Draken
Abraxes har mer än en gång i mina kampanjer påståtts vara den mäktigaste magikern i världen. Bedrifter han bevisligen genomfört inkluderar att
från Skugglandet teleportera ett tjog personer som befann sig på ett skepp halvvägs mellan Melorion och Mûhad till Ressiöknens utkant. Urvalet personer som följde med i teleportationen verkade något slumpartat, dock, och de dök upp på lite olika platser runtomkring Ressi. Han tycks kunna påverka vädret vartsomhelst i världen och skicka siklar till Mundana praktiskt taget at will. Han kan vidare kanalisera sitt psyke via svarta monoliter runt om i Jargien och från dessa
våldta folks psyken, utkämpa andestrid, och projicera andeförnimmelse och magiförnimmelse. Han var en av nekrokraternas gudar i det gamla Danarth, så det är möjligt att han kan alstra teotropi. Han lyckades också usurpera kraftflödet i en ritual simultant utförd av dussintals av Mundanas allra mest superlativt mäktiga magiker, men han verkar ha förberett sig väldigt noga för denna bedrift - ritualens genomförande förstärkte barriärerna mellan Mundana och andeplanet och tycks på så vis ha påverkat hela världsväven. Ett par år senare stängde Abraxes på något sätt av denna effekt och fick hela världsväven att återgå till sitt ursprungliga tillstånd.
Ingen annan har lyckats göra så pass superlativa saker, men de övriga drakarna har aldrig riktigt visat vad de går för, heller. Än.
Andra superlativa bedrifter:
Nanórgona har upphöjt
sig själv till gud i en slags upphottad lisch-ritual. Han uppvisade aldrig riktigt vad han var kapabel till i detta tillstånd, dock, och demonen Ishmet lyckades omsider omintetgöra det med Andens sten. I sitt vanliga tillstånd som lisch har Nanórgona:
- Paralyserat dussintalet personer samtidigt.
- Fört in sin hand i folks bröstkorg och tagit med deras hjärta ut, utan synbarliga sår.
- Stått pall mot enskilda drakar och hela grupper av andra superärkemagiker.
- Spontant raserat delar av Mórogas fäste Kragenhortz.
- Fått det att regna eld.
- Konstruerat flygande skepp.
Vi har också Nanórgonas eviga hejduk, Gebashan Häxkonungen, som egentligen är mycket äldre, och på sina områden bättre, än Nanórgona själv. Han är Sauron till Nanórgonas Morgoth, eller nåt. Gebashan verkar inte vara så mycket för besvärjelser, utan föredrar att använda sin lisch-styrka och relativa osårbarhet för att helt sonika vada igenom allt motstånd. Han har, detta till trots:
- Drivit multipla härdade soldater och deras riddjur på flykten, förmodligen med 'Skräck'-effekten.
- Dödat multipla motståndare simultant med 'döda'-effekten.
- Projicerat magiförnimmelse genom sina två tama örnar på enorma avstånd.
Sedan finns sanarialven Teveletion, och hans lischpolare Alariel. Dessa har bland annat:
Teveletion:
- fått två pers simultant att åldras flera hundra år på ett ögonblick, och därmed dö.
- Hållit stånd i mentala dueller mot drakar.
- Byggt en skyddande sköld (mot intrång från andeplanet) runt ett helt torn.
- Ersatt sina händer med fullt rörliga järnproteser.
Alariel:
- Förtrollat ett svärd så att det gick rakt genom Kumbanigash den Svartes harnesk (det skyddar 31 mot hugg)
- Byggt stålvingar åt sig själv som på något absurt vis gav faktiskt flygförmåga.
- Trängt ner i dödsriket och usurperat Gebashans tron där.
De mest optade 'magikerraserna' är förmodligen kamorferna och sagitaurerna. Sådana har i mina kampanjer gjort följande:
Kamorfen Atargatis:
- Fått en stor sabrier (skeppstypen, alltså) att levitera över kedjorna som spärrade Alkharzans hamninlopp
- Kände av Abraxes teleporteffekt
från Skugglandet innan den inträffade.
- Frammannade rutinmässigt god vind för seglatser.
