Nekromanti [tanketråd] Swashbuckling ... i Ryssland

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Geminikampanjen är nästan avslutad och jag börjar fundera på vad för något som jag ska ta upp härnäst. En kille har skickat mig en kampanj där rollpersonerna ska ta sig ifrån dödsriket, men när jag läste på Mindless Games forum såg jag en notis om att de ska släppa en modul om Sverige/Ryssland. Jag blev då apsugen på att spela swashbuckling i Ryssland. Jag vet dock inte under vilken tidsperiod, om jag ska hålla mig till 1700-tal, 1800-tal (lite steampunkaktigt) eller nutid (Night Watch-aktigt); Det spelar egentligen ingen roll då man kan använda värjor i alla tidsperioder. Jag tänkte att jag kunde bestämma mig efter det att jag har läst era idéer.

Vad är det första du tänkte på när du läste "swashbuckling i Ryssland"?
Vad tycker du vore självklart att ha med?
Vilka inspirationskällor ska jag använda mig av? Inga musikstycken, men gärna film och rollspel.
Nämn några ord som beskriver Ryssland.

/Han som inte har så mycket för att vara historiskt korrekt
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Han said:
Vad är det första du tänkte på när du läste "swashbuckling i Ryssland"?
Stora, råbarkade män med yviga skägg, pälsmössor och sablar.

Han said:
Vad tycker du vore självklart att ha med?
Stora, råbarkade män med yviga skägg, pälsmössor och sablar. :gremsmile:

Av någon anledning så tycker jag inte att du skall ta med rysk folklore bara för att det känns gammalt. En annan vinkling skulle vara intressant, gärna något kulturellt. Men jag har nog fel. Att göra Ryssland utan folklore är nog nästan tjänstefel.

Men av någon anledning så skulle jag tycka att det vore skithäftigt att spela någon sorts supermänniskor i Ryssland runt 1830-talet. Lite större, lite starkare, mycket stryktåligare. Kan hantera de flesta fysiska utmaningar och genomföra verkliga hjälteuppdrag men sedan ha större fokus på intriger, detektivarbete, socialt spelande och culture gaming light.


Han said:
Vilka inspirationskällor ska jag använda mig av? Inga musikstycken, men gärna film och rollspel.
Inga! Agera utifrån fördomar enbart. Jobba utifrån fördomarna och skapa en karrikatyr som du sedan levandegör med fokus från folket.

Han said:
Nämn några ord som beskriver Ryssland.
Hårt land, varmt folk.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Det gavs för några år sedan ut en bok som hette "Mythic Russia", som jag har för mig använde HeroQuest-systemet (ja, det som är till för Glorantha alltså, inte brädspelet från GW). Försök spåra upp den, den låter som en lämplig resurs.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Oftast när jag tänker Ryssland tänker jag "Taras Bulba" av Nikolaj Gogol. Den har det mesta man kan önska sig.

Kort kan man säga att den handlar om Taras Bulba och hans båda söner. De är fria själar, riktigt sanna kosacker och de beger sig ut i krig mot polackerna. Det hela utspelar sig på 1500.
Sönerna har varit borta på prästutbildning men fadern drar sedan med dem till kosak lägret. Det blir vidare ut i krig där den ena sonen förälskar sig i en ung polsk kvinna och det faller sig så att han byter sida. Den innehåller det mesta helt enkelt, strid, frihet, kärlek, föräderi å mycket mer
 
G

Guest

Guest
Inbördeskriget såklart, allt annat hade varit lite konstigt, nästan sjukt.

