Nekromanti Vad håller magiker egentligen på med?

Cheron

Veteran
Joined
17 May 2006
Messages
17
Hej!

Jag satt här och knåpade lite på äventyr och slogs av en tanke, vad är det som får en magiker att tjäna sitt levebröd i Consaber? Min spelargrupp är magikerlös, och tankarna faller då lätt på var de kan få kontakt med en sådan? Vilka tjänster erbjuder de samhället, vilka förenklingar av vardagen kan de erbjuda? Hjälpa flottan med vinden? Hålla borta råttor från kornmagasinen? Hindrar brottslingar från att ljuga i domstol? Helare? Trots allt lagstiftar Consaber magi, så magin torde vara någorlunda vanlig.

När jag konsulterar info om Legio Colonan läser jag att upp till Blason måste han betala 960 silver per år till sitt hus, vilket de tre ovanstående nivåerna lever av. Så de översta delarna av hierarkin är sponsrade av de undre, men hur tjänar de undre lagren sitt uppehälle för att kunna betala sig själva och de ovanför dem? Finner man en magiker i hamnen, som tjänar sitt uppehälle att innan skeppen ger sig av, driva bort råttorna, så det inte blir ett problem på lastskeppen, eller något annat? Anställer adeln dessa, och då i utbyte mot vad?

Vad säger ni? Hur ser ni på detta och hur har ni löst det när ni skall återge ett samhälle omkring era spelargrupper?

mvh
Cheron
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Utan att krångla till det skulle jag säga att de flesta undre delar av magikerna är adelssöner/döttrar som får sig en utbildning helt enkelt. Eller rikare borgare.

Dvs dom lever på att någon betalar för dom.


/posuer sjuk och låter hellre någon annan svara vettigt.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Som Poseur sade; mycket ger en känsla över att magikerna kommer från åtminstone övre medelklass och får sin utbildning sponsrad av föräldrarna. Det fåtal ytterst begåvade och driftiga personer som har lyckats ta sig in från från lägre samhällsklasser har nog någon form av "stipendium" från akademin mot att de förbinder sig att stanna där eller en beskyddare som försörjer deras utbildning i utbyte mot framtida tjänst.

När du väl har blivit magiker binder du dig nog till någon lämplig försörjningskälla, som en akademi, ett handelshus, en adelsfamilj eller kanske t.o.m. kungamakten (flottan kan nog vara en bra gissning), eller säljer dina tjänster till varierande högstbjudande inom samma skikt i samhället. Om inte för de rena magiska fördelarna, så anställs en magiker troligen också status, rådgivning och den kontakt med Legio Colonan som magikern innebär.

Med tanke på att Legio Colonan har under 1000 medlemmar och ett verksamhetsområde med över två miljoner invånare (Colonan och Pereine ingår ju också), så får du nog öka den "oregisterade" magikertätheten ganska avsevärt innan de börjar jaga råttor av skeppen... (även om det är en ganska intressant take på Eon, som jag faktiskt inte nödvändigtvis skulle ha något emot att spela - som konstaterats tidigare är det ingenting i reglerna som förhindrar det, även om saker i spelvärlden gör det).
 

Cheron

Veteran
Joined
17 May 2006
Messages
17
Hej!

Det var bra svar. Jag gillar konceptet att något som är en accepterad, om än liten, del av samhället också kan gestaltas så. Jag brukar då försöka se vad den delen ger omgivningen. Så om man utgår ifrån att en magiker, förutom de som är försörjda av Legiot är anställd av t ex

En adelsman, vilken magi skulle denne uppleva som nyttig för dennes sak?


Ett handelshus?


Flottan?


Jag själv skulle kunna se en hel del "formler" på (o)nyttomagi här, som ljud och ljusspel, förvandla guld till annan metall :gremgrin:, fjärrkommunikation/övervakning, vindkontroll, någon form av Aura/ljussken kring person, eller något annat?

Finns det några andra som har några bra exempel?

mvh
Tryggve
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Då det för det första är olagligt i Conasber att använda magi för att försämmra för någon annan så lär nog "makt" osv inte användas alltför mycket.

Och varför skall magiker lägga besvärjelser för? Dom är rådgivare och vetenskapsmän. Dom är skolade i lagböcker och heraldik, domsrätt och arvsföljd. Dom är astronomer och ockultister, dom har hand om gamla bokluntor och kan fungera som bokhållare. är historiskt insatta osv osv.

Den största nyttan magiker kan göra är således som rådgivare och sen som stautssymbol/politskt inflytande.


Jag skulle inte spela rysk rolett med min själ för några simpla guldmynt. Men det kanske är jag.

