Nekromanti ?

dverg-hest

Veteran
Har länge funderat på att skapa ett rollspel och tänkte att jag här kunde få hjälp med mina idéer. Jag har inte riktigt kommit på så mycket ännu, har bara små idéer om folkslag och att det även ska finnas östmagi och västmagi.

Östmagin ska knytas runt chakra eller chi som ursprungskraft. Detta blir ungefär som ett MP system förutom att det kan gå j*vligt illa ifall man får slut på chakra/chi (vet inte vad det ska heta riktigt :p). Får man slut helt på sin chakra/chi så svimmar man omedelbums och man återhämtar sig långsamt (ska ta ca.1 dag att få upp sin chakra 100% ifall man inte är allvarligt skadad eller sjuk).
Västmagin ska likna EON-systemet lite, men ska försöka förenkla det. Har inte tänkt på detta så mycket ännu eftersom jag fokuserat mer på östmagin än så länge.

Det enda folkslag (utöver det 'vanliga') jag har kommit på ska kallas för Kameler (major lol at name xD). De är ett nomadfolk som lever ute i öknarna och är även kända för sin starka uthållighet. De ska ha speciella properties som kan jämföras med kameler, tex. att de kan klara sig utan vatten under en längre tid. Sedan funderar jag även på om de ska gå passgång :gremtongue:

Som ni ser har jag inte tänkt igenom världen så mycket ännu men det kommer väl lite eftersom :gremtongue:

Är det värt att dela upp magisystemen i Öst/Väst eller kommer det bara tillföra att spelet blir krångligare?

Rising

Vila i frid
Är det värt att dela upp magisystemen i Öst/Väst eller kommer det bara tillföra att spelet blir krångligare?
Jag tycker att den uppdelningen var häftig. För min del får du gärna ha en Norrmagi baserad på runor och någon sorts Sydmagi också, om du kan komma på något häftigt sett för den att fungera. Visst kan man argumentera för att sånt gör spelet krångligare, men framförallt så medför det ju atmosfär och stämning åt ens värld, så jag tycker det kan vara värt det.

Det enda folkslag (utöver det 'vanliga') jag har kommit på ska kallas för Kameler
Jag tycker att konceptet med dessa varelser låter fräscht och kul. Men om det finns vanliga kameler i världen också så skulle det kunna bli missförstånd. Det kanske går att döpa dem till Ökenfolk eller något sånt istället? Å andra sidan så har ju Drakar och Demoner haft "ankor" (de är som Kalle Anka - stora ankor som går upprätt på två ben och kan prata) utan att vi blandade ihop dem med vanliga små fågel-ankor, så jag oroar mig nog i onödan. "Kameler" är ett tufft namn.

---

Helt okej idéer alltså, tycker jag.

Krille

Super Moderator
Ett förslag på en sådan sydmagi skulle vara en magiform som bygger på andebesvärjande.

---

Utöver det så skulle jag gärna se att olika magiformer gärna får innebära något mer än ett annat regelsystem för magi. Till exempel får det gärna finnas en schism i världen mellan de olika sätten att använda magi. Exempelvis så skulle man kunna ha så att västmagin har en världssyn som är väldigt förnuftsbaserad, och ser östmagin som en oförnuftig världssyn med chi/chakra varande religiösa koncept som står i motsats till den förnuftsbaserade västmagin. De båda systemen skulle kunna vara sådana att de är ömsesidigt uteslutande - det ena systemets koncept/regler säger att den andra sidan är omöjlig, och vice versa. Den motsatsen är bara kul, för det innebär att det finns något djupare i magin än bara magireglerna. Dessutom tillför det konflikt och stårymöjligheter till miljön.

Men det är jag det.

rjonas

Hero
dverg-hest said:
Det enda folkslag (utöver det 'vanliga') jag har kommit på ska kallas för Kameler (major lol at name xD). De är ett nomadfolk som lever ute i öknarna och är även kända för sin starka uthållighet. De ska ha speciella properties som kan jämföras med kameler, tex. att de kan klara sig utan vatten under en längre tid. Sedan funderar jag även på om de ska gå passgång :gremtongue:
Tufft.

Zire

Swashbuckler
Östmagin ska knytas runt chakra eller chi som ursprungskraft. Detta blir ungefär som ett MP system förutom att det kan gå j*vligt illa ifall man får slut på chakra/chi (vet inte vad det ska heta riktigt :p). Får man slut helt på sin chakra/chi så svimmar man omedelbums och man återhämtar sig långsamt (ska ta ca.1 dag att få upp sin chakra 100% ifall man inte är allvarligt skadad eller sjuk).
Låter coolt. Jag skulle gilla om det finns en osäkerhetsfaktor för hur mycket MP som går åt (t.ex. en baskostnad + 1T6), så att det inte är säkert om man kommer att gå över gränsen eller inte.

