Min spelgrupp är i uppstarten av Ulvriket och jag, liksom många andra, har ett tag sökt efter ett nytt system till Mutant. Nu har jag fastnat för FATE. Det känns helt rätt. Jag gillar aspekterna enormt, dessutom att det är regellätt och uppmuntrar till bygga på och ut systemet "as you go". Den enda nackdelen är att det inte känns tillräckligt skitigt, men det kanske kan lösas. Hoppas att vi alla kan bolla idéer här. Jag presenterar lite funderingar, fyll gärna på.
På vilken nivå lägger man mutationerna? Skall det vara aspekter, stunts eller skills? Eller skall man placera varje enskild mutation, option, talang där det passar bäst?
En sak som fortfarande är lite otydligt för mig är ”när dör man egentligen” i FATE? I SoTC är det ju inte riktigt meningen att man skall dö, men ute på Gruznan är det andra bullar. Det måste bli råare i mina ögon. Hur kan man sköta köldskador till exempel? Kan man göra skadesystemet mer dödligt genom att kombinera konsekvenser (SoTC) och fasta avdrag för de olika nivåerna av skador (FATE 2nd ed.)?
Hur löser man, två för mig centrala mekanismer i mutant, PÅL och ammunitionsåtgång i FATE? Som konsekvenser (Minor och Moderate)? Kan man göra ett mer abstrakt värde av ammunition istället för enstaka patroner?
Drivkrafter är relativt osynliga i FATE och utvecklingen av karaktärerna är inte speciellt intressant. Skulle man kunna använda Keys från Solar System/TSoY rakt av som drivkrafter och grund för utveckling? Eller förstör det systemet?
Fyll gärna på med svar eller tankar och funderingar.
På vilken nivå lägger man mutationerna? Skall det vara aspekter, stunts eller skills? Eller skall man placera varje enskild mutation, option, talang där det passar bäst?
En sak som fortfarande är lite otydligt för mig är ”när dör man egentligen” i FATE? I SoTC är det ju inte riktigt meningen att man skall dö, men ute på Gruznan är det andra bullar. Det måste bli råare i mina ögon. Hur kan man sköta köldskador till exempel? Kan man göra skadesystemet mer dödligt genom att kombinera konsekvenser (SoTC) och fasta avdrag för de olika nivåerna av skador (FATE 2nd ed.)?
Hur löser man, två för mig centrala mekanismer i mutant, PÅL och ammunitionsåtgång i FATE? Som konsekvenser (Minor och Moderate)? Kan man göra ett mer abstrakt värde av ammunition istället för enstaka patroner?
Drivkrafter är relativt osynliga i FATE och utvecklingen av karaktärerna är inte speciellt intressant. Skulle man kunna använda Keys från Solar System/TSoY rakt av som drivkrafter och grund för utveckling? Eller förstör det systemet?
Fyll gärna på med svar eller tankar och funderingar.