Under våren har jag spellett Ola (Ymir), Kalle (The_Gorger) och Henrik i Artesias värld med Solar Systems regler.
Innan vi började hade jag läst Play Unsafe, vilket var en stor anledning till att jag gav mig på projektet. Spelgruppen valde jag med omsorg - Ola vet jag av erfarenhet är tacksam att spelleda, Kalle och Henrik är inga erfarna rollspelare, men uppmärksamma, och villiga att lära sig. Det blev en liten tight grupp, och jag tror vi alla är nöjda med resultatet.
Ett par spelmöten in i kampanjen skrev jag det här manifest-liknande inlägget. Mina insikter där har varit otroligt användbara.
Kampanjen som sådan blev 10 spelmöten lång. Det föll sig så att kampanjens första riktiga klimax inföll efter fem spelmöten och det andra efter tio. Det tycks helt enkelt ha varit en dramatisk kurva som passat våran spelgrupp väldigt bra. Den första av dessa klimax var i stora drag väldigt spelardrivet, det andra blev, i och med att jag introducerade dalen mellan världarna, mer spelledardrivet. Jag försökte hela tiden reflektera över spelarnas möjlighet att göra som de önskade med handlingen, eftersom det var en uttalad målsättning för mig.
Artesias regelsystem blev som sagt helt utbytt, men fick ge en del smak till vår SS-anpassning. Många övernaturliga förmågor från Artesia återfinns som färdigheter och hemligheter, och Artesias grundfärdigheter grupperas i Body, Mind och Spirit - något som fick namnge våra pölar.
För de av er som är insatta i Artesias värld inleds kampanjen i norra Erid Dania, ett av mittens riken, och fortsätter därifrån till sydvästra Daradja, där de tillbringar den mesta av tiden. Dalen mellan världarna finns inte utsatt på någon karta.
Innan vi började hade jag läst Play Unsafe, vilket var en stor anledning till att jag gav mig på projektet. Spelgruppen valde jag med omsorg - Ola vet jag av erfarenhet är tacksam att spelleda, Kalle och Henrik är inga erfarna rollspelare, men uppmärksamma, och villiga att lära sig. Det blev en liten tight grupp, och jag tror vi alla är nöjda med resultatet.
Ett par spelmöten in i kampanjen skrev jag det här manifest-liknande inlägget. Mina insikter där har varit otroligt användbara.
Kampanjen som sådan blev 10 spelmöten lång. Det föll sig så att kampanjens första riktiga klimax inföll efter fem spelmöten och det andra efter tio. Det tycks helt enkelt ha varit en dramatisk kurva som passat våran spelgrupp väldigt bra. Den första av dessa klimax var i stora drag väldigt spelardrivet, det andra blev, i och med att jag introducerade dalen mellan världarna, mer spelledardrivet. Jag försökte hela tiden reflektera över spelarnas möjlighet att göra som de önskade med handlingen, eftersom det var en uttalad målsättning för mig.
Artesias regelsystem blev som sagt helt utbytt, men fick ge en del smak till vår SS-anpassning. Många övernaturliga förmågor från Artesia återfinns som färdigheter och hemligheter, och Artesias grundfärdigheter grupperas i Body, Mind och Spirit - något som fick namnge våra pölar.
För de av er som är insatta i Artesias värld inleds kampanjen i norra Erid Dania, ett av mittens riken, och fortsätter därifrån till sydvästra Daradja, där de tillbringar den mesta av tiden. Dalen mellan världarna finns inte utsatt på någon karta.