Nekromanti Sju vågade livet (satsning)

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Jag har funderat lite på satsning och är intresserade av att höra vad ni tycker är intressant.

Jag själv är inte så sugen på satsning där man gör det svårare för sig men ökar vinsten.

Istället vill jag göra det lättare att lyckas, samtidigt som risken vid förlust blir mer kännbar. Jag funderar på en mekanik där man kan "Våga hälsan" (liten satsning) eller "Våga livet" (stor satsning). Att våga hälsan ger en liten bonus, att våga livet ger en stor bonus.

Att satsa kostar någon slags resurs (just nu tänker jag själspoäng för mentala handlingar och kroppspoäng (ja, samma som man använder för skada) för fysiska handlingar). Skador (man kan få skador på både själspoäng och kroppspoäng) begränsar alltså ens möjlighet att satsa. Varje rollperson har 5 poäng av varje om han inte förbättrat relevanta egenskaper så T6 skada kan vara livshotande.

Kort notering om vapens skador: Det skrivs tex T+1 eller 2T. Den exakta tärningen bestäms av situationen. Vanligt är T6 eller T3 men även T10 förekommer.

Om man klarar handlingen:
Våga hälsan: 1 själspoäng eller kroppspoäng utmattning
Våga livet: 1 själspoäng eller kroppspoäng utmattning
Utmattning återvinns efter en kort vila, en öl eller ett mål mat

Om man misslyckas med handlingen i en icke direkt livsfarlig situation, tex diplomatisk förhandling eller att springa snabbt:
Våga hälsan: 1 poäng svår utmattning
Våga livet: 2 poäng svår utmattning
All svår utmattning återvinns efter en god nattsömn eller en vilsam dag Svår utmattning kan vara lätta skador.

Om man misslyckas med handlingen i en direkt livsfarlig situation, klättra uppför en vägg, närstrid, magisk duell (det är nu ordens betydelse kommer
Våga hälsan: 1 poäng svår utmattning samt: T3 skada eller vapens skada med T3
Våga livet: 2 poäng svår utmattning samt: T6 skada eller vapens skada med T6

Exempel
Man ska klättra över en mur.

Man vågar livet och lyckas, med beslutsamhet svingar man sig enkelt över muren. 2 poäng utmattning, det kan man återvinna om man vilar ett par minuter uppe på muren.

Man vågar livet och misslyckas, utan tvekan börjar man klättra, men det blir för svårt och man faller. 2 poäng svår utmattning och T6 poäng skada. Om man är tuff eller slår låg skada kanske man klarar det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Låter bra!

Ett annat system som är lite åt samma håll är Rustbelt, men det funkar åt andra hållet.

Dvs man slår först, och om det misslyckas så kan man välja att ge sig själv bonusar upp till ett lyckande. Bonusarna kommer dock från pölar som när de utarmas ger rätt obehagliga effekter på rollpersonen. (Kommer inte ihåg detaljerna nu, var några månader sen jag läste spelet.)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Ohh.. det låter också intressant... kanske kan de kombineras på något sätt...

En grej jag gillar med min föreslagna metod är att man direkt ser vilka som är villiga att offra sig för Saken.
Om Greven är omringade av monster så kommer han främst att belöna de som vågar livet för att undsätta honom.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Låter fint som snus. Som ett sätt att få in att rollpersonerna riskerar att dö i ett system eller en spelstil som vill låta spelarna ha kontrollen över den saken, typ Solar System, eller rättare sagt som min spelgrupp spelar.

Ska försöka komma ihåg att ha det här bakom örat för när behov uppstår. :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Simon said:
Låter fint som snus. Som ett sätt att få in att rollpersonerna riskerar att dö i ett system eller en spelstil som vill låta spelarna ha kontrollen över den saken, typ Solar System, eller rättare sagt som min spelgrupp spelar.

Ska försöka komma ihåg att ha det här bakom örat för när behov uppstår. :gremsmile:
Precis, man ska inte dö för att man slog dåligt på ett klättra-slag. Man dör (eller blir iallafall illa skadad) eftersom man tyckte att prinsessans säkerhet var värd det, satsade allt, vågade sitt liv (och sen slog dåligt).

Återstår att se hur det funkar i praktiken.
 
Top