Rickard
Urverk speldesign
Igår så spelade jag DnD4 för första gången. Var en dragonborn warlord. Det var roligt att spela med rutbräden och en gång så kände jag att vi verkligen samarbetade (även om det var oavsiktligt). Det var roligt att man var duglig redan från början och lite ovant att man jämt kunde använda specialförmågor.
Jag sitter och läser Unknown Armies. Nu har jag bara läst regelkapitlen, men det är en liten besvikelse. Spelet (som är på 333 sidor) hade klarat världsbeskrivningen genom att bara ha med sammanfattningen på de tre första sidorna. De hade inte behövt utveckla varför skräpmat från en viss butik suger ut energi ur kunden för varje tugga. Regelsystemet är ok (lite innovativt) men så kommer det obligatoriska stridssystemet och jag känner att jag faller tillbaka till 80-talet. Greg Stoltze kunde ha tänkt till lite.
/Han som tycker att folk (någorlunda kortfattat) kan ta och beskriva vad de gör nu i rollspelsväg (förutom att producera spel, eftersom denna tråd finns för det)
Jag sitter och läser Unknown Armies. Nu har jag bara läst regelkapitlen, men det är en liten besvikelse. Spelet (som är på 333 sidor) hade klarat världsbeskrivningen genom att bara ha med sammanfattningen på de tre första sidorna. De hade inte behövt utveckla varför skräpmat från en viss butik suger ut energi ur kunden för varje tugga. Regelsystemet är ok (lite innovativt) men så kommer det obligatoriska stridssystemet och jag känner att jag faller tillbaka till 80-talet. Greg Stoltze kunde ha tänkt till lite.
/Han som tycker att folk (någorlunda kortfattat) kan ta och beskriva vad de gör nu i rollspelsväg (förutom att producera spel, eftersom denna tråd finns för det)