Del ett: kamratskap
Systemet för kamratskap bygger på en färdighet med samma namn. Värdet ökar inte som andra färdigheter - man kan inte spendera förbättringspoäng för att öka den, och den börjar alltid på 1. Man kan slå för den och använda den som de flesta andra färdigheter, men den har en väldigt speciell roll på flera andra sätt. Den är en av två färdigheter (den andra är Stridsvana) som är hårt knutna till andra delsystem i reglerna.
Kamratpölen
I början av varje spelmöte får varje spelare lika många poäng som sitt värde i Kamratskap. Har han värdet 1 så får han en poäng. Dessa poäng bör representeras fysiskt i form av en tärning, pokermarker eller något i den stilen. Spelaren kan behålla poäng, eller lägga dem i kamratpölen. Hur många av sina poäng man behåller eller lägger i kamratpölen är upp till spelaren.
Poäng som spelaren behåller utgör en egen separat liten bonuspöl som kan användas precis när som helst i vilket slag som helst, som om det vore en poäng i en handlingspöl. Poäng som ligger i kamratpölen kan vem som helst ta och använda på samma sätt. När poäng har använts så är de förbrukade.
Spelaren kan få fler poäng under spelsessionen om rollpersonens handlingar tjänar flottiljen, divisionen eller jaktgruppen som helhet. Det kan vara att leta upp bränsle till flygplanen, eller mat och ammunition eller andra förnödenheter. Det kan vara att dra en sårad kamrat i säkerhet, finna vitala underrättelser, eller flyga genom fiendens luftvärn för att leverera ett viktigt meddelande. Om rollpersonen gör något sådant så får denne ett antal poäng, mellan 1 och 3 stycken. Precis som med de andra poängen så får spelaren behålla dem och lägga till sin egen pöl, eller lägga dem i kamratpölen för alla att ta ifrån.
I slutet av spelmötet så samlas alla oanvända poäng i kamratpölen ihop och delas lika mellan närvarande spelare. Dessa poäng blir förbättringspoäng. Blir det inte en jämn fördelning så får spelarna själva komma överens om hur de kvarvarande poängen ska fördelas. Om de inte kan komma överens så ska de kvarvarande poängen kastas bort.
Spelarens privata bonuspöl förkastas.
Öka eller minska Kamratskap
För varje månad (i verkligheten - räkna med tre till fem spelmöten eller så) så stiger Kamratskap med 1. Kamratskap kan inte bli högre än antalet personer i spelgruppen, så har man fem spelare så kan man inte få mer än Kamratskap +5.
Kamratskap kan också minska, när något händer som skadar moralen hos gruppen.
När en rollperson dör minskar Kamratskap med 1 hos de andra rollpersoner som ser rollpersonen dö.
När en rollperson visar feghet eller skadar gruppen så minskar Kamratskap med 1 för de rollpersoner som bevittnar händelsen (inklusive den fege rollpersonen).
Att ge sitt liv
Det enda tillfälle när en rollpersons död ökar kamratpölen är när en rollperson dör på ett hjältemodigt sätt, det vill säga offrar sitt liv för sina kamraters. Det kan vara att bli skjuten när man drar en sårad kamrat i säkerhet eller om man torteras till döds utan att förråda gruppen.
När detta inträffar så ökas kamratpölen omedelbart med lika många poäng som rollpersonens Kamratskap. Dessutom får alla som bevittnar handlingen öka sin Kamratskap med 1.
Nykomlingar
En nykomling börjar med 1 i Kamratskap.