[sammanställning] Swashbuckling ... i Ryssland
Ok, vad har jag tagit till mig? (eller vad har jag tagit mig till?)
Jag vill ha med rysk folklore på ett hörn, men jag vet inte hur den ska vara närvarande. Ska den vara Pettson-och-Findus-närvarande med "småkryp" överallt? Ska det finnas mytologiska varelser men inte "syns men märks", som i svensk folklore? Jag funderar på att endast ha större företeelser som häxan Baba Yaga, men ha de i bakgrunden som en färg. Det borde färga språket via uttryck på ett visst sätt.
Jag har börjat läsa in mig på
Oktoberlandet, men ska förkasta allting av vad raser heter och enbart använda människor. Det finns egentligen inte såå mycket jag kan använda från det rollspelet, men jag ska nog ta och sno kartan över Leongrad och kanske döpa om staden till något. Jag gillar dock att Volga rinner genom staden. Volga är ett namn alla känner igen. Jag tror att det är viktigt att spelarna känner igen sig i något så att allting inte är främmande.
Jag ska försöka förstärka fördomar, men tyvärr är den fördomen jag har om ryssar väldigt begränsad till "Stora, råbarkade män med yviga skägg, pälsmössor och sablar." ... och som dricker vodka.
Skulle vilja ha mer fördomar om dem.
Jag gillar definitivt "hårt land, varmt folk". Det gav en väldigt fin känsla. Jag fick tankar som kärvt vinterlandskap där vinden piskar upp snö i ansiktet på den som ska utföra sina ärenden. Träder man in i ett hus så möts man av en värme, både från eldstaden men också från ryssarnas gästfrihet.
Det ska vara någon sorts inbördeskrig. Jag funderar på att lägga det hela runt 1850, utan att vara "realistisk". Jag vill mest förlägga det hela runt en tidpunkt så att jag snävar av vad jag behöver läsa och underlättar efterforskning då jag har ett mål att sträva mot.
Krimkriget ska jag läsa in mig på flyktigt, men jag ska försöka att hålla kriget borta medan nyhterna om kriget är närvarande. Det ska vara propagandaaffischer med stora namn på hjältar, ungefär som jag hade velat att
Mutant Chronicles skulle vara. Någon av rollpersonerna kanske är en sådan hjälte. Jag skulle också vilja använda mig av lite inspiration från 1984, där också ett inbördeskrig rasar. När jag såg om filmen igår så fick jag för mig att några "fritänkare" skulle börja ifrågasätta om kriget verkligen existerar eller bara är en ursäkt för att suga ut folket.
Jag vill ha slitningar mellan proletären och en stadsmakt som utnyttjar dem som arbetskraft. Återigen kommer 1984 in. Kanske ska någon rollperson vara en polis eller en rebell? Oktoberlandet har slitningar mellan de vita (hovfolket) och de röda (rebellerna). Jag ska försöka använda mig av något liknande.
Jag gillar följande: "Som spelmiljö föreslår jag Centralasien under mitten 1800-talet, där det finns engelska spioner, galna paschor med haremsdamer, mongoliska rövare, och allt möjligt annat."
Cirkusdvärgar ska även vara med på ett hörn.
Om jag använder
Matiné som spelsystem så kommer jag att fokusera mycket på intriger, då vanliga "klara handlingen med ett tärningsslag" inte direkt är några nämnvärda utmaningar för spelarna, då de i princip alltid lyckas. Om jag blir speltestare till En Garde så kommer kanske fokuset på äventyret att skifta.
Jag funderar på att presentera några rollpersonskoncept som spelarna måste välja bland för att snabbare komma in i rätt stämning. Den återvändande hjälten, den missanpassade cirkusdvärgen, den naive rebellen och den oskyldigt dömde är några av koncepten.
Skulle behöva kanske 3-4 koncept till. Jag funderar på att alla på något sätt ska återvända till [staden] med olika erfarenheter från när de växte upp i staden. Kanske fokusra på hur rollpersonerna har ändrats under resan borta och hur staden har ändrats under tiden de varit borta. Kanske ska jag testa det Rising skrev om
olika spelstilar i ett rollspel?
/
Han som för övrigt tänkte använda sig av
Ilya Muromets (1957) som inspiration för det visuella, som han har haft på datorn rätt länge nu utan att orka se