/poseur ser magiker som visa vetenskapsmän i consaber
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,839
Location
Värnhem, Malmö
Varför anlita en magiker när man kan anlita en "vanlig" lärd som ägnat sin odelade uppmärksamhet åt ett akademiskt ämne? En person som helhjärtat studerat juridik är rimligtvis en bättre jurist än någon som ägnat sig åt att bemästra universums fundamentala byggstenar vid sidan av. Nej, var inte rädd för att låta magiker vara magiker -- det finns många nyttiga saker de kan användas till.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Om dom inte lägger besvärjelser/ritualer, varför inte bara använda sig av lärda män? Dom lär vara mycket bättre lagmän osv, då dom inte behöver lägga tid på massa magiska färdigheter och man gör inte Daak troende arga för att man använder sig av "djävuls magiker".

Jag ser ingen mening varför jag som handelsman eller adelsman skulle anställa en magiker som inte kastar magi för några guldmynt. Jag skulle nog anställa en lärd man istället...

Det här är väll själva problemet med magiker i Eon, det finns ingen förklaring vad dom sysslar med egentligen bara lite hintar här och där men inte mer.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Svar till både bobby the mage och the simple man:

För att det är status, show off,penisförlängare med magiker. Och dom ger lite politiska fördelar iochmed legio colonan.

Är en ferrari värd delarna inuti den . Upp till vardera en att avgöra.
Är årgångschampange bättre än mousserat vin ifrån australien? upp till var och en.

Ferrari och champange är dock penisförlängare, inte nödvändigtvis bättre.

Magiker skall inte syssla med att springa runt och kasta besvärjelser till höger och vänster, dom är vetenskapsmän och lärda.


/posuer gillar inte D&D magiker.
/poseur gillar Eon magiker.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,839
Location
Värnhem, Malmö
Den här typen av idéer känns för mig som ett väldigt inkonsekvent sätt att förhålla sig till spelvärlden. Om man har ett ideal där magi inte används och inte egentligen har någon roll i samhället, varför då ha magi med i spelet? Det verkar bygga på någon form av motsägelsefulla rollspelskonventioner -- dels att man "ska ha" magiker, dels att det är finare med lågmagiska än högmagiska settings. Konsekvensen blir att det finns en massa magiker, men man sabbar känslan för världen om man låter dem bete sig på ett realistiskt vis och faktiskt använda magi.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Visst lär det finnas härskare och adelsmän runt om i Mundana som håller sig med hovmagiker av den primära anledningen att det inbringar status.

Dock tror jag inte alls på att förklara hela magikerväsendet med en jämförelse med lyxbilar. En dyr bil gör ungefär vad en mindre dyr bil, med viss skillnad i kvantitet, medan magiker är kvalitativt väsenskilda från andra akademiska inriktningar.

Snarare är magiker att jämställa med specialister, spjutspetskompetens liksom. En magiker kan göra helt unika och användbara saker i en uppsjö olika områden; kunskapande, metallurgi, forskning osv. Samtidigt finns det effekter som gör magiker till värdefulla tillgångar i fält som normalt domineras av andra yrkesgrupper.

I många fall tänker jag mig att aktörer i olika fält konsulterar och anställer magiker när omständigheterna kräver kapabilitet utöver det vanliga.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det var ungefär det jag försökte komma fram till. Magiker är som lyxbilar jämte vanliga lärda och vanliga bilar. Magiker/lyxbilar funkar lika bra som vanliga men har det där "lilla extra".
Men det är också som denna spjutspettskompetens jag ser dom abslout flesta magiker i legio colonan sysslar med.
Vad bekräftar andra delar av världen, där kan mycket väl magiker springa runt och bjuda ut sina besvärjelser till höger och vänster om dom vill(hur det egentligen går till är väl en öppen debatt)
Men magiker i legio colonan sysslar mestadels med långa teoretiska expriment och nya teorier inom magiteori. Och vid sidan av sina studier så agerar dom som lärda helt enkelt.

/posuer
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Gillar inte den hela känslan av att du "vet" bättre än mig i inlägget.

Men som sagt, magiker får gärna springa runt i mundana och mer eller mindre hyr ut sina speciella förmågor till dom som har pengar.
Men tråkskaparen riktade frågorna i första hand till consaber, där jag ser att magikerna bara är ytterligare en form av lärd med specialinriktigt.
Se inlägget jag skrev till lycan för ytterligare info om vad jag menade.


/poseur
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Nej. Det var inte alls vad jag försökte komma fram till. Åsikten jag framförde var snarare att magiker är en helt annan klass yrkesutövare än akademiker (eller vad vi nu ska kalla premoderna vetare).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle snarare säga att problemet är att folk har förhållandevis svårt att föreställa sig vad magiker kan göra för konkret nytta med sin magi, givet hur icke-kraftfull Eons magi är.