1917-1921 (lite olika beroende på hur man räknar). Utan att pausa efter första världskriget så tyckte varenda liten skitnation (och alla stora) i världen det var en bra ide att skicka åtminstone ett hundratal soldater för att röja i ryssland. Kombinerat med det ryska folket förmåga att helt släppa hämningarna ledde detta till en helt bisarr cirkus med avrättade cirkusdvärgar, de första stridsvagnarna, de coolaste pansartågen, luftballonger, Trotskys kulsprutebestyckade Rolls-Royce och biplan…

Förutom att det var ett krig som innefattade några av världshistoriens coolaste fordon och vapen så passade även ryssarna på att utveckla en helt ny och fantastisk bildkonst, allt medan diverse jävla rövarband brände tre fjärdedelar av landet.
Ryssland har aldrig varit så jävla rörigt som det var under de där åren, hur många olika socialistpartier som helst slogs mot och med varandra med och mot vitryssar, finnar, ukrainare, britter och kanadensiska ridande poliser. Och Anton Nilsson. Och nån av Alfred Nobels brorsor om jag inte minns fel.

Mina favoritpsykopater under perioden (i helt slumpvis ordning):

Nestor Makhno som dömdes till döden för omstörtande verksamhet som tjugoåring, lyckades förhandla till sig livstid straffarbete men blev frisläppt under februarirevolutionen. Då passade han på att bli gerillaledare och ockupera halva Ukraina med hjälp av anarkistiska kavallerister. Snygg som fan och tyckte om att ha jättemånga pistoler samt döskalleflagga.

I andra änden av världen men typ i samma land hängde baron Ungern von Sternberg rundor, först hjälpte han de vita att spöa bolsjeviker men blev mer och mer sin egen man och började plundra allt han kom över. Han fick snabbt de två smeknamnen the Bloody Baron och the Mad Baron, så han hade lite att välja på. När han blev utkörd ur Ryssland härjade han rundor i Mongoliet, som gammal monarkist och megaloman så började han där grunna på om det inte kunde vara så att han var Genghis Khans reinkarnation. Övertygad om detta intog han Ullanbator och utropade sig till Mongoliets kejsare. Inget gott vara länge och snart blev han utslängd därifrån också av röda armen och efter ett sista litet härjningståg i ryssland blev han infångad och skjuten.

Trotsky får väl plats här också, även om han är lite klyschig. Töntigt intellektuell och retad av de andra bolsjevikerna för sin judiska börd så överkompenserar han med historiens dittills dyraste landgående penisförlängare. Ett pansartåg med alla sådana där småpryttlar man kan behöva, som flygplansramp, tryckpress, en ovan nämnd bestyckad Rolls-Royce och telegraf. För att känna sig extra mycket som en konstig Bond-skurk bestämde han att hela tågets besättning skulle kläs från topp till tå i rött läder. Med matchande spetsiga mössor.


Som sagt, ryska inbördeskriget. Och om du är intresserad av att titta på små tennfigurer målade nästan som rödgardister och kossacker kan du titta in på Röd stjärna över petrograd under Gothcon. Så fick jag med lite reklam också.
 

Attachments

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Inspiration: Jag föreslår att du läser Tsarens kurir av Jules Verne. Här är en länk. >>>

Ryssar har sablar, inte värjor, samt pälsmössor.

Som spelmiljö föreslår jag Centralasien under mitten 1800-talet, där det finns engelska spioner, galna paschor med haremsdamer, mongoliska rövare, och allt möjligt annat. Ryssland och Strobritannien trängde in i regionen från varsitt håll och det utkämpades många krig när diverse småriken absorberades av tsardömet. Persien var också en självständigt aktör. Runt omkring utkämpades Första Afghankriget kring 1840 (en brittisk katastrof) och Krimkriget på 1850-talet.

Epoken är väl dokumenterad i engelskspråkig litteratur.

Läs också gärna Stäppens fria fågel av Jascha Golowanjuk. Den skildrar detta Centralasien ur lokalbefolkningens perspektiv. Ingen äkta swashbuckling, men schysst romantik + äventyr.

Buckla på swasharna nu.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"en helt bisarr cirkus med avrättade cirkusdvärgar"

Vänligen berätta mer.


