Nekromanti World of Darkness... Lite luddigt...?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, det var det här med World of Darkness.
Jag har fått lite olika tolkningar av det här och själv vet jag inte hur det ligger till.
Är det "grundsettingen" för alla Whitewolfs spel?
Alltså, är WoD-grundboken regler, dvs. utgångspunkten för alla deras andra böcker?
Tänte om det var så att de andra böckerna är kampanjvärldar, men att man ändock skall ha WoD som regelbok till dessa osv.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
World of Darkness är väl grundboken, vill du spela människa så ska du ha den. Vill du spela vampyr så ska du ha Vampire-boken osv osv.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/yZOUWKQMyzQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/yZOUWKQMyzQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>


Storuggla, Precinct 13 är bra stuff
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
World of Darkness... Whitewolfkreationer

Okej. Coolt. Ja, Changeling verkar häftigt. Känns som om man vill ha det, hm... Verkar som en jäkligt cool setting.
Förresten, vad har ni att säga om Whitewolf-spel, och vilka rekommenderas och varför?
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
*Grrr...*
Jag som verkligen haaaaatar det nya regelsystemet & världen...

Blir nog tvungen att inhandla vissa av böcker som referensmaterial..
Det lät ju... *gnnn* Inte helt bortkastat. :gremcry:

Damn you uggla!
För din rätt bra intro...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Jag har spelat en del WoD i mina dagar, både oWoD (Old world of darkness) och nWoD (New world of darkness) och tycker att nWoD är ett riktigt bra samling spel med schyssta regler, bra äventyrsuppslag och ofta intressanta rollpersonskoncept. (Men ibland inte. :gremwink: )

Changeling är mitt favoritspel i nWoD, här skriver jag om det och kommer fram till min tolkning av vad själva poängen med spelet är.

Werewolf har jag helt klart en svag punkt för i mitt hjärta. Det är så tacksamt att spela unga grabbar och tjejer som plötsligt kan bli asförbannade, flippa ut och knyckla sönder bilar som det sitter kvar folk i. Jag tycker helt enkelt att det är väldigt kul att spela folk med en massa rättmätig vrede som bubblar inom sig, som de måste försöka behärska. På samma sätt som jag har hittat en "poäng" i Changeling (Hitta en ny plats i världen) så tycker jag att "poängen" med Werewolf är att slitas mellan olika sidor, försöka behärska sig. Det är kärlek mot försiktighet (Skaffar en varulv en pojk/flickvän så kan ju ett gräl alltid balla ut i styckmord), självhävdelsen mot hierarkin, behålla harmonin mot att slå ihjäl De Rena som vill slå ihjäl dig. Och mitt i allt detta så är du en stackars tonåring eller 20-åring som aldrig bad om det här!
Alla dessa saker finns med som uttalade delar av spelet, och det gäller bara för spelledaren att använda dem. Det är starka känslor, ilska, sorg, skräck, det är action och drama! Här skriver jag om Werewolf. (Nej, det är inte nya WoD egentligen. ;))

Promethean hade jag stora förväntningar på. Konceptet är asballt: Du vaknar upp som en konstgjord människa, ett Frankensteins monster. Du har övernaturliga krafter, men du har ingen själ. Din närvaro är ett brott mot naturen, så ju längre du stannar på en plats, desto mer korrumperas landet och människor blir mer och mer förbannade på dig utan att veta varför: Prometheans måste föra en kringflackande tillvaro, och de vill inget hellre än att bli riktiga människor. Det är detta spelet sedan handlar om: Genom att förstå mänsklighet (Begrepp i samhället som skatter till exempel, eller få en riktig vän) får man sina ”XP”, och när du till slut nått insikt så kan du med mystisk alkemi förvandla dig till en människa. (Alkemi är ett centralt tema i Promethean) För att slutligen bli människa måste du också skapa en egen avkomma, vilket är ganska ruggigt: En promethean måste skapa en ny fördömd varelse för att bli fri, så förbannelsen går vidare. Och misslyckas ritualen så skapar man en Pandoran, ett monster.
Problemet är att den härliga Frankensteinkänslan jag längtade efter försvann lite under alla balla krafter, och Prometheans känns inte riktigt som Frankenstein, som var ett helt ensamma missfoster och ett brott mot mänskligheten, eftersom de 1) Är ute på sitt pilgrimståg med andra Prometheans 2) Har ”klaner”, en historia och nästan som en kultur och 3) Det finns vampyrer och varulvar, för fan!

