Rickard
Urverk speldesign
Något jag finner roande är att tre oberoende spelgrupper börjar spela samma äventyrssvit men med tre helt olika spelsystem där inget tillhör originalet. Jag finner därför det vara min plikt att presentera hur jag hade tänkt att lägga fram mitt Svavelvinter och på vilket sätt som man kan vinkla det hela. Det kommer förhoppningsvis bli en intressant läsning för framtida spelledare som ska sätta sina tänder i kampanjen. Jag själv följer Herr Nils tråd med stort intresse och hoppas att Traffaut väljer att slänga upp sina tankar och tolkningar om hur man kan spela denna omtalade och i viss mån även mytomspunna serie.
Regelsystemet
Givetvis är detta ett i leden av försök att speltesta Elimääs Drakar och Demoner, som är en matinéinriktad variant av BRP-systemet. Jag tänker testa hur det går att köra med Tillgångsslag istället för att plocka utrustning, jag tänker reflektera och skriva upp olika tips som kan hjälpa andra spelledare i sin väg, tänker testa hur det fungerar att köpa grundegenskaper och slutligen även hur ödesförmågorna fungerar. Något fortfarande inte är helt klart är magisystemet, som jag helt enkelt får fiffla lite med.
I övrigt så behöver jag knappt konvertera någonting, då jag kan gamla DoD:s regelsystem väldigt bra och då EDoD använder sig av samma skalor, även om handlingsresolutionen fungerar på ett litet annorlunda sätt.
Ändringarna
I själva äventyret så tänker jag inte ändra på så många saker, förutom att jag tänker vinkla Arhem så att den mer blir en kokande kittel. Genom att låta spelarna ta olika fraktioners sidor och konspirera mot andra, så kommer de få tillgång till de fyra deläventyr som Svavelvinter är uppbyggt av.
I övrigt kommer det vara smärre kosmetiska saker, som att jag kommer att dividera alla priser med 1000, men det för att jag inte kör med utrustning i den formen, samt kommer att skippa alla "tråkiga" restillfällen vilket även inkluderar allt grottröj. Faktum är att alla de fyra deläventyren består av just grottröj (i olika former).
Stilgreppet
Om du har undrat över undertiteln, så kommer jag att beskriva mellanscener på ett väldigt analyserande sätt där någon beskådar rollpersonernas ageranden och vad det kommer att leda till. Jag kommer med hjälp av författarrösten ge små anspelningar på vad som ligger framför rollpersonerna, jag kommer att antyda om de är på "rätt väg" och ibland också kunna ge bakgrundshistorier för att få spelarna att känna historiens vingslag.
Det här kommer att ge skenet av att allting är väldigt rälsat, även fastän jag i själva verket formar mig efter spelarnas handlingar. Jag vill visserligen ge skenet av att de är med om en redan skriven bok, men i själva verket så är rollpersonerna fjäderpennan som skriver boken. Vem det är som berättar kommer jag tills vidare att hålla hemligt.
/Han som inte orkar (pga alkohol) men borde korrläsa denna text, för annars förlåtar han aldrig sig själv
Regelsystemet
Givetvis är detta ett i leden av försök att speltesta Elimääs Drakar och Demoner, som är en matinéinriktad variant av BRP-systemet. Jag tänker testa hur det går att köra med Tillgångsslag istället för att plocka utrustning, jag tänker reflektera och skriva upp olika tips som kan hjälpa andra spelledare i sin väg, tänker testa hur det fungerar att köpa grundegenskaper och slutligen även hur ödesförmågorna fungerar. Något fortfarande inte är helt klart är magisystemet, som jag helt enkelt får fiffla lite med.
I övrigt så behöver jag knappt konvertera någonting, då jag kan gamla DoD:s regelsystem väldigt bra och då EDoD använder sig av samma skalor, även om handlingsresolutionen fungerar på ett litet annorlunda sätt.
Ändringarna
I själva äventyret så tänker jag inte ändra på så många saker, förutom att jag tänker vinkla Arhem så att den mer blir en kokande kittel. Genom att låta spelarna ta olika fraktioners sidor och konspirera mot andra, så kommer de få tillgång till de fyra deläventyr som Svavelvinter är uppbyggt av.
I övrigt kommer det vara smärre kosmetiska saker, som att jag kommer att dividera alla priser med 1000, men det för att jag inte kör med utrustning i den formen, samt kommer att skippa alla "tråkiga" restillfällen vilket även inkluderar allt grottröj. Faktum är att alla de fyra deläventyren består av just grottröj (i olika former).
Stilgreppet
Om du har undrat över undertiteln, så kommer jag att beskriva mellanscener på ett väldigt analyserande sätt där någon beskådar rollpersonernas ageranden och vad det kommer att leda till. Jag kommer med hjälp av författarrösten ge små anspelningar på vad som ligger framför rollpersonerna, jag kommer att antyda om de är på "rätt väg" och ibland också kunna ge bakgrundshistorier för att få spelarna att känna historiens vingslag.
Det här kommer att ge skenet av att allting är väldigt rälsat, även fastän jag i själva verket formar mig efter spelarnas handlingar. Jag vill visserligen ge skenet av att de är med om en redan skriven bok, men i själva verket så är rollpersonerna fjäderpennan som skriver boken. Vem det är som berättar kommer jag tills vidare att hålla hemligt.
/Han som inte orkar (pga alkohol) men borde korrläsa denna text, för annars förlåtar han aldrig sig själv