LuZeke
Veteran
Jag har funderat ett bra tag på superhjälte-rollspel. Tro det skulle kunna vara riktigt kul, och en skön omväxling från fantasy. Kollar därför runt efter just superhjälte-rollspel.
De jag vet folk spelar mycket är Mutants & Masterminds och även Hero System (Champions).
I M&M så har man klasser ala D&D och spelar med en d20. Plusset är att man känner igen sig lite med Feats, skills etc.
Hero System har (såvit jag vet) däremot ett point-buy system som är klasslöst, vilket jag tycker lite mer passande till superhjältar, men jag har ingen aning om hur spelet funkar eller om det är bra. Vet att det är populärt, men det säger inte mycket.
Nån som spelat något av dem, eller kanske båda, och kan bidra med åsikter?
Vet att det finns superhjälte moduler till gurps också, men njaee...
De jag vet folk spelar mycket är Mutants & Masterminds och även Hero System (Champions).
I M&M så har man klasser ala D&D och spelar med en d20. Plusset är att man känner igen sig lite med Feats, skills etc.
Hero System har (såvit jag vet) däremot ett point-buy system som är klasslöst, vilket jag tycker lite mer passande till superhjältar, men jag har ingen aning om hur spelet funkar eller om det är bra. Vet att det är populärt, men det säger inte mycket.
Nån som spelat något av dem, eller kanske båda, och kan bidra med åsikter?
Vet att det finns superhjälte moduler till gurps också, men njaee...