Jag skulle gärna köra Promethean med en enda spelare, inga andra övernaturligheter och utan de fem ”klanerna” dock.

Mage vet jag ingenting om, men Dnalor gillade gamla Mage (Och allt blir ju bättre i nWoD!) och min polare Robert sa att jag skulle älska Mage. Okej, det är nog bra. :gremwink:

Hunter var fett ostigt i oWoD, men nu verkar det lite mer sansat och ”gritty”. Nu kan man så att säga spela vanliga människor som vägrar låtar sig skrämmas av monstren som vandrar i vår värld. Jag vet inte, skulle kanske kunna vara kul?

Vampire och att vara en vampyr har jag aldrig riktigt kunnat relatera till. Jag har liksom inte kunnat läsa in mig på det och sedan känt ”Åh, nu vet jag vad jag vill spela!” Det här lämnar jag åt någon annan.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nu kollade jag inte WoD-linjen på förlagets hemsida, och fann detta:
World of Darkness: Slasher
There’s a different breed of killer out there. They aren’t driven by the need to drink blood or the pulse of the full moon. They kill because they have to, because murder is the only thing they know. Will you hunt the slashers — or join their ranks?

A Chronicle Book for World of Darkness® and Hunter: The Vigil™

• A grim exploration of the slasher phenomenon: why are some humans—including some hunters—driven to kill? How can some of them shrug off bullets or ignore an axe to the skull?
• A look at a new hunter conspiracy driven to investigate, hunt—and hopefully arrest—supernatural serial killers: the FBI’s VASCU, or Vanguard Serial Crimes Unit.
• Learn how to use slashers in a story both as antagonists and as anti-hero protagonists. Examine the cruel Undertakings of the slashers of the World of Darkness.
• New weapons in the fight against slashers… as well as new slashers in the fight against everybody with a pulse. Includes new equipment, Tactics, Merits, and Endowments (including VASCU’s psychic Teleinformatics abilities).
Så snart kan man inte bara spela vampyr, man kan spela... seriemördare också? Eh... jag är tveksam.


Storuggla, manson the rpg?
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

På den mer mekaniska sidan finns det en sak jag gillar skarpt med Changeling, och det är att de olika magiska förmågorna nästan aldrig är straightforward. Det är ett spel som verkligen uppmuntrar till kreativitet* i förhållande till spelvärlden. Man kan nästan alltid förvänta sig att användande av magi (ja, eller kontrakt egentligen) kräver lite mer klurande på hur man på bästa vis kan utnyttja sina förmågor än i till exempel Vampire, där förmågorna ofta har en rätt basal funktion (du kan bli osynlig/dominera folk/få farliga klor och så vidare).

*Jag menar här alltså old school-kreativitet som går ut på att i en simulationistisk setting använda det som finns att tillgå inom spelvärlden, inte indie-kreativitet som går ut på att helt sonika hitta på nya företeelser.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Det finns en del böcker som i alla fall jag tycker är värda att införskaffa. Ghost Stories är väl en av de böcker som fick mig att tända på spelvärlden. Tales of the 13th Precinct tycker jag också är en bok som är värd att åtminstonde läsa, allra helst om man vill ha tips om hur polisväsendet i USAt fungerar, och få tipps om hur man kan trixa in skräck och övernaturliga teman i polishistorier. Jag får för mig att även Mysterius places är läsvärd, men jag har själv inte läst i den.

