Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Det tidiga nittiotalet var ingen höjdartid. Bankkrisen slog mot landet, Lasermannen sköt invandrare och folk trodde på allvar att Bert Karlsson var ett giltigt politiskt alternativ. Dessutom gav Äventyrsspel/Target Games ut Den Nidländska Reningen, en kampanj i tre delar (Helvetsfortet, Melindors återkomst och Den Nidländska Reningen) författad av Johan Sjöberg. Minns namnet, jag kommer förbanna det ett antal gånger.
Nåväl, jag hoppar direkt in i Helvetsfortet. Efter att han tackat två av sina kompisar och önskat mig lycka till är Sjöberg hygglig nog att hjälpa mig lite i en ruta betitlad "Information till SL". Där förklaras vad äventyret handlar om:
Johan Sjöberg fortsätter sin grand tour genom "saker du inte ska göra när du skriver äventyr" genom att förklara att "viss viktig information dubbleras inte i äventyret och det är möjligt att du kan missa något mycket viktigt om du så bara hoppar över en enda rumsbeskrivning". Varför, Johan, varför? Den enda rimliga anledningen att göra på det här viset är om han vill straffa mig för att jag inte lusläser hans verk med uppenbar beundran. Om du faktiskt är medveten om att information som är av vikt för äventyret är lätt att missa, skriv om ditt jävla äventyr!
I samma anda är fortsättningen på stycket, där det förklaras att viktig bakgrundsfakta för äventyret är utspridd på ett, förstår vi, fullständigt slumpmässigt vis. Johan föreslår att man innan spelets början går igenom äventyret med ett anteckningsblock och skriver ned det viktigaste. Du, Johan, här har du en idé: i stället för att lägga ned text på att begränsa varenda förbannade sak rollpersonerna kan göra hade du kunnat göra det där jobbet. Du vet, som skribent?
Slutligen skriver Johan att rollpersonerna är "ödesbestämda hjältar" och att jag som spelledare därmed måste "hjälpa RPna på traven". Eller, i klarspråk, rälsa röven av dem.
Okej. "Information till SL", knappt en A5-sida text, har redan gjort mig övertygad om att Johan Sjöberg borde ha haft en redaktör som gav honom elchocker när han skrev det här äventyret. Trots detta ger jag inte upp. Mer senare.
Nåväl, jag hoppar direkt in i Helvetsfortet. Efter att han tackat två av sina kompisar och önskat mig lycka till är Sjöberg hygglig nog att hjälpa mig lite i en ruta betitlad "Information till SL". Där förklaras vad äventyret handlar om:
Tog ni in det där? Bra. Ni kan nu, på ett mindre plågsamt sätt, simulera upplevelsen av att spela Helvetsfortet med era egna spelare genom att läsa upp det här textstycket för dem.Bakgrunden till äventyret är den omtalade Nidländska Reningen, som skulle ha kommit under året som gått (612 eO) men som lyckligtvis tycks ha uteblivit.
Rollpersonerna får då reda på att ett år i Nidland är tre dagar längre än ett vanligt år och med denna kunskap kan man snabbt räkna ut att Den Nidländska Reningen inte är långt borta. Rollpersonerna skickas iväg för att utforska och om möjligt förstöra en befästning som kallas för Helvetsfortet och ligger på den nidländska delen av Grynnerplatån. De ger sig av och hittar en guide vid namn Ehrman Wall, vars hjälp de troligtvis önskar använda. Denne för dem upp till Tarat-khôn, dvärgarnas rike, eftersom riket sträcker sig under den Stora Muren. Han känner dessutom kommendanten vid den Norra porten och hoppas att denne ska släppa igenom dem. Det är tyvärr ett antal år sedan han senast träffade kommendanten vilken har hunnit bytas ut. Den nye kommendanten vägrar att släppa igenom rollpersonerna och deras guide.
Det finns dock ett alternativ kvar. Ehrman känner till att det lite längre söderut finns en övergiven dvärgbosättning, som möjligen också leder under den Stora Muren. Dessa gruvor visar sig dock numera vara bostad åt en svartfolksstam som tjänar Vicotnik och det blir inte helt enkelt för rollpersonerna att ta sig igenom grottorna. Någonstans under sin färd genom grottorna faller de dessutom ned i en uråldrig gravkammare och hittar där en mystisk artefakt, Demonspiran. När de till sist kommer upp ur grottorna visar det sig dessutom att de trots sina ansträngningar befinner sig på fel sida av muren. Återstår bara att klättra...
När RPna tar sig över muren blir de upptäckta (antingen vid muren eller en bit in i landet) och en patrull nidländska soldater börjar jaga dem och tar dem slutligen till fånga och för dem till Helvetsfortet. Här får de dock hjälp av Demonspiran och hela alltet flyger i luften. Rollpersonerna kan återvända hemåt.
Johan Sjöberg fortsätter sin grand tour genom "saker du inte ska göra när du skriver äventyr" genom att förklara att "viss viktig information dubbleras inte i äventyret och det är möjligt att du kan missa något mycket viktigt om du så bara hoppar över en enda rumsbeskrivning". Varför, Johan, varför? Den enda rimliga anledningen att göra på det här viset är om han vill straffa mig för att jag inte lusläser hans verk med uppenbar beundran. Om du faktiskt är medveten om att information som är av vikt för äventyret är lätt att missa, skriv om ditt jävla äventyr!
I samma anda är fortsättningen på stycket, där det förklaras att viktig bakgrundsfakta för äventyret är utspridd på ett, förstår vi, fullständigt slumpmässigt vis. Johan föreslår att man innan spelets början går igenom äventyret med ett anteckningsblock och skriver ned det viktigaste. Du, Johan, här har du en idé: i stället för att lägga ned text på att begränsa varenda förbannade sak rollpersonerna kan göra hade du kunnat göra det där jobbet. Du vet, som skribent?
Slutligen skriver Johan att rollpersonerna är "ödesbestämda hjältar" och att jag som spelledare därmed måste "hjälpa RPna på traven". Eller, i klarspråk, rälsa röven av dem.
Okej. "Information till SL", knappt en A5-sida text, har redan gjort mig övertygad om att Johan Sjöberg borde ha haft en redaktör som gav honom elchocker när han skrev det här äventyret. Trots detta ger jag inte upp. Mer senare.