Jag har funderat lite på satsning och är intresserade av att höra vad ni tycker är intressant.
Jag själv är inte så sugen på satsning där man gör det svårare för sig men ökar vinsten.
Istället vill jag göra det lättare att lyckas, samtidigt som risken vid förlust blir mer kännbar. Jag funderar på en mekanik där man kan "Våga hälsan" (liten satsning) eller "Våga livet" (stor satsning). Att våga hälsan ger en liten bonus, att våga livet ger en stor bonus.
Att satsa kostar någon slags resurs (just nu tänker jag själspoäng för mentala handlingar och kroppspoäng (ja, samma som man använder för skada) för fysiska handlingar). Skador (man kan få skador på både själspoäng och kroppspoäng) begränsar alltså ens möjlighet att satsa. Varje rollperson har 5 poäng av varje om han inte förbättrat relevanta egenskaper så T6 skada kan vara livshotande.
Kort notering om vapens skador: Det skrivs tex T+1 eller 2T. Den exakta tärningen bestäms av situationen. Vanligt är T6 eller T3 men även T10 förekommer.
Om man klarar handlingen:
Våga hälsan: 1 själspoäng eller kroppspoäng utmattning
Våga livet: 1 själspoäng eller kroppspoäng utmattning
Utmattning återvinns efter en kort vila, en öl eller ett mål mat
Om man misslyckas med handlingen i en icke direkt livsfarlig situation, tex diplomatisk förhandling eller att springa snabbt:
Våga hälsan: 1 poäng svår utmattning
Våga livet: 2 poäng svår utmattning
All svår utmattning återvinns efter en god nattsömn eller en vilsam dag Svår utmattning kan vara lätta skador.
Om man misslyckas med handlingen i en direkt livsfarlig situation, klättra uppför en vägg, närstrid, magisk duell (det är nu ordens betydelse kommer
Våga hälsan: 1 poäng svår utmattning samt: T3 skada eller vapens skada med T3
Våga livet: 2 poäng svår utmattning samt: T6 skada eller vapens skada med T6
Exempel
Man ska klättra över en mur.
Man vågar livet och lyckas, med beslutsamhet svingar man sig enkelt över muren. 2 poäng utmattning, det kan man återvinna om man vilar ett par minuter uppe på muren.
Man vågar livet och misslyckas, utan tvekan börjar man klättra, men det blir för svårt och man faller. 2 poäng svår utmattning och T6 poäng skada. Om man är tuff eller slår låg skada kanske man klarar det.
Jag själv är inte så sugen på satsning där man gör det svårare för sig men ökar vinsten.
Istället vill jag göra det lättare att lyckas, samtidigt som risken vid förlust blir mer kännbar. Jag funderar på en mekanik där man kan "Våga hälsan" (liten satsning) eller "Våga livet" (stor satsning). Att våga hälsan ger en liten bonus, att våga livet ger en stor bonus.
Att satsa kostar någon slags resurs (just nu tänker jag själspoäng för mentala handlingar och kroppspoäng (ja, samma som man använder för skada) för fysiska handlingar). Skador (man kan få skador på både själspoäng och kroppspoäng) begränsar alltså ens möjlighet att satsa. Varje rollperson har 5 poäng av varje om han inte förbättrat relevanta egenskaper så T6 skada kan vara livshotande.
Kort notering om vapens skador: Det skrivs tex T+1 eller 2T. Den exakta tärningen bestäms av situationen. Vanligt är T6 eller T3 men även T10 förekommer.
Om man klarar handlingen:
Våga hälsan: 1 själspoäng eller kroppspoäng utmattning
Våga livet: 1 själspoäng eller kroppspoäng utmattning
Utmattning återvinns efter en kort vila, en öl eller ett mål mat
Om man misslyckas med handlingen i en icke direkt livsfarlig situation, tex diplomatisk förhandling eller att springa snabbt:
Våga hälsan: 1 poäng svår utmattning
Våga livet: 2 poäng svår utmattning
All svår utmattning återvinns efter en god nattsömn eller en vilsam dag Svår utmattning kan vara lätta skador.
Om man misslyckas med handlingen i en direkt livsfarlig situation, klättra uppför en vägg, närstrid, magisk duell (det är nu ordens betydelse kommer
Våga hälsan: 1 poäng svår utmattning samt: T3 skada eller vapens skada med T3
Våga livet: 2 poäng svår utmattning samt: T6 skada eller vapens skada med T6
Exempel
Man ska klättra över en mur.
Man vågar livet och lyckas, med beslutsamhet svingar man sig enkelt över muren. 2 poäng utmattning, det kan man återvinna om man vilar ett par minuter uppe på muren.
Man vågar livet och misslyckas, utan tvekan börjar man klättra, men det blir för svårt och man faller. 2 poäng svår utmattning och T6 poäng skada. Om man är tuff eller slår låg skada kanske man klarar det.