Jag menar, det första jag tänker när jag ser magisystemet är att alla borde vara helare hela högen. Det borde vara där alla pengar finns.

Vilken kvinna som har råd vill inte ha en helare närvarande vid sin första förlossning, tex?

Biotropiker borde helt enkelt vara enormt överrepresenterade bland magiker i Mundana.

Men liksom, jämför med D&D - kunde magiker i Eon framgångsrikt kasta Bestow Curse, Clone, Temporal Stasis, Move Earth, Polymorph, Lesser & Greater Geas, Scrying, Planar Ally, Dominate Person, Detect Thoughts...

så skulle det vara mycket, mycket, mycket lättare att föreställa sig massor av arbetsmöjligheter för magiker.

Jag introducerade tex en kamorf i Absalon häromspelmötet, som (skenbart) arbetade med att magiskt bygga om slavars kroppar efter sjukt perversa ägares önskemål. Ingen vanlig dödlig magiker i Eon hade nånsin kunnat göra nåt sådant.

Vilket inte tvunget är en nackdel, det beror ju helt på; jag diggar Eons magisystem, iaf på sätt och vis. Men det är onekligen så, att dess brist på direkt kraftfulla effekter gör det väldigt mycket svårare att föreställa sig vilken funktion magiker egentligen fyller i världen.

Utöver att hela folk, då.

- Ymir, hävdar
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag ska försöka ge några okonvitionella användningsområden till effekterna i M&M utan att gå in på skade eller helningsmagier

-andas under vatten = bra inte bara vid fridykning, utan kanske vid sabotage

-bränna metall- bör som temporär eller provisorisk plus areaeffekt kunnas användas för att hjälpa en smed.


explosion- plus avstånd plus areaeffekt ger gruvbrytning ett nytt sken.

Eld- plus areaeffekt går också att använda inom gruvbrytningen.

Flyta- man kan ju alltid smuggla in saker i en liten rodbåt.

Förnimma- funkar skitbra om man förlagt sina glasögon/penna.

Förvandling-(värdelös effekt) men förvandla en sabotör till en liten hund/katt eller så så kommer han nog inte mer eller midnre överallt.

Gräva- Ja magiker i consaber har ju 40dagars krigstjänst och som alla meniga så gräver dom också latringropar.

hålla andan- är ju alltid bra nu är man ändå ska gräva latringropar.


Ja nej jag håller med Ymir här, nog finns det för få "sammhällsriktiga" effekter som gör att magikerna har vardagssysslor.
Men jag ser dock inget större fel med det, med min syn på magikerna.


/posuer instämmer
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Här skulle jag vilja lägga till lite kort att något som i min åsikt styrker Poseurs syn på magiker är den fara som är förknippat med de flesta besvärjelser i Eon.

Nu har jag inte några böcker här, men enligt Spelledarens guide/Spelarens motsvarighet så tror jag bestämt att en normal yrkesman har ett färdighetsvärde på ungefär 13 i sina primära färdigheter och något liknande i de primära attributerna. Antar man att detta även gäller för magiker, så är risken för rent utav farliga konsekvenser från besvärjelserna markant vid en magnitud på tre och även märkbar vid en magnitud på två. Detta för besvärjelser utan transformering där det oftast torde se än värre ut.

Effekten av detta vore vad jag kan se att:
1) Magiker som "säljer" besvärjelser använder sig av magnitud ett sådana, vilket begränsar deras användbarhet än mer än vad som nämnts tidigare i tråden. Inte för att de inte kan åstakomma en del spektakulära saker ändå, men av att döma vad jag kan komma på nu vore dessa saker knappast praktiskt användbara (då tex en vanlig "smides-eld", vad det nu heter, enligt regelböckerna vida överstiger en magnitud ett eld-besvärjelse i effektivitet). Undantaget är (såklart) biomantiker.
2) Magiker är ett "riskyrke" och de använder sig av magnitud två besvärjelser vilket torde dra ner den genomsnittliga livslängden tämligen avsevärt, och på så vis inte vara särskilt konsekvent med synen på magiker som "äldre" lärda över huvud taget. De kan hur som helst fortfarande inte kasta besvärjelser som åstadkommer till exempel sådant som Ymir föreslog.

Att rollpersoner som är magiker, och för den delen andra magiker, sedan kanske använder sig av mäktigare besvärjelser i strid är inte så konstigt, då strid alltid är tämligen farligt.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tänker inte ge mig in i åsiktsdiskussionen nedan, utan dra mig lite mer tillbaka till trådens ursprungliga ämne.

Till att börja med: värt att minnas är att alla besvärjelser över magnitud 1 innebär en direkt risk för magikerns fortlevnad, och kommer därför knappast att användas om inte nöden kräver det eller betalningen är väldigt god.

