Nekromanti [Utmaning] Skall du skriva ett spel i år?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Skall du skriva ett spel i år? Ett helt, alldeles eget och riktigt rollspel? Vill du göra det med andra och bolla ideer, speltester och textkommentarer med dem?

Då är det här tråden för dig. För jag utlyser härmed "Skriv ett rollspel under 2009"-utmaningen!

Det är en studiecirkel, en peer-review grupp, speltestare och bollplank, och allt annat sånt, i en enda sammanhållen utsökt, intressant och rolig utmaning!

Utmaningen går som namnet antyder ut på att skriva, speltesta och få klart ett helt rollspel under ett år. När 2009 övergår till 2010 så kan deltagarna självbelåtet klappa sig på magen och stoltsera med den åtråvärda titeln "Spelskapare".

Till hjälp för att nå detta åtråvärda mål så har deltagarna tillgång till speltestare, folk som granskar text och lyssnar när man vill bolla regler. Det enda som krävs i utbyte är att man speltestar någons spel, kikar igenom någon annans ideer och agerar bollplank när det skall göras regler.

För att anmäla sig så svarar man här nedan, men skynda på, klockan tickar och dagarna passerar i rasande takt.

Rent praktiska detaljer reder vi ut om några dagar. Men jag planerar en workshop under GothCon i Indierummets regi för de som är med...

Genesis

Ni dés ni maître
Dude, jag har funderat på något sån't skitlänge, men det har aldrig blivit av. Du är min hjälte.

Med andra ord: jag är så otroligt på.

krank

Går ondskans ärenden
Vet inte riktigt om jag skulle projekta Scriptura eller Onomatopoetica isf, men det lär ju ge sig. Skitkul idé i varje fall!

//Krank, fett med på

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Förtydligande

Utmaningen går som namnet antyder ut på att skriva, speltesta och få klart ett helt rollspel under ett år.
Så om man redan har skrivit, speltestat och skrivit lite till innan 2009 började är man diskvalificerad?

/tobias

wilper

Kul att det är många intresserade, även bara med de som är bombsäkra på att de vill vara med så är vi nog många för att köra!

Det är många veteraner med, men utmaningen är naturligtvis öppen även för nybörjare. Har man bara en vilja och en ambition att få klart ett spel så är man välkommen!

Utmaningen handlar inte om antal sidor, utan om ett klart spel. Det är ok att ha gjort lite förarbete.

Jag är precis i tagen att åka ner på SnöKon för lite legospelledande, men när jag kommer tillbaka den 4e så spikar vi detaljerna.

Vad jag hoppas få till är minst två pooler/arbetsgrupper som under inledningsfasen kan jobba lite mer fokuserat tillsammans, och sedan att speltesterna kan göras över poolgränserna av folk som är "ganska oinvigda" (kanske kan vi ragga speltestgrupper på forumet när det blir dax annars).

Dessutom vill jag ha fram en tidsplan med lite deadlines för speltester, korrläsning, illustrationer, layout, provtryck och sånt, så vi får något att peppa varandra inför, och för att dela in det hela i mindre block. Vi har ett år framför oss, men om det skall bli ett klart spel före årsskiftet så bör man nog ha ett spelbart och speltestat spel klart till sommaren i alla fall...

terje

xenomorf mystiker
Det lät väldigt kul, och bra att strukturera upp det så ordentligt. Fast jag tror jag måste känna efter om jag ska ge mig i kast med nått sånt. Fast jag har ju ett litet spel som jag pillat lite med...

Flurtis

Hero
Va fan jag är på, vet inte vilken idé jag skall verkställa bara. Hur som helt underbart intiativ. Rockar stenhårt. Ser fram emot hur det utvecklas.

//Flurtis, vars enda förhoppningar är att han kan tas ig för att verkligen skriva!

G

Guest

Guest
Jag är på, så till vida att det finns en separat kommunikationskanal, inte för att jag inte vill att övriga ska se utan att jag inte vill behöva leta igenom horder av andra meddelanden, jag skulle gärna se en gemensam blogg eller mailinglist.

/Zorbeltuss som har en ide med blandad nutid tidig industrialisation och speglar.

Genesis

Ni dés ni maître
Wilper said:
Jag är precis i tagen att åka ner på SnöKon för lite legospelledande, men när jag kommer tillbaka den 4e så spikar vi detaljerna.
Nå? Här har du en hammare.

Börja spika!

Hur skall vi sköta kommunikationen enklast? Ett privat forum, kanske? Lägga upp projektfiler via wiki? Eller delade dokument på Google docs? Jag vill sätta igång snart! Skall bara bestämma mig för vilket koncept jag skall köra på ...

wilper

Jag tror att vi behöver något medium för kommunikation. Jag gillar Googles tjänster, de har ju maillistor och delade dokument som är lättanvända. Editorn de erbjuder är inte så jättetokig den heller.

Är det någon som har en Wiki vi kan använda?

Skall vi försöka yxa ut ett forum här på wrnu, eller hålla oss i det allmäna kaoset i makarforumet?

Jag har funderat lite kring tidsplanering, och givet hur lång tid allt tog i färdigställningen av Höstdimma så tror jag att deltagarna bör ha sina spel speltestade och huvuddelen av texten skriven i juli/augusti, så de kan korrläsas, layoutas, putsas till förbannelse och provtryckas under hösten. December är i praktiken en väldigt kort månad.

* Koncept
Kom på spelets ide. Här bollar vi nog flitigt. Klart i februari.

* Playstorming/Skrivande.
Få ihop en spelbar prototyp och ta den till...
Håller prototypen spelmässigt så är det hög tid att börja illustrera/jaga ner illustratör om det skall vara bilder i spelet.

* ... första speltest med vänner. Andra versionen. Klart i mars.

* Speltest/demo på GothCon. Andra veckan i april.

* Spelbyte
Spelen skickas runt, speltestas av andra grupper/deltagare i utmaningen. Spela/Läs/Skriv under sommaren.

* Korrläsning utskickade, senast sista augusti.

* Korrläsningar gjorda, senast tredje veckan i augusti.

* Layoutande/provtryck. Klart sista veckan i september.

* Granskning/korrning av layout/provtryck. oktober.

* Slutgiltig version till tryck/publicering. november.

* Recensera minst ett spel från utmaningen här på forumet. Klart sista december.

Christoffer

It's all pig.
Jag är på! Men det är mycket som händer för mig under våren, men försöka kan man alltid!

krank

Går ondskans ärenden
Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilket projekt jag ska använda. Jag funderar på mitt Scriptura, men det har ju speltestats och jobbats på i flera år av och till. Nog för att alla texter måste skrivas om och så, och nog för att jag måste göra en massa mer bilder, men ändå...

Hur nyligen påbörjat får arbetet vara? Skulle jag kunna vara med med Scriptura? Eller måste jag komma på nåt annat?

Och vad anses vara "spelbar prototyp"? Måste det finnas med ett regelsystem?

//Krank, som inte riktigt kommer att kunna följa den där tidsplanen eftersom en hel del redan är gjort eller behöver göras i en annan ordning