Storuggla, in the name of science
 
G

Guest

Guest
Det är en konstig historia som tyvärr antagligen inte är sann(eller, det hade varit en bättre anekdot om den var sann, men såklart är det bättre för dvärgarna att den inte är det), vet inte om den är så rolig dock.
Om det är sant hände det antagligen 1918 i östra Ukraina, Nestor Makhno som jag pratade om i mitt förra inlägg hade några guldår då han i princip var ballast i hela Östeuropa. Han samarbetar med röda armen och allt är bra fram till att rykten når chekan (det som sen ska bli KGB, bolsjevikernas hemliga polis) om att Makhno beordrat att alla judiska dvärgar i Ukraina ska dödas. Detta är problematiskt eftersom det slår hårt mot cirkusnäringen i Ukraina, och vi vet alla hur glada Östeuropéer är i cirkus. I vilket fall når kommunikén chekan försent för att rädda livet på ett hundratal ukrainska dvärgar, flera av dessa var inte judar utan strök med av bara farten, i mörkret är alla katter gråa antar jag. Detta var en av anledningarna till att röda armén vände sig mot den svarta och grundligt krossade den anarkistiska "staten" Ukraina och införlivade landet i Sovjet.
Det är ganska luddigt varför den inte särskilt inflytelserika gruppen judiska dvärgar skulle verka vara ett hot eller en fiende i Makhnos ögon. Men konstigare saker har hänt antar jag.

Det som egentligen hände var antagligen att Makhno hade mycket bättre saker för sig än att jaga småfolk. Han var säkert inte snällare än gerillaledare brukar vara, men inte särskilt mycket värre heller. Det är mer eller mindre belagt att han sysslade med pogromer riktade mot mennoniter (någon obskyr kristen avart tror jag), men det lär ha varit av politiska skäl. Mennoniterna motsatte sig hans maktanspråk och stod för en stor del av livsmedelsproduktionen. Inte för att det är okej att utrota folk för det...
I vilket fall, efter att röda armen hade vänt sig mot den svarta (vilket väldigt förenklat kan sägas ha skett för att Makhnovisterna stod för ett revolutionärt alternativ till bolsjevikerna) så var sötebrödsdagarna slut och han fick fly till Slovenien eller nåt annat sånt land (orkar inte kolla upp exakt). Där började han en karriär som så kallad debattör (läs rättshaverist med insändaren som främsta plattform). Han skaffade sig då ett gäng fiender som började en smutskastningskampanj där bland annat ryktena om dödade cirkusdvärgar spreds.
Har inte hittat någon information om det på nätet förutom en text skriven av Makhno 1927 där han i förbifarten avfärdar påståendet att han skulle ha dödat några "performing dwarves" .
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tack, det var guld. Det är något med nyblivna revolutionära stater och deras ledare som verkar vara en grogrund för dårar, jag citerar en text om den Bayerska Sovjetrepubliken:
For instance, the Foreign Affairs Deputy Dr. Franz Lipp (who had been admitted several times to psychiatric hospitals), declared war on Switzerland over the Swiss refusal to lend 60 locomotives to the Soviet Republic. He also claimed to be well acquainted with Pope Benedict XV and informed Vladimir Lenin via cable that the ousted former Minister-President Hoffmann fled to Bamberg and took the key to the ministry toilet with him.
:gremgrin:


Storuggla, död åt dvärgen
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
[sammanställning] Swashbuckling ... i Ryssland

Ok, vad har jag tagit till mig? (eller vad har jag tagit mig till?)

Jag vill ha med rysk folklore på ett hörn, men jag vet inte hur den ska vara närvarande. Ska den vara Pettson-och-Findus-närvarande med "småkryp" överallt? Ska det finnas mytologiska varelser men inte "syns men märks", som i svensk folklore? Jag funderar på att endast ha större företeelser som häxan Baba Yaga, men ha de i bakgrunden som en färg. Det borde färga språket via uttryck på ett visst sätt.

