Först och främst: Tiraker är en av de bästa modulerna till Eon. Gå och köp, bums! Tiraker är förvisso mundanas orcher men de är olika de stereotypa orcher jag hittills sett i olika fantasyvärldar därmed rätt unika. Tirakerna har en egen kultur som känns genuin och äkta.
För att bästa få bort stereotypa orch-drag hos tiraker är nog helt enkelt att läsa modulen och därefter resonera tirakiskt kring saker och ting, kanske lättare sagt än gjort.
Jag är personligen inte riktigt nöjd med Tirakmodulen i dagsläget (trots att den är riktigt bra). Så jag håller på att sakta men säkert skriva ihop saker om tirakerna med ambitionen att någon gång dela med mig av dem här på forumet, men eftersom jag skriver slöare än Ymir så tar det väldigt lång tid
. Därför skiljer sig min syn på tirakerna lite än om man jämför med modulen, tex tycker jag den biten text som säger att frakk-tiraker inte kan ha vänner ens bland andra tiraker i stammen vara absurd och borde ha strukits.
Jag tror att det lättaste sättet att få bort "random-fiende-att-hacka"-stämpeln är nog om man låter spelarna träffa tiraker i situationer där man inte slåss med dem. Låt istället rp samarbeta med tirakerna istället, eller låt dem få glimtar av ett folk som inte bara slåss utan faktiskt kan känna vanliga känslor precis som dem. Tex kan ju rp förfölja de "onda" tirakerna som plundrat en karavan tillbaka till deras hyddor för se de nyss vildsinta "bestarna" sitta leka och gulla med tirakungarna (jag tänker mig att tiraker är förtjusta i barn, speciellt sina "egna", dvs sina och sina systrars, tex så har morbröder samma roll som fäder brukar ha i andra kulturer). Eller, om ni spelar mer krigiska kan du låta rp imponeras utav det värde en tirak sätter på lojalitet och vänskap när tirakerna ser till att ingen av deras allierade/stamfränder/vänner lämnas kvar på slagfältet (det är nämligen tabu inom makhtah-kulten). Att de blir imponerade är så såklart därför att de inte väntat sig sådant av tiraker (iaf inte om ni hittills haft dem som hjärndöda fiender enbart).
Att inte använda tiraker som tex handelsmän eller i maktens korridorer är en miss. Tiraker har lika stor förmåga som människor att konspirera, manipulera osv, är man lite ambitiös låter man dem ha annorlunda metoder som är mera "tirakiska" än människornas. Just tirakiska handelsmän finns det bra exempel på framgångsrika och skickliga yrkesutövare. Därtill är flera av dem viktiga makthavare.
Något man inte får glömma med tirakerna är att de lever i ett matriarkat, till skillnad ifrån typ alla andra folk på mundana. Det är kvinnorna som har de främsta positionerna, detta gäller även för de människoliknande manarkh. I de flesta handelshus är kvinnorna alltid makttoppen och liksom tirakiska fartyg lär ha kvinnliga kaptener. För en tirak är det naturligt att kvinnan bestämmer och leder. Även inom klassikt mansdominerade områden (för tirker) såsom krig och plundring lär kvinnorna få ledarpositioner och ha enklare att avancera i graderna. En intressant kulturkrock man kan ha mellan tiraker och andra folk är att tirakerna antar att det är kvinnan i sällskapet som bestämmer och därför konstant vänder sig till henne.
Jag har själv använt mig av tiraker alldeles för lite när jag sl:at men planerar att ändra detta inom en snar framtid. Jag kommer helt enkelt få rp:na lägga sina tirakfördomar åt sidan och planerar att låta en del av kampanjen utspela sig i något så udda som en frakk-by.
Dessutom är något som alltid stört mig är att alla hatar tiraker och ingen kommer överens med dem särskilt bra och de är konstant utsatta för rasism överallt i alla länder, undantaget momolan där relationen till den tirakiska befolkningen lär vara bättre i och med att tirakerna faktiskt påverkat momolan kulturellt (hur det är med detta får vi väl se så småningom i Västlanden och jag litar helt på att Ymir fixar till det hela snyggt
). Därför är tex Cermiras synsätt på tiraker och relation till dem annorlunda och mer intressant än övriga mundanas länder (mer info om Cermira kommer... öhm, någon gång, jag lovar! senast häromkvällen skrev jag ytterligare ca 2.5 A4 med text så det hela går faktiskt framåt
) och det kommer därför bli intressant och se hur spelarna reagerar när de väl kommer in i det Cermiriska samhället, eftersom kampanjen utspelar sig där just nu.
Jag tror förövrigt att jag aldrig skrivit såhär mycket på forumet innan i ett och samma inlägg, det är lite spännande ;o.