- Läste tankar utan större problem
- Skickade osaliga andar till Vävaren praktiskt taget at will.
Kamorfen Shamashsetep:
- Förutsåg allt som skulle hända ögonblicket innan det gjorde det.
- Åkallade chtulhuoida varelser från andra skapelser (hur lång tid det tog har inte framgått).
Kamorfen Seneshmet:
- Implanterat subtila och permanenta mentala programmeringar, dold information och bisarra profetiska drömmar i slavar som sedan skeppats vidare till Västlanden. Dessa kommer senare, på en given magisk signal, utföra sina undermedvetna order omedelbart.
- Skulpterat om människors och djurs kroppar permanent, både subtilt och till direkt groteska former.
- Modifierat folks attribut (regelmekaniska sådana, alltså) lite hur som helst.
- Byggt om kamorfen Kayanis till en älva nästintill fullständigt, till den grad att Kayanis helt förlorade sin affinitet för foto- och hydrotropi, och fick alvisk livscykel, alviska drifter och alviskt magiskt kraftfält. Hon kanske rentav är välkommen hos Vävaren när hon dör.
Den bortglömde guden Adramelek som rollisarna hittade inspärrad i en kamorfisk kuvös kunde:
- Få plats med en stor del av alla böcker i ett helt bibliotek i en ganska liten säck.
- Få havet att stelna så att rollpersonerna kunde springa ombord på ett skepp. Det var dock en väääldigt dramatisk Mose-effekt över det hela.
- Döda sina amfibiska, nedgångna tillbedjare med mycket liten ansträngning.
Arkonten lyckades teleportera sig från Antichtons atmosfär till Mundanas. Jag har inte räknat på det, men vi snackar kosmiska avstånd här, så det var nog ganska awesome. Å andra sidan, det är möjligt att den bara teleporterade sig ut ur Antichtons gravitationsfält, och sedan flög genom rymdens tunna magiströmmar hela vägen till Mundana. Jag undrar hur lång tid det tog...
Orlik, Urmörkrets härold, är också supermäktig av allt att döma, men verkar inte riktigt använda magi så mycket som någon instinktiv, naturlig förmåga att manipulera sinnen och drömmar - han existerar egentligen bara på drömplanet numera.
På sistone har Nanórgona, Gebashan och Teveletion nerfats lite då jag försökt förhålla mig lite mer trogen till vad som är regeltekniskt möjligt att genomföra. Alariel, Atargatis och Shamashsetep är döda numera, så de är inte berörda av detta, och Seneshmet och Abraxes är helt enkelt über. Min ikoniske ärkemagiker Kumbanigash, som ni säkert läst om förut, har varit lite mer återhållen sedan länge, eftersom han ofta är på rollisarnas sida.
Det bör dock tilläggas; mycket av bedrifterna ovan har utförts med hjälp av intrikta magiska artefakter, kongelat, och andra former av fuskiga bonusar. Shamashsetep hade till exempel tillgång till kamorfernas mystiska maskin "Världens hjärta", Abraxes har nätverk av monoliter runt om i världen som han på något sätt kontrollerar, och Alariel besatt Udanars krona, en übermäktig artefakt som gav honom omedelbar insikt i folks sanna namn. (Udanar Ärkemagikern som en gång tillverkade den där artefakten medan han härskade i Maulio måste ha varit en jääävligt häftig typ...).
Och ingen magiker i mitt Mundana, inte ens Dimmornas Herre, verkar kunna resa i tiden. Det är
bara drakväktaren Ishan som uppvisat någon som helst förmåga till det.
I det officiella Mundana tror jag att Lutharion är väldigt mäktig. Im-Berefel är nog bäst av magikraterna, men jag tror inte någon av dem är så där godawesome - de är politiker, först och främst, inte i närheten av historiska höjdare som Nanórgona, Thatis Conjungor, Omkar, etc.
Både Sanari, Drezin, Ebhron, tauperna och i synnerhet kamorferna har väldigt imponerande magiska kunskaper, men jag tror de bärs upp mer av kollektivet än av enskilda magiker.
- Ymir, över och ut