Nekromanti Våra intryck av Matiné

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Några av oss har nu, eller antagligen inom en nära tid, fått ett exemplar av Matiné i brevlådan. Däribland jag, som just har bläddrat igenom mitt ex. Läsa i detalj tar väl någon dag, nu är jag ändå intresserad av att höra vad fler tycker. Och det är säkert Han som skrev det också!

Jag tycker det var inspirerande och kul att bläddra igenom spelet. Det har ju det uttalade ursprunget som en uppsättning husregler för EDD, och intressant nog fanns det en hel del jag kände igen från egna husregler. Dessutom fanns det en hel del kul fiffigheter för ett BRP-system.

Jag gillar själv hela konceptet: ett enkelt snabbt spel. Jag tror det kan fungera så. Eller, annorlunda uttryckt, det kan nog möta designmålen. Jag själv kan uppskatta ett system som inte kommer med en färdig spelvärld, för vilken det är specifikt utvecklat. Samtidigt anar jag att detta kan påverka i vilket utsträckning Matine faktiskt kommer att spelas. Men å andra sidan ska det ju vara (enligt egen uppgift) portat till diverse andra spel. Layout och design är funktionell, och ser helt OK ut.

Till sist, jag som haft förmånen att spela med Han själv i (åtminstone Hans, sådär en 15 år sedan...) ungdomen tycker det var riktigt kul att se det i tryck.

Ska bli kul att se vad de riktig insatta har att säga!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,856
Location
Ereb Altor
Jag fick det idag, men väntar med mitt omdöme tills jag har läst det. Dock, spel på ca 100 sidor i litet format är den Enda vägen. Redan där har spelet fått mig intresserad.

Dessutom ser det bra ut!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,071
Location
The Culture
Jag fick det också idag. Spelet var i gott skick trots att brevbäraren försökt paja det genom att vika det dubbelt för att få in det i mitt smala brevinkast. Jag har försökt lova mig själv att jag ska skriva en ordentlig recension av det när jag har tid att läsa det.

/tobias
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,243
Location
Borås, Sverige
Tycker det ser ut att vara gott hantverk vad gäller layouten och typsnitt etc. Ser snyggt ut och är rätt lättläst. Formatet är klart behändligt.

Jag kommer dock troligtvis inte spela det då det riktar sig till en spelstil som inte direkt är min kopp te (åtminstone inte med den spelgrupp som jag har nu). Bortsett från att det ligger för många andra saker i pipelinen att spelas för närvarande. Dock finns ju saker som ger mig idéer som jag kan nyttja.

Men bara det att Han fått fram en färdig produkt är ju berömvärt.

/Ulfgeir
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Jag väntar ivrigt. Jag vill läsa Matiné innan jag skriver om reglerna till Wolframfästet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,362
Location
Stockholm
Fick den idag så har inte hunnit läsa nåt än. Men boken i sig var snygg och kändes rätt gedigen.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,111
Location
Umeå
Jag fick det igår, men har inte hunnit läsa någonting. Ett första intryck var att layouten var oväntat snygg, men att framsidan kanske var lite väl mörk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,998
Location
Rissne
Jag fick den igår, och lade den till min stora hög Rollspel Att Läsa. Tyvärr är ju Matiné egentligen inte något jag kommer spelleda, så chansen är nog större att jag lyckas pracka det på gängets Errol Flynn-fanatiker än att jag läser det själv inom överskådlig tid (har myyyyyyycket rollspel att läsa)...

Fast Evolutionens Barn-reklamen blev snygg, tyckte jag =)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,010
Location
Off grid
Skummade igenom ca. halva mitt ex. igår. Här är mina första intryck.

Lever det upp till designmålen?: Ja.
Bra intryck (format/grafiskt)?: Ja
Kommer jag spela det? : Nej (troligtvis inte)

Övrigt bra?:
Mycket tips om hur det praktiskt ska spelas. Känns rent/snyggt, lätt-tillgängligt. Coolt att det framgår i tryck att det är ett av de 25 första exen.

Övrigt mindre bra?:
Jag hade gärna sett bättre korrekturläsning. Lite för mycket talspråk på en del ställen. Många av konstruktörens preferenser hade kunnat beskrivits just som preferenser/exempel snarare än "regler" för hur det ska spelas. Känns lite "tunt". Hade gärna fått ha fler och bättre illustrationer.

Helhetsintryck?: Klart godkänt

//EvilSpook
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Jag gillar också formatet - klart läsbar längd. Jag har läst i princip hela efter bara en dag. Det känns som att formatet (det ganska lilla) passar bra ihop med tanken på ett snabbt swashbucklingspel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,856
Location
Ereb Altor
Är Han nykterist?

