Re: Tiraker - Mörkrets döttrar
Välskriven recension, tycker jag. Borde kanske läsa igenom modulen igen när jag nu planerar att ha med dem i ett äventyr...
Något jag däremot inte förstår är varför tiraker inte har metallrustningar när de har gruvdrift?
Nu vet jag inte om du syftar till att tiraker inte använder metallrustningar eller till att det inte finns speciella "tirakiska" metallrustningar, så jag svarar på båda möjligheterna.
1. Det finns nog inget som hindrar dem från att använda metallrustningar egentligen, det är nog bara väldigt ovanligt.
Frakk är väl för det mesta för primitiva för rustningar; även om de behärskar gruvdrift här och var (vet inte exakt vad det står i modulen, de kanske inte gör det alls...) är den kanske så småskalig att allt går till vapen - eller så har de inte den nödvändiga tekniken att göra bra rustningar. Dessutom bor de ofta i berg- eller skogsterräng, där det kan vara värt att prioritera rörlighet och lätt utrustning. Eller så anser de att det är mesigt
Bazirk kan delas in i två grupper: de som lever ungefär som Frakk och omfattas av samma resonemang ovan, och de som är mer civiliserade (typ Tiban med omnejd). De mer civiliserade har ingen anledning att skapa en tungt rustad landkrigsmakt, och på skeppen är det nog säkrare att inte ha på sig något som inte dränker dig om du drullar i vattnet... (gäller en del av de primitiva stammarna också)
Marnakh är så få att de inte räknas i statistiken, och lider dessutom av att de är sämre bemedlade pga. social stigma och alltså kan ha svårt att få råd med rustningar.
2. Det finns ju faktiskt minst en tirakisk metallrustning - kättingbrynjan (den som thruker kan ha). I övrigt kan vi ju alltid hoppas att författaren föredömligt nog insåg att det oftast räcker med de generiska metallrustningar man kan hitta i SB, och bestämde sig för att skona oss från fler (rustningsfetischisten har ju alltid Vapenmästaren att roa sig med
).
Möjligt är ju också att de tiraker som alls har råd med sådant som metallrustningar hellre köper in människotillverkade sådana av högre kvalitet än hafsverk av dåligt utbildade tiraker. Och resten får hålla tillgodo med det som stjäls från sagda människor.
Droger och gifter är något jag saknar, säkerligen måste det finnas mycket trevliga blommor i Takalorrs djungler?
Med tanke på att det i vapenmästaren finns en tirakisk pil specialdesignad just för att leverera gift till fienden borde det definitivt stått mer om sådant. Minst ett av exempelgifterna i SLG är nästan unikt för Takalorr också...
Mer gift till tirakerna!
För att återkoppla till teckenspråket snabbt så anser jag teckenspråk vara full gott så civiliserat som ett skriftspråk.
Sedan har nog de tibanska handelsmännen helt enkelt snott den jargiska skriften (eller någon annan) och därmed besparat sig ansträngningen att hitta på något eget
Och inte säger väl att tirakerna inte hade ett skriftspråk på en tiden de hade egna riken, vilket sedan dog ut när de fragmenterades?