Helare bör, som Ymir säger, vara klart mest eftersökta bland de icke-akademiska magikerna i Mundana, och lär eftertraktas av alla som har råd att anställa dem. Helare är nog om några de magiker som utan problem kan försörja sig helt på "ströjobb".

Adelsmän: Här tror jag att främst besvärjelser med positiv inverkan på individen används: Skarpsyn, Snabbhet, Mod, Fertilitet, Pansar, Krossa, Skärpa, Tur osv är nog ganska praktiska att han någon som kan kasta. Sedan finns ju de rent praktiska effekterna som Varsebli metall, Gräva, Nederbörd, Vindtal, Telepati och framför allt Lögn. En krigisk herre kan även ta del av strategiska effekter som Dimma, Jordbävning och diverse skadeeffekter. Häftiga ljusspel och dylikt (bara filamentsdissipation är ju ofta ganska häftigt) är nog poppis på baler och dylikt; ska ej underskattas. Och även om det finns lagar mot sinnesmanipulation det i Consaber så skulle jag knappast bli förvånad om en och annan magiker lite vänligt "glömde" de lagarna när de kunnat användas omärkbart till anställarens fördel... Semotropi har också lite kul effekter gällande skrifter och hemliga meddelanden.

Handelshus: Ungefär som adelsmannen; rikare handelshus kanske kan förlita sig lite mer på den "praktiska" biten (beroende på vad huset gör) genom att betala lovande ungdomars studier mot fördelaktiga avtal senare i livet. Äger man handelsskepp kan nog en magiker med effekter som Vind, sylfframmaning, och Lugna vatten vara bra att ha.

Flottan: Tänk dig en eldboll i fiendens rigg eller segel, förutom de allmänna offensiva besvärjelserna. Smärta eller Blixt på rorsman, någon? Kom bara inom räckvidd, och den träffar _alltid_... Eller varför inte en sylf, som ju dessutom kan återanvändas? Strid är ändå så pass ovanligt att magnituder inte är samma problem, och militären kanske till och med kan sponsra med kongelat för viktiga besvärjelser och/eller starkare frammaningar. Se även sista delen av Handelshus.

Armén: Nog långtifrån så bra som Krigsherren vill ha det (har ibland funderat på om man alls läst magireglerna inför det kapitlet...), men Dimma, Jordbävning, alla frammaningar, offensiva magier med areaeffekt, effekter som Mod och Lojalitet med areaeffekt (det är ju bara bra för soldaterna, eller hur? ;)). Den moralmässika effekten ska heller absolut inte underskattas. Tänk er hur Leffe Levy som just dragits upp ur leråkern i hembyn, fått ett spjut och en hjälm och instruktionen "rikta den vassa änden mot de andra tölparna där borta" reagerar då en stor eldödla eller stenman kommer anfallandes, marken börjar darra under honom eller halva första ledet spontant träffas av blixtar/eldbollar, börjar kräkas blod, får sår utan synbar förklaring eller börjar skrika ut i smärta utan synbara skador. Det resulterar troligen i panik, och effekterna är fortfarande magnitud 1 (om än mer en eller två nivåer svårare slag för Besvärjelse). Kort sagt, man behöver knappast orsaka så mycket skada att man dödar någon för att vara effektiv på slagfältet. Tänk bara på vad en enstaka kolumn Smärta gör...

Att kasta Nederbörd och Gräva några gånger framför stället där fiendens kavalleri tillåts anfalla den synbart oförsvarade högra flanken kan nog fungera det också.

Dessutom finns det troligen något undantag i lagen vad gäller användandet av sinnespåverkande magi mot t.ex. krigsfångar...

Det här var en mycket bra tråd; jag börjar komma på idéer till hur jag kan använda magiker som jag inte hade tidigare. Tack så mycket för trådstarten :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,839
Location
Värnhem, Malmö
Allvarligt talat, om du använder sinnespåverkande magi, vem kommer veta det? Jag har svårt att tänka mig att folk regelbundet använder Magiförnimmelse vid sociala sammankomster -- en provisorisk Makt eller Lögn går nog att kosta på sig. Å andra sidan kan det kanske vara ett jobb för magiker... skydda från andra magiker. Antagligen ett oerhört långtråkigt arbete, då det mest är själva magikerns närvaro som ska skrämma folk från att använda magi.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tack så mycket; tänkte på "upptäcka magi"-aspekten, men glömde bort att skriva ned den.

Det ger ju också en mycket god anledning för alla högre stående att skaffa sig en egen husmagiker; att upprätthålla status quo i det kalla husmagikerkriget...

Och framför allt är det här ju något som alla magiker kan göra vid sidan om andra sysslor, även om de med "upptäckareffekter" såklart är effektivare (Motmagi blir kanske populär den med?).
 
Top