Organ

Out of time, out of mind
Ett förslag på en sådan sydmagi skulle vara en magiform som bygger på andebesvärjande.
Precis min tanke, gärna med en stänk av voodoo.

/Anders

dverg-hest

Veteran
Tack för alla vänliga svar :gremlaugh:

Kul att folk verkar gilla uppdelningen av magin och även vill tillföra att den är delad i norr/syd-magi också. Detta är något jag verkligen ska prova att få in eftersom jag själv gillar idén med en värld där magin används olika. Precis som Krille(?) sa så hade jag även ursprungligen tänkt att östmagin (cha/chakra) ska ha en mycket religiös innebörd och att vara österländsk präst tillför även att man får ett chakrasystem. Vissa österländska krigare kommer även att få detta tillfört men det är skillnad på vilka spells man får använda. En präst använder inte magin i samma syfte som en magiker eller en krigare, eller hur?

Jag älskar verkligen idén om osäkerhetsfaktorn som Zire gav ett förslag på. Jag ska nog göra så att man först slår mot färdigheter och efter en genomförd/misslyckad handling så slår man ett antal t6 (beroende på vad man gjort/försökt göra) för att se hur mycket kraft som gick åt. Något som ska vara speciellt för chakra är att det ska vara mindre antal slag för att få igenom handlingen men det kostar däremot chakra att göra saker.

ex. en västmagiker vill göra magin som vi nu kallar för "eldklot". Han måste först alstra fram krafterna till magin. Han måste sedan även transformera dessa krafter till de som behövs för att forma eldklotet. För att avsluta måste han även komma ihåg de rätta orden till besvärjelsen. Ifall något av detta misslyckas så kommer inte magin att lyckas.

ex2. en östmagiker vill göra en magi som vi kallar för "draklunga". Han måste först samla energin(chakran) till sin formel och detta kan även behöva kompletteras med ett eller flera handtecken (narutostajl ffs! xD). Han slepper sedan lös energin och får därmed igenom sin besvärjelse. Efter att denna handling är genomförd/misslyckad så slår spelaren, låt oss säga, 1t6 för att se hur mycket chakra denne förlorade på denna handling (detta slag slås inte ifall chakra slaget misslyckas. Däremot slås det alltid ifall chakraslaget fummlas).

Det behövs alltså bara 1-2 slag (som minst) för en österländsk magiker för att göra en magi när det krävs iaf. 3 för en västerländsk magiker. Det negativa för den österländske magikern är att denne förlorar kraft för varje magi den gör.

Den nordiska magin ska jag helt klart låta vara runbaserad. Även dvärgar använder denna magi som regel, dock så räknas de alltid till nordiskt folkslag, detta betyder att en dvärg som (mot all förmodan) skulle vara uppväxt i ett östland inte kan använda annan magi än runmagin.
Sydländska magin ska ligga på lite mer 'primitiv' nivå, då de sydländska folken fortfarande ska ingå i klansamhällen. Sydmagin ska dock vara lite olika beroende på var man kommer ifrån. Men den ska i grund och botten ligga väldigt nära shamanismen.

(hoppsan vilket långt inlägg detta blev xD)

dverg-hest

Veteran
@Dnalor: nej men man kan ju gå passgång endå :gremwink: Jag provade det en gång, det var skitsvårt xD

Man Mountainman

Storsvagåret
Vadå, man använder händerna också eller?

Jag tycker de borde vara fyrfota. De kan vara något slags kamel-kentaurer.

Man Mountainman

Storsvagåret
Så "dvärgar" är i det här spelet...?
Dvärgar tillhör väl "det vanliga"?

Och snälla, försök undvika att svara på mitt inlägg när ditt svar avser trådstarten. Hur svårt kan det vara?

dverg-hest

Veteran
Dvärgar tillhör som sagt det som är väldigt basic för dantasy rollspel :gremsmile:

@ passgång: brukar inte du använda armarna när du går? man rör ju på de, och det finns faktiskt människor som går passgång (ovanligt men det förekommer) :gremtongue:
men kamelerna är ett "helt vanligt" människofolk, de kanske ska heta ngt annat men de är mer kända som "kameler".