Simon
Swashbuckler
Det började så enkelt med att jag skissade på en rymdkampanj med en spelgrupp, och nu upptäcker jag att jag har formulerat ett (för mig) nytt sätt att skriva ett rollspel på. I synnerhet rollspelsvärldar...
Utifrån grundiden, rymd-sf med inspiration från teveserier som Babylon 5, Stargate Atlantis, Firefly mm, och med en del idéer från Spirit of the Century i ryggen, så kom jag på att vi ska strukturera kampanjen som en teveserie. Samtidigt så började jag skissa på ett par andra kampanjer i samma värld med ett par andra spelare.
Teveseriekopplingen innebär, förutom att varje äventyr gärna ska motsvara en episod vad gäller storyns omfattning, att bakgrunden vi har med oss när vi börjar spela utgörs av ett pilotavsnitt, där seriens grundteman och lite ärkefiender och så presenteras, samt typ en episod per rollperson i gruppen som sätter den rollpersonen i centrum men där även de övriga är närvarande.
Under diskussionerna med spelgruppen så formulerades en grundprincip för hur vi definierar världen och rollpersonerna: Storyn är det enda viktiga. Det vill säga, även om vi har gjort oss en idé om hur spelvärlden ser ut i stort, eller vad rollpersonernas bakgrund innehåller, så är det enda som faktiskt gäller det som har skett "i bild". Episoderna som antingen har spelats igenom eller hittats på gemensamt inför eller mellan spelmötena utgör ett slags kanon för spelvärlden, jämförbart med hur filmerna och vissa böcker utgör kanon i helhetskonceptet Star Wars.
Nu har jag mer och mer börjat betrakta KAMP (som vi kallar projektet) som ett rollspel och inte bara en kampanj, men ett där världsbeskrivningen inte utgörs av en mer eller mindre grundlig, faktuell genomgång av hur stort och smått, relevant eller irrelevant i spelvärlden ser ut. Istället för en sådan, "läroboksliknande" presentation av spelvärlden så har man alltså de nedtecknade första episoderna i några serier som ingår i helhetskonceptet KAMP. Allt därutöver är fritt fram att hitta på och fylla i och tolka efter vad man känner för.
Rollspelets fysiska form, och nu blir jag alltmer sugen på att färdigställa och åstadkomma en sådan, skulle kunna vara några tidningsliknande häften à la Supergänget (fast textbaserat då, med illustrationer). I det första skulle en extremt minimalistisk regeluppsättning finnas, samt en detaljerad genomgång av piloterna för de tre officiella KAMP-serierna, med miljöer, rollpersoner och biroller. I följande "nummer" skulle mer detaljerade regler finnas ihop med genomgångar av fler episoder i de officiella serierna där nya miljöer, nya karaktärer och nya bakgrundsdetaljer kommer i fokus.
"Kanonepisoderna" skulle alltså fungera som på samma gång spelvärldsbeskrivning, exempelrollpersoner, äventyrsförslag, färdiga spelledarpersoner och spelexempel.
När jag har tänkt såhär långt så inser jag att det finns paralleller till Fiktionsleks designfilosofi, såvitt jag har förstått den. I Hammaren & trollspöt ges det en uppsättning dokument som författats av personer som lever i spelvärlden. "Åt var och en hennes eget Oktoberland", säger Fiktionslek. Så länge det Oktoberland man spelar i kan ha gett upphov åt texterna i boken så spelar man i den "officiella" spelvärlden. Tolkningsutrymmet är en del av formen.
Det är så jag tänker mig att KAMP skulle fungera. Åt var spelgrupp dess egen söndertrasade, krigshärjade galax! Så länge kanonberättelserna kan utspela sig däri så är det den officiella versionen man spelar.
Nu är jag jävligt sugen på att höra tankar kring det här (såklart, annars hade jag väl inte skrivit ett inlägg, juh! ) och om det har gjorts förr i någon variant som jag inte känner till.
Inte minst undrar jag hur de här idéerna står i relation till Fiktionsleks efterlysning om att "regelböcker borde skrivas radikalt annorlunda än vad som är brukligt"? Hmm?
Sen undrar jag om det skulle finnas intresse för ett slags svenskt SRD för FATEv3? Jag sitter i alla fall och håller på att skriva ihop en något kompaktare genomgång på svenska av de regler som finns i Spirit of the Century, vilka jag tycker passar helt perfekt för den Space Opera-liknande stil som KAMP ska ha.
