Nekromanti Vad är bra med BRP?

Rickard

Urverk speldesign
Själv tycker det finns klara delar med BRP-mekaniken, även om jag inte gillar hur den används i majoriteten av spel. Det här tycker jag ska ta vara på när man gör ett Basic Roleplaying-system.

Snabbheten är huvudsaken i detta system, där man slår 1T20 (T100) mot ett värde.

Enkelheten ska också tas tillvara på. Många spelmakare krånglar till mekaniken genom en massa specialregler, istället för att bygga en kärna och sedan återkoppla till den hela tiden.

Alla vet vad det är, åtminstone i Sverige, och det ska man också ta vara på. Det är ju ändå ett av världens mest använda spelsystem och många saker förenklas genom att folk känner igen principen. Det här kan också vara en nackdel, för allting som medvetet bryter mot hur man använder BRP måste förklaras tydligt så att just den speldesign som man skapar inte slösas bort. Mer fokus måste alltså ägnas åt att förklara det nya i spelsystemet, som inte förekommer i andra BRP-spel.

Den klara nackdelen är att BRP är väldigt traditionsbundet och det medför både att nya spelmakare har svårt att bryta mot gamla mönster med de resurser som finns och utan istället skapar en massa tilläggsregler samt att gamla spelare som redan har upplevt BRP och inte gillar dess sätt att endast simulera om rollpersonen lyckas eller inte (baserat på dess kunnande) direkt rynkar på näsan när de hör "BRP" nämnas.

/Han som tänkte ställa lite frågor, men de blev så negativa (det här är en tråd om styrkan hos BRP) så han skippade det

Organ

Out of time, out of mind
Det jag gillar med BRP är att det är så attans lättmoddat. Det är mycket lätt att ta bort eller lägga till saker utan att kvadda systemet. På så vis är det så nära ett universalsystem det bara går att komma. Sedan vill jag dock poängtera att det inte riktigt passar perfekt för riktigt alla spelstilar och alla tänkbara genrer. Men om man använder det till "fel" setting så krashar det dock väldigt sällan utan det värsta som kan hända är att man tycker att det funkar men att något annat system hade varit att föredra.

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Well, skulel presis dsom du lyfta fram enkeltheten & snabbheten i BRP. Det är jus de 2 som jag gilalr mest i BRP-systemet. Samt att de flesta vet hur det funkar & man kan snabbt komma igång & lira, utan förkalringar.

/ Johan K, som njter av att man har sommarlov. \o/

Arfert

Facit
Det jag har märkt är en stor fördel med BRP att man kan förklara på 5 minuter hur det fungerar för folk som ALDRIG spelat rollspel, och de förstår, just för att det är %-baserat.

En annan sak som jag gillade, när vi bytte från AD&D till RQ (mitten av 80-talet) var hur mycket mer gritty och dödligt det kändes... nu finns det ju andra spel som också är det, men då var det en stor grej... Att vilken bonde som helst kunde fälla en hjälte, med tur. Det var uppfriskande när det kom.

Christoffer

It's all pig.
- Relativt ospeligt och osynligt, håller sig snyggt i bakgrunden och gör sitt jobb när man ber om det.
- Grundegenskaperna har väldigt liten påverkan på färdigheter.
- "Gritty" och dödligt.
- Väldigt väldigt lätt att bygga om utifrån vad man vill.

aknaton

Apostat
Jag kan bara instämma i de andra synpunkter som folk haft här.

* Enkelt att förstå
* Lätt att modifiera
* Spelsystemet hamnar i bakgrunden (jfr 4e D&D som är väldigt "speligt" [vilket i och för sig kan vara både bra och dåligt])
* Finns mycket material att använda (dock är mycket OOP)

Och framför allt så kan jag spelsystemet utan och innan så det är lätt för mig att vara spelledare ;-)

solvebring

Superhero
Lägg ihop samtliga inlägg som varit hittills, och det är precis vad jag skulle säga. Men främst på den listan av vad som jag tycker är bäst är: Enkelheten, alla fattar och det snabbt - inga krumbukter. Dessutom kan man lätt som en fjärt modda det själv utan problem.

Krille

Super Moderator
aknaton said:
* Spelsystemet hamnar i bakgrunden (jfr 4e D&D som är väldigt "speligt" [vilket i och för sig kan vara både bra och dåligt])
Just det där tycker jag är en dålig punkt med BRP. Jag gillar när system är i förgrunden och färgar spelet.