/Honken
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Danke, 'Vidos, danke!
Härligt, tack för all spännande information. Det var kul läsning. Jag har säkert som du redan förstått riktat mig mest mot Changeling. De andra WoDspelen känns enbart oldschool horrorfilm; Dracula, Frankenstein osv. Visst det är coolt, men så är ju det faktum att man blivit matad med sådana serietidningar och filmer sedan man var en liten grabb. Känns som 'been there done that'. Det är som med Superhjälte-rollspel. Blivit erbjuden att testa flera gånger, men njaej... Jag känner mig inte ett dugg sugen. Det känns så sönderplottrat enformigt och boOoring.

...Nå, andra WoD-spel lockar mig helt enkelt inte så mycket som Changeling's enligt mig mycket orginella story. Det är ju helt fantastiskt tycker jag.

Nå, avskräcktes litegranna ett tag under läsandet här, då känslan dök upp att det enbart skulle bli att spela vardagslivet för den här bortbytingen. Att man kommer tillbaka, upptäcker kopian osv. och sedan bara spelar kring en gråtmild hitta-nya-sätt-att-passa-in-och-en-ny-familj-vardag, i en kamp att bli upptäckt och älskad igen. Ja, visst är det stort att spela på, men enbart det hade känts tråkigt. Men så dök jag ju ned i den tråd som du länkat till och läser där om något som en biljakt mitt i denna fantastiskt mörka, men också så sagolika story. Det verkar som om allt kan hända Changeling när du berättar... Vill du berätta mer?
Du kanske kunde berätta kort om lite olika scenarion ni spelat så att man kan få en tydligare bild av hur Changeling känns?
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Hur mycket man vill att grejen med att återta sitt gamla liv ska spela in kan variera enormt mycket. Man kan göra kampanjer som är helt inriktade mot det ockulta, där konflikterna rör hoven, älvfolken och andra övernaturliga varelser, på samma vis som man kan göra väldigt jordnära kampanjer där det mänskliga samhället och rollpersonernas fetches är det viktiga. Det finns inget i reglerna som hindrar att rollpersonerna på något vis nått en slutpunkt i intrigerna rörande sina tidigare liv (på ett positivt eller negativt vis) och numera är indragna i saker på annat håll.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Okej, så det finns inget egentligt som målar upp riktlinjer och färdiga tolkningar av hur Changeling borde gå till, utan det är väldigt fritt riktiningsmässigt sett, och alla sorters spel med de här karaktärerna är egentligen möjligt?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Kom att tänka på en sak... Jag har liksom aldrig lirat "skräck"/"mysterie"rollspel över huvud taget hittills. Bortsett från sådana sessioner av Variation då.Är nog kanske därför jag börjat leta efter det. Känns som en najs genre.
Jag funderar över: Är WoD skräckrollspelens skräckrollspel nu för tiden eller? Är det liksom det som tronar. Eller beror det helt på vad man söker?
Inatt när jag skulle sova funderade jag också över vilka sorts genrer jag letar efter nu för tiden. Jag kom fram till att Changeling vore ascoolt, just för att det är så tung story och så häftig värld - vad det verkar. Men att spela "vanlig" människa, och utsättas för sådana här galenskaper vore också kul. Ett spel som vore som om jag och du själv utsattes för övernaturliga ting osv osv.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Alltså... Tänk dig ett hustak i natten där vår vän bortbytingen Viskande Ben står och tittar ner på gatan.

Han ser sin älskade syster, som han alltid vakat över utan att visa sig, och hur hon godtroget följer med den blodtörstiga vampyr han haft så mycket besvär med de senaste veckorna. Viskande Ben, som aldrig pratar högre än en viskning av rädsla för att alvkungen som förslavade honom ska höra honom och hitta honom igen, ser inget val, och vrålar nu "Akta dig!!"

Hon vänder sig förvånat om medans himlen spricker bakom Ben och alvkungen skrattande rider in i vår verklighet på sin midnattshäst...


Här såg vi hur Ben till slut valde mod och att ta ställning för det han bryr sig om, framför att hålla sig gömd från människor och alvkungen hela tiden. Efter en vild jaktscen så kanske Ben till slut möter sin syster ansikte mot ansikte, som inte alls vill ha med den här underliga mannen hon inte känner igen att göra, och Viskande Ben beslutar sig bittert för att människor inte är något att bry sig om. Det är med de som är som honom, som förstår honom, som han hör hemma.

