Jag har bestämt mig för att idag försöka skapa en massa illustrerande och inspirerande exempel till Evolutionens Barns regler.
Jag tänker mig att varje exempel i stort sett skrivs som en "cool scen" i löptext, med små markeringar här och var typ [1], och sedan förklaras siffrorna lite längre ner. Det funkade finfint när jag försökte läsa mig till i Mutant Chronicles hur det gick till, så det funkar säkert nu också, tänkte jag.
Nå: Först ut är reglerna för Yttre Konflikter. Reglerna finnshär.
Här skapas huvudpersonerna och längst ner på den här sidan finns en överblick över den Episod alla exempel använder sig av.
Tanken är att alla exempel följer en och samma Episod, med samma två huvudpersoner - Steel och Toshiko. Målet är att det ska skapas en igenkänningsfaktor och bekvämlighet; man vet vilka de är, helt enkelt, och det underlättar (förhoppningvis) att man kan sätta sig in i exemplen.
Som synes finns det en del parenteser som behöver bli exempel istället.
Nå, ett första exempel:
Känns exemplet coolt och häftigt, eller tråkigt, träigt och platt?
Jag tänker mig att varje exempel i stort sett skrivs som en "cool scen" i löptext, med små markeringar här och var typ [1], och sedan förklaras siffrorna lite längre ner. Det funkade finfint när jag försökte läsa mig till i Mutant Chronicles hur det gick till, så det funkar säkert nu också, tänkte jag.
Nå: Först ut är reglerna för Yttre Konflikter. Reglerna finnshär.
Här skapas huvudpersonerna och längst ner på den här sidan finns en överblick över den Episod alla exempel använder sig av.
Tanken är att alla exempel följer en och samma Episod, med samma två huvudpersoner - Steel och Toshiko. Målet är att det ska skapas en igenkänningsfaktor och bekvämlighet; man vet vilka de är, helt enkelt, och det underlättar (förhoppningvis) att man kan sätta sig in i exemplen.
Som synes finns det en del parenteser som behöver bli exempel istället.
Nå, ett första exempel:
Kommentarer? Funkar det med såna här exempel? Begriper man vad som händer? Är språket OK?Toshiko och Steel spårade piratsignalen till dess källa: Ett bortglömt labb fyllt av förvridna livsformer i stora glasrör, till hälften hopmonterade ALFer med blanka ansikten och en hel del bråte.
"Se upp!" ropade Steel plötsligt - han hade sett något blänka till i ögonvrån ögonblicket innan en av de groteska skapelserna som låg på en arbetsbänk reste sig upp och försökte greppa tag i Toshiko! Varelsen var till hälften maskin, till hälften människa - och helt igenom inställd på att döda! [1]
Toshiko svängde runt och drog sitt svärd i en enda svepande rörelse [2], men där svärdet träffade fanns bara luft. Varelsen hade dragit tillbaks sin hand för att greppa tag i en stor kniv, som låg i närheten, för att sedan kasta den mot Steel [3] som fångade den men sedan kastade den åt sidan [4] och kastade sig mot den omänskliga tingesten med alla sina 110 vildsinta kilon. Hans motståndare försökte desperat värja sig men reducerades på kort tid till en hög skrot och blödande blekvitt kött. [5]
"Färdig?" frågade Toshiko, som på något sätt lyckats behålla inte bara sitt upphöjda lugn, utan också sina kläder fria från blodstänk.
[1] - Konflikten inleds. Hittills har det alltså inte gjorts några egentliga handlingar, det är bara en kort och snabb början av konflikten. SL bestämmer här att konflikten är väldigt enkel och bara är 1 runda lång.
[2] - Toshiko försöker hugga varelsen; Hennes spelare (My) lägger fram en tärning och beskriver handlingen.
[3] - Varelsen försvarar sig och gör samtidigt ett utfall; det ligger absolut inom ramarna för vad man får göra under "sin runda". SL (lägger fram en tärning och beskriver varelsens handling.
[4] - Steel gör också både ett försvar och ett anfall; regelsystemet bestämmer inte hur mycket eller lite du får bestämma; vad du än gör får du inte fler tärningar än vad reglerna säger att du får (i det här fallet en). Steels spelare (Jacob) lägger fram en tärning och beskriver handlingen.
[5] - Alla rullar den enda tärning man lagt fram. SL och Jacob rullar båda lyckat, medan My misslyckas. Eftersom både SL och Jacob lyckades, medan bara en av dem kan vinna konflikten, så rullar de varsin likadan tärning; högst värde vinner. På så vis löses konflikten, jacob får berättarmakten, och han berättar att Steel sliter sönder varelsen.
Känns exemplet coolt och häftigt, eller tråkigt, träigt och platt?