Jag har börjat läsa in mig på Oktoberlandet, men ska förkasta allting av vad raser heter och enbart använda människor. Det finns egentligen inte såå mycket jag kan använda från det rollspelet, men jag ska nog ta och sno kartan över Leongrad och kanske döpa om staden till något. Jag gillar dock att Volga rinner genom staden. Volga är ett namn alla känner igen. Jag tror att det är viktigt att spelarna känner igen sig i något så att allting inte är främmande.

Jag ska försöka förstärka fördomar, men tyvärr är den fördomen jag har om ryssar väldigt begränsad till "Stora, råbarkade män med yviga skägg, pälsmössor och sablar." ... och som dricker vodka. Skulle vilja ha mer fördomar om dem.

Jag gillar definitivt "hårt land, varmt folk". Det gav en väldigt fin känsla. Jag fick tankar som kärvt vinterlandskap där vinden piskar upp snö i ansiktet på den som ska utföra sina ärenden. Träder man in i ett hus så möts man av en värme, både från eldstaden men också från ryssarnas gästfrihet.

Det ska vara någon sorts inbördeskrig. Jag funderar på att lägga det hela runt 1850, utan att vara "realistisk". Jag vill mest förlägga det hela runt en tidpunkt så att jag snävar av vad jag behöver läsa och underlättar efterforskning då jag har ett mål att sträva mot. Krimkriget ska jag läsa in mig på flyktigt, men jag ska försöka att hålla kriget borta medan nyhterna om kriget är närvarande. Det ska vara propagandaaffischer med stora namn på hjältar, ungefär som jag hade velat att Mutant Chronicles skulle vara. Någon av rollpersonerna kanske är en sådan hjälte. Jag skulle också vilja använda mig av lite inspiration från 1984, där också ett inbördeskrig rasar. När jag såg om filmen igår så fick jag för mig att några "fritänkare" skulle börja ifrågasätta om kriget verkligen existerar eller bara är en ursäkt för att suga ut folket.

Jag vill ha slitningar mellan proletären och en stadsmakt som utnyttjar dem som arbetskraft. Återigen kommer 1984 in. Kanske ska någon rollperson vara en polis eller en rebell? Oktoberlandet har slitningar mellan de vita (hovfolket) och de röda (rebellerna). Jag ska försöka använda mig av något liknande.

Jag gillar följande: "Som spelmiljö föreslår jag Centralasien under mitten 1800-talet, där det finns engelska spioner, galna paschor med haremsdamer, mongoliska rövare, och allt möjligt annat."

Cirkusdvärgar ska även vara med på ett hörn.

Om jag använder Matiné som spelsystem så kommer jag att fokusera mycket på intriger, då vanliga "klara handlingen med ett tärningsslag" inte direkt är några nämnvärda utmaningar för spelarna, då de i princip alltid lyckas. Om jag blir speltestare till En Garde så kommer kanske fokuset på äventyret att skifta.

Jag funderar på att presentera några rollpersonskoncept som spelarna måste välja bland för att snabbare komma in i rätt stämning. Den återvändande hjälten, den missanpassade cirkusdvärgen, den naive rebellen och den oskyldigt dömde är några av koncepten. Skulle behöva kanske 3-4 koncept till. Jag funderar på att alla på något sätt ska återvända till [staden] med olika erfarenheter från när de växte upp i staden. Kanske fokusra på hur rollpersonerna har ändrats under resan borta och hur staden har ändrats under tiden de varit borta. Kanske ska jag testa det Rising skrev om olika spelstilar i ett rollspel?

/Han som för övrigt tänkte använda sig av Ilya Muromets (1957) som inspiration för det visuella, som han har haft på datorn rätt länge nu utan att orka se
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: [sammanställning] Swashbuckling ... i Ryssland

Eh, glömde lite saker.

