Dimfrost
Special Circumstances
Recensionen av Cthulhutech i senaste Fenix är verkligen horribelt dålig. Spelet är ett mangainspirerat SF-spel med vissa element tagna från Lovecrafts Cthulhumytos: det handlar mycket om att slåss med mechas mot diverse cthulhoida hemskheter. Recensenten, Åsa Roos, har mycket svårt att hantera att "Cthulhu" används om något annat än klassiskt Lovecraft-aktiga berättelser. För att citera recensionen:
(Jag vill även påpeka att jag absolut inte är en Cthulhutech-fanboy. Jag har inte köpt spelet och jag planerar inte att göra det heller, om jag inte skulle få tag på det väldigt billigt. Det som stör mig, främst i egenskap av recensent, är förekomsten av ett så uppenbart osakligt betyg.)
/Dimfrost
Man hade lika gärna kunnat ta vilken animé som helst med lite tentakler i och gjort precis samma sak, utan att på köpet besudla mythosen med kladdigt giriga händer. [...] Det finns ingen smygande skräck, inga mysterier, inga långsamma mentala sammanbrott.
Att bedöma ett spel enligt hur det mäter sig mot recensentens vanföreställningar är ingen höjdare faktiskt. Cthulhutech är inte CoC och har aldrig hävdat sig vara det heller. Visst måste recensioner få vara subjektiva, men det här tar verkligen priset. En recensent bör inte vara en rabiat fanboy. Att sätta en tvåa (av tio) i Innehåll underminerar Fenix betygssystem helt och hållet. Nej, det är jag som får säga "gör om -- gör rätt".Det är på det stora hela inget dåligt rollspel, men författarna har valt att använda Cthulhu i titeln. Genom det aktiva valet har de också givit mig förväntningar på innehållet, och det är förväntningar de inte lever upp till. Alltså får CthulhuTech ett tämligen lågt betyg, en klapp på huvudet och ett vänligt men bestämt "gör om -- gör rätt" av denna recensent
(Jag vill även påpeka att jag absolut inte är en Cthulhutech-fanboy. Jag har inte köpt spelet och jag planerar inte att göra det heller, om jag inte skulle få tag på det väldigt billigt. Det som stör mig, främst i egenskap av recensent, är förekomsten av ett så uppenbart osakligt betyg.)
/Dimfrost