Viktigt inlägg
Oj, vilken underbar dag, eller ja jag tror fortfarande att vi kommer förlora men jag är mer hoppfull än i början av rundan. För idag har det verkligen hänt oerhört mycket, och jag är faktiskt förvånad att diskussionen blev så livlig efter att rising kom ut som siare. Än mer förvånad blev jag att den utpekade zorakiern för tillfället inte har flest röster men mer om det senare.
För nästan lika intressant idag var Arvidos explosion. Låt mig först säga att jag är imponerad av det jobb du har lagt ner, låt mig sen säga att jag tror du har fel. Antagligen inte i allt och jag tycker att dina schematan kan vara värdefulla men jag måste nog tyvärr hålla med Gurgeh, det är inte sannolikt att ingen zorak någonsin anklagat en annan zorak. Det vore tvärtom skitkonstigt. Det är inte ens säkert att det inte fanns zorakier som inte var beredda att offra halvtand igår.
Det sagt så skulle jag vilja hävda att det är ett känt fenomen att ovana Zorakier tenderar att undvika att prata om andra Zorakier alls. Erfarna Zorakier vet om det här men då finns det andra kännetecken att leta efter. Ett problem även med det här är att Zorakierna kan kommunicera även under dragen, detta är inte vanligt vad jag har förstått ens i forumspel och jag tror att det är svårt att överskatta den fördelen om alla är hyfsat aktiva.
Hur som helst, jag gick in och började kolla på grafen, och började då naturligt med Snow. Det visar sig att Arvidos här har råkat göra ett par ganska allvarliga fel som jag vill peka ut.
Lite slarvigt så drog han snabbt streck mellan alla som snow pekade ut enligt sitt poängsystem:
Misstänkta (strikt efter mitt poängsystem) är:
Embergen, Feliath, Gurgeh, Halvtand, Andy och allra värst Dice.
Vi fokuserar på strecken till Dice och Gurgeh. I samma inlägg säger nämligen Snow också att:
Detta är som sagt bara om jag räknar på det enligt ett visst kriterium. Det måste paras med andra faktorer (men det orkar/hinner jag inte nu).
Dice tror jag inte mycket ont om.
och senare när han listar sina misstänkta "på rikigt" sas:
Min misstänkta i rangordning från mest till minst misstänkt:
Embergen är rätt tyst eller försvarar sig.
Feliath är också rätt tyst och resonerar inget vidare.
Halvtand försvarar mest av allt sig själv.
Andy babblar och kommer med väldigt lite matnyttigt, men det är svårt att på allvar misstänka honom.
Dice, har förklarat sin inaktivitet.
Så är Gurgeh märkligt försvunnen, helt utan kommentar. Om något så skulle jag vilja dra gröna streck mellan Snow och dessa två om gröna streck betydde troliga maffiapolare.
Men för Dice-Snow fanns det faktiskt ett argument åt andra hållet också eftersom Arvidos skriver:
Dice och Embergem delar Halvtand, krank, Måns, mig och Snow på misstänkta.
Även Snow har gjort sig förtjänt av en extra blick då och då, med grund i, bland annat, sitt väldigt träffsäkra röstande. Med detta vill jag dock inte påstå att jag misstänker honom, mer än flyktigt, och överväger ej heller en röst på honom.
Återigen så tycker jag det är en feltolkning att hävda att någon misstänker någon när man uttryckligen säger att man inte misstänker någon.
Redan kommit så här långt så ser vi att en minst lika tänkbar grundgrupp skulle vara Dice-Snow-Gurgeh-wilmer. I en grupp som jag utan att dra några streck dessutom är säker på att Andersson passar in. Men det lär inte vara alla dom fem ändå eftersom säkerligen någon Zorakier någon gång anklagat en annan, men att vi hittar 3 eller 4 ondingar i den gruppen tycker jag inte känns omöjligt. Ändå är den listan misstänkt likt Arvidos men det beror förstås på att det var hans graf jag utgick ifrån.
Det viktigaste resultat här är hur som helst att Snow visst passar fint in som maffia med flera av dom i Arvidos grupp.
En observation också att den här sortens analys hamnade för en grupp bestående av Gurgeh, Embergem, wilmer, Dice, Feliath. Det är egentligen inte så konstigt att tex Gurgeh och Feliath kommer med i en sån här grupp eftersom dom konsekvent sagt skitlite om andra spelare, samma sak gäller för de rätt inaktiva dice och embergem. Inte därmed sagt att det är fel bara att det är ett inte helt oväntat resultat av analysmetoden.
Sen har vi det här inlägget, jag tar det inte bara för att få en chans att hoppa på Andersson utan för att jag misstänker att fler resonerat som honom när dom röstat fel.