Utifrån grundiden, rymd-sf med inspiration från teveserier som Babylon 5, Stargate Atlantis, Firefly mm, och med en del idéer från Spirit of the Century i ryggen, så kom jag på att vi ska strukturera kampanjen som en teveserie. Samtidigt så började jag skissa på ett par andra kampanjer i samma värld med ett par andra spelare.
Teveseriekopplingen innebär, förutom att varje äventyr gärna ska motsvara en episod vad gäller storyns omfattning, att bakgrunden vi har med oss när vi börjar spela utgörs av ett pilotavsnitt, där seriens grundteman och lite ärkefiender och så presenteras, samt typ en episod per rollperson i gruppen som sätter den rollpersonen i centrum men där även de övriga är närvarande.
Under diskussionerna med spelgruppen så formulerades en grundprincip för hur vi definierar världen och rollpersonerna: Storyn är det enda viktiga. Det vill säga, även om vi har gjort oss en idé om hur spelvärlden ser ut i stort, eller vad rollpersonernas bakgrund innehåller, så är det enda som faktiskt gäller det som har skett "i bild". Episoderna som antingen har spelats igenom eller hittats på gemensamt inför eller mellan spelmötena utgör ett slags kanon för spelvärlden, jämförbart med hur filmerna och vissa böcker utgör kanon i helhetskonceptet Star Wars.
Nu har jag mer och mer börjat betrakta KAMP (som vi kallar projektet) som ett rollspel och inte bara en kampanj, men ett där världsbeskrivningen inte utgörs av en mer eller mindre grundlig, faktuell genomgång av hur stort och smått, relevant eller irrelevant i spelvärlden ser ut. Istället för en sådan, "läroboksliknande" presentation av spelvärlden så har man alltså de nedtecknade första episoderna i några serier som ingår i helhetskonceptet KAMP. Allt därutöver är fritt fram att hitta på och fylla i och tolka efter vad man känner för.
Rollspelets fysiska form, och nu blir jag alltmer sugen på att färdigställa och åstadkomma en sådan, skulle kunna vara några tidningsliknande häften à la Supergänget (fast textbaserat då, med illustrationer). I det första skulle en extremt minimalistisk regeluppsättning finnas, samt en detaljerad genomgång av piloterna för de tre officiella KAMP-serierna, med miljöer, rollpersoner och biroller. I följande "nummer" skulle mer detaljerade regler finnas ihop med genomgångar av fler episoder i de officiella serierna där nya miljöer, nya karaktärer och nya bakgrundsdetaljer kommer i fokus.
"Kanonepisoderna" skulle alltså fungera som på samma gång spelvärldsbeskrivning, exempelrollpersoner, äventyrsförslag, färdiga spelledarpersoner och spelexempel.
När jag har tänkt såhär långt så inser jag att det finns paralleller till Fiktionsleks designfilosofi, såvitt jag har förstått den. I Hammaren & trollspöt ges det en uppsättning dokument som författats av personer som lever i spelvärlden. "Åt var och en hennes eget Oktoberland", säger Fiktionslek. Så länge det Oktoberland man spelar i kan ha gett upphov åt texterna i boken så spelar man i den "officiella" spelvärlden. Tolkningsutrymmet är en del av formen.
Det är så jag tänker mig att KAMP skulle fungera. Åt var spelgrupp dess egen söndertrasade, krigshärjade galax! Så länge kanonberättelserna kan utspela sig däri så är det den officiella versionen man spelar.
Nu är jag jävligt sugen på att höra tankar kring det här (såklart, annars hade jag väl inte skrivit ett inlägg, juh! ) och om det har gjorts förr i någon variant som jag inte känner till.
Inte minst undrar jag hur de här idéerna står i relation till Fiktionsleks efterlysning om att "regelböcker borde skrivas radikalt annorlunda än vad som är brukligt"? Hmm?
Sen undrar jag om det skulle finnas intresse för ett slags svenskt SRD för FATEv3? Jag sitter i alla fall och håller på att skriva ihop en något kompaktare genomgång på svenska av de regler som finns i Spirit of the Century, vilka jag tycker passar helt perfekt för den Space Opera-liknande stil som KAMP ska ha.