Här tog Ben till slut ställning och hittade en plats, hur hans liv skulle se ut. Det skedde inte vid diskbänken, utan i en fartfylld scen med fara och fightande - Att det måste vara grått och tråkigt och pretto för att man ska kunna bemöta premisser som "Vad ska jag göra med mitt liv?" och annat "djupt" är bara en myt! Det är sånt här som drama handlar om för mig, att lyfta fram rollpersonernas personlighet genom att ställa den på sin spets i just dramatiska situationer, och det är något säkert kan hitta om du tittar på vilken film som helst. :gremsmile:

Åter till Changeling.

Rollspelet är fullt av "äventyrliga" krafter, monster, etc, så vad rollpersonerna gör är ofta att vara ute i fara och äventyr, eller kanske intrigera i sina Hov, så även i den kampanj jag planerar - Men när den är över så tror jag att jag och spelarna kommer enas om att vad den egentligen handlade om, det var några varelser som försökte hitta sin rätta plats i världen, och ägna sig åt den.

För detta tycker jag är det viktigaste och bästa i Changeling. Andra kanske tycker att hovintrigerna, äventyrande i en älvaskog och mörka städer eller de magin i de balla krafterna är det allra viktigaste och mest centrala i spelet. Ärligt talat så har jag lite svårt att svara på din fråga ifall det är så att "alla sorters spel med de här karaktärerna är egentligen möjligt"

Men ja, jag skulle säga att du kan spela lite vad som helst som du kommer på med de här karaktärerna, bortbytingarna. Men är du som jag och inspireras av magin, intrigerna och identitetssökandet så kommer det vara starka ingredienser i din soppa, för att. För mig så framträder dessa genast som de tunga grejerna som spelet erbjuder en, men sedan så är jag ju också en rätt analyserande rollspelare som fastnar för sådana här teman i rollspel.

Jag har egentligen inte spelat Changeling per se. Vi hade en kort kampanj där rollpersonerna var en vampyr, en varulv och en bortbyting, och jag spelade bortbytingen, Viskande Ben. Däremot så använde vi förstås Changelingboken och materialet ur den.

Puh, det blev ett ganska svävande inlägg. Fråga gärna igen med mer precisa frågor om vad du är intresserad av, så ska jag försöka svara på dem också.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: World of Darkness : Changeling

Finns det färdigskrivna äventyr, från Whitewolf alltså, till Changeling?
Om det för det, och om du (eller någon annan här) lirat något utav dem så undrar jag vad de har för karaktär. Vad försöker Whitewolf själva lyfta fram för känsla och väg i Changeling?
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Re: World of Darkness : Changeling

I videon så säger snubben att WW bara stödjer Vampire, Werewolf och Mage some "Core" spel och alla andra är bara korta special run utgåvor, dvs. att för Changeling och resten so ger WW bara ut ett halvdussing eller så böcker innan de slutar med det spelet?

Stämmer verkligen det?
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
871
Location
Lule
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

solvebring said:
Jag funderar över: Är WoD skräckrollspelens skräckrollspel nu för tiden eller? Är det liksom det som tronar. Eller beror det helt på vad man söker?
I min erfarenhet, nej. nWoD är nog det spel jag spelat absolut mest (huvudsakligen Vampire), och i min erfarenhet så lämpar det sig inte speciellt bra för skräck. Det går att spela mortals, och faktiskt riktigt väl också, men det är så mycket mer givande att spela något av de andra spelen, då de har så mycket charm och känsla. I och med att det övernaturliga är såpass beskrivet i WoD så hamnar också lätt fokus på det. Vill du spela renodlad skräck så gör du nog bättre i att leta rätt på något lir som är mer fokuserat på just det, typ Cthulhu, Kult el. dyl
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Jag har för mig att Changeling blev tillräckligt populärt för att de skulle expandera produktlinjen där. För Promethean gäller det däremot. Hunter vet jag inget om.
 
Top