Ett stop öl är är lika utmattande som att fasta en hel dag? Två stop öl är jämförbart med att fasta en hel dag samtidigt som man företar en lång resa? 10 stop öl är samma sak som att vara utan mat i 10 dagar? Om inte Matiné är ett inlägg i alkoholdebatten är det här ganska lustigt. Eller, det är ganska lustigt om det är ett inlägg i alkoholdebatten med. :gremsmile:

Men, det här har inget med min uppfattning om spelet att göra. För jag blev spelsugen av att läsa Matiné, och det är nog det bästa omdöme man kan ge efter några timmars läsande och några djupdykningar här och var. Jag gillar i princip alla tillämpningar, och ser dessutom att det finns en del fiffiga småregler som ser ut att göra spelupplevelsen betydligt fränare. "Satsa" är en sådan regel som jag älskar.

Helst av allt vill jag nu rulla fram en alvjägare och ge mig ut på jakt efter Häxmästarens orcher som förpestar norra Zorakin.

Vi har i vår spelgrupp snackat om att det vore kul att återvända till Ereb någon gång, och nu känns det som att det är möjligt.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,243
Location
Borås, Sverige
EvilSpook said:
Övrigt mindre bra?:
Jag hade gärna sett bättre korrekturläsning. Lite för mycket talspråk på en del ställen.
Som en av korrläsarna kan jag ju säga att jag faktiskt påpekade en del talspråksgrejer när de blev för uppenbara eller dialektala. Nu har jag ju inte kollat om Han följde mina förslag eller inte. Han hade valt att köra en ganska personlig stil i sitt skrivande (liksom Krille gjorde i Västmark) och jag tyckte den passade (för det mesta) bra till Hans upplägg.

Missade jag saker? Antagligen, men jag gick i sedvanlig ordning vid korrläsandet in för att vara hård.

/Ulfgeir
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,071
Location
The Culture
Flyttad deltråd

Jag flyttade tråden om spelmakare som ryter till hit och ber om ursäkt för att jag kapade den här tråden. :gremblush:

/tobias
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Långt intryck av Matiné

Jag pratade lite kort med Rickard/Han igår och gjorde då mitt vanligt fel att ta upp ett klagomål först och sedan få dåligt samvete för att jag börjar med gnäll. Rätt början hade förstås varit: "Skitsnygg layout!". Det enda jag stör mig på i den vägen är reklamsidorna (som av självförklarande skäl sticker ut från resten). Nu är ju det här ett spel som är utgiven av en enskild person så då är det okej.

Talspråket störde jag mig inte på (läst 30 sidor noga och skummat resten) och det var några småmissar någonstans vilket är helt ok. Tyvärr är en av missarna på baksidan av boken där lulu (antar att det är deras fel) klippt av lite text och länkar. Antagligen ISBN-kolumnernas marginal som spökar. Annars som sagt, skitsnygg layout och helt rätt format/storlek på hela produktionen.

Sedan kommer vi till det jag inte gillar, och det är att spelet (för mig som bara äger "tjocka" traditionella rollspel och givetvis har det i bagaget för mina åsikter) känns som om det är en blandning mellan ett eget färdigt spel och en samling tips/husregler för Drakar och Demoner (det var ju som det sistnämnda alltihopa började). Ett antal referenser till texter som finns på hemsidan (varför är inte dessa med i boken? För att hålla sidantalet nere?), avsaknad av besvärjelser till magi, etc gör att det inte känns som om spelet kan spelas fristående. Så jag blev lite osäker på Hans vision där, för jag hade väntat mig mer "friståendehet".

Om vi tar en jämförelse med DoD6R som är min senast köpta fantasyprodukt då:
* Matiné har 5 levnadsbanor mot DoDs 10 yrken.
* Matiné har 24 färdigheter mot DoDs 65 (65 är förstås alldeles för många).
* Matiné har Bekant, Gud, Rykte och Förmågor som ska levandegöra ens roll. DoD6 har inget motsvarande (det står att man ska skriver ner personlighet etc men det finns inget regelstyrt).
* DoD6 har 80 sidor magi och religion och Matiné 16. Tidigare punkter vinner Matiné (förutom första då kanske) men här kommer skillnaden på ett storprojekt och enmansprojektet.
* Strid, det viktigaste av allt :gremsmile:. Här är ju DoD6s regler helröriga och man får läsa flera gånger innan man fattar Stridkapacitet. Matiné har istället en spelplan där man sätter ut markörer och rör sig runt och försöker oskadliggöra sina fiender. Det är stor skillnad på interaktivitet då man faktiskt kan göra annat än att säga "jag anfaller". Spelexemplet på detta har dock Han inte i boken utan på hemsidan.