Organ

Out of time, out of mind
hallogallo said:
Grundegenskaperna har väldigt liten påverkan på färdigheter.
Intressant att du ser det som en fördel. Så fort någon anmärker på denna BRP-feature så brukar det alltid vara i samband med att man räknar upp systemets kassa egenskaper. Uppfriskande! :gremcool:

/Anders

Eksem

Champion
Fast det är ju en bra sak med systemet. Jag föredrar t.ex. inte lättmodifierade system, utan gillar när varje del av systemet hänger ihop med resten. Att BRP är osynligt och lättmoddat är två anledningar till att jag inte gillar BRP så mycket, men det är definitivt två bra punkter.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det enda som är speciellt bra med BRP är att det är lättmodifierat, men det beror i sin tur på det som är dåligt med systemet: att ingenting hänger ihop. BRP består av ett antal moduler som inte har ett dugg med varandra att göra. Grundegenskapernas värden har väldigt lite med färdigheterna att göra, vapenskadan och skadesystemet har inte mycket att göra med något alls, de sekundära värdena är ofta helt godtyckliga. Då blir det väldigt lätt att modifiera spelet, eftersom alla modifieringar bara kommer att påverka en liten del av det och inte riskerar att skapa någon obalans eller påverka andra delar än just den man vill modifiera.

/tobias

Krille

Super Moderator
Jag kan hålla med om att lättmoddigheten är en bra egenskap hos ett system. Till och med dem som inte gillar att modda system (undertecknad) får erkänna att det bra att egenskapen finns för dem som vill använda det. Värderingen ter sig rätt lika oavsett om man använder egenskapen eller inte; således köper jag att det är en bra punkt.

Däremot håller jag inte med om att osynligheten är en bra punkt. Det kan vara en bra punkt för vissa som gillar osynlighet, men det är inte en bra punkt för dem som ogillar osynlighet. Värderingen av BRPs osynlighet blir således en väldigt subjektiv sådan, och således kan man inte säga att det är en bra egenskap. En egenskap, ja, men inte bra eller dålig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
En egenskap, ja, men inte bra eller dålig.
Det gäller iofs alla egenskaper regelsystem har. Vissa gillar system som färgar spelupplevelsen med genreslask, andra gör det inte. Vissa gillar system som är enhetliga och sitter ihop som en tight liten multiknut, andra gillar system som är lätta att modda. Allt som sagts i den här tråden är "bara egenskaper" som måste betraktas subjektivt.

Eksem

Champion
Jag får medge att det är lite olika slag på egenskaperna, men jag vill mena att egenskapen att något är lättmoddat är en egenskap som finns på bekostnad av något, och därmed är en värdeneutral egenskap. Vilket i det sammanhang den här tråden utgör, alltså är en bra egenskap.

Jag hävdar t.ex. att Dungeons & Dragons inlärningskurva och process är ett av spelets fördelar, så jag ser inte heller "lättinlärt" som en nödvändigtvis positiv egenskap.

soda_UBBT

Warrior
Unknown Armies är bra BRP. Annars gör Savage World samma sak fast bättre på alla sätt. Nostalgi skulle kanske vara den främsta orsaken till gillande från min sida.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Savage Worlds är väl snarare speligt än simulerande? För mig är BRP profilerat mot att vara just ett hyfsat regellätt simulerande spel, och det är något SW inte försöker vara.

soda_UBBT

Warrior
Bobby Magikern said:
Savage Worlds är väl snarare speligt än simulerande? För mig är BRP profilerat mot att vara just ett hyfsat regellätt simulerande spel, och det är något SW inte försöker vara.
Savage World är speligt. BRP har ingen uttalad agenda vad jag känner till. Dock finns det bra varianter utav BRP trotts detta, UA är ett exempel på ett sådant.

Nightowl

Champion
BRP i ursprungsutförande hade som uttalat syfte att vara ett mer "realistiskt" spel än D&D, genom att det ursprungligen var tänkt att vara ett annat stridssystem till D&D, baserat på heer Perrins mfl erfarenheter av att slå varandra med rotting i Sällskapet för kreativ anakronism.

Således skulle jag säga att dess agenda vara att vara simulerande.

Lätt vet jag däremot inte om det var menat att vara. Det var inte nödvändigtvis bra att vara ett lätt spel way back then.

Erik

Arfert

Facit
Ja det är helt korrekt... Har för mig att även Stafford hade en bakgrund från SCA, och att realismen (jämfört med D&D) i BRP/RQ kom från det... som hit locations, total hp/hp på kroppsdelar, rustning som absorberar skada, attack och parering, osv...