Jag tycker, Risings siande till trots, att det är värt att prova Arvidos ansats. Och det av två skäl.
För det första är Arvidos analys lättare att kontrollera för alla (se min analys nedan), och felkällorna är mindre. Och vid en snabb analys verkar hans slutsatser stämma. Även om man litar på Rising, är det inte säkert att det går att lita på hans förmåga, utan det finns risker för felpingning, eller att det magiska föremålet är paranoid i sitt siande.
För det andra, Risings sieri gäller ju oförändrat nästa runda. Däremot kommer ju de fem utpekade, ifall de är zorakier, numer att vara förvarnade, och radikalt ändra sitt beteende för att inte bli hängda. Därför är Arvidos analys mer av en färskvara och borde därför testas först.
Har Arvidos fel, blir ju han kandidat i framtiden. Och vi kan prova Snow nästa runda. Har Arvidos rätt, så kommer julafton tidigt i Kardien i år.
Det här är ungefär så fel som det kan bli.
Vi börjar med vad som är sannolikast.
A) Rising har ett föremål som säger att Snow är ond och detta är sant.
eller
B) Arvidos har lyckats hitta fem! Zorakier med utgångspunkten att Zorakier aldrig talar illa om varandra.
Inget ont om Arvidos men om det stämmer att Arvidos hittat alla fem ondingarna redan så är han antingen sjukt bra eller så har han hackat sig in på Feuflux konto, där det senare nästan är mer sannolikt.
Sannolikheten för A torde däremot vara relativt hög. Det har redan hävdats 3! föremål som motarbetar siande. Skulle det dessutom finnas ett fjärde hos Snow (vilket han inte hävdar) eller att siandet i sig inte fungerar så verkar det här spelet så sjukt viktat mot Zorakseger att det knappt är lönt att spela. I så fall skulle det nästan krävas att vi även hade en supersiare eller nåt sånt som såg igenom föremålen men den borde nog ha kommit ut nu.
Nu kommer vi till det där argumentet att "Arvidos teorie är lättare att kontrollera", det är fel, eftersom Arvidos teori kan vara rätt, ganska rätt, halvrätt och helt fel medans Risings siande antingen är rätt eller fel. Säg att Arvidos jobbat sjukt bra och att fyra av dom fem i hans grupp är onda, det finns då ändå en hög risk att vi röstar ut den femte och vad ska vi göra då? Vända oss mot Arvidos? Försöka med en till ur gruppen? Gör vi fel i det läget är vi dessutom antagligen köra direkt.
Risings siande däremot är skitlätt att kontrollera, antingen var nämligen Snow god eller ond, kan inte bli mycket lättare.
Att Arvidos argument skulle vara mer av en färskvara är förstås också bs, det spelar ju uppenbarligen ingen roll om dom ändrar sitt spel efter utpekandet eftersom hur dom spelat innan utpekandet sannerligen inte försvinner.
Summa summarum, Andersson har jättefel och att rösta på någon annan än Snow idag är skitdumt. Snow kan dessutom mycket väl vara maffia med flera av dom Arvidos sagt att han inte kan det eftersom Arvidos läst fel i inläggen
Däremot tycker jag iofs att det var jättebra att det gick som det gick idag, för jag tror flera Zorakier kan ha sett chansen att hänga på den här teorin (oavsett om Andersson själv är ond eller god) eftersom det för dom (antagande Snow är ond) är julafton om det kommer fram en teori som gör att dom inte behöver rösta ut sin kamrat idag.
Varje drag vi tar fel är ett vunnet drag för Zorakierna liksom.
Det finns en poäng till som jag vill göra och det är att lufta frågan: Kan Rising vara ond?
Svaret är förstås ja, men om han är det så har dom redan vunnit. Antingen kan det vara någon superLyLodag där Zorakierna tex kan göra ett extra mord så att om vi röstar ut Snow så har vi redan förlorat, återigen så motsägs det av att det liksom inte funkar att ge alla bra förmågor till den onda sidan, eller så är Rising så säker på att vinna nu att han bara leker med oss.
Men om det är så så är det alldeles för sent att göra något åt det. För låg han så bra till hade han lika gärna kunnat låta bli att gå ut och hävda som han gör och vinna ändå.
Därför är det enda rimliga att anta att Rising är God. (Men om han är ond så tror jag ändå vi ska rösta på Snow och hoppas på att det blir en dag till. Visar det sig att Snow var god så är det ändå troligare att Rising är ond än att vi fått tre föremål som gör att siande pingar fel och sen ett siande föremål som pingar fel i sig själv, det funkar inte).
Röst: Snow