Sedan är Matiné överlag mycket enklare beskrivet (fattas bara annat egentligen) och strömlinjeformat. Mitt stora problem är dock som jag redan sagt att det inte känns som ett färdigt spel. Saker på hemsidan borde funnits i boken framförallt. Magikapitlet (okej, här blev det nog för mycket talspråk för mig märkte jag) säger att magi är svårt att hantera för den ovane då systemet i princip tillåter full frihet. Ovana ingår dock inte i målgruppen.

Varför detta jämförande med DoD6R då? Tja, i lördags så var jag på en fest hos en polare som jag lirat lite rollspel ihop med och en annan kille på festen hade också spelat tidigare och så snackade vi lite löst om att lira igen och de drar då upp DoD4 som potentiellt spel (vi snackar mao om killar som knappt spelat rollspel sedan DoD4 var the shit, om jag är traditionalist så ska vi inte snacka om dessa). Här har vi folk som vill ha färdigheter och siffror i mängder och absolut inget samberättande (one SL to rule them all). Vad ska jag göra då, ta DoD6R som jag tycker är ett omständigt spel (ska spelarna vara Besvärjare, Präster och Heliga Krigare så tar det en vecka bara att skapa rollpersoner om alla ska läsa igenom listor med magi först...) eller ska jag ta ett spel som jag kommer få svårt att sälja in till übertraditionalister? Antagligen blir det att jag kombinerar spelen och använder Matiné som en tilläggsmodul snarare än ett fristående rollspel. Och det är kanske rätt nära Hans vision ändå.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Re: Långt intryck av Matiné

Feuflux said:
Sedan kommer vi till det jag inte gillar, och det är att spelet (för mig som bara äger "tjocka" traditionella rollspel och givetvis har det i bagaget för mina åsikter) känns som om det är en blandning mellan ett eget färdigt spel och en samling tips/husregler för Drakar och Demoner (det var ju som det sistnämnda alltihopa började).
Alltså, som jag ser det är detta själva premissen med Matiné. Och när något är en utgångspunkt för hela grejen, så känner jag att det är svårt att kritisera. Jag vill tvärtom vända på det! Jag (som knappast har läst allt som finns) är inte bekant med något i direkt den här genrén - alltså egna husregler, som bör användas med annat material. Jag tycker det är suveränt. Och i detta fall handlar det om uppgradera kärnan i EDD, göra den mer spelbar och buggfixa. Jag gillar ansatsen!

När jag läser Matiné känns det att det är en entusiasts hjärteprojekt. Det känns att Han verkligen har gjort något han gillar. Det känns också bra. Det finns en genomtänkt tråd, en viss spelstil, som passar ihop med det "talspråkliga". Den förklaras och förfäktas förtjänstfullt.

Men sist men inte minst: det finns massor av fiffiga påhitt i Matiné. Jag tänker framförallt på alla dessa småsaker som ska uppmana till spelares delaktighet: Gud, bekant, personlighet, perfekta slag, mm. Det är en bra inspirationskälla, även för dem som kanske spelar något annat.

Sedan finns det en hel del saker i Matiné som jag kan tänka mig att diskutera. Men sammanfattningsvis tycker jag det har varit superkul att stifta bekantskap med Matiné.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
En kort grej bara: det är synd att bakgrundsbilderna inte fungerar ordentligt. Är det Lulu som inte klarar av inställningarna för utfallande bilder (jag har aldrig testat det själv) eller var det ett misstag i layouten?

(Sedan är jag inte helt förtjust i att ha en så pass grå bakgrund heller, men det är ju mer av en smaksak.)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,111
Location
Umeå
Vad är det som har blivit fel med bakgrundsbilderna?
Är det någon mer än jag som har en vit rand längst ner på varje sida, dit trycket inte har nått, så att säga?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Lulu beskär sina böcker rätt klantigt, enligt min erfarenhet. Så det är rätt lätt att de kuttar utanför utfallet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Åhå. Man skulle kunna tro att de hade tillräckliga utfallsmarginaler för att kompensera för skärningen, men det var naturligtvis för mycket begärt. :gremsmile: Bra att veta att jag aldrig ska layouta något med utfallande bilder då.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Finns det ingent sätt att layouta lite större än vad boken beskärs sen?

Edit: Mina kommentarer på Matine kommer senare, när jag läst allt. So far gillar jag det.
 
Top