Jag har sett ryska dekorationsmönster och ikondyrkan (det sista kan vara mitt minne som spökar). Det vore häftigt att kanske kombinera det med den ryska folkloren. "Detta hem är skyddat av..." eller "Den här dekorationen berättar historien om...".

Sedan funderar jag på att ha med steampunk lite smått. Jag vill ha järnvägar men vet inte hur framskriden industrialiseringen är. Jag vill testa Matiné med min Leonardo da Vince-mod., som fungerar lite enligt Oppfinnar-Jocke-principen: "Aha, ni söker [det här]? Som av en händelse har jag skapat en prototyp för det redan". Jag vet inte om jag vill ha magi (Oktoberlandets fe-förmågor är apballa), magi + teknologi (typ Arcanum) eller enbart teknologi som är ovanlig. Jag gillar exempelvis bilden på pansartåget. Vad skulle kännas mest rätt?

/Han som har börja kolla på Wikipedia
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Re: [sammanställning] Swashbuckling ... i Ryssland

  • Slaglåsbössor och dito pistoler (bakladdningsgevär och revolvrar kan vara protoyper). Avancerad skjutvapen tar ju bort behovet av sablar.
  • Enstaka luftskepp chefade av galna upptäckare.
  • Telegraf finns mellan stora städer, men ledningarna på landsygden rivs ofta ner av upprorsmakare och mongoliska rövare.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: [sammanställning] Swashbuckling ... i Ryssland

Fick ett PM av Ram.

* Andra länder som påverkar i konflikten. Jag gillade också idén med engelska spioner jättemycket. Brittiska agitatorer som smyger runt i städer och på landsbyggden och startar diverse upplopp och andra sabotage samt informationsinsamlande. Gillas fett med stort F

* Skulel det inte vara coolt om det fanns en statlig forskningsorganisation som ägnar sig åt att ta fram den ryska supersoldaten? En vinkling är förståss att de gör det med hjälp av folklore/ockultism, men ännu häftigare vore om de var i konflikt med varandra. Att naturreligiösa akolyter mördar forskare i sina sängar och spränger laboratorier. Eller nåja, naturreligiösa är inte vad jag är ute efter egentlgien då folkloren inte direkt kan tolkas som religion så vitt jag vet, men något kul borde man kunna göra. Min känsla är framför allt att karaktärerna i rysk folklore är enslingar, kaotiska och söker världsherravälde (åtminstone Baba yaga) men det är egentligen inget som jag vet mycket om...

---

Jag skulle kunna tänka mig att Baba Yaga och sänder ut sina spioner i formen av vampyrer och varulvar. Det bidrar mer till en känsla där jag vill att man ska vilja ange andra för de kan vara spioner. Någon rollperson skulle vara en spion dessutom.

Eftersom jag tänkte spela upp det hela i två episoder, först där rollpersonerna växer upp i staden tillsammans som barndomskamrater (jag tror jag använder staden Yaroslavl) och sedan när de återvänder till staden. Därför tänkte jag att spelarna ska hitta på relationer till tre andra. Jag skulle kunna tänka mig följande grupperingar:
× engelska spioner
× Baba Yagas spioner
× regeringens forskare
× regeringens ordningsmän
× rollpersonerna
× arbetarna
× upprorsmakare mot förtrycket mot arbetarna
× upprorsmakare mot forskningsexperiment (teknologi och kemi)
× upprorsmakare mot krigen
× mongoliska rövare
× släktingar till rollpersonerna

Varje rollperson får hitta på tre personer ur dessa fraktioner, en som de har ett starkt band till, en som de ogillar och en som de ser upp till. De får givetvis spinna vidare på en person som någon annan rollperson har hittat på.

Någon annan som får idéer av vad folk har hittat på här? Ingenting är för knasigt, så skriv på bara.

