* Använd endast de grundläggande stridsreglerna till en början, det blir lite styltigt kanske, men så länge ni är medvetna om det så går det bra. Det man tjänar på detta är snabbhet och att du slipper sitta med näsan i regelboken hela tiden.
* Börja litet. Låt de första äventyren utspela sig på en begränsad yta (en liten by med omnjed?) och med ett begränsat persongalleri, pss blir det lättare för dig att hålla ordning på allt.
* Se till att ni tänker er att spela ungefär samma sorts spel. Det är olyckligt om hälften av spelarna vill grotthacka, andra hälften vill detektivspela och du tänkt dig ett stämningsfyllt diplomatiäventyr.
* Allt i EON funkar enligt principen slå X antal ObT6, kom under ett värde. Alltså behöver du inte slå upp saker hela tiden, det kommer ändå att stå "slå ObXT6 för att lyckas"... 2 är grymt lätt, 3 är normalt, 4 svårt och över det behöver ni inte bry er om än så länge.
* Se nedan om skadesystemet (coconets tror jag)
* Det tar LÅNG TID att göra rollpersoner, tänk på det.
* Säg noga till spelarna innan de handlöst kastar sig in i strid att "tänk på att du nyss spenderade fyra timmar med att göra din karaktär, och strid är dödligt i EON!"
Så, nu bör du vara på rätt köl. Personligen kan jag tycka att Asharien lämpar sig väl för introduktioner. Många små isolerade samhällen, lite nybyggaranda, mystiskheter i skogen och en utmanande vildmark, banditer, allsköns löskerfolk och girigbukar en masse. Plus misslor.