Nekromanti World of Darkness... Lite luddigt...?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,854
Location
Ereb Altor
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Arvidos said:
Werewolf har jag helt klart en svag punkt för i mitt hjärta. Det är så tacksamt att spela unga grabbar och tjejer som plötsligt kan bli asförbannade, flippa ut och knyckla sönder bilar som det sitter kvar folk i. Jag tycker helt enkelt att det är väldigt kul att spela folk med en massa rättmätig vrede som bubblar inom sig, som de måste försöka behärska. På samma sätt som jag har hittat en "poäng" i Changeling (Hitta en ny plats i världen) så tycker jag att "poängen" med Werewolf är att slitas mellan olika sidor, försöka behärska sig. Det är kärlek mot försiktighet (Skaffar en varulv en pojk/flickvän så kan ju ett gräl alltid balla ut i styckmord), självhävdelsen mot hierarkin, behålla harmonin mot att slå ihjäl De Rena som vill slå ihjäl dig. Och mitt i allt detta så är du en stackars tonåring eller 20-åring som aldrig bad om det här!
Det här låter verkligen sjukt coolt! Men handen på hjärtat, finns det verkligen stöd i systemet för allt det här eller är det bara något man uppmuntras till att väva in i fiktionen?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Apropå det: är det känt vilket som blir 2009 års nya WoD-spel? Jag kollade som hastigast på WW:s hemsida men hittade inget om det, och tidigare år har det väl varit känt från november ungefär. Eller har de frångått den modellen nu?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Okej, tack, då fick jag något att googla på. Det verkar ju vara extremt hemlighetsfullt än så länge.

(Jag måste börja skumma rpg.net oftare igen. Jag verkar tappa kollen på vad som händer i rollspelsvärlden annars. :gremfrown: )
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Måns said:
Arvidos said:
Werewolf har jag helt klart en svag punkt för i mitt hjärta. Det är så tacksamt att spela unga grabbar och tjejer som plötsligt kan bli asförbannade, flippa ut och knyckla sönder bilar som det sitter kvar folk i. Jag tycker helt enkelt att det är väldigt kul att spela folk med en massa rättmätig vrede som bubblar inom sig, som de måste försöka behärska. På samma sätt som jag har hittat en "poäng" i Changeling (Hitta en ny plats i världen) så tycker jag att "poängen" med Werewolf är att slitas mellan olika sidor, försöka behärska sig. Det är kärlek mot försiktighet (Skaffar en varulv en pojk/flickvän så kan ju ett gräl alltid balla ut i styckmord), självhävdelsen mot hierarkin, behålla harmonin mot att slå ihjäl De Rena som vill slå ihjäl dig. Och mitt i allt detta så är du en stackars tonåring eller 20-åring som aldrig bad om det här!
Det här låter verkligen sjukt coolt! Men handen på hjärtat, finns det verkligen stöd i systemet för allt det här eller är det bara något man uppmuntras till att väva in i fiktionen?
Nej, det mesta av systemet handlar om andegåvor och monster. Självhävdelse mot auktoritet var något som oundvikligen dök upp när jag lajvade Werewolf, men det är nog inte lika självklart i bordsrollspelet, förutom att man uppmanas välja alfa inom gruppen, osv.

Däremot så förlorar man Harmony av att döda De Rena, och de gör sitt bästa för att döda en själv. Det gillar jag.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Bobby Magikern said:
Jag har för mig att Changeling blev tillräckligt populärt för att de skulle expandera produktlinjen där. För Promethean gäller det däremot. Hunter vet jag inget om.
Wooh, fräscht! Jag kollade upp på wikipedia, som bekräftade detta (Changeling, alltså)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,854
Location
Ereb Altor
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Arvidos said:
Nej, det mesta av systemet handlar om andegåvor och monster.
Det var det jag hade för mig. Men du har sålt in idéen om varulvar, tonårsångest, uppror och kärlek till mig helt och hållet och jag kan inte värja mig. Jag måste göra något av det. Jag måste!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,626
Location
Maastricht
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Själv tycker jag inte att det behöver handla om just tonårsångest för att få till en lyckad Werewolf kampanj.
Det här med att förändringen drabbar folk endast i tonåren är desutom från The Apocalypse och en rätt intressant idé och tanke, det betyder iof inte att man inte kan applicera den i Werewolf the Forsaken.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Re: World of Darkness... Whitewolfkreationer

Måns said:
Arvidos said:
Nej, det mesta av systemet handlar om andegåvor och monster.
Det var det jag hade för mig. Men du har sålt in idéen om varulvar, tonårsångest, uppror och kärlek till mig helt och hållet och jag kan inte värja mig. Jag måste göra något av det. Jag måste!
kan ju börja med att hyra filmen... :gremwink:
http://en.wikipedia.org/wiki/I_Was_a_Teenage_Werewolf
 
Top