/Han som i princip tänker använda Ljus och lykta till den första delen, då det systemet stödjer relationer
 
G

Guest

Guest
Re: [sammanställning] Swashbuckling ... i Ryssland

Har inte tid att skriva ner några tankar. Men du får lite länkar du kan roa dig med:

Sammanfattar inbördeskriget perfekt. Eller nåt.

Cool arkitektur som aldrig blev.

"Womens first battalion of Death"

Kanske de hårdaste typerna som någonsin slagit sig genom hela Ryssland.

Flera tusen färgbilder tagna innan första världskriget.

Fantastiska träkyrkor. (Om du ska trycka på någon länk, så kolla den här. Helt jävla fantastiska byggnader).

Ännu mer skitcoola träbyggnader.

Krig var stiligare förr...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Det är ju helt vansinnigt. Som något walium skulle ha hittat på som en skröna som svar på en fånig fråga. Underbart. :gremlaugh:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Re: [sammanställning] Swashbuckling ... i Ryssland

Några tankar:
* Låt Baba yaga vara en henchman, inte överskurken. Låt spelarna tro att hon är det stora, onda och onåbara och låt henne sedan falla, besegras, förldas eller omvändas, endera för RPs hand eller för någon annans. Låt sedan någon större eller annan bad guy ligga bakom. Jag skulle gilla något i stil med låta spelarna hitta referenser till staden Uglich och dess evige herre för att sedan finna prins Dimitry i vandött tillstånd som herre över detta. Kolla här. Fast egentligen skulle det kanske vara någon större som Father Frost...
* Sträva efter att få RP till att vara folkets förkämpar. Låt dem rädda barn ur brinnande hus, befria gamla från stocken, rädda protestanter från polisbrutalitet osv. Detta ger dem både hjälp i form av att deras rykte ger dem vänner överallt, men ger dem även fiender och ger dem ett ansvar gentemot det folk som ser upp till dem.
* Ge "monstren" några extra lager djup. Baba yaga är galen, målinriktad, kaorisk och oberäknelig men har även setts sittande och betrakta en medaljong med en målning i (Ivan den förskräcklige?). Supersoldaten är en brutal och effektiv krigsmaskinmaskin, lyder minsta order men tvekar i bland med hugget när de ser en liten flicka med lockigt hår. De mongoliska rövarna är fruktansvärda i strid och tillämpar alla de brutalaste krigsmetoderna, men när de är i sitt läger så ägnar de sig åt sång, dans, poesi och annat mjukt trams, eh, fina saker.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Re: [sammanställning] Swashbuckling ... i Ryssland

* Låt Baba yaga vara en henchman, inte överskurken. Låt spelarna tro att hon är det stora, onda och onåbara och låt henne sedan falla, besegras, förldas eller omvändas, endera för RPs hand eller för någon annans. Låt sedan någon större eller annan bad guy ligga bakom.
Låter som ett story-arc i en Sailor Moon-säsong. :gremwink:

Jag skulle gilla något i stil med låta spelarna hitta referenser till staden Uglich och dess evige herre för att sedan finna prins Dimitry i vandött tillstånd som herre över detta. Kolla här. Fast egentligen skulle det kanske vara någon större som Father Frost...
Fader Frost är en stalinistisk innovation för att ta död på jultomten; det väsen som besegrar Sankt Nikolaus måste sannerligen vara mäktig. :gremcool:

I övrigt kan jag rekommendera Tim Powers roman Declare, där Moder Ryssland (jodå, hon dyker upp personligen i Moskva i en scen) visar sig vara en demonisk fasa. Där förklaras även varför Stalin organiserade den ukrainska massvälten: ett enormt människooffer.

I S M Stirlings Peshawar Lancers dyrkar de onda ryssarna väsendet Чернобог [t∫er'nobǝk], den svarta guden, vars profet tycks ha varit Rasputin (sägs inte rent ut i boken). Den romanen är dock väsentligt sämre än Declare.
 
Top