyler utanvidare, de har dock bara lästs igenom ordentligt, men inte genomgått ivrigt bläddrande vid spel, än?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Pappret är 80 gram tror jag, vilket är detsamma som vanligt kopiatorpapper (jag kan dock ha fel, eftersom pappersvikten anges i ett amerikanskt system på flera ställen, och lulus hemsida dessutom är hopplös att hitta på). Det känns dock inte riktigt så dåligt; opaciteten är till exempel helt okej (det är inte så väldigt genomskinligt, alltså). Om man trycker i USA har man möjlighet att välja ett något tjockare och gultonat papper också, om jag har förstått saken rätt, men det fungerar inte när man bor i Europa tror jag.

Jag vet inte om limningen riskerar att ramla sönder, men jag skulle inte sätta pengar på att böckerna är i fint skick om tio år. Det handlar om enstaka blad som är limmade, inte "knippen" (som säkert har ett fint namn som Dante kommer och påpekar snart :gremgrin:). Det som är mest opålitligt är sättet på vilket själva limningen har skett. Första och andra bladet satt till exempel ihop en halv centimeter extra i ett av mina exemplar. Inget allvarligt, men det var det jag menade med att det var opålitligt. Klammerhäftning hade varit tryggare.

Lulu fungerar alltså fint oavsett layout, men med lite knep kan man minimera de nackdelar som trots allt finns. Det är absolut inte en anledning att inte våga köpa böcker därifrån (förutom Terone kan jag rekommendera ett inköp av till exempel Agon eller The Shadow of Yesterday. Frakten blir lite billigare om man köper flera böcker :gremsmile:).


/Dimfrost
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
Alright. Låter inte allt för hemsk i alla fall =) Är lite sugen på att skriva färdig nått av de två rollspel jag jobbat på några år nu och trycka upp =)

Hur är omslaget? DVS hårdpärmen (om det är vad som varit aktuellt)? Har ni kört med damskydd eller med tryck direkt på pärmen? Hur verkar det?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
Spill! :p

Vad är intrycket av boken? Känns de bläddervänliga? Nått dirrekt problem du reagerar över när du bläddrar i dem som har med tryckningen att göra? Känns pappret sladdrigt, tex? Hur känns omslaget? Stabilt? Hållbart? "Flimsigt"?

Jag kommer väl att köpa något rollspel från dem innan jag slutligen bestämer mig om jag vill trycka hos dem eller inte för att få en egen uppfattning, men fram tills dess (fattig student, stor utgift) vore det väldans trevligt med massor av utvärderingar av "deras" produkter!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
Re: SSK

Får se om jag kommer ner dit. Är som sagt väldigt sugen på vad man får från Lulu, så jag kommer nog i alla fall att försöka inspektera böckerna :gremwink:

Blir jag inte avskräkt av första intrycket kanske jag rent av köper för att kunna göra en ordentlig utvärdering själv =)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Nej, det är inte hårdpärm. Det är alldeles för dyrt, och dessutom fixar inte Lulu hårdpärm i A4. (Om man väljer hårdpärm kan man dock välja mellan både dustjacket och casewrap (de olika varianterna du beskrev; jag har inte riktigt koll på de svenska termerna).) Men omslaget är helt okej, inget fel på styvheten, och det är inte en av de sakerna jag ogillar med Lulu. Trycket är dock inte helt perfekt (det vill säga, man kan se att det är något sämre kvalitet än offsettryck om man kollar riktigt noga.

Jag tycker naturligtvis att du ska beställa något för att kolla kvaliteten. Frakten är €3 för en bok, och det finns saker som är billigare än Terone, men jag tycker inte att de knappt 180 kr som Terone kostar inkl frakt kan vara en så stor utgift. :gremgrin:


/Dimfrost
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,472
Location
Ludvika
jag tycker inte att de knappt 180 kr som Terone kostar inkl frakt kan vara en så stor utgift
Kanske du inte gör. Men eftersom jag kommer ha cirka 500 över den här månaden som är tänkt att räcka till mat och gärna ett par nya byxor så _ÄR_ 180 spänn en stor utgift oavsett om frakten är inräknad eller inte.

För mig är 20 spänn för en kopp kaffe en allt för stor ekonomisk börda. Allt handlar om ens förutsättningar.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Ja, alltså, det var absolut inte meningen att klanka ned på någon annans ekonomiska situation även om det kanske såg så ut. Snarare var det en del av mitt säljsnack med glimten i ögat. :gremsmile: Sorry.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
En liten sak till: färgtrycket på omslaget är rejält ojämnt. De fyra tryckningar jag har sett exemplar ifrån har sett ganska annorlunda ut. Inte så att något har blivit Oktoberlandet-illa, men man bör inte designa ett omslag som bygger hårt på en viss kulör utan att små nyansvariationer är okej.


/Dimfrost
 
Top