Under mina funderingar kring vad jag tror krävs av ett djupimmersionistiskt regelsystem (eller ett system som stödjer djupimmersionism), så tror jag att jag kom fram till något, som kan vara intresse att dilla lite över i de här kretsarna. Det är ett kriterium, som jag nog ser som ganska grundläggande för just system med stöd för djupimmersionism.
(Jag jobbar ännu på det djupimmersionistiska manifest jag skissat på ett tag nu, varför tankarna här kan tänkas en smula osorterade)
Om man utgår från att det åtminstone jag tyckte framkom i tråden om djupimmersionistiska regelsystem är korrekt, dvs att ett system med stöd för immersionistiskt spelande mår bra av att ha osynliga spelmekanismer, så kommer också tanken att regelsystemet aldrig får ta tid, och dessutom aldrig uppmärksamhet. Det är möjligt att man kan pyssla med någon form av immersionism samtidigt som man räknar eller rullar massa tärning, men djupimmersionism är det inte.
Så - nolltidskriteriet, alltså. Är det här ett användbart kriterium? Säger det något nytt om speldesign? Eller är det bara att uppfinna hjulet igen?
(Jag är nu medveten om att jag i princip är ensam om att vara djupimmersionist här, och lika medveten är jag om att många av de mer tongivande aktörerna på forumet tenderar att gilla spelighet och metagrejer av den typ som verkligen går stick i stäv med djupimmersionismen, men jag ber er, mina herrar, att försöka vara konstruktiva kring detta)
En sak som kanske behöver tas upp här är skillnaden mellan olika människor. Det går inte att utgå från att alla människor exempelvis löser matematiska uppgifter lika snabbt. Det visade sig i min CoC-tråd att vissa läser av 3+4 snabbare än *** ****, och vice versa. Själv har jag följande rangordning inom matematiska operationer, med det enklaste/snabbaste först: Jämförelse, addition, subtraktion, multiplikation, division. Därför jobbar jag helst med jämförelser, ibland med addition, ytterst sällan med subtraktion och i stort sett aldrig med multiplikation i mina system. Samma sak emd skalor - vissa kan räkna 16+7 i huvudet hur lätt som helst, för mig tar det ett par extra sekunder.
Det här innebär att ett system som skapas för att klara nolltidskriteriet måste vara såpass enkelt i sin grund att vem som helst kan fixa de matematiska operationerna etc inblandade på nästan ingen tid alls. Det är ett betydligt hårdare krav än jag någonsin ställt på mig själv vad gäller speldesign förut.
Finns det system därute som uppfyller nolltidskriteriet för er? Vilka då, isåfall? Motivera, utveckla och förklara! Själv har jag intet, utom grejer som Nobilis och Baron von Münchaussen. Och då är Nobilis ytterst tveksamt. Rollspelet Engel hade kunnat funka, om man kört med och lärt sig Arkanareglerna och haft en engelsk kortlek.
(Jag jobbar ännu på det djupimmersionistiska manifest jag skissat på ett tag nu, varför tankarna här kan tänkas en smula osorterade)
Jag har för mig att jag nämnt det här kriteriet i ett annat sammanhang nyligen, men nu får det bli en egen tråd, eftersom jag vill utveckla mig och diskutera saken.Nolltidskriteriet:
Det får inte ta längre tid för SL att fatta ett beslut medelst en regelteknisk lösning än det tar för SL att fatta ett beslut av motsvarande komplexitet och trovärdighet utan den regeltekniska lösningen.
Om man utgår från att det åtminstone jag tyckte framkom i tråden om djupimmersionistiska regelsystem är korrekt, dvs att ett system med stöd för immersionistiskt spelande mår bra av att ha osynliga spelmekanismer, så kommer också tanken att regelsystemet aldrig får ta tid, och dessutom aldrig uppmärksamhet. Det är möjligt att man kan pyssla med någon form av immersionism samtidigt som man räknar eller rullar massa tärning, men djupimmersionism är det inte.
Så - nolltidskriteriet, alltså. Är det här ett användbart kriterium? Säger det något nytt om speldesign? Eller är det bara att uppfinna hjulet igen?
(Jag är nu medveten om att jag i princip är ensam om att vara djupimmersionist här, och lika medveten är jag om att många av de mer tongivande aktörerna på forumet tenderar att gilla spelighet och metagrejer av den typ som verkligen går stick i stäv med djupimmersionismen, men jag ber er, mina herrar, att försöka vara konstruktiva kring detta)
En sak som kanske behöver tas upp här är skillnaden mellan olika människor. Det går inte att utgå från att alla människor exempelvis löser matematiska uppgifter lika snabbt. Det visade sig i min CoC-tråd att vissa läser av 3+4 snabbare än *** ****, och vice versa. Själv har jag följande rangordning inom matematiska operationer, med det enklaste/snabbaste först: Jämförelse, addition, subtraktion, multiplikation, division. Därför jobbar jag helst med jämförelser, ibland med addition, ytterst sällan med subtraktion och i stort sett aldrig med multiplikation i mina system. Samma sak emd skalor - vissa kan räkna 16+7 i huvudet hur lätt som helst, för mig tar det ett par extra sekunder.
Det här innebär att ett system som skapas för att klara nolltidskriteriet måste vara såpass enkelt i sin grund att vem som helst kan fixa de matematiska operationerna etc inblandade på nästan ingen tid alls. Det är ett betydligt hårdare krav än jag någonsin ställt på mig själv vad gäller speldesign förut.
Finns det system därute som uppfyller nolltidskriteriet för er? Vilka då, isåfall? Motivera, utveckla och förklara! Själv har jag intet, utom grejer som Nobilis och Baron von Münchaussen. Och då är Nobilis ytterst tveksamt. Rollspelet Engel hade kunnat funka, om man kört med och lärt sig Arkanareglerna och haft en engelsk kortlek.